Sälja ancistrus!?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Banderad
    Användare
    • February 2006
    • 3479

Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
    Varför skulle det vara så?
    50 yngel klarar vilken okunnig mupp som helst av att dra upp
    För att dra fram 50.000 yngel som måste man vara fullblodsproffs på alla aspekter av odling.
    Det var väl det jag skrev? Det är lättare att dra upp 50 yngel med bra kvalitet än 50.000 på samma tid. Vad det gäller fiskpriserna håller jag med dig helt och hållet Kjell. De får gärna bli dyrare, det skulle de samtliga parter tjäna på. Men då skulle det gälla över hela linjen, alltså även fisk från grossister och privatodlare. Det är en klar fara att fisk ibland slumpas bort alldeles för billigt.

/Jocke

Kommentar

• cichlids4fun
      NCS Medlem
      • April 2002
      • 3111

Ursprungligen postat av Banderad
      Sedan är det väl jättebra om odlaren och affären kan idka lite byteshandel som tidigare nämnts. Det borde väl båda parter tjäna på.

/Jocke

Nja i de flesta fall innebär det ju bara i realiteten att affären betalar 3kr per fisk istället för 10kr så bytesaffären är ju oftast bara lönsam för affären, få affärer ger ett rejält mycket bättre bytespris som borde vara fallet, men det är klart undantag finns....
      Mvh
      Peter

don´t drink water-fish ..... in it!

Kommentar

• Banderad
        Användare
        • February 2006
        • 3479

Ursprungligen postat av Wilhelm
        ? när och hur stor?
        Utopia i Kalmar antar jag. För typ 16-17 år sedan.

/Jocke

Kommentar

• Banderad
          Användare
          • February 2006
          • 3479

Ursprungligen postat av cichlids4fun
          Nja i de flesta fall innebär det ju bara i realiteten att affären betalar 3kr per fisk istället för 10kr så bytesaffären är ju oftast bara lönsam för affären, få affärer ger ett rejält mycket bättre bytespris som borde vara fallet, men det är klart undantag finns....
          Helt sant Peter. De bör ge betydligt bättre pris för fisken i så fall.

Nu ska jag lämna datorn en stund och pula lite med lokalen i källaren. Hur som helst kan man lugnt säga att denna diskussion behövs, med tanke på hur infekterad den verkar vara (och med tanke på aktiviteten i denna tråden, känns mer som en chatt än ett forum just nu vilket är positivt ).

/Jocke
          Senast redigerad av Banderad; 12 July 2008, 12:05.

Kommentar

• Kjell Fohrman
            Användare
            • April 2002
            • 4619

Ursprungligen postat av Wilhelm
            ? när och hur stor?
            Utopia Zoo i Kalmar. Där fanns det drygt 300 akvarier och drygt 100.000 liter med vatten.
            Den fanns i slutet av 80-talet och några få år in i 90-talet.
            Senast redigerad av Kjell Fohrman; 12 July 2008, 12:09.

Kommentar

• Kjell Fohrman
              Användare
              • April 2002
              • 4619

Ursprungligen postat av Banderad
              Det var väl det jag skrev? Det är lättare att dra upp 50 yngel med bra kvalitet än 50.000 på samma tid. Vad det gäller fiskpriserna håller jag med dig helt och hållet Kjell. De får gärna bli dyrare, det skulle de samtliga parter tjäna på. Men då skulle det gälla över hela linjen, alltså även fisk från grossister och privatodlare. Det är en klar fara att fisk ibland slumpas bort alldeles för billigt.

/Jocke
              Nja jag skrev att fiskkvalitén i genomsnitt är högre om den kommer fråpn de som odlar 50.000 fiskar än från de som odlar 50 - men om det var det du skrev så OK.
              Ja generellt så borde levande vara dyrare i alla led. Dock så behöver fortfrande en affär lägga på 5-600 hundra procent oavsett var fisken köps för att det skall vara ekonomi i det levande.

Kommentar

• nils42
                Användare
                • January 2003
                • 931

Utopia Zoo i Kalmar. Där fanns det drygt 300 akvarier och drygt 100.000 liter med vatten.
                Den fanns i slutet av 80-talet och några få år in i 90-talet.
                Hej!
                Vet du om detta finns kvar?
                Hälsn Nils

Kommentar

• Bright_Blue
                  NCS Medlem
                  • June 2004
                  • 1582

Ursprungligen postat av nils42
                  Hej!
                  Vet du om detta finns kvar?
                  Hälsn Nils
                  Läser du texten så förstår du

Tyvärr gör det inte det, du ska inte dra igång det igen i Kalmar Kjell?

Kommentar

• Kjell Fohrman
                    Användare
                    • April 2002
                    • 4619

Ursprungligen postat av Bright_Blue
                    Läser du texten så förstår du

Tyvärr gör det inte det, du ska inte dra igång det igen i Kalmar Kjell?
                    Man blir äldre och visare
                    Inte sjutton är man beredd på att återigen börja arbeta 70-timmars vecka till en lön som motsvarar den man skulle få om man gick och stämplade och ändå bara få höra en massa gnäll om att man lägger på för mycket

Kommentar

• cichlids4fun
                      NCS Medlem
                      • April 2002
                      • 3111

Inte sjutton är man beredd på att återigen börja arbeta 70-timmars vecka till en lön som motsvarar den man skulle få om man gick och stämplade och ändå bara få höra en massa gnäll om att man lägger på för mycket
                      det finns redan fisk i de lokalerna
                      Mvh
                      Peter

don´t drink water-fish ..... in it!

Kommentar

• cf.akvarielagret
                        Användare
                        • April 2002
                        • 5028

För att vara lite tydlig
                        jag hoppas ingen blir ledsen för att vi diskuterar detta,
                        själv anser jag att det är bra med olika vinklar på detta problem, detta är roligt och en smula viktigt.
                        -------------------------------------------------------
                        Jocke skrev

Det jag blir lite småsårad när jag hör är när affärer ger 5-6:-/st för fisk som de sedan säljer för 40-60:-/st. För mig känns det som om sådana affärer försöker utplåna hobbyodlares existens.
                        -------------------------------------------------
                        detta förekommer oftast av dom mest lättodlade ciklider som massproduceras
                        typ Sebraciklid o Tilapia
                        men pga att man pratar med kunder ganska länge för att dom ska göra allt rätt, anser jag att en ciklid alldrig ska kosta mindre än 60kr st.
                        jag är Ateist
                        men Gud talade till mig
                        Gud är stor
                        jag frågade hur stor ? inget svar
                        han kanske behövde låna toaletten

Kommentar

• nils42
                          Användare
                          • January 2003
                          • 931

Hej!
                          Du, som kan detta gebit; visst tusan är det synd, att de bra zooaffärerna i närområdet försvinner med tiden? Inte skall man väl behöva luta sig mot import, om man vill ha tag i något?
                          Hälsn Nils

Kommentar

• Olorin
                            Användare
                            • May 2005
                            • 1554

Man ska inte dra odling under samma kam tycker jag. Personligen tycker jag att icke odlat är bäst. Med det menar jag fisk som ynglat av sig själva i ett vanligt kar och ynglen fått växa upp av egen kraft. Då får man de naturligaste fiskarna som skyddats av föräldrar med bra instinkter eller växt upp genom att gömma sig för rovfiskar av snabba reflexer.

Såna fiskar får man inte från någon odlare utan bara från glada amatörer.

Därmed inte sagt att skrapade ägg som flyttat vidare till en egen balja och drivs upp där är odugliga, men mindre värda för mig.

Tyvärr är det ju minst 100 gånger svårare att hitta självdrivna fiskar av rätt art än att gå till butiken och köpa.

Och innan någon säger, "men gå och köp vildfångat i butik" så måste jag bara peta in en rad med att vildfångat oftare är känsligare och kan dra med sig otrevliga virus och annat.

Och så tillbaka till ämnet. Priset på ancistrus verkar ha rasat för att det är en lättodlad fisk som i princip odlar sig själv. Har själv några yngel som växt upp mitt 600 liters SA kar. Så ancistrus har väl blivit en ny sorts guppy som är omöjliga att sälja för att det finns för god tillgång.

Sen är jag lite förbryllad över att man behöver 500% påslag för att det ska löna sig. Det indikerar ju att något är fel. Betyder det att det är för låg omsättning? Någon hade räknat ut att en fisk i genomsnitt kostar ett öre i mat per dag, lägger man på en ettöring i vatten och ström så har man ju rätt många dar på sig att sälja en fisk om man lägger på 10 kronor. Eller är det så att så många dör av stress och vanvård i butiken att man måste salta så mycket för det? Nåt är lite konstigt om man jämför med typ hemelektronik där påslaget enligt folk som jobbar i butik är mellan 5 och 30%.

Inte alls negativ, bara nyfiken till hur det hänger ihop.
                            Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

Kommentar

• Kjell Fohrman
                              Användare
                              • April 2002
                              • 4619

Ursprungligen postat av nils42
                              Hej!
                              Du, som kan detta gebit; visst tusan är det synd, att de bra zooaffärerna i närområdet försvinner med tiden? Inte skall man väl behöva luta sig mot import, om man vill ha tag i något?
                              Hälsn Nils
                              Jag tycker självklart att det är synd att bra akvarieaffärer försvinner, men det är ju en internationell trend att fackhandeln går bakåt och storföretagen går framåt.
                              Vi är ju själva en del av det genom att vi t.ex. köper vår nya TV-apparat via nätet eller genom en megajätte som SIBA, MediaMarkt etc. och inte genom den lokala TV-handlaren.
                              Skall vi köpa en ny borrmaskin så inte åker vi till järnhandlaren utan till det stora byggvaruhuset osv osv
                              Samma har trenden varit vad gäller zoo. Kommer inte ihåg de exakta siffrorna men hörde att antalet akvarieaffärer i Tyskland hade minskat med 30-40% de sensate åren, medan däremot den totala omsättning var ungefär lika stor. Dvs de som tar över är stora varuhus (med ofta ett rätt likartar sortiment) på bekostnad av fackhandeln.

Man kan ju gnälla och klaga på detta hur mycket man vill, men det lär inte hjälpa för sådan är utvecklingen.

Kommentar

• Kjell Fohrman
                                Användare
                                • April 2002
                                • 4619

Ursprungligen postat av Olorin
                                Sen är jag lite förbryllad över att man behöver 500% påslag för att det ska löna sig. Det indikerar ju att något är fel. Betyder det att det är för låg omsättning? Någon hade räknat ut att en fisk i genomsnitt kostar ett öre i mat per dag, lägger man på en ettöring i vatten och ström så har man ju rätt många dar på sig att sälja en fisk om man lägger på 10 kronor. Eller är det så att så många dör av stress och vanvård i butiken att man måste salta så mycket för det? Nåt är lite konstigt om man jämför med typ hemelektronik där påslaget enligt folk som jobbar i butik är mellan 5 och 30%.
                                Inte alls negativ, bara nyfiken till hur det hänger ihop.
                                Det handlar ju helt enkelt om att det levande ställer mycket större krav på skötsel, omvårdnad, utrymme etc. än vad prylarna gör. Det ställs myndighetskrav på att lokalerna måste se ut på ett visst sätt och att man måste ha gått en utbildning etc.

Som jag skrev ovan så var det för min del mer lönsamt att sälja en burk kattmat med 25% påslag än vad det var att sälja en fisk med 600% påslag. Idag är myndighetskraven ännu större på det som säljer det levande än vad de var när jag höll på.

Men visst kan man öka lönsamheten på fisksidan också (vilket många affärer också har gjort) genom att "slänga ut" allt det icke lönsamma - dvs man behåller bara några klatschigt gula, röda, orange, svarta och blå fiskar och de skall dessutom helst var små så det tar litet utrymme i affären.
                                Det är ju inte för inte som man oftast hittar de akvaristiskt intressanta fiskarna i småaffärer som ligger i källarlokaler och där ägaren sliter utan vare sig semester eller helgledighet.
                                Där kan man kosta på sig lyxen att "leka" akvarist.
                                Senast redigerad av Kjell Fohrman; 12 July 2008, 15:44.

Kommentar

Arbetssätt...