Vatten-H2O-tråden

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Anders i Askim
    NCS Medlem
    • February 2008
    • 1032

    Vatten-H2O-tråden

    Har lite funderingar angående vatten.
    Vattnet är ju vårt absolut viktigaste element som akvarister.
    Hur många är det som inte svurit över dålig vattenkvalitet i kranen med negativa reaktioner från fiskarna t.o.m död.
    I detta ämne finns säker mängder av tips och trix, dela gärna med er.
    Nu till en fråga: hur många kan stoppa en nyfångad portion vattenloppor direkt i kranvatten utan att dessa dör?
    Det går inte i Gbg för på en timme är allt dött i spannen.
    Vidare så kan man fundera, jag såg vattenvärden från Växjö och justerar man ph så tycks det bli ett kanon vatten till SA.
    Dvs Afrikanska sjöbiotoper där har jag mer att jobba med för att få en bra vattenkvalitet.
    Är det någon som sitter på en bra definition på just vattenkvalitet?

    Mvh Anders
    Mvh Anders
    Cyathopharynx foae Sibwesa, Cyprichromis microlepidotus Bulu point, Cyprichromis coluratus Mbita, Xenotilapia papilio Tembwe Deux, Xenotilapia ochrogenys Kigoma, Tanganicodus irsacae Mabilibili, Phyllonemus typus.
  • Olorin
    Användare
    • May 2005
    • 1554

    #2
    Ursprungligen postat av Anders i Askim
    Vidare så kan man fundera, jag såg vattenvärden från Växjö och justerar man ph så tycks det bli ett kanon vatten till SA.
    Mvh Anders
    Det där kan jag inte alls hålla med om. Jag bor i Växjö och har Apistogrammor. Jag hade total fiskdöd och mängder av problem när jag surade ner Växjövattnet med torv. Det ökade på reaktiviteten hos kloraminet och löste ut en massa andra hemskheter. Ska man ha SA och bo i Växjö är det osmosfiltrering som gäller - allt annat avråder jag starkt ifrån. Förhoppningsvis blir det bättre när nya Växjövattnet kommer till hösten.
    Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

    Kommentar

    • Anders i Askim
      NCS Medlem
      • February 2008
      • 1032

      #3
      Hej
      Kul att provocera fram en reaktion från Växjö avs SA vatten.
      Måste va gött med nytt vattenverk till hösten.
      Självklart är det inte så lätt att bara sura ner ett vatten och tro att man har ett Rio Negro vatten.(svart vatten)
      Har tidigare odlat SA i massa år med och utan osmosfilter alt från mal till diskus och dvärgciklider. Så problematiken är säkert den samma här som där.
      Vatten kvalitet är något som vi inte kan mäta oss till påstår jag. Visst ph+2xhårdhet, nitrit, nitrat, ledningstal ms, temp och lite annat kan vi klara av med hobby utrustning.
      Elefantnosfisken i Afrika har man forskat fram att den reagerar på 1500 st olika "vattenkvaliteter" så nog finns det många problem och möjligheter med vatten.
      I starten på diskus odlandet ( 80/90 tal) så var jag och en kompis riktiga kemi nördar med mycket varierat resultat. När vattnet "mätte bra" (ledningstal, ph mm) fick vi några ungar då? Nej!
      Osmos vatten är mkt instabilt så kompisen öste i kalk och salt en gång för att rädda slemsekretet på diskusen då ph föll.
      Vad händer jo diskusen leker en vecka senare (ledningstal 1450 ms optimalt för SA svartvatten runt 200 och en hårdhet långt över vad som anses lämpligt)
      Det roliga va att av x antal ägg kom 100% larver som blev 100% frisim och lekparet fungerade kanon. Inga förluster på vägen.
      Sen den dagen har mätutrustning inte ingått i min akvarestik.
      Vikten av att kunna "läsa" sina fiskars hälsa anser jag som det viktigaste.
      Här finns många kombinationer som styr över lyckat odlingsresultat.
      Visst jag odlar Tanganyika idag och håller inte varken mjukt h2o eller surt dito.
      Gemensamt för alla de "svåra arter" som avverkats genom åren har en gemensam nämnare: kanon filter.(akvariets lunga)
      Förövrigt alla arter som enl SARF är svårodlade är det första gången men det blir lättare med tiden när man lärt sig genvägarna. / Anders
      Mvh Anders
      Cyathopharynx foae Sibwesa, Cyprichromis microlepidotus Bulu point, Cyprichromis coluratus Mbita, Xenotilapia papilio Tembwe Deux, Xenotilapia ochrogenys Kigoma, Tanganicodus irsacae Mabilibili, Phyllonemus typus.

      Kommentar

      • LN
        Användare
        • December 2004
        • 4744

        #4
        Tyvärr har inte många samma kranvatten som för 20 årsedan i sina kommunala kranar. Men lyckligt vis så har inte många så dåligt som Växjö `s(akvarievatten är bäst att tillägga ).
        Låga ph o klor är inge vidare, sänker man ph från 7,5 till 6,5 så ökar klorets avdödningseffekt 20 ggr.

        På vanlig svenska så betyder det om kranvattnet har klor strax under gränsvärdet så har man efter ph sänkningen dubbelt så mycket avdödningseffekt som vattnet i en ordinär simhall.

        Därför blir ja nödgad att hålla med Olorin
        Vill man ha ph under 7 så bör man ta det varligt om man dessutom vill ha ett fungerande biologiskt filter.
        Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
        Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

        Kommentar

        • Anders i Askim
          NCS Medlem
          • February 2008
          • 1032

          #5
          Hej!
          Det är säkert förtidigt att svara på men kommer problemen kvarstå med ert nya vattenverk tror du? Jag menar, vad ni har i Växjö är ju ett mkt aggresivt vatten som är olämpligt till akvaristik, växtodling mm detta måste kommunen känna till. Eller är er vattentäckt problemet? / Anders
          Mvh Anders
          Cyathopharynx foae Sibwesa, Cyprichromis microlepidotus Bulu point, Cyprichromis coluratus Mbita, Xenotilapia papilio Tembwe Deux, Xenotilapia ochrogenys Kigoma, Tanganicodus irsacae Mabilibili, Phyllonemus typus.

          Kommentar

          • Olorin
            Användare
            • May 2005
            • 1554

            #6
            Ursprungligen postat av Anders i Askim
            Hej!
            Det är säkert förtidigt att svara på men kommer problemen kvarstå med ert nya vattenverk tror du? Jag menar, vad ni har i Växjö är ju ett mkt aggresivt vatten som är olämpligt till akvaristik, växtodling mm detta måste kommunen känna till. Eller är er vattentäckt problemet? / Anders
            Det bör ju rimligtvisbli mycket bättre eftersom det nya vattnet tas från en grusås och är naturligtfiltrerat från början även om det ska färdas ganska långt och tyvärr tillsättas lite dumheter på vägen. Men förhoppningsvis ska det kunna hållas på låga halter och inte våra nuvarande ökänt höga halter.

            Det där med att man inte kan mäta sig till allt är nog sant. Men att mäta vissa grundvärden hjälper väl till en del vill man hoppas.
            Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

            Kommentar

            • LN
              Användare
              • December 2004
              • 4744

              #7
              Vill bara betona att som dricksvatten så är vattnet helt ok.

              Problemen är egentligen tre.

              Ledningarna (stadsnätet) är överdimensionerade.
              Vattentäckten går obehandlat från en sjö direkt till reningsverket.
              Reningsverket är från femtitalet.

              Det nya vattnet från bergåsen silas först genom två rullstensåsar innan det pumpas till Växjö för behandling. Åsarna fungerar som två gigantiska trycksandfilter som långsamt vattnet passerar igenom (typ ett-två år).

              Välkommen till Växjö kommuns officiella webbplats med information och service för invånare, företagare och besökare.


              Lättast att förstå är det genom att kika på skissen.

              Sen växer Växjö just nu o det är bra för att då blir inte vattnet stående så länge i ledningsnätet.

              Det nya vattenprojektet kostar 395 miljoner för Växjö kommuns invånare.
              Senast redigerad av LN; 11 July 2008, 08:54.
              Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
              Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

              Kommentar

              • olof
                Användare
                • April 2002
                • 1823

                #8
                Ursprungligen postat av LN
                Tyvärr har inte många samma kranvatten som för 20 årsedan i sina kommunala kranar. Men lyckligt vis så har inte många så dåligt som Växjö `s(akvarievatten är bäst att tillägga ).
                Låga ph o klor är inge vidare, sänker man ph från 7,5 till 6,5 så ökar klorets avdödningseffekt 20 ggr.

                På vanlig svenska så betyder det om kranvattnet har klor strax under gränsvärdet så har man efter ph sänkningen dubbelt så mycket avdödningseffekt som vattnet i en ordinär simhall.

                Därför blir ja nödgad att hålla med Olorin
                Vill man ha ph under 7 så bör man ta det varligt om man dessutom vill ha ett fungerande biologiskt filter.
                Detta förklarar en hel del problem jag haft med "dåligt" vartten i ett akvarium med färska rötter som troligen sänkt PH. Trots extremt mycket vatten byten verkade och bra filter.

                Håller i övrigt med om att vatten tester är överskattat.

                mvh

                olof
                http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

                Kommentar

                Arbetssätt...