Canon EF 50mm F/1.8 till vad?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Oden70
    Användare
    • January 2007
    • 869

    Canon EF 50mm F/1.8 till vad?

    Har ett Canon EF 50mm F/1.8 II
    liggande nytt i kartong och har inte riktigt visst vad jag skall annvända det till . Tänkte fråga hur det är till fisk foto? Nu annvänder jag ett EF-S 17-85mm och det annvänder jag till allt. Men vad är Canon EF 50mm F/1.8 II bra till? Skall jag fortsätta med mitt 17-85 när jag fotar minna firrar eller annvända 50mm objektivet. Hoppas ni kan hjälpa mig med vad jag skall ha det
    objektivet till!! Vh Peter
    Petrochromis is da shit8)8)
  • Niklas Olsson
    Användare
    • February 2003
    • 1156

    #2
    Det mesta...:-)
    Det är ett objektiv som kan användas till mycket...porträtt, helkropp, gruppfoto, landskap, objekt du vill ha ett kort skärpedjup på, för foto i dåligt befintligt ljus när blixt inte kan/får användas. Det finns alltså massa tillfällen du kan använda det...fisk har jag aldrig testat med det men det funkar säkert.
    Senast redigerad av Niklas Olsson; 09 July 2008, 00:35.
    //Niklas

    www.nofoto.se
    Nofoto på Facebook
    ____________________________________

    Kommentar

    • Oden70
      Användare
      • January 2007
      • 869

      #3
      ok! var någon som sa att det var till protret foto och inget annat så därgör har det blivigt liggande oannvänt. Men får väl ta fram och testa det då...
      Petrochromis is da shit8)8)

      Kommentar

      • Zaphi
        NCS Medlem
        • July 2002
        • 5395

        #4
        50mm konverterat x1.6 till 80mm med din sensor är den perfekta brännvidden för porträtt. Perfekt för rätt proportioner och fina skärpedjup. Förr betalade man en bra slant för ett bra porträttobjektiv och det är grymt coolt att ett billigt (och bra) 50mm nu kan användas till det.
        www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

        Kommentar

        • Olorin
          Användare
          • May 2005
          • 1554

          #5
          Det är det mest prisvärda objektivet av Canons prylar. Skarpt, lätt och användbart till det mesta för bara en 1000lapp. Tar de mesta av mina bilder i jobbet med det. Ratta ner till bländare 2.5 och ta lite fiskbilder så får du fin bakgrundsoskärpa.
          Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

          Kommentar

          • Micke
            Användare
            • April 2002
            • 9579

            #6
            50/1,8 är det mest prisvärda objektiven oavsett märke, enkla, billiga och skarpa.
            Ett bra sätt att utvecklas som fotograf och bli bättre på att komponera är att ibland gömma undan alla andra objektiv och tvinga sig att bara använda detta objektivet.
            Senast redigerad av Micke; 09 July 2008, 09:11.
            Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
            Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

            Kommentar

            • cichlids4fun
              NCS Medlem
              • April 2002
              • 3111

              #7
              Ursprungligen postat av Micke
              50/1,8 är det mest prisvärda objektiven oavsett märke, enkla, billiga och skarpa.
              Ett bra sätt att utvecklas som fotograf och bli bättre på att komponera är att ibland gömma undan alla andra objektiv och tvinga sig att bara använda detta objektivet.

              skulle detta va ett bra köp då?

              Mvh
              Peter

              don´t drink water-fish ..... in it!

              Kommentar

              • Laesk
                Användare
                • February 2004
                • 2447

                #8
                Ursprungligen postat av cichlids4fun
                Vad har du annars för objektiv? Och hur ofta fotar du på 50mm samt behöver ljusstyrkan?

                Själv har jag ett 85/1,8 som "porträttobjektiv + till konsert" ljusstarkt å galet skarpt, (har ju ett hus med 1,3X crop samt 5D som är fullformatare, dvs blir 85mm 85mm på 5D:n) ,

                ...men sanningen är den att jag hellre använder mitt 70-200/2,8 vid sådana situationer. Visst när jag absolut måste ha bländare under 2,8 kan de ju va bra å smidigt, men de är verkligen inte ofta!
                Lennart "Laesk" Axelsson
                http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=65261

                With CANON you can!

                Kommentar

                • Micke
                  Användare
                  • April 2002
                  • 9579

                  #9
                  Ursprungligen postat av cichlids4fun
                  Jag vet inte vad Minolta ska ligga på för pris. Nikon och Canons brukar ligga på 700-800.
                  Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                  Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                  Kommentar

                  • cichlids4fun
                    NCS Medlem
                    • April 2002
                    • 3111

                    #10
                    Ursprungligen postat av Laesk
                    Vad har du annars för objektiv? Och hur ofta fotar du på 50mm samt behöver ljusstyrkan?

                    Själv har jag ett 85/1,8 som "porträttobjektiv + till konsert" ljusstarkt å galet skarpt, (har ju ett hus med 1,3X crop samt 5D som är fullformatare, dvs blir 85mm 85mm på 5D:n) ,

                    ...men sanningen är den att jag hellre använder mitt 70-200/2,8 vid sådana situationer. Visst när jag absolut måste ha bländare under 2,8 kan de ju va bra å smidigt, men de är verkligen inte ofta!
                    har bara ett normalzoom än så länge, men tänkte att ljusstyrkan skulle kunna vara bra att ha eftersom jag inte äger någon extern blixt ännu........men som sagt jag fotar inte mycket, behöver dock öva en massa och tog micke på orden att detta skulle vara utvecklande att fota med....... dock har jag ingen direkt pejl på vad det egentligen har för nyttoområde.......
                    Mvh
                    Peter

                    don´t drink water-fish ..... in it!

                    Kommentar

                    • cichlids4fun
                      NCS Medlem
                      • April 2002
                      • 3111

                      #11
                      Ursprungligen postat av Micke
                      Jag vet inte vad Minolta ska ligga på för pris. Nikon och Canons brukar ligga på 700-800.
                      inte en blekaste....
                      Mvh
                      Peter

                      don´t drink water-fish ..... in it!

                      Kommentar

                      • 56ovwal
                        Användare
                        • March 2004
                        • 664

                        #12
                        Gjorde en sökning på Prisjakt. Minolta AF 50mm/1,7 finns inte längre i sortimentet. Finns däremot ett 50mm/1,4 för 3600:- http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=31923
                        Tyckte det lät dyrt och gjorde en jämförelse med Canons motsvarighet som visade sig vara något billigare, 3200:- http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=31826. Nikons var ännu billigare, 2700:- http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=31874.
                        Lägg alltså märke till att de jag länkat till har en högre ljusstyrka 1,4 jämfört med Minoltas 1,7. Canons 50mm/1,8 kostar under tusingen för ett något ljussvagare objektiv http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=31827.
                        Prisvärt ? You tell me.
                        Pigge
                        Bygger ny akvarielokal:
                        http://ovwali.blogg.se/
                        Uppdaterad:2011-12-23

                        Kommentar

                        • cichlids4fun
                          NCS Medlem
                          • April 2002
                          • 3111

                          #13
                          Ursprungligen postat av 56ovwal
                          Gjorde en sökning på Prisjakt. Minolta AF 50mm/1,7 finns inte längre i sortimentet. Finns däremot ett 50mm/1,4 för 3600:- http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=31923
                          Tyckte det lät dyrt och gjorde en jämförelse med Canons motsvarighet som visade sig vara något billigare, 3200:- http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=31826. Nikons var ännu billigare, 2700:- http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=31874.
                          Lägg alltså märke till att de jag länkat till har en högre ljusstyrka 1,4 jämfört med Minoltas 1,7. Canons 50mm/1,8 kostar under tusingen för ett något ljussvagare objektiv http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=31827.
                          Prisvärt ? You tell me.
                          Tackar pigge
                          äh jag köper mig nog ett riktigt macro istället, fast det får vänta till efter semestern
                          Mvh
                          Peter

                          don´t drink water-fish ..... in it!

                          Kommentar

                          • Micke
                            Användare
                            • April 2002
                            • 9579

                            #14
                            På tal om 50/f1,8:
                            Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                            Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                            Kommentar

                            • Olorin
                              Användare
                              • May 2005
                              • 1554

                              #15
                              Ja, jag är ju ett stort fan av Canons 50 mm 1,8 som jag tagit massor av bilder med i jobbet, men tyvärr måste sägas att om man ska få en bra närbild av en fisk så behöver man upp i bländare över 3 om hela fisken ska bli skarp och har man inte vunnit så mycket i ljusstyrka. Men det förtar inte att det är en väldigt, lätt skarp och smidig lins i alla fall.
                              Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...