Leopoldi lek

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Leopoldi
    Användare
    • February 2004
    • 1082

Leopoldi lek

Nä det är inte jag om fått till det....

Efter att ha hållt rockor i nu 8 år så hände det. Två av mina Potamotrygon leopoldi kopulerade så det stod härliga till igår kväll. Hannen bet sig fast och tyckte över honan på rygg för att en göra sitt. Det hela gick rätt fort och var över på uppskattningvis 10 sekunder.

Vet inte om det var nåt speciellt som triggade dem men lågtryck var det ju iallafall. Kontigt nog så skedde det under tiden jag saltade ganska kraftigt för att en annan honas bitmärken skulle läka lite lättare så ledningsvädet måte ha varit enormt. pH 7,0 Nitrat 25-30

Nu är det väl bara att hålla tummarna för att det funkar oxå. Men det är ju iallafall en bit på vägen. Håller som bäst på att fundera över nån bra avdelare så att honan kan få lite lugn o ro om det behövs. Det blir lite trixigare då jag har moduler på bakväggen och en lutande framruta. Nån om har några förslag?
    Plexiglas?
  • Anders i Askim
    NCS Medlem
    • February 2008
    • 1032

Ursprungligen postat av Leopoldi

Efter att ha hållt rockor i nu 8 år så hände det. Två av mina Potamotrygon leopoldi kopulerade så det stod härliga till igår kväll. Hannen bet sig fast och tyckte över honan på rygg för att en göra sitt. Det hela gick rätt fort och var över på uppskattningvis 10 sekunder.

Vet inte om det var nåt speciellt som triggade dem men lågtryck var det ju iallafall. Kontigt nog så skedde det under tiden jag saltade ganska kraftigt för att en annan honas bitmärken skulle läka lite lättare så ledningsvädet måte ha varit enormt. pH 7,0 Nitrat 25-30

Nu är det väl bara att hålla tummarna för att det funkar oxå. Men det är ju iallafall en bit på vägen. Håller som bäst på att fundera över nån bra avdelare så att honan kan få lite lugn o ro om det behövs. Det blir lite trixigare då jag har moduler på bakväggen och en lutande framruta. Nån om har några förslag?
    Plexiglas?
    Hej
    Filtermatta 10 eller 5 cm tjocklek kommer göra jobbet enkelt och smidigt.

Mvh Anders
    Mvh Anders
    Cyathopharynx foae Sibwesa, Cyprichromis microlepidotus Bulu point, Cyprichromis coluratus Mbita, Xenotilapia papilio Tembwe Deux, Xenotilapia ochrogenys Kigoma, Tanganicodus irsacae Mabilibili, Phyllonemus typus.

Kommentar

• Banderad
      Användare
      • February 2006
      • 3479

Plexiglas?

Grattis till leken! Måste kännas gött. Hoppas allt går bra nu.

/Jocke

Kommentar

• maltandis
        Användare
        • October 2003
        • 1567

Grattis!

Fan vad skoj, det är ju lite roligare med lek på de än de andra platta firrarna du har.

Keep up the good work

/Jocke & Elin
        Medlem i NCS sedan 1993, värt varenda krona. Det kostar 80 öre per dag att vara med i gemenskapen.

Kommentar

• Leopoldi
          Användare
          • February 2004
          • 1082

Jo fast en diskus tar 2-3 dygn innan det kläcks....nu måsta jag vänta 90-100 dygn.

Kommentar

• Anders i Askim
            NCS Medlem
            • February 2008
            • 1032

Jo fast en diskus tar 2-3 dygn innan det kläcks....nu måsta jag vänta 90-100 dygn.
            Grymt kul och ovanligt med en sådan här lek hoppas det tar sig!
            Köper du iden om filtermatta? / Anders
            Mvh Anders
            Cyathopharynx foae Sibwesa, Cyprichromis microlepidotus Bulu point, Cyprichromis coluratus Mbita, Xenotilapia papilio Tembwe Deux, Xenotilapia ochrogenys Kigoma, Tanganicodus irsacae Mabilibili, Phyllonemus typus.

Kommentar

• Wilhelm
              Användare
              • April 2002
              • 9122

Vad häftigt! Och du hade ingen kamera i närheten? Det är så grymt att man skulle vilja ha ett par st.
              mvh Wilhelm

"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"

www.linkopings-akvarieforening.net/
              Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
              www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

Kommentar

• maltandis
                Användare
                • October 2003
                • 1567

Den som väntar på något ....å det är väl inte så svårt att kränga de små sen om du vill bli av med nåra.
                Håller tummarna!
                Medlem i NCS sedan 1993, värt varenda krona. Det kostar 80 öre per dag att vara med i gemenskapen.

Kommentar

• Leopoldi
                  Användare
                  • February 2004
                  • 1082

Nja filter matta tror jag blir för mjukt. Jag tror att den stora hannen trycker ner den helt enkelt.

Ang ev ungar så är dom inte svåra att bli av med men marknaden i sverige är för liten så dom går troligen till tyskland. Men det är ett senare bekymmer.

Det var lite svårt att hinna med med kameran när det hela var över på 10 sek men jag har ju några gamla snuttar.

Se alla dina favoriter bland videor och musik, ladda upp originalinnehåll och dela allt med vänner, familj och hela världen på YouTube.

Se alla dina favoriter bland videor och musik, ladda upp originalinnehåll och dela allt med vänner, familj och hela världen på YouTube.

Kommentar

• Danne_K
                    Användare
                    • February 2006
                    • 777

Oj har missat denna tråd grattis vad kul! Hör av dig om du vill bli av med någon!. Har själv en motoro sen några år tillbaka och har varit på jakt ett ganska bra tag nu på en motoro hane. Ett leopoldi par är ju lite av en dröm har försökt få tag på dom bland annat från holland men har antingen inte vart möjligt eller så har det helt enkelt blivit för dyrt. Jag kör med plexiglas som avdelare funkar kanon. Brukar borra en massa små hål så vattnet kan pasera igenom.

Kommentar

• Leopoldi
                      Användare
                      • February 2004
                      • 1082

Ursprungligen postat av Danne_K
                      Oj har missat denna tråd grattis vad kul! Hör av dig om du vill bli av med någon!. Har själv en motoro sen några år tillbaka och har varit på jakt ett ganska bra tag nu på en motoro hane. Ett leopoldi par är ju lite av en dröm har försökt få tag på dom bland annat från holland men har antingen inte vart möjligt eller så har det helt enkelt blivit för dyrt. Jag kör med plexiglas som avdelare funkar kanon. Brukar borra en massa små hål så vattnet kan pasera igenom.
                      Köper man plexiglas hos glasmästaren?

Kommentar

• Mattias Nilsson
                        Användare
                        • April 2002
                        • 467

wow, häftigt! Det är väl ganska ovanligt med lek på Leopoldi?
                        Jag håller just på att göra iordning mitt första kar för rockor, men Leopoldi ligger en bra bit utanför både prisklass och kunnande för mig så det blir ett par Motoro som första rockor.
                        Mvh
                        Mattias

http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=132646

Kommentar

• Wilhelm
                          Användare
                          • April 2002
                          • 9122

Köper man plexiglas hos glasmästaren?
                          Ja, de "välsorterade" brukar ha plexiglas, i olika färger dessutom.
                          mvh Wilhelm

"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"

www.linkopings-akvarieforening.net/
                          Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                          www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

Kommentar

• Leopoldi
                            Användare
                            • February 2004
                            • 1082

Ursprungligen postat av Mattias Nilsson
                            wow, häftigt! Det är väl ganska ovanligt med lek på Leopoldi?
                            Nja inte så ovanligt som man kan tro. Jag vet att åleds har lyckats vid ett par tillfällen och i asien,tyskland,holland och staterna odlas det en del.

Det svåraste är ju att få tag på ett könsmoget och fullvuxet par.

Kommentar

• Micke P
                              Användare
                              • December 2006
                              • 38

Väldigt roligt att dom parar sig,nu är det bara att vänta och hoppas att allt går bra.Kan du berätta lite om rockorna,hur stora dom är,hur många honor resp. hanar du har.Jag har själv 2st leopoldi i ett kar på ca.2300l,men tyvärr har jag 2 hanar och det värkar inte vara lätt att hitta en stor hona.Mina hanar är ca.35-37 cm i dia.Mina går ihop med 1 svart arowana ca.35 cm,4 metae ciklider,4 redback scalarer,1 hystrix rocka ca 33 cm samt ett par malar.

Kommentar

Arbetssätt...