Tankar, funderingar och råd

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • wabbit
    Användare
    • July 2006
    • 27

    Tankar, funderingar och råd

    Tjo, länge sen ja var här. Men nu börjar det snart arta sig för ett härligt kar.

    Ja går rakt på sak!.
    Har tänkt på ett kar med måtten 180x70x70, tror det är ~720L. Alu-ram med tillhörande ställning.

    Det ja vill ha råd och åsikter om är det tekniska. Tanken och planen är att dela av ett rum med karet, alltså ha kortsidan mot väggen så att man ser igenom karet och inreda det som ett stenrös med en tämligen stor rot i mitten.

    Vill som sagt inte att det ska synas några tekniska grejer i det.
    Men min tanke var att kanske "pussla" ihop nån form av moduler som "välver" ut från den kortsidan som kommer stå mot väggen, och där i gömma slangar å värmare m.m.

    Va sägs, va tycks?

    Kom gärna med förslag och dyligt.
    /mvh Eric.
    /frågan är fri
  • Peter_A_F
    Användare
    • January 2008
    • 809

    #2
    Fick en idé när jag läste din beskrivning.

    Det skulle vara snyggt med ett par utstickande moduler från vardera kortsida... då skulle det nästan bli som två bakgrunder med ett hål i mellan... borde bli grym djupkänsla och inte lika oroligt för fiskarna. Den kortsidan som är ut i rummet sätter man då svart film på.

    Då har du bra med plats för pumpar och annan teknik.
    - 720 liter med Malawi.

    Albumet här på Ciklid: http://www.ciklid.org/forum/album.php?u=11333

    Lägg till ciklid.org på iGoogle!

    Kommentar

    • wabbit
      Användare
      • July 2006
      • 27

      #3
      Hmm, låter ju som en rolig idé.
      Blir ju typ som att titta igenom en passage kanske.
      Men min tanke var att man skulle kunna titta in även genom den kortsidan som är ut mot rummet.
      Men som sagt den tekniska biten måste ju fungera oxå.
      Med utblås gömd i modulerna är för mig självklart, dock vet ja inte hur man ska lösa "utsuget" från andra sidan.
      Finns det nån form av "ytsug" att köpa/göra?.
      Att dra slangen hela vägen längst alu-listen och att ha själva "ytsuget" längst bort?.
      Eller finns det andra bättre lösningar för detta?

      Tex: nedgrävt "utsug"?
      /frågan är fri

      Kommentar

      • Peter_A_F
        Användare
        • January 2008
        • 809

        #4
        Hur höga stenmoduler finns det? ett alternativ skulle då vara att ha en modul som går upp till ytan i kortsidan som vetter mot rummet. Man skulle då kunna lägga slang i botten och insug i modulen.

        Man kanske kan sätta ihop två moduler till en och få en modul som går upp till ytan men som inte sitter mot.
        - 720 liter med Malawi.

        Albumet här på Ciklid: http://www.ciklid.org/forum/album.php?u=11333

        Lägg till ciklid.org på iGoogle!

        Kommentar

        • wabbit
          Användare
          • July 2006
          • 27

          #5
          Kanske skulle vara en idé att kolla upp mer om moduler ok dyligt, vet du någon bra sida där man får bra info om priser/mått?
          /frågan är fri

          Kommentar

          • tjornpatrik
            Användare
            • August 2006
            • 830

            #6


            Priser kan du få här: http://www.pwss.se/home.php?cat=215

            Storleken på de karet du pratar om är 882 liter. (720 är 200*60*60). Riktigt maffigt med 70 cm i höjd!!!!

            Funderat på belysning? Efter att sett Niclas i Stenungsunds MH belysning kan jag säga att jag blev helt såld. Kanske något att fundera över ev tillsammans med vanliga rör?

            Kommentar

            • wabbit
              Användare
              • July 2006
              • 27

              #7
              Angående måtten på karet så har ja sett 720L med måtten 200x60x60.
              Men har även kollat runt lite på olika sidor och dom erbjuder special mått.
              Så då antar jag (med min dåliga matte) att 180x70x70 är = 720L?.

              Du hade bra sidor där om moduler, tack för det!.

              Då kanske ja ska fråga dig om vart man kan få tag i ett kar med dessa mått i Göteborgs regionen.

              Tittade in på Åleds sida å måste säga att priserna var 20-30% dyrare än vad ja trodde. Men det kanske beror på deras "märke"?

              Belysningen hade ja tänkt skulle vara i "hängande" armatur form.
              /frågan är fri

              Kommentar

              • Peter_A_F
                Användare
                • January 2008
                • 809

                #8
                Ursprungligen postat av wabbit
                Angående måtten på karet så har ja sett 720L med måtten 200x60x60.
                Men har även kollat runt lite på olika sidor och dom erbjuder special mått.
                Så då antar jag (med min dåliga matte) att 180x70x70 är = 720L?.

                Du hade bra sidor där om moduler, tack för det!.

                Då kanske ja ska fråga dig om vart man kan få tag i ett kar med dessa mått i Göteborgs regionen.

                Tittade in på Åleds sida å måste säga att priserna var 20-30% dyrare än vad ja trodde. Men det kanske beror på deras "märke"?

                Belysningen hade ja tänkt skulle vara i "hängande" armatur form.
                Nols ciklidhobby verkar kunna få fram valfri storlek... du får väl ringa och fråga om pris... http://www.ciklidhobby.com/index.php...d=21&Itemid=41

                Tänk på att det är höjden som avgör tjockleken på glaset... så 180x80x60 kanske är ännu bättre för rummet?! Skulle bli saftigt djupt!
                Senast redigerad av Peter_A_F; 08 July 2008, 20:08.
                - 720 liter med Malawi.

                Albumet här på Ciklid: http://www.ciklid.org/forum/album.php?u=11333

                Lägg till ciklid.org på iGoogle!

                Kommentar

                • tjornpatrik
                  Användare
                  • August 2006
                  • 830

                  #9
                  Ursprungligen postat av wabbit
                  Men har även kollat runt lite på olika sidor och dom erbjuder special mått.
                  Så då antar jag (med min dåliga matte) att 180x70x70 är = 720L?.
                  Hehe, jag ger mig inte. Slå in längd x bredd x höjd (180*70*70) på miniräknaren så får du svaret: 882 liter.

                  Kent beställer sina kar från Lysakvariumet i Lysekil (eller gjorde sist jag beställde ialf) och kan beställa i vilken storlek som helst till grymt bra priser. Har själv specialbeställt några gånger och fått de levererat inom ett par veckor.


                  Tänk på att beställa 4 mm täckglas bara ( typ någon hundring extra ), samt ha de två delade.

                  Ursprungligen postat av Peter_A_F
                  Tänk på att det är höjden som avgör tjockleken på glaset... så 180x80x60 kanske är ännu bättre för rummet?! Skulle bli saftigt djupt!
                  Håller med om jag fick välja, blir maffigt. Gillar dock höga akvarium men djupet gör oerhört mycket, tänk på att modulerna tar en del. Kanske ska öka till 75 cm ialf. Misstänker att han går upp till 15 mm glas på 70 cm höjd och då springer priset iväg. Ring Kent och be han ta prisuppgifter på 2-3 kar i olika storlekar.
                  Senast redigerad av tjornpatrik; 08 July 2008, 20:44.

                  Kommentar

                  • Olorin
                    Användare
                    • May 2005
                    • 1554

                    #10
                    Kul. Du funderar på att göra slag i saken av en vision som jag också haft, men inte har möjlighet att genomföra. Djupet kommer att bli enormt i karet. Har inget att invända mot 70 i höjd, men frågan är om 70 i bredd räcker för att göra en klyfta eller ravin.

                    Den lättaste lösningen är nog faktiskt att köpa en hel BTN malawi eller nåt och sätta på ena långsidan och sedan sätt en ensam modul mittemot. Då kan du ju få utblås och slangar dolda på ena sidan och insug och utblås var du vill.

                    Andra alternativet är ju att mixa moduler, slimline och svart plast längre in bakom modulerna. Blir mer levande, men mer jobb. Insug och utblås kan man ordna med tryckluftslang eller akvariekopplingar i plast. Det har jag i mitt modulkar och det funkar perfa.

                    En fråga. Ska man kunna se in i akvaret från båda kortsidorna eller bara en?
                    Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

                    Kommentar

                    • wabbit
                      Användare
                      • July 2006
                      • 27

                      #11
                      Tanken är som sagt att ena kortändan ska stå mot väggen så att det delar av ett rum som en "halv vägg". så man ser in från båda långsidorna och från den kortändan som är längst ut från väggen. Huvud sakliga betraktnings vinklarna ska vara dom båda långsidorna, men även när man rör sig i rummet kunna se in från kortändan/sidan om man så vill (och det vill man).

                      Ja har skickat iväg ett mail till den länken som gavs om tillverkare runt Göteborg och väntar på svar där.

                      Angående måtten så är ja inte kompromisslös . Jag räknade å mätte lite på det och längden kan klart kortas av för att få bättre djup och höjd, då ja anser att det ger bättre proportion till hur karet ska placeras/inredas.

                      Tanken av underlag å ställning har även slagit mig, även om man bör slå en signal till sitt försäkrings bolag om vad som komma skall o.s.v

                      All info ni kan ge om detta är gladeligen motagen!.

                      Tack för att så många vill dela med sig av tankar om det kommande "bygget"!.

                      Har tänkt att skissa upp hur grundtanken ska vara. Kommer inom kort.
                      /frågan är fri

                      Kommentar

                      • tjornpatrik
                        Användare
                        • August 2006
                        • 830

                        #12
                        Säger som jag brukar: Leckablock är oslagbart! Grymt stabilt och dessutom riktigt billigt. Jag hade aldrig ställt ett akvarium som är en rumsavdelare på en alu ställning, känns för riskabelt (vet att de finns olika åsikter om detta). Med lecka bänk kan du istort sett krascha mot ställningen utan att rubba den. Bygg ev en träram och lägg på en behnadla skiva. Sedan kan du klä in ställningen med svart tyg eller trä, dessutom får du rejält med förvaring under! Vips har du en rejäl ställning för några hundra lappar.

                        Jag kör frigolit under alla mina kar ( och även i ). Vet att olika rekommendationer förekommer av tillverkarna men sist henrik (tillverkaren) körde hem karet tyckte han bara att det var en fördel. har du frigolit i så behöver du aldrig oroa dig för att förstöra bottenglaset när du flyttar stenar. Tänk på att ett mini gruskorn under stenen som pressar mot glaset kan vara tillräckligt.

                        Försäkringsmässigt har de inte varit några problem för mig, men ring och dubbelkolla men ska garanterat inte vara några problem om du köper ett företags byggt kar.
                        Senast redigerad av tjornpatrik; 08 July 2008, 21:38.

                        Kommentar

                        • Olorin
                          Användare
                          • May 2005
                          • 1554

                          #13
                          Kunde inte låta bli att kladda lite. På ena sidan satte jag tre slimline och en F modul i mitten för att den är ganska högryggad så den sticker ut i karet.

                          På Andra sidan satte jag en O i mitten mot F modulen för att bilda en tajt ravin, framför den en L och på andra sidan O modulen delade jag en F modul så att man lägger ena halvan ner mot botten och kantglaset och andra halvan upp mot ytan så blir det nog en ganska fräck grotta bakom O modulen.

                          Sen skulle man kunna lägga en o Modul op botten bakom ravinen för att skapa ett riktigt hål för fiskarna att passera i mitten.

                          Med detta arrangemanget skulle du nog inte få några problem att dra slangar och pumpar i modulsidan och om man vill kan man även lägga ihop modulerna så man får en föbindelse över till andra långsidan.

                          Coolt projekt. Hoppas du gör slag i saken.

                          Ser nu att samtidigt som jag kluddade hann du infoga att man ska se in från långsidorna, då föll min skiss platt. Men den kan väl vara kvar i fall nån annan tänkt ravintanken.
                          Senast redigerad av Olorin; 08 July 2008, 21:38.
                          Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

                          Kommentar

                          • wabbit
                            Användare
                            • July 2006
                            • 27

                            #14
                            Har även jag kladdat i paint för att visa min tanke lite lättare, vyn är ovanifrån. Med den grå "högen" som BTN. Där utblås å dylikt ska vara gömt.

                            Ståendes mot väggen med kortändan så kan man se in från 3 sidor av karet beroende på hur du rör dig dvs.



                            Som sagt inte den bästa skiss eller detaljrikast heller . men alltid nått.

                            Sen får ni lägga till fantasi att det är ett härligt långt sten rös över en tämligen stor rot med lite härligt gröna tåliga växter växandes på roten.
                            Även tänkt ljus fin fin fin sand med lite grövre grus i blandat.
                            Stora "kalk" vita lava stenar ska röset bestå av.

                            Inte den viktigaste infon men det kanske ger en lite bättre bild av hur slutresultatet ska bli.

                            Sett fina bilder på lekablock som grund. Jävligt snyggt!.
                            Men frågan kom med en gång: Hur får man det vågrätt?
                            Senast redigerad av wabbit; 08 July 2008, 22:43.
                            /frågan är fri

                            Kommentar

                            • wabbit
                              Användare
                              • July 2006
                              • 27

                              #15
                              Har även redan börjat tänka på fisk val tro det eller ej.

                              SP. Demasoni är ett klart val. I en uppsättning runt 20 individer.

                              Vill även ha en liknande stor sort som är lika tempramentsfull och lika färg sprakande mellan de olika könen.

                              Nån som vet nån fin art?
                              /frågan är fri

                              Kommentar

                              Arbetssätt...