Sälja ancistrus!?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • nils42
    Användare
    • January 2003
    • 931

[QUOTE=Kjell Fohrman;739013][quote=nils42;739012]
    Visst säger jag att "akvariehobbyn är död om 15 år", men so what.

Hej!
    Det tror jag inte alls. Akvarienördar kommer nog att finnas långt efter våra dagar.
    Hälsn Nils

Kommentar

• Olorin
      Användare
      • May 2005
      • 1554

Apropå det där med bokföring så är det faktiskt förenligt med svensk lag att ha inkomster av sidoverksamhet utan att bokföra. Det finns en ekonomisk gräns, jag minns inte om det är 10 eller 20 tusen, men det täckre nog de flesta som slumpvis uppföder Ancistrus. Diskus är däremot värre där behöver man ju inte driva upp så många kullar innan skattmasen kan bli nyfiken.

För egen del har jag inte sålt en fisk på 20 år, men jag byter gärna.
      Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

Kommentar

• Kjell Fohrman
        Användare
        • April 2002
        • 4619

[quote=nils42;739014][quote=Kjell Fohrman;739013]
        Ursprungligen postat av nils42
        Visst säger jag att "akvariehobbyn är död om 15 år", men so what.

Hej!
        Det tror jag inte alls. Akvarienördar kommer nog att finnas långt efter våra dagar.
        Hälsn Nils
        Nåväl - beror ju lite på vad man menar med "akvariehobby".
        Men med lagar som förbjuder import av all fisk till EU, med lagar som förbjuder naturformer av arter etc. etc. så försvinner det intressanta i akvariehobbyn för mig i alla fall

Kommentar

• nils42
          Användare
          • January 2003
          • 931

[QUOTE=Kjell Fohrman;739018][quote=nils42;739014]
          Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
          ".
          Men med lagar som förbjuder import av all fisk till EU, med lagar som förbjuder naturformer av arter etc. etc. så försvinner det intressanta i akvariehobbyn för mig i alla fall
          Hej!
          Det är ju inte så nu, och man kan väl alltid hoppas att politiker använder den ovala delen ovanför halskotorna till något vettigt.
          Jag är optimist, och tror att det finns en gräns även för enfalden.
          Hälsn Nils

Kommentar

• Kjell Fohrman
            Användare
            • April 2002
            • 4619

[quote=nils42;739019][quote=Kjell Fohrman;739018]

Hej!
            Det är ju inte så nu, och man kan väl alltid hoppas att politiker använder den ovala delen ovanför halskotorna till något vettigt.
            Jag är optimist, och tror att det finns en gräns även för enfalden.
            Hälsn Nils
            Det finns definitivt ingen gräns för enfalden och ovanstående är frågor som redan nu diskuteras i korridorerna.
            Hur mycket som kan stoppas beror nog snarast på hur hårt akvarister och handeln orkar engagera sig i dessa frågor.
            Som jag sa på senaste årsmötet så är ju frågor om hur man skall göra Ciklidbladet och ciklid.se bättre i längden inte speciellt viktiga eftersom hela hobbyns framtid faktikst står på spel. Vad hjälper det med ett kanonbra Ciklidblad om vi inte får hålla ciklider?

Den organisation som jobbar internationellt hårdast med att driva våra frågor är OFI http://www.ofish.org/ och av sveriges alla företag inom branschen så är det totalt 5 stycken som känner för att betala in medlemsavgiften dit. Av dom 5 så läggs ett ner nu och ett består av en gammal gubbe som gjort sitt och som knappt är kvar i branschen längre (undertecknad) - återstår alltså 3 i hela Sverige som aktivt stöder arbetet för att rädda branschen.
            Hobbyisterna/ciklidisterna då - ja handen på hjärtat - vad gör vi egentligen.

Kommentar

• Olorin
              Användare
              • May 2005
              • 1554

Det fattas en sån massa korkade politiska beslut så det kan ju komma fler efter FRA-lagen. Det enda som förvånar mig är att de har tid att komma upp med en massa onödiga kvasifrågor i EU hela tiden när de aldrig hinner med att jobba med nåt viktigt.
              Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

Kommentar

• nils42
                Användare
                • January 2003
                • 931

[QUOTE=Kjell Fohrman;739021][quote=nils42;739019]
                Den organisation som jobbar internationellt hårdast med att driva våra frågor är OFI http://www.ofish.org/ och av sveriges alla företag inom branschen så är det totalt 5 stycken som känner för att betala in medlemsavgiften dit. Av dom 5 så läggs ett ner nu och ett består av en gammal gubbe som gjort sitt och som knappt är kvar i branschen längre (undertecknad) - återstår alltså 3 i hela Sverige som aktivt stöder arbetet för att rädda branschen.
                Hobbyisterna/ciklidisterna då - ja handen på hjärtat - vad gör vi egentligen.
                Hej!
                Lite klent med intresset från handeln onekligen. De bryr sig väl inte och kommer kanske att ägna sig åt något annat med tiden!
                VAD skulle du själv tycka behövde göras?? Du har ju alltid " vetat ".
                Hälsn Nils

Kommentar

• joe
                  Användare
                  • June 2006
                  • 1451

Så det kan gå...vilken tråd det blev. Läser med stor behållning och intresse vad som sägs - även om det är långt från frågan om värdet på ancistrusyngel så hänger ju faktiskt tråden ihop än så länge tycker jag.

Det kan ju tänkas att nya regler och lagar för vad vi får hålla och/eller importera i våra kar inte blir riktigt lika restriktiva som Kjell antyder...man kan ju hoppas. Men det är ju inte bara inom akvaristiken som det petas, som sportfiskare (den andra stora hobbyn!) så blev jag rejält uppbragt häromåret då Djurskyddsmyndigheten (eller vad den nu hette?) kom på att förbjuda fiske med levande agnfisk...men denna myndighet finnes ju icke kvar längre så kanske också petandet i akvaristiken kan hållas på en OK nivå...

Det var inte min mening att starta en bautatråd om akvaristikens (handelns) framtid och svar på min fråga har jag ju fått och nu får jag väl pisk för att jag tycker det är OK med levande agnfisk, men det tar jag.

Om ämnet inte är utömt fortsätt gärna...
                  MVH - joe

Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!

Kommentar

• nils42
                    Användare
                    • January 2003
                    • 931

[Om ämnet inte är utömt fortsätt gärna...[/QUOTE]

Hej!
                    Uttömt?
                    Det har väl knappt startat?
                    hälsn Nils

Kommentar

• cf.akvarielagret
                      Användare
                      • April 2002
                      • 5028

Ursprungligen postat av malawijanne
                      Ja det var en bra kommentar Andreas, ja Christer har du.verkligen redovisat hur mycket du säljer.
                      Det jag har sett inom , vi så kallade seriösa odlare eller seriösa zoohandlare. eller grossister.
                      NEJ jag har inte träffat på en enda som inte som vill köpa mina fiskar svart.Janne
                      Visst är det ett fritt land, du skiter ut dig mycket som du själv har hittat på
                      detta påminner om samma lögner som veckotidningarna kör på
                      Janne har du ingen egen sanning
                      återigen har du inget roligt att berätta
                      jag är Ateist
                      men Gud talade till mig
                      Gud är stor
                      jag frågade hur stor ? inget svar
                      han kanske behövde låna toaletten

Kommentar

• Kjell Fohrman
                        Användare
                        • April 2002
                        • 4619

Ursprungligen postat av joe
                        Så det kan gå...vilken tråd det blev. Läser med stor behållning och intresse vad som sägs - även om det är långt från frågan om värdet på ancistrusyngel så hänger ju faktiskt tråden ihop än så länge tycker jag.

Det kan ju tänkas att nya regler och lagar för vad vi får hålla och/eller importera i våra kar inte blir riktigt lika restriktiva som Kjell antyder...man kan ju hoppas. Men det är ju inte bara inom akvaristiken som det petas, som sportfiskare (den andra stora hobbyn!) så blev jag rejält uppbragt häromåret då Djurskyddsmyndigheten (eller vad den nu hette?) kom på att förbjuda fiske med levande agnfisk...men denna myndighet finnes ju icke kvar längre så kanske också petandet i akvaristiken kan hållas på en OK nivå...

Det var inte min mening att starta en bautatråd om akvaristikens (handelns) framtid och svar på min fråga har jag ju fått och nu får jag väl pisk för att jag tycker det är OK med levande agnfisk, men det tar jag.

Om ämnet inte är utömt fortsätt gärna...
                        Just Ancistrus är ju annars en art som är rätt lönsam och lätt att odla. Dels eftersom den är rätt dyr från Asien (främst pga att den inte går att packa tätt underv transporter), dels eftersom den är lättodlad och billig att dra upp och dels eftersom den säljs i stora kvantiteter.
                        Så just denna art går det att sälja relativt lätt och få hyfsat betalt för (vilket jag tycker att 10-15 spänn är)

Sedan vad gäller lagar och regler så måste man skilja på de lagar som införs för hela EU och de som införs för bara Sverige (typ levande agn som du nämner).
                        De förstnämnda är oerhört mycket svårare att påverka

Kommentar

• cf.akvarielagret
                          Användare
                          • April 2002
                          • 5028

[Om ämnet inte är utömt fortsätt gärna...
                          Hej!
                          Uttömt?
                          Det har väl knappt startat?
                          hälsn Nils[/QUOTE]
                          Håller med dig Nils
                          detta är en bra tråd
                          jag är Ateist
                          men Gud talade till mig
                          Gud är stor
                          jag frågade hur stor ? inget svar
                          han kanske behövde låna toaletten

Kommentar

• Kjell Fohrman
                            Användare
                            • April 2002
                            • 4619

[quote=nils42;739026][quote=Kjell Fohrman;739021]

Hej!
                            Lite klent med intresset från handeln onekligen. De bryr sig väl inte och kommer kanske att ägna sig åt något annat med tiden!
                            VAD skulle du själv tycka behövde göras?? Du har ju alltid " vetat ".
                            Hälsn Nils
                            Jag tror att alla - såväl privata akvarister som kommersiella resonerar som så att så illa kan det inte gå, och det kan inte drabba mig etc.
                            Genom att inte låtsas om problemen så tror man att dom inte kommer att förverkligas.

Det går ju alltid att i ord vara miljövän men när det kommer till plånboken så är det svårare. Ta vara detta med MAC-certifiering (en slags miljöcertifiering) för saltvattensfisk som ju betraktas som något mycket positivt både för miljö och människor av t.ex. den FN-myndigheter som jobbar med dessa frågor som IUCN och UNEP. Nå hur många företag har då låtit certifiera sig i Sverige - svar 0, hur många affärer i Sverige säljer enbart MAC-certifierad fisk - svar 0.
                            Varför - jo det kostar och kunderna är inte beredda att betala lite extra för att få miljöcertifierade fiskar och koraller.

Själv sitter jag ju inte längre med i någon styrelse i vare sig någon ideell eller kommersiell förening (tycker att jag har gjort mitt) så jag har inte så stor möjlighet att påverka längre.
                            Den organsiation som verkligen skulle ta tag i dessa frågor i Sverige är SARF men där är intresset 0 (jag försökte själv "på min tid" när jag var ordförande i NCS att få med dom).

Jag tog dock upp dessa frågor på NCS årsmöte och fick då till uppgift att komma med lite ideer.
                            Detta var vad jag kom fram till och som jag har skickat till NCS

1/ Välja en miljöansvarig i styrelsen
                            2/ Välja en djurskyddsansvarig i styrelsen
                            3/ Se till att man är registrerad som remissinstans hos alla myndigheter och att man får alla utskick. Eftersom N i NCS står för Nordiska så innebär det också att registrera sig i övriga nordiska länder.
                            4/ Se till att man svarar på alla remisser
                            5/ Protestera hos myndigheterna på det som är fel i dagens lagstiftning. Idag har vi t.ex. en djurskyddslagstiftning som är minst sagt korkad och har minimalt med djurskydd att göra.
                            6/ Ta fram en policy på hur NCS ser på miljö och djurskyddsfrågor. Hur ser vi på vildfångat, hur ser vi på avelsformer, hur ser vi på ”fri import”, hur ser vi på krav på karantän, hur ser vi på ”frisläppning” av fiskar i naturen, hur ser vi på små akvarier, hur ser vi på att hålla fiskar i fångenskap, etc. etc. etc.
                            Ta fram argument som stödjer vår linje i dessa frågor.
                            7/ Leta reda på ett miljöprojekt (gärna ett ganska litet) som NCS stödjer både ekonomiskt (bidrag från NCS, insamlingar från medlemmar etc) och praktiskt (gärna på plats).
                            8/ Omvandla "Cichla-stipendiet" till ett rent miljö/djurskyddsstipendium
                            9/ Arbeta för att samarbetet i dessa frågor skall komma igång bland akvarieorganisationer nationellt, eventuellt också internationellt (åtminstone inom Norden) samt nationellt med andra husdjursorganisationer.
                            10/ Jobba aktivt i miljö och djurskyddsfrågor istället för att som nu passivt invänta korkade lagförslag som man måste försvara sig emot. Istället jobba aktivt i dessa frågor för att visa att man bryr sig om miljön och om djuren. Detta kan göras t.ex. genom att
                            a) i varje nummer av Ciklidbladet ha minst en miljö/djurskyddsinriktad artikel.
                            b) på varje Ciklidstämma ha minst ett miljö/djurskyddsorienterat föredrag
                            c) driva en kampanj för att inte frisläppa fiskar i vattendrag
                            d) driva en kampanj för bättre information i affärerna
                            e) driva en kampanj mot smuggling och informera om CITES
                            Senast redigerad av Kjell Fohrman; 12 July 2008, 20:58.

Kommentar

• nils42
                              Användare
                              • January 2003
                              • 931

[QUOTE=Kjell Fohrman;739035][quote=nils42;739026]

Detta var vad jag kom fram till och som jag har skickat till NCS

1/ Välja en miljöansvarig i styrelsen
                              2/ Välja en djurskyddsansvarig i styrelsen
                              3/ Se till att man är registrerad som remissinstans hos alla myndigheter och att man får alla utskick. Eftersom N i NCS står för Nordiska så innebär det också att registrera sig i övriga nordiska länder.
                              4/ Se till att man svarar på alla remisser
                              5/ Protestera hos myndigheterna på det som är fel i dagens lagstiftning. Idag har vi t.ex. en djurskyddslagstiftning som är minst sagt korkad och har minimalt med djurskydd att göra.
                              6/ Ta fram en policy på hur NCS ser på miljö och djurskyddsfrågor. Hur ser vi på vildfångat, hur ser vi på avelsformer, hur ser vi på ”fri import”, hur ser vi på krav på karantän, hur ser vi på ”frisläppning” av fiskar i naturen, hur ser vi på små akvarier, hur ser vi på att hålla fiskar i fångenskap, etc. etc. etc.
                              Ta fram argument som stödjer vår linje i dessa frågor.
                              7/ Leta reda på ett miljöprojekt (gärna ett ganska litet) som NCS stödjer både ekonomiskt (bidrag från NCS, insamlingar från medlemmar etc) och praktiskt (gärna på plats).
                              8/ Omvandla "Cichla-stipendiet" till ett rent miljö/djurskyddsstipendium
                              9/ Arbeta för att samarbetet i dessa frågor skall komma igång bland akvarieorganisationer nationellt, eventuellt också internationellt (åtminstone inom Norden) samt nationellt med andra husdjursorganisationer.
                              10/ Jobba aktivt i miljö och djurskyddsfrågor istället för att som nu passivt invänta korkade lagförslag som man måste försvara sig emot. Istället jobba aktivt i dessa frågor för att visa att man bryr sig om miljön och om djuren. Detta kan göras t.ex. genom att
                              a) i varje nummer av Ciklidbladet ha minst en miljö/djurskyddsinriktad artikel.
                              b) på varje Ciklidstämma ha minst ett miljö/djurskyddsorienterat föredrag
                              c) driva en kampanj för att inte frisläppa fiskar i vattendrag
                              d) driva en kampanj för bättre information i affärerna
                              e) driva en kampanj mot smuggling och informera om CITES
                              Hej!
                              Så bra du skriver. Självklart behandlar väl styrelsen detta! Det behöver man väl inte ens ifrågasätta.
                              Kjell, du har så mycket kunskap och så mycket vetande att ge; dela med dig av din rikedom även till oss andra.
                              Fortsätt göra din stämma hörd!
                              Hälsn Nils

Kommentar

• joe
                                Användare
                                • June 2006
                                • 1451

Just Ancistrus är ju annars en art som är rätt lönsam och lätt att odla. Dels eftersom den är rätt dyr från Asien (främst pga att den inte går att packa tätt underv transporter), dels eftersom den är lättodlad och billig att dra upp och dels eftersom den säljs i stora kvantiteter.
                                Så just denna art går det att sälja relativt lätt och få hyfsat betalt för (vilket jag tycker att 10-15 spänn är)

Sedan vad gäller lagar och regler så måste man skilja på de lagar som införs för hela EU och de som införs för bara Sverige (typ levande agn som du nämner).
                                De förstnämnda är oerhört mycket svårare att påverka
                                Oki - jag tycker också 10-15 spänn är helt OK och det jag själv räknat med när jag ställde frågan. Vad avser olika lagstiftning så är det ju inte enkelt att påverka nånstans - definitivt inte i EU perspektiv - men det jag läste av förslag från dig till NCS styrelse (efter ditt citerade inlägg) verkar ju jättebra. Sedan kan man ju alltid fråga sig, vem ska kolla att alla efterlever alla regler - det var liksom det stora garv-ämnet som jag och polarna hade avseende levande agn - och det kan ju appliceras på en hel del mer. Missförstå mig nu rätt - visst ska lagar och förordningar följas, men när det är rent av korkade - som du skriver också nedan - då kanske lite olydnad ändå kan vara på sin plats....men, ja, jag vet, det lösre inte de stora frågorna.

Tråden är inte utömd - men snart är mina ancistrus det och förpassade till lämplig köpare...återigen tack, fortsätter följa tråden, men känner inte att jag har kunskap att bidra i någon större utsträckning.
                                MVH - joe

Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!

Kommentar

Arbetssätt...