Sälja ancistrus!?
Kollaps
X
-
3000 liter med Tropheus
http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
Tropheus sp. black Ikola
Tropheus sp. black Caramba
Tropheus red bishop Caramba
Tropheus Moorii Kambwimba
Tropheus Moorii Kapampa
Tropheus Duboisi Maswa -
Ok. Då tillbaka till frågan. Om man nu kan driva fram så många av den vanliga Ancistrus spec "domesticus", hur många kan man då driva fram av albino? Är den mindre produktiv eller varför det högre priset?
Finns det föresten nån affär som är bra på ancistrus? Det vill säga har fler arter än den vanliga hybriden?Senast redigerad av Olorin; 19 July 2008, 17:08.Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!Kommentar
-
Jag tror att efterfrågan är större på Albino/Guld i förhållande till tillgången på dessa. Därför är den lite dyrare än den vanliga Ancistrus.Kommentar
-
Nu när ancistrusexperter är samlade och ursprungsämnet ändå är ganska genomvädrat skulle jag vilja fråga:
Jag skulle flytta en guldancistrus igår och den hade oturen (mitt fel såklart) att hoppa ur håven. I fallet mot golvet bröt den ena framfenans stråle. Öppen fraktur med liten felställning. Det pulserade ut blod i en minut för att därefter stillas. Fisken tillbaka i akvariet. Fenan sitter alltså kvar som den ska, skadan är på främre fenstrålen (den grova). Fisken var skärrad först, men lugnade ner sig sen.
Nu till frågan: Tror ni att det kommer att kunna läkas av sig själv? Stor risk för fenröta eller handikapp? Nu kör jag tillsyn varannan timme.
Ps Jag har redan dåligt samvete..Kommentar
-
Ok. Då tillbaka till frågan. Om man nu kan driva fram så många av den vanliga Ancistrus spec "domesticus", hur många kan man då driva fram av albino? Är den mindre produktiv eller varför det högre priset?
Finns det föresten nån affär som är bra på ancistrus? Det vill säga har fler arter än den vanliga hybriden?
Åleds brukar ha en del inne....Imazo (grossisten) brukar nästan alltid ha 4-5 Ancistrus arter.
Äger själv 3st arter.Kommentar
-
Enkelt utryckt blir det (intäkter-kostnader)/arbetstimmar.
Intäkter A = 3893 st * 10kr = 38930kr
Intäkter B = 3893 st * 15kr = 58395kr
Kostnader = 3893 st * 8kr = 31144kr (enl Alblin. Jag tycker att det är för lågt.)
Resultat A 38930kr - 31144kr = 7786kr
Resultat B 58395kr - 31144kr = 27251kr
Arbetstid matning 1min per akvarium och dag, 20*150/60=50h
Arbetstid vattenbyte 30min per akvarium och vecka, 0,5*22*20=220h
Arvode per timme Resultat A, 7786/270=28,8kr per timme om fisk säljs för 10 kr styck.
Arvode per timme Resultat B, 27251/270=100,9kr per timme om fisk säljs för 15 kr styck.
Obs. Det svåra är att beräkna kostnader och det varierar säkert mycket från odling till odling.Kommentar
-
Kommentar
-
OK, då kör jag på B-varianten.mvh Wilhelm
"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"
www.linkopings-akvarieforening.net/
Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
www.aquafish.info www.crossbow-crest.seKommentar
-
Jag skulle nog också vilja påstå att röran med avelsformen på ancistrusen definitivt inte är värre (snarare mindre) än den är på diskus, eller avelsformer på Aulonocara.
Eller kan du säga hur Symphysodon sp. 'new blue jean' eller Aulonocara sp. 'fire red' skapats. Vilka arter/varianter har använts när dessa har odlats fram?Senast redigerad av Kjell Fohrman; 19 July 2008, 18:51.Kommentar
-
Sen är ju det fiskar och inte maskiner. Ancistrus brukar hålla upp ett tag efter ett antal lekar.
Håller med vad Kjell skrev om L144a och dolichopterus.Kommentar
-
Som jag skrev ovan - ingen (förutom du) har pratat om malar - utan om avelsformer på Ancistrus, vilket är något helt annat.
Jag skulle nog också vilja påstå att röran med avelsformen på ancistrusen definitivt inte är värre (snarare mindre) än den är på diskus, eller avelsformer på Aulonocara.
Eller kan du säga hur Symphysodon sp. 'new blue jean' eller Aulonocara sp. 'fire red'. Vilka arter/varianter har använts när dessa har odlats fram?
Jodå, du har helt rätt. Jag var inne på ett annat spår.
Hälsn NilsKommentar
-
Kommentar
-
Nån som vågar sig på att uppskatta hur många Ancistrus som säljs totalt i Sverige?Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!Kommentar
-
Kommentar
-
jag är Ateist
men Gud talade till mig
Gud är stor
jag frågade hur stor ? inget svar
han kanske behövde låna toalettenKommentar
Kommentar