Sälja ancistrus!?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • johnnie69
    Användare
    • February 2008
    • 105

I denna förövrigt intressanta tråd så slog det mig en tanke. Finns något förening eller så för fiskodlare? Den föreningen verkar ha lite att göra för en gemensam prisnivå [/QUOTE]

Man får inte ha gemensam prissättning , då kallas det kartellbildning.

Kommentar

• joe
      Användare
      • June 2006
      • 1451

Ursprungligen postat av nils42
      Hej!
      Det kanske hänger ihop med att även matpriserna är lägre här på västkusten än i andra delar av landet och då framför allt hos 08-orna.
      Hälsn Nils

Är det verkligen så enkelt? Är det inte istället så att vi är fler ciklidister? (nu stack jag kanske ut hakan - eller är det så?)

Kanske borde starta en ny tråd nu när jag cyklar iväg lite offtopic!?
      MVH - joe

Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!

Kommentar

• Bilbo
        NCS Medlem
        • April 2002
        • 1159

Nu har jag läst igenom hela tråden!
        Jag tycker det är intressant att vissa personer räknar med att alla zoohandlare sköter den största delen av sina affärer svart, jag tror och hoppas att det inte är så!

När jag odlade Ancistrus lämnade jag in min fisk till handlare och fick 15-20 kr styck (beroende på storlek) Jag levererade aldrig fisk under 4,5 cm, och sällan över 6 cm. Dessa pengar fick jag tillgodo i butiken, vilket innebar att handlaren tjänade mer på detta än om han gett mig kontanter, därav det relativt höga priset till mig. Jag märkte också att jag fick bättre betalt för min fisk än vad andra fick för sina malar, detta visar att kvalitet är ett konkurrensmedel.

Jag har också levererat Ancistrus till andra butiker, där jag blivit dåligt behandlad, och fått 5 kr styck tillgodo när utpriset varit runt 60 spänn. En sådan handlare levererar man inte till igen, han kan fortsätta att köpa från grossisterna. Att säga att man är utlämnad till handlarna i detta fall är inte sant.

Jag har även levererat ancistrus till grossist, och då fått runt 7 kr styck, men då kontanter rakt i handen. När det gäller Ancistrus verkar det inte som om det går att mätta marknaden, så det är en bra fisk att odla.

Jag har även sålt yngel från N. livingstonii (malawi), detta var ett problem eftersom min hona spottade ca 120 yngel. Att göra sig av med dessa innebär att man antingen får delleverera eller leverera till grossist, annars översvämmar man marknaden på den ort man bor, och därmed får man sämre betalt per styck. Tanganyika odlade jag också en period, men då var man tvungen att i stort sett skänka bort fisken för att bli av med den.
        Jag avslutar mitt inlägg här, men det kommer mera.
        // Magnus Arvidsson

Kommentar

• nils42
          Användare
          • January 2003
          • 931

Ursprungligen postat av joe
          Är det verkligen så enkelt? Är det inte istället så att vi är fler ciklidister? (nu stack jag kanske ut hakan - eller är det så?)

Kanske borde starta en ny tråd nu när jag cyklar iväg lite offtopic!?
          Hej!
          Jo, kanske så enkelt. Vi bor ju på framsidan, så det krävs ju lite transport för att få " varorna " även till baksidan. Det kostar ju också, vilket leder till högre priser där.
          Hälsn Nils

Kommentar

• Bilbo
            NCS Medlem
            • April 2002
            • 1159

När det gäller handlarnas roll så har jag omvärderat tanken på att handla alla tillbehör på nätet, detta mycket på grund av att zoohandlarna verkligen behövs för oss inom hobbyn.
            Om jag skall köpa ex. ett pumphuvud eller ett innerfilter, så är jag idag inte så priskänslig att det spelar någon större roll om jag beställer på nätet eller inte. Skulle man däremot köpa större mängder skulle det eventuellt vara intressant, men då vet jag också att de flesta zoohandlare inte är omöjliga att förhandla om priser när det gäller större inköp.

Vad som är en bra och dålig kund är däremot väldigt intressant. Enligt en handlare som jag handlade mycket av förr (han har tyvärr lagt av) var vi ciklidister inga särskilt bra kunder egentligen, vi visste vad vi ville ha, vi jämförde priser, och vi kunde gå till butiken och titta vad vi ville ha och sedan kolla med kompisar om någon odlade denna art.
            Enligt honom var de bästa kunderna de som kom in och köpte ett akvarium med alla tillbehör, och sedan med jämna mellanrum kom in och fyllde på med lite ny fisk efterhand som de gamla tog slut.

Enligt Kjell så skulle katt och hundfoder vara mycket pengar, men enligt andra handlare är det inte så mycket pengar i det längre, utan det gör underverk för omsättningen men inte vinsten. Fodret är idag mest en service för att locka folk att köpa en tygmus till katten eller en tuggleksak till hunden när de ändå är i butiken.

Att västkusten, och framförallt Göteborg är billigt beror nog delvis på att konkurrensen mellan butikerna drivit ner priserna, men även kanske på frakter och dyl. som någon skrev.
            // Magnus Arvidsson

Kommentar

• HenrikV
              Användare
              • February 2007
              • 697

Hej!
              Jo, kanske så enkelt. Vi bor ju på framsidan, så det krävs ju lite transport för att få " varorna " även till baksidan. Det kostar ju också, vilket leder till högre priser där.
              Hälsn Nils
              Det där med matpriser beror nog på tillgång och fraktkostnader. Vem på väskusten köper renkött för 40-50:-/kilot? Det gör jag nämligen...

Kommentar

• nils42
                Användare
                • January 2003
                • 931

Ursprungligen postat av HenrikV
                Det där med matpriser beror nog på tillgång och fraktkostnader. Vem på väskusten köper renkött för 40-50:-/kilot? Det gör jag nämligen...
                Hej!
                Du pratar med rätt person, född Gällivarebo.
                Fiskarna kostade inte skjortan heller, då jag bodde där, för x antal år sedan.
                Hälsn Nils

Kommentar

• Kjell Fohrman
                  Användare
                  • April 2002
                  • 4619

Ursprungligen postat av Bilbo
                  Enligt Kjell så skulle katt och hundfoder vara mycket pengar, men enligt andra handlare är det inte så mycket pengar i det längre, utan det gör underverk för omsättningen men inte vinsten. Fodret är idag mest en service för att locka folk att köpa en tygmus till katten eller en tuggleksak till hunden när de ändå är i butiken.
                  Det beror på 2 saker om kattfoder skall vara lönsamt (hundfoder är jag inte så insatt i).
                  1/ Affärens uppbyggnad
                  Man måste kunna dra in hela pallar med foder direkt in i affären. En förutsättning för att det skall bli lönsamt att sälja är att det skall innebära så lite arbete som möjligt för affären.
                  2/ Affärsinnehavaren måste kunna räkna.
                  Alla foder kampanjas regelbundet och då måste man vid varje kampanj beställa någorlunda exakt vad som kommer att gå åt under de närmaste 3 månaderna då samma vara återkommer i en ny kampanj.

Eftersom det sedan säljs kopiösa mängder med foder så ger ett påslag på bara 25% en rejäl vinst, eftersom det innebär så lite arbete i affären.
                  Sedan är det ju inte heller fel att de som kommer in och handlar kattmat eller kattsand ofta också handlar något leksak, kattgodis, kam etc och det är ju inte helt fel eftersom man där har ett gigantiskt pålägg på åtskilliga 100 procent. Alla kunder jämför priset på kattmaten, men ingen gör det på leksakerna.

Dock detta var nu ännu mer "off topic" än vad denna tråd var tänkt att handla om

Kommentar

• nils42
                    Användare
                    • January 2003
                    • 931

Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                    Dock detta var nu ännu mer "off topic" än vad denna tråd var tänkt att handla om
                    Hej!
                    Kan jag ändå egoistiskt tänka mig, att katten också betalar en del för den fisk jag köper? eller leksaken till katten? kammen, eller vad det är?
                    Gör detta fiskmaten eller andra prylar för akvariet billigare?
                    Hur är det med affärer, som inte säljer annat än fisk och tillbehör?
                    Hälsn Nils

Kommentar

• Wilhelm
                      Användare
                      • April 2002
                      • 9122

Hur är det med affärer, som inte säljer annat än fisk och tillbehör?
                      Hälsn Nils
                      Dom flesta klarar sig bra, en del av dem jättebra och några få skitbra!! Dom slipper alla som köper den största säcken hund eller kattmat en gång i månaden, samt slipper ge alla uppfödare 10%rabatt, samt en massa lagerutrymme, + att de måste ha nästan alla foderfabrikat. Klart de slipper ju skräpet som konsum o Ica säljer.
                      mvh Wilhelm

"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"

www.linkopings-akvarieforening.net/
                      Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                      www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

Kommentar

• Wilhelm
                        Användare
                        • April 2002
                        • 9122

Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                        Alla kunder jämför priset på kattmaten, men ingen gör det på leksakerna.
                        Priset på kattmaten är samma i varenda djuraffär.
                        mvh Wilhelm

"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"

www.linkopings-akvarieforening.net/
                        Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                        www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

Kommentar

• bmwpower
                          Användare
                          • December 2002
                          • 1934

Måste bara skriva att Du Kjell måste leva i en fantasivärd om du tror att de är flera hundra procent påslag på leksaker
                          Att säga 25% marginal blir en rejäl vinst när du få sitta på varan i 3 månader vad kostar de i kapital ränta etc

Kommentar

• Kjell Fohrman
                            Användare
                            • April 2002
                            • 4619

Ursprungligen postat av Wilhelm
                            Priset på kattmaten är samma i varenda djuraffär.
                            Och? På min tid var det i alla fall ett jäkla liv på ICA etc. för att vi var billigare än dom.

Kommentar

• Kjell Fohrman
                              Användare
                              • April 2002
                              • 4619

Ursprungligen postat av bmwpower
                              Måste bara skriva att Du Kjell måste leva i en fantasivärd om du tror att de är flera hundra procent påslag på leksaker
                              Att säga 25% marginal blir en rejäl vinst när du få sitta på varan i 3 månader vad kostar de i kapital ränta etc
                              Om fantasivärlden är såpass verklig att man tjänar bra på det så är det så är det väl OK
                              Nu sa jag 25% i pålägg men det är ju ännu lägre
                              Nu sitter man inte på varan i 3 månader utan i snitt 1,5 och om man samtidigt har 30 dagar på sig att betala så handar det i praktiken om i snitt 14 dagar som försvann i räntekostnader - och det är knappast något.

Kommentar

• nils42
                                Användare
                                • January 2003
                                • 931

Ursprungligen postat av bmwpower
                                Hej!
                                Du kanske kan utveckla det lite bättre för en, som aldrig har sysslat med affärer?
                                Hälsn Nils

Kommentar

Arbetssätt...