Behöver jag ens tänka på det?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • SofiaBlomberg
    Användare
    • February 2008
    • 43

    Behöver jag ens tänka på det?

    Jag vill gärna inreda mitt akvarium med ett stort stenröse i varje hörn, behöver jag vara rädd att akvariet ska gå sönder pga belastningen i hörnen eller går det bra iallafall??? Jag tänkte silicona ihop stenarna så dom inte faller in i rutan.
  • MikeW
    Användare
    • September 2005
    • 155

    #2
    Ursprungligen postat av SofiaBlomberg
    Jag vill gärna inreda mitt akvarium med ett stort stenröse i varje hörn, behöver jag vara rädd att akvariet ska gå sönder pga belastningen i hörnen eller går det bra iallafall??? Jag tänkte silicona ihop stenarna så dom inte faller in i rutan.
    Hej Sofia,

    Stora stenrösen brukar inte vara några problem, inte pga vikten i alla fall. Det som kan vara farligt är om någon sten kommer i rullning pga de fiskar du har i karet. En stor sten som rullar ner från ett par stenhöjder kan definitivt skada bottenglaset. Jag lägger alltid in en 10mm frigolitskiva under grusen i hela karet. Frigoliten kan ta en del av kraften och kan även förhindra att den fallande stenen hamnar rakt på en liten sten så denna trycks ner i bottenglaset = spicka.

    Att silicona ihopa stenarna låter smart , men det är alltid skönt att veta att man gjort så mycket man kan för att förhindra olyckor.....

    / Micke
    "Ädelstenen kan inte slipas utan friktion, liksom människan inte kan fulländas utan prövningar"

    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=329898

    Kommentar

    • Olorin
      Användare
      • May 2005
      • 1554

      #3
      Jag är kanske lite övermodig, men jag tror inte du ska behöva vara så jätteoroad om du bara ser till att lägga stenarna så de ligger stabilt och inte bygger några konstiga höga pyramider.

      Har man mycket sand i botten och mellan stenarna kommer de att sjunka sakta och inte falla. Det minskar risken. Så som vanligt tror jag grundregeln är att gå ut och titta i naturen. Sen lägger man stenarna så som de låg i naturen för det är så de ligger bäst. Den regeln förutsätter så klart att man plockar stenen från en sjö och inte ett stnröse
      Senast redigerad av Olorin; 09 July 2008, 21:47.
      Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

      Kommentar

      • LN
        Användare
        • December 2004
        • 4744

        #4
        stoppa en bit liggunderlag under varje stenrös oxå så slipper du sova oroligt
        Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
        Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

        Kommentar

        • tjornpatrik
          Användare
          • August 2006
          • 830

          #5
          Har du vatten i karet nu? Om inte skulle jag definitivt göra som Mike och lägga frigolit i botten på hela karet. Alternativt bara under stenarna om du har vatten i. Har aldrig kört med liggunderlag men de lär ju iofs vara smidigare om du har vatten i karet, frigolit är lite svårstyrda under vattenytan.

          Kommentar

          • SofiaBlomberg
            Användare
            • February 2008
            • 43

            #6
            Jag har akvariet igång nu, det är bara det att de ser så himla tråkigt ut så jag vill göra om.
            Jag har ett liggunderlag under sanden =)
            Det är fullt med stenar i nu som ligger efter bakrutan (vill ha btn) men har inte råd, så jag ska försöka göra så att karet ser större ut, om det nu går.

            Kommentar

            • tjornpatrik
              Användare
              • August 2006
              • 830

              #7
              Ursprungligen postat av SofiaBlomberg
              Jag har akvariet igång nu, det är bara det att de ser så himla tråkigt ut så jag vill göra om.
              Jag har ett liggunderlag under sanden =)
              Det är fullt med stenar i nu som ligger efter bakrutan (vill ha btn) men har inte råd, så jag ska försöka göra så att karet ser större ut, om det nu går.
              Då lär du inte behöva oroa dig, se till att stapla från botten bara, så att stenarna står stadigt.

              Kommentar

              Arbetssätt...