Sälja ancistrus!?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kjell Fohrman
    Användare
    • April 2002
    • 4619

[quote=nils42;739093][quote=Kjell Fohrman;739091][quote=nils42;739089]
    Ursprungligen postat av Kjell Fohrman

Hej!
    Hur kan man förbättra detta?
    Man kan ju också fråga sig varför branschen inte vill stödja sina egna " ben "?
    Som medlemmar i NCS. Vad skulle du vilja, att vi gjorde?
    Hälsn Nils
    Tycker inte riktigt det är NCS uppgift att få branschen att agera (speciellt inte eftersom de redan gör oerhört mycket mer än alla hobbyorganisationer tillsammans). Det viktiga är att vi själva gör något - och som sagt jag har ju sammanställt en lista (se ovan) över vad NCS kan göra.
    Nu är det upp till NCS styrelse att agera. Ta upp det på nästa styrelsemöte och besluta om vad som skall göras.
    Flera av de punkterna som jag har listat är ju också så omfattande att det krävs att personer utanmför styrelsenn tar aktiv del i det.

Om nu mot förmodan inte styrelsen gör något (eller för lite) är det upp till medlemmarna att "sparka" lite på dom så det händer något.
    Men nu är det sommar och stiltje inom hobbyn - så detta är väl snarare en fråga inför hösten.
    Senast redigerad av Kjell Fohrman; 13 July 2008, 12:57.

Kommentar

• nils42
      Användare
      • January 2003
      • 931

[QUOTE=Kjell Fohrman;739094][quote=nils42;739093][quote=Kjell Fohrman;739091]
      Ursprungligen postat av nils42

Men nu är det sommar och stiltje inom hobbyn - så detta är väl snarare en fråga inför hösten.
      Hej!
      Kan vi även hoppas med stiltje på byråkrater och politiker?
      Hälsn Nils

Kommentar

• endymion

Varför behöver en handlare 45 spänn för att sälja en fisk när odlaren bara behöver 15 kronor för att driva upp den på ca ett halvår?

Kommentar

• edlund
          Användare
          • February 2005
          • 152

Ursprungligen postat av endymion
          Varför behöver en handlare 45 spänn för att sälja en fisk när odlaren bara behöver 15 kronor för att driva upp den på ca ett halvår?
          15:- + 20% moms

18:-

Sen så skall det väl betalas vatten,el,hyra o lite annat smått o gott som tex personal lön
          Senast redigerad av edlund; 13 July 2008, 22:09.

Kommentar

• Kalle-Maja
            Användare
            • December 2004
            • 1324

Kul fråga. Jag tar den på allvar och ska försöka svara lite grann.

1) Det kan ju låta lite konstigt om man tänker sig i att värdeökningen mellan odlare, grossist och detaljist bara ligger i en prisökning. Men vad det handlar om är helt olika verksamheter där grossisten, och ännu mer odlaren, har en mer renodlad verksamhet än detaljisten med fler fasta kunder och uppdragsgivare och därmed mindre prognosfel eller spekulationsmissar.

2) Påslaget vid hyfsad konkurrens kan helt förklaras av kostnadsstrukturen där t ex lokalkostnaden blir större ju närmare kunden man befinner sig. En grossist eller odlare kan smälla upp en lada i skogen. Det finns ingen "rättvis" marginal utan skiljer sig branschvis. Restauranger har ca 200% påslag(upp till 500% på fatöl) och livsmedelsbutiker ca 25%.

Det får duga som ett kort snabbsvar.

Kommentar

• endymion

Ursprungligen postat av edlund

Sen så skall det väl betalas vatten,el,hyra o lite annat smått o gott som tex personal lön

Momsen räknade jag inte in, jag pratade om pris innan moms.

Skulle inte odlaren ha de kostnaderna du nämner?

Kommentar

• kaj.p
                Användare
                • April 2002
                • 2294

[/QUOTE]Hej!
                Kan vi även hoppas med stiltje på byråkrater och politiker?
                Hälsn Nils[/QUOTE]
                '
                Det har vi väl förutom 6 månader innan nyval.
                Diskussällskapet
                www.diskusforum.se

Kommentar

• edlund
                  Användare
                  • February 2005
                  • 152

Momsen räknade jag inte in, jag pratade om pris innan moms.

Skulle inte odlaren ha de kostnaderna du nämner?
                  Kanske,kanske inte.Det varierar från odlare till odlare.Precis som butik till butik.

Vissa har sina butiker o billiga lokaler/källare med vatten/el som ingår.En del har sina butiker i nya lokaler där vatten/el inte ingår.Vissa har personal.Vissa inte...

Jag försår precis vad du menar men om en odlare vill sälja dyrare och om nu butik köper så stiger priset.Köpare backar kanske eftersom priset blir för dyrt.
                  Senast redigerad av edlund; 13 July 2008, 22:28.

Kommentar

• endymion

Kanske,kanske inte.Det varierar från odlare till odlare.Precis som butik till butik.

Vissa har sina butiker o billiga lokaler/källare med vatten/el som ingår.En del har sina butiker i nya lokaler där vatten/el inte ingår.Vissa har personal.Vissa inte...

Jag försår precis vad du menar men om en odlare vill sälja dyrare och om nu butik köper så stiger priset.Köpare backar kanske eftersom priset blir för dyrt.

Helt ärligt vad jag har märkt spelar priset från odlare mindre roll för vad det kostar i slutänden. Jag har sålt fisk för samma pris, i ena fallet slutade priset på 39 kr och i andra fallet 200 kr.

Jag tror att det är få som inte betalar för el och vatten, bara att de har det i hyran. Få hyresvärdar är villiga att sponsra verksamhet.

Dessutom har jag pratat med affärer som enligt dem måste ha 1200 kr (utan moms) för att sälja ett ytterfilter. Medans andra nöjer sig med att ha 200 spänn för att sälja samma sak.

Kommentar

• edlund
                      Användare
                      • February 2005
                      • 152

Helt ärligt vad jag har märkt spelar priset från odlare mindre roll för vad det kostar i slutänden. Jag har sålt fisk för samma pris, i ena fallet slutade priset på 39 kr och i andra fallet 200 kr.

Jag tror att det är få som inte betalar för el och vatten, bara att de har det i hyran. Få hyresvärdar är villiga att sponsra verksamhet.

Dessutom har jag pratat med affärer som enligt dem måste ha 1200 kr (utan moms) för att sälja ett ytterfilter. Medans andra nöjer sig med att ha 200 spänn för att sälja samma sak.
                      Detta beror ju helt på vad dom har för kostnader.Visst dom som har en liten butik som ligger i en gammal källare och inte har nån anställd kan ta lägre priser gentemot dom som har en stor nyrenoverad lokal med ex anställda som jobbar där o vill ha sin lön ex.Nu pratar jag om privat företagare o inte större kedjor...

Vissa behöver ta mer betalt vissa inte.Så är det bara...

Sen så är det ju upp o helt till odlaren vad han vill ha för sin fisk han säljer.Men ancistrus är en lönande verksamhet för många som jag vet iaf.Man kanske inte får så mycke betalt men oftast har man stora kvantiter man säljer o därmed blir det ju en hyffsat bra peng i slutändan om man vet vad man håller på med.

Visssa odlare har låga kostander medans andra har högre kostnader.

Kan dock inte hålla med dig att priset spelar mindre roll.Tror att om en butik kan välja mellan 2 odlare med ancistrusar på 4cm o den ena vill ha ex 15:- st o den andra vill 30:-st för sina så TROR jag nog han väljer den billigare.Dels att han kan sätta ett lägre pris,sälja förmodligen snabbare o ta in nytt från samma odlare...
                      Senast redigerad av edlund; 13 July 2008, 23:18.

Kommentar

• Micke H
                        NCS Medlem
                        • October 2003
                        • 144

Hejsan
                        Ni verkar blanda äpplen och päron när ni pratar priser och jag antar att i diskussionen så pratar ni om ett utpris i affär på 60 kronor och ett inköpspris exklusive moms på 15 kronor och då pratar ni om en vinst på 45 kronor.
                        Detta blir helt fel eftersom pris inklusive moms på 60 kronor innehåller en moms på 20 % dvs 12 kronor. Alltså blir vinsten 48 kr - 15 kronor = 33 kronor
                        Är det moms på inköpspriset så är momsen 25 % dvs 15 kr + 3,75 = 18,75
                        Moms är avdragsgill för affären så den behöver man inte räkna. Säljer man som privatperson så blir det ingen moms. Vinsten blir i båda fallen 33 kronor

Tar handlaren ut 25 Tkr i lön + soc.avgifter/ mån så blir det ca 33'400 kronor
                        vilket innebär att han måste sälja 1'000 st firrar/månad för att bara betala sin lön.
                        Då är inga kostnader med räknade för lokal,personal,reklam,el fiskar som dör m.m. Vinsten blir alltså betydligt lägre

Sen förstår jag inte heller varför man tycker en del betalar så dåligt ?? är det inte marknaden som styr detta. Vad vill köparen betala och vad kan säljaren få bästa pris. Köparen är ju både affären och slutkund.
                        Efterfrågan och tillgång styr givetvis priserna .

Om man sedan tycker att butikerna tjänar så otroligt bra så är det förvånansvärt att inte fler öppnar butik.....:-)

Micke
                        540 liter +222 +222 +100

Kommentar

• edlund
                          Användare
                          • February 2005
                          • 152

Ursprungligen postat av Micke H
                          Hejsan
                          Ni verkar blanda äpplen och päron när ni pratar priser och jag antar att i diskussionen så pratar ni om ett utpris i affär på 60 kronor och ett inköpspris exklusive moms på 15 kronor och då pratar ni om en vinst på 45 kronor.
                          Detta blir helt fel eftersom pris inklusive moms på 60 kronor innehåller en moms på 20 % dvs 12 kronor. Alltså blir vinsten 48 kr - 15 kronor = 33 kronor
                          Är det moms på inköpspriset så är momsen 25 % dvs 15 kr + 3,75 = 18,75
                          Moms är avdragsgill för affären så den behöver man inte räkna. Säljer man som privatperson så blir det ingen moms. Vinsten blir i båda fallen 33 kronor

Tar handlaren ut 25 Tkr i lön + soc.avgifter/ mån så blir det ca 33'400 kronor
                          vilket innebär att han måste sälja 1'000 st firrar/månad för att bara betala sin lön.
                          Då är inga kostnader med räknade för lokal,personal,reklam,el fiskar som dör m.m. Vinsten blir alltså betydligt lägre

Sen förstår jag inte heller varför man tycker en del betalar så dåligt ?? är det inte marknaden som styr detta. Vad vill köparen betala och vad kan säljaren få bästa pris. Köparen är ju både affären och slutkund.
                          Efterfrågan och tillgång styr givetvis priserna .

Om man sedan tycker att butikerna tjänar så otroligt bra så är det förvånansvärt att inte fler öppnar butik.....:-)

Micke

He he tack för uträkningen

Kommentar

• endymion

Ok jag ska utrycka mig tydligare. Varför måste vissa affärer ha så höga påslag att de leder till att de knappt säljer någon fisk. Borde de inte vara mer intresserade av att knyta odlare till sig genom att betala något bättre (dock mindre än från grossist) och i utbyta få att odlaren inte har annonser till privatpersoner och i övrigt håller en låg profil.

Kommentar

• Olorin
                              Användare
                              • May 2005
                              • 1554

Kastar in lite mer ved på brasan.

När man pratar om lite ovanligare arter som folk kan tänka sig åka en bit för att hitta. Vad motiverar då egentligen att inte odlaren säljer sina fiskar direkt till slutkund? Det handlar ju ändå om sällsynta fiskar då odlaren får 20 spänn och slutkunden får betala 2000 kanske? Är det glädjen att få underhålla en butiksägare och hans familj? Fiskodlare kanske mer ska ses som butiksägare-odlare

OBS! Gäller inte vanlig sällskapsfisk där okunniga fiskskålsägare går in och köper en fisk på lördagen i samband med helgköpen på systemet och Ica och inte går en meter mer än nödvändigt.
                              Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

Kommentar

• PatrikMalmo
                                Användare
                                • May 2005
                                • 4642

Hmm, det blir mycket nytt... och en hel del trist. Fast jag ser ändå en hel del möjligheter för egen del. Återstår "bara" att bygga rätt så att skötseln minimeras. Har hållt på med odling i mindre skala i några år nu, men planerar lite mer. Om det blir importförbud för fisk utanför EU borde priserna på odlad fisk gå upp en del, och minimerar man skötseln samt fokuserar på några arter så borde det gå att få lönsamhet i det. Minsann. Återkommer om fem år när byggandet är klart och odlingen verkligen är igång...

Fast jag tror det mesta jag kränger kommer gå till Tyskland. Nära dit från Malmö, bättre betalt för fisken och fler roliga arter att byta till sig där.

Hilsen,

P
                                Ingen fisk har läst böckerna.

Kommentar

Arbetssätt...