Sälja ancistrus!?
Kollaps
X
-
-
Vad avser olika lagstiftning så är det ju inte enkelt att påverka nånstans - definitivt inte i EU perspektiv - men det jag läste av förslag från dig till NCS styrelse (efter ditt citerade inlägg) verkar ju jättebra. Sedan kan man ju alltid fråga sig, vem ska kolla att alla efterlever alla regler - det var liksom det stora garv-ämnet som jag och polarna hade avseende levande agn - och det kan ju appliceras på en hel del mer. Missförstå mig nu rätt - visst ska lagar och förordningar följas, men när det är rent av korkade - som du skriver också nedan - då kanske lite olydnad ändå kan vara på sin plats....men, ja, jag vet, det lösre inte de stora frågorna.
Rent generellt så tycker jag sedan att man så långt som möjligt skall följa existerande lagar - struntar man i reglerna så är risken stor att de skärps ännu mer.Kommentar
-
Så fungerar ju byråkratin!
Följ reglerna, och försök gärna ändra på dem, när de är helt åt skogen, men aja baja innan dess.
Jag tror fortfarande, att våra politiker ( kanske ) även använder sig av ett sunt " bondförnuft ", om det nu inte är för svårt i paragrafdjungeln förståss.
Hälsn NilsKommentar
-
Hej!
Så fungerar ju byråkratin!
Följ reglerna, och försök gärna ändra på dem, när de är helt åt skogen, men aja baja innan dess.
Jag tror fortfarande, att våra politiker ( kanske ) även använder sig av ett sunt " bondförnuft ", om det nu inte är för svårt i paragrafdjungeln förståss.
Hälsn Nils
Jag tror bara att de använder sunt förnuft om det kan ge dem fler röster eller göra att dom hamnar högre på karriärstegen
Jag var för övrigt en gång inbjuden av Djurskyddsmyndigheten att hålla föredrag på ett stort Fisksymposium. Jag försökte att vara rätt diplomatisk (vilket jag har väldigt svårt för) men jag var uppenbarligen ändå så kritisk att de inte ville betala ut vare sig reseersättning eller hotellrummet - fast jag fick i alla fall ett paraply
Jag har också en gång hållit ett föredrag för SLU (Statens Lantbruks Universitet) i deras utbildning av djurskyddsinspektörer. Jag sågade lite "snällt" gällande djurskyddslagstiftningen och talade i stället om vad de i själva verket skulle kolla på för att det skulle bli ett bra djurskydd.
Dom betalade i alla fall ut arvodet vilket ju var väldigt positivt - fast det var första och sista gången jag fick hålla föredrag på en sådan utbildningKommentar
-
det jag tycker är trist är att vi privata odlare får endast 15kr st och detta är fisk butiken inte behöver redovisa för då de egentligen inte ens har dom och kan då plocka pengarna direkt i plånboken eller har jag fel?
Man kan ju inte redovisa en försäljning på fisk man inte ens har köpt in enligt bokförningen!? jusst därför så tycker jag att man borde få lite extra då företaget kan tjäna lite extra på dessa fiskar då man slipper betala moms mm på domma.Kommentar
-
Vi vill få så mycket för fisken....men kom ihåg att de måste ta sådant pris för att själv överleva.Kommentar
-
[quote=nils42;739041][quote=Kjell Fohrman;739035]Ja, självklart. Styrelsen är mycket tacksam över att få hjälp av Kjell, som har både kunskap, erfarenhet och kontakter som få inom detta område.mvh
Mikael W
(NCS-medlem sedan 1981)Kommentar
-
[QUOTE=Kjell Fohrman;739021][quote=nils42;739019][quote=Kjell Fohrman;739018]
.
Hur mycket som kan stoppas beror nog snarast på hur hårt akvarister och handeln orkar engagera sig i dessa frågor.
Hej!
Personligen tror jag nog,
att handeln behöver dra ett stort strå till stacken,
men finns viljan, kunnandet, orken där?
att föreningar som vårt och många fler behöver bli engagerade
att SARF lever upp till sitt namn.
Hälsn NilsKommentar
-
[quote=nils42;739083][quote=Kjell Fohrman;739021][quote=nils42;739019].
Hur mycket som kan stoppas beror nog snarast på hur hårt akvarister och handeln orkar engagera sig i dessa frågor.
Hej!
Personligen tror jag nog,
att handeln behöver dra ett stort strå till stacken,
men finns viljan, kunnandet, orken där?
att föreningar som vårt och många fler behöver bli engagerade
att SARF lever upp till sitt namn.
Hälsn Nils
Det är det ju nämligen alltid mycket lättare att skjuta över problemet på andra och säga att det är de som verkligen borde göra något. Det är ju betydligt svårare för NCS att få SARF eller handeln att göra något än det är att göra något själv.
Så det vi borde fokusera oss på borde vara - vad kan vi göra? och inte - varför gör inte de andra något?Kommentar
-
[QUOTE=Kjell Fohrman;739084][quote=nils42;739083][quote=Kjell Fohrman;739021]
Helt ense med dig, MEN finns risken, att vi betraktas som en samling gnällspikar, om det enbart är vi som " gnäller "?
Hälsn NilsKommentar
-
[quote=nils42;739085][quote=Kjell Fohrman;739084][quote=nils42;739083]
Men uppriktigt sagt så har det väl i så fall tidigare snarare varit som så att branchorganisationerna har varit de som "gnällt" medan hobbyorgansiationerna har "flutit med strömmen".Senast redigerad av Kjell Fohrman; 13 July 2008, 12:09.Kommentar
-
Vi går väl alla lite till mans efter devisen. Det finns ju gott om fiskar att köpa, vad är problemet?
Ungefär som klimathotet, vad som händer om 50 år är väl inte så mycket att bry sig om för mig.
Ego, ego regerar tyvärr.Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!Kommentar
-
[QUOTE=Kjell Fohrman;739086][quote=nils42;739085][quote=Kjell Fohrman;739084]
Är det sanningen, hela sanningen och bara sanningen?
Hälsn NilsKommentar
-
[quote=nils42;739089][quote=Kjell Fohrman;739086][quote=nils42;739085]
Ungefär som att när man bara betalt medlemsavgiften i NCS - så är det det inte mitt ansvar längre utan det är upp till styrelsen att göra något.Kommentar
-
[QUOTE=Kjell Fohrman;739091][quote=nils42;739089][quote=Kjell Fohrman;739086]sämre beställt med stöttningen från enskilda aktörer inom handeln. Som jag nämnde ovan - det är oerhört få svenska medlemmar i OFI. Däremot är nästan alla svenska affärer (bara några enstaka snåljåpar som inte är det) medlemmar i Zoorf (den svenska branschorganisationen), .
Hur kan man förbättra detta?
Man kan ju också fråga sig varför branschen inte vill stödja sina egna " ben "?
Som medlemmar i NCS. Vad skulle du vilja, att vi gjorde?
Hälsn NilsKommentar
Kommentar