Sälja ancistrus!?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lutt
    Användare
    • October 2005
    • 1919

Tyvärr är det så som Felipe säger, skulle gärna vilja haft någon VF Ancistrus från Uruguay. De VF Ancistrus sp. som kommer hit är oftast ett "ihop kok" av flera arter, Man vill gärna ha 1+1 av samma art.

Kommentar

• joe
      Användare
      • June 2006
      • 1451

Ursprungligen postat av Lutt
      Tyvärr är det så som Felipe säger, skulle gärna vilja haft någon VF Ancistrus från Uruguay. De VF Ancistrus sp. som kommer hit är oftast ett "ihop kok" av flera arter, Man vill gärna ha 1+1 av samma art.
      Du menar att det inte är nån som ids/vill/kan importera VF ancistrus...pga att den betingar ett för lågt pris?? Eller för att det är svårt att veta vilken VF det är man exporterar/importerar??

Lite trist är det ju!
      MVH - joe

Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!

Kommentar

• Felipe
        Användare
        • April 2002
        • 327

Ursprungligen postat av joe
        Du menar attdu får mindre betalt för vildfångade corys och ancistrus än vi skulle kunna få i Sverige på odlade?? Eller säljer du dem lokalt där du är? Ja, då är det ju inte mycket mening att skicka dem till Sverige eller hur?!

Corys och Ancistrus ar dem enda inhemska arter som saljs har hemma (valdigt fa manniskor kor med inhemsk trots att akvaristiken ar stort) och a andra sidan ar det valdigt fa som fangar och saljer, vilket gor att det alltid finns en bra efterfraga.
        Men detta betyder inte att priset pa dessa ar "ok".
        De fa som brukar fanga Ancistrus och Corys saljer till akvarieaffarer och pa marknader....men det ror sig om valdigt fattiga manniskor som inte brukar fa mer an 35-45 ore st.
        (nu pratar jag om vildfangade, vilket betyder att storleken ar storre an vad ni har pratat om har pa forumet och med hogre omkostnader an odlade)
        Dessa saljs senare for 13-16 kronor st. till kund.
        Nu ror sig allt detta i Montevideo, huvudstaden, dar 50% av befolkningen lever och dar 75% av akvarieaffarerna ligger....
        Jag saljer har hemma och mitt pris ar mellan 13 och 20 kronor st. beroende pa storlek och art.....vilket i slutandan betyder mera an vad jag har blivit erbjuden av importorerna.

Ha det!!
        Felipe
        Felipe

Kommentar

• Felipe
          Användare
          • April 2002
          • 327

Du menar att det inte är nån som ids/vill/kan importera VF ancistrus...pga att den betingar ett för lågt pris?? Eller för att det är svårt att veta vilken VF det är man exporterar/importerar??

Lite trist är det ju!
          Jag blandar aldrig ihop.....det ar till och med sa att jag aldrig blandar ihop olika populationer trots att det "kanske" ror sig om samma art.
          Men att exportera Ancistrus och Corys harifran ar det inte alls lont.
          Det kanske det ar fran andra lander....vad vet jag?
          Folk har en otrolig formaga att lagga alla sydamerikanska lander i samma sack!
          Men vad 1 liter bensin kostar i (ex) Argentina, kor man 3 ganger mera an har hemma....den brasilianska exportoren betalar halften i el-och vatten an vad vi gor....och vad jag betalar i lon for den som hjalper till med fangsten, skulle jag kunna ha 4 personer i Paraguay.
          Sedan ar det sa att oavsett kostnader, fattar jag inte hur en VF Ancistrus kan vara sa pass billig!!??.....det ar ett djakla jobb att fanga dessa och arligt talat ar det inte manga som klarar av att fa upp mer an 25-30 pa egen hand/per vattendrag/per dag......men i andra lander ar det kanske (sakert?) betydligt enklare att fanga dessa?

Ha det!
          Felipe
          Felipe

Kommentar

• Lutt
            Användare
            • October 2005
            • 1919

Lite trist är det ju!
            Det jag menar är att Ancistrus mix i en låda är mycket billig men ändå knappt är värt att importera för att en brun Ancistrus är alltid en brun Ancistrus.
            Tror inte heller fångsstationerna bryr sig så mycket om vilken brun Ancistrus art det är för det är inte värt att hålla på att sortera.
            Detta är bara min teori och inte fakta, men tror att saningen ligger nära

Kommentar

• Lutt
              Användare
              • October 2005
              • 1919

Ursprungligen postat av Felipe
              Jag blandar aldrig ihop.....det ar till och med sa att jag aldrig blandar ihop olika populationer trots att det "kanske" ror sig om samma art.
              Men att exportera Ancistrus och Corys harifran ar det inte alls lont.
              Det kanske det ar fran andra lander....vad vet jag?
              Folk har en otrolig formaga att lagga alla sydamerikanska lander i samma sack!
              Men vad 1 liter bensin kostar i (ex) Argentina, kor man 3 ganger mera an har hemma....den brasilianska exportoren betalar halften i el-och vatten an vad vi gor....och vad jag betalar i lon for den som hjalper till med fangsten, skulle jag kunna ha 4 personer i Paraguay.
              Sedan ar det sa att oavsett kostnader, fattar jag inte hur en VF Ancistrus kan vara sa pass billig!!??.....det ar ett djakla jobb att fanga dessa och arligt talat ar det inte manga som klarar av att fa upp mer an 25-30 pa egen hand/per vattendrag/per dag......men i andra lander ar det kanske (sakert?) betydligt enklare att fanga dessa?

Ha det!
              Felipe
              Olika populationer kan röra sig om två olika arter, Ancistrus tillhör ju det största släktet inom Loricariidae.

Jag tror att det är för den odlade Ancistrus är så etablerad inom akvaristiken att den håller de flesta andra liknande VF blir ointressanta för den vanliga Akvaristen efter som den inte ser skillnad på fisken. VF Ancistrus utan nåt L-nummer är ju nästan dubbelt så dyr som odlad, så varför skall man egentligen välja den dyrare firren.
              Sorgligt men sant, hade gärna sätt flera gråa och bruna malar i handeln, men det är önsketänkande

Kommentar

• Felipe
                Användare
                • April 2002
                • 327

Olika populationer kan röra sig om två olika arter, Ancistrus tillhör ju det största släktet inom Loricariid
                Det var det jag menade med att halla svenskan vid liv.....jag kanske forklarade fel da?
                Vad jag menade ar att jag aldrig blandar ihop FISKAR fran olika vattendrag, aven om jag tror att det ror sig om samma art.....och aven om vattendragen bara ligger nagon mil ifran varandra och tillhor samma system.
                (nu pratar jag om fiskar som ar avsedda for forsaljning och inte stannar hos mig)

Ha det!
                Felipe

Kommentar

• Lutt
                  Användare
                  • October 2005
                  • 1919

Det var det jag menade med att halla svenskan vid liv.....jag kanske forklarade fel da?
                  Vad jag menade ar att jag aldrig blandar ihop FISKAR fran olika vattendrag, aven om jag tror att det ror sig om samma art.....och aven om vattendragen bara ligger nagon mil ifran varandra och tillhor samma system.
                  (nu pratar jag om fiskar som ar avsedda for forsaljning och inte stannar hos mig)

Ha det!
                  Hehe nej nej jag förstod dig rätt, var kanske inte helt tydlig med mitt svar.

Jaha men jag är helt med dig, läste kanske lite fel först för jag trodde du blandade ihop arter som kommer från olika vattendrag. Du är ju expert på Gymnogeophagus t.ex. och du kan urskilja ifrån vilket vattendrag den kommer ifrån, många ggr kanske det är samma art.
                  Hos Ancistrus är det ju också så, de kan vara samma art fast att de lever i olika vattensystem.
                  Gillar när exportörer skriver upp fångstplatsen så att den når ända fram till kunden.

Kommentar

• Felipe
                    Användare
                    • April 2002
                    • 327

Gillar när exportörer skriver upp fångstplatsen så att den når ända fram till kunden.
                    Visst ar det jatte viktigt att gora det!
                    Men jag undrar hur manga ar det som gor sa egentligen?
                    Jag exporterar valdigt litet...max. 45-60 boxar om aret och da vore det katastrof om jag inte gjorde det!
                    Dessutom ar det jag sjalv som ansvarar for fangsten, fraktar hem fisken, tar hand om den och ar med och packar ner den nar den ska sandas.....men tror inte att det finns sa manga som arbetar i san pass liten skala och pa det sattet??
                    Kan tanka mig att de "riktiga" exportorer har valdigt svart att halla isar fangstplatsen....
                    Inte sagt att det gors med vilja....men det forekommer en hel del "fusk" ocksa;
                    For nagra manader sedan sande vi till Tyskland och nar jag gick in pa kundens sida for att kolla vilka fiskar han salde, sag jag en del uruguayanska arter som saldes som argentinska.....sjalvklart fragade jag kunden om han hade blandat ihop nagot...men nej...han hade fatt dessa fiskar fran Argentina nagra manader tidigare....jag borjade da forska i det hela och det visade sig att den argentinska exportoren hade kopt smugglade fiskar fran Uruguay och sande dessa som argentinska...men namn pa argentinska vattendrag!!
                    Uruguay ar ett litet land med knappt 3 milj. manniskor...."alla kanner alla"...och kanske tack vare det fick den tyska kunder ratta till felet.
                    Naja...det ar nog svart att vara saker pa arten/fangstplatsen nar de flesta inte star for fangsten utan koper fisken fran olika lokala fangare.

Ha det!
                    Felipe
                    Felipe

Kommentar

• Lutt
                      Användare
                      • October 2005
                      • 1919

Visst ar det jatte viktigt att gora det!
                      Men jag undrar hur manga ar det som gor sa egentligen?
                      Jag exporterar valdigt litet...max. 45-60 boxar om aret och da vore det katastrof om jag inte gjorde det!
                      Dessutom ar det jag sjalv som ansvarar for fangsten, fraktar hem fisken, tar hand om den och ar med och packar ner den nar den ska sandas.....men tror inte att det finns sa manga som arbetar i san pass liten skala och pa det sattet??
                      Kan tanka mig att de "riktiga" exportorer har valdigt svart att halla isar fangstplatsen....
                      Inte sagt att det gors med vilja....men det forekommer en hel del "fusk" ocksa;
                      For nagra manader sedan sande vi till Tyskland och nar jag gick in pa kundens sida for att kolla vilka fiskar han salde, sag jag en del uruguayanska arter som saldes som argentinska.....sjalvklart fragade jag kunden om han hade blandat ihop nagot...men nej...han hade fatt dessa fiskar fran Argentina nagra manader tidigare....jag borjade da forska i det hela och det visade sig att den argentinska exportoren hade kopt smugglade fiskar fran Uruguay och sande dessa som argentinska...men namn pa argentinska vattendrag!!
                      Uruguay ar ett litet land med knappt 3 milj. manniskor...."alla kanner alla"...och kanske tack vare det fick den tyska kunder ratta till felet.
                      Naja...det ar nog svart att vara saker pa arten/fangstplatsen nar de flesta inte star for fangsten utan koper fisken fran olika lokala fangare.

Ha det!
                      Felipe
                      Jag antar att du är en av dem som exporterar till Amazonas-exotic-import i tyskland.
                      Visst fuskas det, det är jag medveten om, jag som håller på med malar främst Loricariidae vet att om exportören inte får ihop rätt antal malar så tar de en look-alike, det är vanligt men tråkigt för kunden.
                      Uruguay är ett litet land ja, men ni har mycket fina fiskarter och många som är okända för övriga världen.

Kommentar

• Felipe
                        Användare
                        • April 2002
                        • 327

Jag antar att du är en av dem som exporterar till Amazonas-exotic-import i tyskland..
                        JAPP

Visst fuskas det, det är jag medveten om, jag som håller på med malar främst Loricariidae vet att om exportören inte får ihop rätt antal malar så tar de en look-alike, det är vanligt men tråkigt för kunden.
                        JAPP.....MEN DET FINNS EN DEL IMPORTORER SOM OCKSA STRUNTAR I DETTA OCH BLANDAR LITE HUR SOM HELST....MEN DA AR DET ALLTID ENKLARE ATT LAGGA SKULDEN PA EXPORTOREN DA DEN SLUTLIGA KUNDEN SALLAN HAR KONTAKT MED DENNA.

Uruguay är ett litet land ja, men ni har mycket fina fiskarter och många som är okända för övriga världen.[/QUOTE]
                        ANLEDNINGEN ATT URUGUAY HAR SA PASS MANGA ARTER TROTS STORLEKEN BEROR PA GEOGRAFISKA SKALL....
                        ATT MANGA ARTER AR SA OKANDA BEROR DELS PA ATT DET AR ETT DYRT LAND (dyrt att importera ifran) OCH PA ATT DET INTE FINNS NAGON LOKAL FORSKNING UTOVER AUSTROLEBIAS ARTERNA.

Ha det!!
                        Felipe

Kommentar

• Lutt
                          Användare
                          • October 2005
                          • 1919

Nä det sa jag inte, finns grossister och affärer som ändrar namn i många lägen också, troligtvis för att de oftast tror att inte kunden vill ha fångstplats.

Kommentar

• Felipe
                            Användare
                            • April 2002
                            • 327

Nä det sa jag inte,
                            hahaha.....nej det vet jag!

finns grossister och affärer som ändrar namn i många lägen också, troligtvis för att de oftast tror att inte kunden vill ha fångstplats.
                            JAPP...SANT HANDER OCKSA
                            Felipe

Kommentar

• Lutt
                              Användare
                              • October 2005
                              • 1919

Vet så lite om Uruguays fiskar, för något år sen visste jag inte äns vad en Gymnogeophagus var för nåt.
                              Har sätt att ni har massa intressanta malar också, dock har det varit dåligt med bilder på Ancistrus arter för jag tror inte de är vetenskapligt beskrivna än. Vore kul om ni hade en Ancistrus art som Påminner om Ancistrus ranunculus eller L183 Ancistrus dolichopterus.

Kommentar

• Olorin
                                Användare
                                • May 2005
                                • 1554

Nä det sa jag inte, finns grossister och affärer som ändrar namn i många lägen också, troligtvis för att de oftast tror att inte kunden vill ha fångstplats.
                                Det görs kanske, men jag kan inte alls begripa varför man inste skulle vilja tala om varifrån fisken kommer om man vet. Mina fiskar är nästan som familjemedlemmar så jag vill absolut veta så mycket som möjligt om dem, men tyvärr saknas informationen oftast. Det är bara VF+land eller odlad.

Eftersom vi nu har en rolig kontakt på plats i Uruguay kanske NCS skulle kunna organisera en egen liten import nån gång? Jag vet att diskusforum.se gör så ibland.
                                Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

Kommentar

Arbetssätt...