Sälja ancistrus!?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • cf.akvarielagret
    Användare
    • April 2002
    • 5028

Ursprungligen postat av Falköping Andreas
    Hehe roligt att du sköter dig då. det skall du ha kred för.
    Det är fult att skratta när man har fel
    jag är Ateist
    men Gud talade till mig
    Gud är stor
    jag frågade hur stor ? inget svar
    han kanske behövde låna toaletten

Kommentar

• Falköping Andreas
      Användare
      • February 2006
      • 1214

Ursprungligen postat av cf.akvarielagret
      Det är fult att skratta när man har fel
      Jag skrattade bara åt din reaktion och ville inget ont i det. Jag tycker det är bra att du sköter saker på ett korekt sätt men ville bara framföra att alla gör inte detta.
      http://www.skovdeaf.se/

Kommentar

• cf.akvarielagret
        Användare
        • April 2002
        • 5028

Ursprungligen postat av Falköping Andreas
        Jag skrattade bara åt din reaktion och ville inget ont i det. Jag tycker det är bra att du sköter saker på ett korekt sätt men ville bara framföra att alla gör inte detta.
        Jag ger upp
        jag är Ateist
        men Gud talade till mig
        Gud är stor

Kommentar

• Falköping Andreas
          Användare
          • February 2006
          • 1214

Jag ger upp
          Vad då, vad är det du är så arg över egentligen? har jag sagt att inte du sköter dig eller vad? du kan la ändå inte mena att bara för att du sköter affererna på ett bra sätt så gör alla andra afferer det med bara för du gör det?
          http://www.skovdeaf.se/

Kommentar

• Bright_Blue
            NCS Medlem
            • June 2004
            • 1582

Personligen tycker jag det inte är så farligt om affärer köper och säljer fisk i mindre mängder utan att redovisa, verkar vara ganska svårt att försörja sig på akverirhobbyn annars. Men ibland är det trist när inte butikerna betalar skäligt. 15kr tycker jag låter ganska ok om man säljer i större kvantiteter.

Kommentar

• Banderad
              Användare
              • February 2006
              • 3479

Hur som helst tycker jag inte den här tråden handlar om hur akvarieaffärer sköter sin bokföring. Där emot tycker jag inte det är ok om affärer väljer att betala mindre för lokalodlad fisk bara för den är lokalodlad. Min erfarenhet är att det ofta är högre kvalitet på denna fisk, och affärer bör åtminstone ge lika mycket för denna fisk som när de köper från grossister. Jag tycker det är märkligt om man anser att man kan göra mer profit på fisk som man vet var den kommer ifrån än fisk man inte riktigt har koll på. Jag säger inte att ni gör det Christer, så du behöver inte ta illa upp på något sätt. Jag har aldrig sålt en fisk till er (bara köpt, och de lever och frodas fortfarande).

/Jocke

Kommentar

• Jimmyottosson
                Användare
                • February 2007
                • 124

Jag förstår helt och fullt varför affärer köper in billigt och säljer dyrare...ni som inte har egen firma skulle bara veta hur pass mycket skatt och skit som ligger imellan!!! så för att klara det som tex en akvarier affär så tycker jag det är helt rätt att köpa för dem priserna och att sedan sälja dyrare....sedan att man köper för ett kanske billigare pris hoss privat personer förstår jag med, dem betalar ingen skatt osv, har heller ingen f-skatte sedel, så varför betala en massa där?!...en grossist gör rätt för sig och bokför, så klart att dem måste få mer än en privat person om man nu som akvarier affärs ägare köper in fisk..

sen som privat person så köper jag hellre hoss privata odlare....men affärer o grosister imellan osv så förstår jag helt och fullt detta!

Kommentar

• Lutt
                  Användare
                  • October 2005
                  • 1919

odla rena arter om ni klagar...bara en tanke

Kommentar

• Olorin
                    Användare
                    • May 2005
                    • 1554

Nu har jag läst den här tråden från början och skulle bara vilja kasta in en tanke. Affären vill tjäna så mycket som möjligt och hobby odlare vill få ut så mycket som möjligt. För allas bästa borde det ju då vara enklare att byta fisk/prylar istället för att deala med pengar. D.v.s hobbyodlaren kan få lite mer för sin odlade fisk i inbyte eftersom affären då tjänar både på den inköpta fisken och på produkten som byts. Då kan man ju fila på marginalen lite på båda hållen.

Som en klok affärsägare jag sommarjobbade för en gång sa "Det är bättre att jag tjänar lite på en affär, än inget på en affär som inte blir av".
                    Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

Kommentar

• Oden70
                      Användare
                      • January 2007
                      • 869

Ursprungligen postat av Olorin
                      Nu har jag läst den här tråden från början och skulle bara vilja kasta in en tanke. Affären vill tjäna så mycket som möjligt och hobby odlare vill få ut så mycket som möjligt. För allas bästa borde det ju då vara enklare att byta fisk/prylar istället för att deala med pengar. D.v.s hobbyodlaren kan få lite mer för sin odlade fisk i inbyte eftersom affären då tjänar både på den inköpta fisken och på produkten som byts. Då kan man ju fila på marginalen lite på båda hållen.

Som en klok affärsägare jag sommarjobbade för en gång sa "Det är bättre att jag tjänar lite på en affär, än inget på en affär som inte blir av".
                      Själva bytar jag fisk mot saker på ett ställe jag lämnar på så det finns affärer som vill göra så...
                      Sedan e det som han säger där,,,,-Eftersom odlare säljer tex här och på blocket så förstår han inte att vi gnäller då vi till viss del själva gör det svårare för honom att sälja ciklider till bra pris.
                      Han menar att det e svårt att ta 65kr för en golden när dom säljs för 25på nätet...
                      Jimmyottosson , tycker inte du skall jämföra på det viset eftersom butiken köper utan att betala moms på fisken så säljer dom den med vinst och betalar själva inga avgifter för dessa firrar...
                      Förstår din tankegång men som du skriver e det fel...
                      Men du köper kanske in utan papper på din firma och sedan säljer du den lika dyrt som det du köpt "vitt" och sedan e dui så duktig att du betalar in alla avgifter på et??? Tror inte det........
                      Petrochromis is da shit8)8)

Kommentar

• cf.akvarielagret
                        Användare
                        • April 2002
                        • 5028

Jocke skrev
                        Där emot tycker jag inte det är ok om affärer väljer att betala mindre för lokalodlad fisk bara för den är lokalodlad. Min erfarenhet är att det ofta är högre kvalitet på denna fisk, och affärer bör åtminstone ge lika mycket för denna fisk som när de köper från grossister.
                        ----------------------------------------------------------
                        skönmåla inte alla odlare, precis som zooaffärer är det olika kvalite
                        ibland kommer det in 200 ansistrusar i en hink i alla möjliga storlekar det är total syrebrist,fiskarna håller på att dö
                        själv ska odlaren på semester för det är sommar och vill ha 3000kr
                        och innan han kom till mig försökte han sälja dom på blocket för 15kr st
                        jag är Ateist
                        men Gud talade till mig
                        Gud är stor

Kommentar

• Banderad
                          Användare
                          • February 2006
                          • 3479

Jocke skrev
                          Där emot tycker jag inte det är ok om affärer väljer att betala mindre för lokalodlad fisk bara för den är lokalodlad. Min erfarenhet är att det ofta är högre kvalitet på denna fisk, och affärer bör åtminstone ge lika mycket för denna fisk som när de köper från grossister.
                          ----------------------------------------------------------
                          skönmåla inte alla odlare, precis som zooaffärer är det olika kvalite
                          ibland kommer det in 200 ansistrusar i en hink i alla möjliga storlekar det är total syrebrist,fiskarna håller på att dö
                          själv ska odlaren på semester för det är sommar och vill ha 3000kr
                          och innan han kom till mig försökte han sälja dom på blocket för 15kr st
                          Jag är fullt medveten om detta, och jag skönmålade faktiskt inte alla privatodlare Christer. Om du läste vad jag skrev så skrev jag att det ofta är bättre kvalitet på fisken. Det är självklart att kvaliteten varierar. Men det är lättare för en odlare som drar upp 50 yngel att gallra och hålla bra klass, än den som drar upp 50000 yngel på samma tid. Det ser jag som en självklarhet. Sedan är det klart att det finns fiskintresserade privatpersoner som slarvar, eller inte har kunskapen att dra upp fisken på ett OK sett. Jag skrev även att jag reagerade på affärer som av princip ger alldeles för lite pengar bara för att fisken är privatodlad. Om anledningen är att fisken på något sätt är misshandlad eller offer för djurplågeri som ditt exempel ovan antyder är det självklart att den inte är värd särskilt mycket i dina ögon som affärsinnehavare.

/Jocke

Kommentar

• Kjell Fohrman
                            Användare
                            • April 2002
                            • 4619

Ursprungligen postat av Banderad
                            Men det är lättare för en odlare som drar upp 50 yngel att gallra och hålla bra klass, än den som drar upp 50000 yngel på samma tid. Det ser jag som en självklarhet.
                            /Jocke
                            Varför skulle det vara så?
                            50 yngel klarar vilken okunnig mupp som helst av att dra upp
                            För att dra fram 50.000 yngel som måste man vara fullblodsproffs på alla aspekter av odling.
                            PS: Jag pratar nu bara rent generellt så att ingen privatodlare behöver ta åt sig. Det finns riktigt bra och det finns dåliga privatodlare, det finns även bra och dåliga storodlare - men i allmänhet är det som så att storodlarna ofta håller en bättre kvalité på sin fisk.

Nu är det länge sedan som jag var grossist/hade affär men på den tiden köpte jag aldrig in fisk från privatpersoner om det inte handlade om duktiga odlare där jag hade kontrollerat deras anläggningar och deras sätt att odla fisk. På den tiden var jag nog ändå den som köpte in mest fisk från odlare - men som sagt bara av kontrollerade odlare.
                            90% av det som privatpersoner kom in med i sina hinkar var skräp som aldrig borde få säljas. Ibland var man hygglig och tog emot fiskarna (om det var någon ung grabb eller tjej) och betalade med lite fiskfoder för att gynna hobbyn - men självklart såldes sedan inte denna fisk.

Sedan rent allmänt vad gäller priser så har jag alltid sagt att fiskpriserna i Sverige är alldeles för låga, men priserna på prylar är för höga. För hobbyns framtid så borde påslaget på det levande vara högre, men lägre på tillbehören (dvs mer som det är i Tyskland).

För att man skall ha full kostnadstäckning (el, hyra, vatten, foder, svinn, skötselkostnad, personalkostnader, lagerkostnad, inventariekostnad etc. etc.) på fiskar så behöver man lägga på minst 500-600% (mons ej inräknad i detta).
                            När jag hade affär så var den särklassigt mest lönsamma delen kattmaten och där hade jag ett pålägg på max. 25%. Hyllan med kattmat drog in lika mycket som fisken där pålägget var 400-500% och då hade jag ändå Europas då största akvarieaffär.
                            Senast redigerad av Kjell Fohrman; 12 July 2008, 11:56.

Kommentar

• Banderad
                              Användare
                              • February 2006
                              • 3479

Ursprungligen postat av Jimmyottosson
                              Jag förstår helt och fullt varför affärer köper in billigt och säljer dyrare...ni som inte har egen firma skulle bara veta hur pass mycket skatt och skit som ligger imellan!!! så för att klara det som tex en akvarier affär så tycker jag det är helt rätt att köpa för dem priserna och att sedan sälja dyrare....sedan att man köper för ett kanske billigare pris hoss privat personer förstår jag med, dem betalar ingen skatt osv, har heller ingen f-skatte sedel, så varför betala en massa där?!...en grossist gör rätt för sig och bokför, så klart att dem måste få mer än en privat person om man nu som akvarier affärs ägare köper in fisk..

sen som privat person så köper jag hellre hoss privata odlare....men affärer o grosister imellan osv så förstår jag helt och fullt detta!
                              Det är klart att affärer har omkostnader. Affärens utpris bör väl vara 3 eller allra högst 4 gånger det pris man köper fisk för. Det jag blir lite småsårad när jag hör är när affärer ger 5-6:-/st för fisk som de sedan säljer för 40-60:-/st. För mig känns det som om sådana affärer försöker utplåna hobbyodlares existens. Trots att det är en hobby bör det i alla fall inte vara en allt för stor förlustaffär att dra upp yngel. Sedan är det väl jättebra om odlaren och affären kan idka lite byteshandel som tidigare nämnts. Det borde väl båda parter tjäna på.

Sedan måste jag också nämna att de flesta affärer verkar sköta den här biten bra, men ibland får man dock höra skräckhistorier. Då är det bättre om just den affären helt enkelt inte köper privatodlat enligt min mening.

/Jocke

Kommentar

• Wilhelm
                                Användare
                                • April 2002
                                • 9122

Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                                och då hade jag ändå Europas då största akvarieaffär.
                                ? när och hur stor?

Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                                50 yngel klarar vilken okunnig mupp som helst av att dra upp
                                hmm inte jag,

Har försökt med ancistrus i flera år utan att lyckas få fram ett enda levande yngel. Hade säkert ett tjog vuxna djur.

Nu av en slump så har jag lyckats hitta ett lekpar som har fått några yngel i ett T.kar. Så nu är min ancistrusodling igång! (Fast inte i T-karet)
                                Senast redigerad av Wilhelm; 12 July 2008, 12:02.
                                mvh Wilhelm

"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"

www.linkopings-akvarieforening.net/
                                Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                                www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

Kommentar

Arbetssätt...