Vart tar alla sålda akvariefiskar vägen ??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • HåkanM
    NCS Medlem
    • November 2005
    • 1294

    Vart tar alla sålda akvariefiskar vägen ??

    Så här i semestertider blir man lite filosofisk. Det jag undrar över är vart
    alla sålda fiskar tar vägen. Det är få affärer som tar emot och få kunder som lämmnar tillbaka fisk ( alltså fisk som tidigare köpts). De flesta fiskar jag har lever länge och många tom förökar sig kraftigt. Ändå säljs det en hel del fisk. Är det så att fisk avlivas vid nedläggning/ byte besättning eller
    dör en massa fisk pga felaktig skötsel ???. Ja jag får inte ihop detta då
    jag själv tex nästan aldrig köper fisk eftersom mina gamla firrar aldrig dör
    o därmed råder platsbrist för nya invånare.
    Senast redigerad av HåkanM; 11 July 2008, 12:48.
  • LN
    Användare
    • December 2004
    • 4744

    #2
    Bra fråga.

    Ja tror att de flesta sålda firrar går i nyköpta/nystartade akvarium och en stor del dör den första tiden.

    Jag tror att handeln med att komplettera upp sitt befintliga akvarium är liten. Just p.g.a det du nämner. fisken som överlever första tiden förökar sig o lever ganska länge.
    Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
    Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

    Kommentar

    • Erik Österlund
      Användare
      • January 2005
      • 3788

      #3
      När jag lyssnar på mina kollegor här på jobbet som har akvarium hemma så får man en ganska bra idé om vart fiskarna tar vägen...

      På grund av dålig skötsel dör de flesta fiskarna innan de ens är fullvuxna, då handlas nya som misssköts och dör och så rullar det på. Har en kollega som var och köpte fisk till familjens 200 litesburk nu i veckan och det var en "hel besättning". Några av de gamla lyckas av någon anledning överleva...

      Kommentar

      • PatrikMalmo
        Användare
        • May 2005
        • 4642

        #4
        Mm, jag tror de flesta firrar dör av olika anledningar. Nu har jag nytt jobb och kan redan säga att det är många som kompletterar sin fiskbesättning. En del lyssnar inte heller på råden man ger, de ska prompt ha viss fisk som inte går ihop. Semester verkar vara en vanlig orsak till fiskdöd för övrigt. Barnens förtvivlan över döda fiskar är en vanlig orsak till nyinköp samt även felköp - barnen vill helt enkelt ha vissa fiskar och greppar inte helt att vissa firrar äter andra firrar.

        Hilsen,

        P
        Ingen fisk har läst böckerna.

        Kommentar

        • ozric
          Användare
          • March 2004
          • 3187

          #5
          I staden där jag bor hörde jag i ena zooaffären rådet till en kund att Svärdbärare går att ha med Rödzebra om akvariet är tillräckligt stort samt att Rödzebra blir rödare av Röda Mygglarver... Förmodligen lyckades listen och kunden kom tillbaka,ty affären verkar gå bra...
          "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
          c",)

          Kommentar

          • olof
            Användare
            • April 2002
            • 1823

            #6
            Hej!

            Den tragiska sanningen är att de flesta sålda fiskar dör av vanvård kort efter inköpet och att det är detta som driver själva hobbyn. Utan denna handel med "förbrukningsfisk" hade 9 av 10 butiker fått lägga av med fisk och hobbyn hade minskat katastrofalt. Vi entusiaster står för en försvinnande liten andel av hobbyn just eftersom våra fiskar lever länge.

            Jag brukar jämföra med handeln med krukväxter. Folk köper sånna där blommande tantväxter och sätter i fönstret. Efter ett par veckor blommar de inte längre och man köper nya. Det genererar en konstant omsättning för odlare, butiker etc. Entusiasterna som verkligen är intresserade av växter tjänar man inte pengar på eftersom deras växter ju inte dör eller blir bortkastade när de inte blommar.

            Jag skulle till och med vilja sträcka mig så långt som att säga att ökad kunskap och information är en av orsakerna till att hobbyn gåt tillbaka sett på några decenier. Med ökad kunskap hos "genomsnitts" akvaristen ökar livslängden på fisk och därmed minskar försäljningen i butik. Detta leder till att färre butiker bryr sig om att ha levande fisk hemma. Det innebär färre exponeringställen för akvariefisk och därmed minskat intresse för hobbyn.

            Det är ju inte så att man längtar tillbaka till den "gamla goda tiden" när falukorv var ett accepterat akvariefiskfoder och stora centralamerikaner rekomenderades till 60 liters akvarium men faktum är att den tidens syn på djurhållning och den tidens luriga affärs information var väldigt bra för omfattningen av hobbyn totalt.

            mvh

            olof
            http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Användare
              • April 2002
              • 4619

              #7
              Ursprungligen postat av olof
              Hej!

              Den tragiska sanningen är att de flesta sålda fiskar dör av vanvård kort efter inköpet och att det är detta som driver själva hobbyn. Utan denna handel med "förbrukningsfisk" hade 9 av 10 butiker fått lägga av med fisk och hobbyn hade minskat katastrofalt. Vi entusiaster står för en försvinnande liten andel av hobbyn just eftersom våra fiskar lever länge.

              Jag brukar jämföra med handeln med krukväxter. Folk köper sånna där blommande tantväxter och sätter i fönstret. Efter ett par veckor blommar de inte längre och man köper nya. Det genererar en konstant omsättning för odlare, butiker etc. Entusiasterna som verkligen är intresserade av växter tjänar man inte pengar på eftersom deras växter ju inte dör eller blir bortkastade när de inte blommar.

              Jag skulle till och med vilja sträcka mig så långt som att säga att ökad kunskap och information är en av orsakerna till att hobbyn gåt tillbaka sett på några decenier. Med ökad kunskap hos "genomsnitts" akvaristen ökar livslängden på fisk och därmed minskar försäljningen i butik. Detta leder till att färre butiker bryr sig om att ha levande fisk hemma. Det innebär färre exponeringställen för akvariefisk och därmed minskat intresse för hobbyn.

              Det är ju inte så att man längtar tillbaka till den "gamla goda tiden" när falukorv var ett accepterat akvariefiskfoder och stora centralamerikaner rekomenderades till 60 liters akvarium men faktum är att den tidens syn på djurhållning och den tidens luriga affärs information var väldigt bra för omfattningen av hobbyn totalt.

              mvh

              olof
              Jag tror helt enkelt inte på detta. Visst det finns många som vansköter fisk och inte lyssnar på de råd som ges i zooaffären som Patrik skriver.
              Visst det ges många dåliga råd i zooaffärer och för den delen också på nätet.
              Men samtidigt är det nog som så att det stora flertalet sköter sina fiskar och att de lever hyfsat länge. Det är ju också som så att det finns en helsickes massa akvarier i Sverige (flera hundra tusen) - långt fler än de flesta tror och det innebär i sig att det också säljs kopiösa mängder med fisk och detta är basen för akvarieaffärernas försäljning.

              Att fiskarna dör i stora mängder skulle vara basen i verksamheten det tror jag inte alls på. Det är ju som så att de som ständigt tar livet av sina fiskar också tröttnar väldigt snabbt och det är definitivt ingen bra affärsidé att en affärs kunder hela tiden lägger av att handla av dom pga att de misslyckas med sina akvarier.

              Kommentar

              • olof
                Användare
                • April 2002
                • 1823

                #8
                Intressant!

                Man borde göra en studie över antalet uppskattade akvarium och hur mycket fisk som säljs. Man borde kunna få fram en ganska god bedömning över medellivslängden på en akvariefisk.

                Jag gissar att resultatet hade landat på ett år eller något mer. Vad tror du Kjell och vad tror ni andra?

                Jag får sticka ut hakan en gång till nu när det är sån torka på inlägg över sommaren och hävda att det stora hobby intresset för tropheus och diskus grundar sig i att dessa fiskar är väldigt känsliga och dör lätt (även för erfarna akvarister) och därmed att dett finns ett mycket större komersielt intresse i dessa arter.

                mvh

                olof
                http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

                Kommentar

                • cichlids4fun
                  NCS Medlem
                  • April 2002
                  • 3111

                  #9
                  Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                  Det är ju också som så att det finns en helsickes massa akvarier i Sverige (flera hundra tusen) - långt fler än de flesta tror och det innebär i sig att det också säljs kopiösa mängder med fisk och detta är basen för akvarieaffärernas försäljning.

                  .

                  Jag tror att det är fler den senaste undersökningen av hobbyverksamheten jag läste (ca 5år sen) var att det fanns akvarier i minst 600000 hem i sverige, sen har ju massa folk fler än 1 akvarie så det finns säkert uppåt 800000-1000000 akvarier, det blir många ancistrusar som måste säljas pga av neralgade rutor.....
                  Mvh
                  Peter

                  don´t drink water-fish ..... in it!

                  Kommentar

                  • Kjell Fohrman
                    Användare
                    • April 2002
                    • 4619

                    #10
                    Medellivslängden varierar säkert rätt mycket mellan olika arter. Jag håller med dig om att det vore intressant med statistik.

                    Sedan vet jag inte riktigt vad du menar att hobbyintresset för Tropehus är väldigt stort - tvärtom menar jag att så litet som intresset är nu har det aldrig varit tidigare.
                    Man kan ju t.ex. jämföra försäljningen av BTN-böckerna. När första upplagan av dessa om malawi resp. tanganyika kom ut på 90-talet så sålde de ungefär lika mycket. När andra upplagorna av dessa kommit under detta årtionde så säljer malawiboken ungefär lika bra, medan tanganyikaboken säkert har droppat 70-80%.
                    Under 70, 80 och 90-talet så såldes tanganyika (och främst då troffar) i massvis med akvarieaffärer runt om i Sverige - idag har antalet affärer med tanganyika säkert minskat med minst 2/3.
                    Orsaken till detta tror jag främst är just att troffarna är så känsliga och då vill inte affärerna ta in dom och akvaristerna inte köpa dom.

                    Vad gäller diskus så beror säkert det äkade intresset på att
                    1/ idag är utbudet mycket större
                    2/ de flesta som säljs är avelsformer som är tåligare än VF
                    3/ avelsformerna tycker de flesta är snyggare än vildformerna
                    4/ det odlas mycket mer i Sverige idag
                    5/ de har sjunkt rejält i pris

                    Så inte heller här håller jag med dig om din slutsats enligt nedan utan menar snarare att det är tvärtom

                    dessa fiskar är väldigt känsliga och dör lätt (även för erfarna akvarister) och därmed att dett finns ett mycket större komersielt intresse i dessa arter.

                    Kommentar

                    • olof
                      Användare
                      • April 2002
                      • 1823

                      #11
                      Ursprungligen postat av cichlids4fun
                      Jag tror att det är fler den senaste undersökningen av hobbyverksamheten jag läste (ca 5år sen) var att det fanns akvarier i minst 600000 hem i sverige, sen har ju massa folk fler än 1 akvarie så det finns säkert uppåt 800000-1000000 akvarier, det blir många ancistrusar som måste säljas pga av neralgade rutor.....
                      Folk i allmänhet har ett akvarium så jag tror att 650 000 akvarium ligger närmare sanningen än 800 000- 1 000 000.

                      mvh

                      olof
                      http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

                      Kommentar

                      • Kjell Fohrman
                        Användare
                        • April 2002
                        • 4619

                        #12
                        Ursprungligen postat av cichlids4fun
                        Jag tror att det är fler den senaste undersökningen av hobbyverksamheten jag läste (ca 5år sen) var att det fanns akvarier i minst 600000 hem i sverige, sen har ju massa folk fler än 1 akvarie så det finns säkert uppåt 800000-1000000 akvarier, det blir många ancistrusar som måste säljas pga av neralgade rutor.....
                        Enligt Mannimalisrapporten http://www.manimalis.se/uploads/kap-...sdjur-2004.pdf så fanns det 2004 6,5 miljoner akvariefiskar i Sverige 2004.

                        Kommentar

                        • HåkanM
                          NCS Medlem
                          • November 2005
                          • 1294

                          #13
                          Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                          Enligt Mannimalisrapporten http://www.manimalis.se/uploads/kap-...sdjur-2004.pdf så fanns det 2004 6,5 miljoner akvariefiskar i Sverige 2004.
                          Då vore det kul att veta hur många som säljs på ett år. Om vi lite slarvigt antar att hobbyn är konstant så måste ju försäljningen vara lika med
                          dödstalet å då kan vi ju enkelt räkna ut medellivslängden.

                          Kommentar

                          • Olorin
                            Användare
                            • May 2005
                            • 1554

                            #14
                            På tal om akvarietäteten i landet så får man inte glömma att många köper ett akvarium. Får det aldrig att funka, fiskdöd, alger med mera och sedan ställs akvariet ner i källaren eller upp på vinden. Så antalet akvarium med fisk i är väl mycket mindre än det totala antalet. Personligen känner jag mycket mer folk med akvarium på vinden än akvarium i drift. Sen kan det ju gå lite upp och ner. Mina kar stod tomma i 15 år, men nu är det fisk i dem igen.

                            Sen tycker jag personligen att seriösa akvarieaffärer bör ha en liten karantänavdelning och ta emot kunders felköpta fisk så att de kan sälja ny fisk i stället. Givetvis får kunderna acceptera att affärens ska tjäna en hacka på bytet, men ofta bör även affären tjäna på inbytet eftersom fiskarna som kommer in vanligvis är firrar som växt på sig och därmed är värda lite mer.
                            Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

                            Kommentar

                            • cichlids4fun
                              NCS Medlem
                              • April 2002
                              • 3111

                              #15
                              Ursprungligen postat av olof
                              Folk i allmänhet har ett akvarium så jag tror att 650 000 akvarium ligger närmare sanningen än 800 000- 1 000 000.

                              mvh

                              olof
                              Jag tror att jag läste i samma undersökning att det stora flertalet oxå hade ett yngelakvarie i anslutning till sitt akvarie.....

                              sen med tanke på hur många det finns som har riktigt många (som jag) så tror jag det är närmare miljonen, det är ju beroendeframkallande att hålla på med akvarie... dessutom så säljs det ju fler och fler akvarier och de måste ju ta vägen nånstans tror inte det kastas fler än det säljs....
                              Mvh
                              Peter

                              don´t drink water-fish ..... in it!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...