Ny kamera

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Rickard
    Användare
    • April 2002
    • 727

    Ny kamera

    Detta har säkert diskuterats innan men om man skall investera i en ny systemkamera, vad är viktigt för fotograferingen av fisk. De kameror jag tittat på är Nikon D60/80. Nu har jag en gammal EOS (analog) med 2 st objektiv, men som jag förstår funkar dom ljusmässigt inte lika bra på digitala kameror eller? För om dom funkar blir det naturligtvis en Canon 40D eller 450D. Nu titta jag på olika prislägen och eftersom jag använder kameran i 2 huvudsyften akvarium och hundsport så är det viktigaste egenskaperna snabbhet i kameran. Men för en som inte förstår skillnaden mellan kamerorna kan någon säga varför man skall välja den ena framför den andra (det skiljer ju nästan 3000:- mellan modellerna)
    Senast redigerad av Rickard; 08 July 2008, 11:24.
    M.v.h.
    Rickard
  • Zaphi
    NCS Medlem
    • July 2002
    • 5395

    #2
    Självklart kan du använda din gamla optik, om det inte är FD-optik dvs, men då snackar vi gamla objektiv. Står det EF på dem skall de vara ok! Eftersom du skriver att du haft en EOS skall det vara EF du har. Ljusmässigt påverkas de inte, däremot påverkas brännvidderna, som du kan multiplicera med 1,6. Ett 50mm blir alltså ett 80mm.

    Skillnaderna mellan 40 och 400 är mest att 40 är mer en "riktig kamera". Ganska mycket tyngre, mycket mer gedigen och inte lika smidig att ha med på semestern, men om man nu tycker det är viktigt kanske man borde ha en kompaktkamera. Vilken du än väljer så köper du en bra kamera du inte kommer bli missnöjd med.
    www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

    Kommentar

    • Olorin
      Användare
      • May 2005
      • 1554

      #3
      Säger som alltid just nu. Om du inte redan har bra Canon-objektiv som du vill använda så är Nikon bäst för den som vill ha snabbhet d.v.s. kunna skruva upp ISOn lite extra när det behövs. Men det förutsätter att man är redo att kasta upp 25000 annars är det jämt skägg.

      Men som Zaphi, skrev - har du nyare objektiv så kan du ju köpa ett billigt hus.

      Glömt inte att köpa en blixt som du kan placera ovanför karet. Jag har ingen själv just nu och det är rätt hopplöst att få riktig klass på bilderna utan.
      Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

      Kommentar

      • Rickard
        Användare
        • April 2002
        • 727

        #4
        Ursprungligen postat av Olorin
        Säger som alltid just nu. Om du inte redan har bra Canon-objektiv som du vill använda så är Nikon bäst för den som vill ha snabbhet d.v.s. kunna skruva upp ISOn lite extra när det behövs. Men det förutsätter att man är redo att kasta upp 25000 annars är det jämt skägg.

        Men som Zaphi, skrev - har du nyare objektiv så kan du ju köpa ett billigt hus.

        Glömt inte att köpa en blixt som du kan placera ovanför karet. Jag har ingen själv just nu och det är rätt hopplöst att få riktig klass på bilderna utan.
        Det är EF objektiv 25-55 o 75-300 (knappast nödvädigt vid akvariefotografering) Men för att köra med slavblixt funkar 450:an då? På Nikon var 60:an inte utrustad med "fjärrstyrning" men däremot 80:an. Är det samma på Canon?
        M.v.h.
        Rickard

        Kommentar

        • Zaphi
          NCS Medlem
          • July 2002
          • 5395

          #5
          Ursprungligen postat av Olorin
          Säger som alltid just nu. Om du inte redan har bra Canon-objektiv som du vill använda så är Nikon bäst för den som vill ha snabbhet d.v.s. kunna skruva upp ISOn lite extra när det behövs. Men det förutsätter att man är redo att kasta upp 25000 annars är det jämt skägg.
          *lol* Jag tror inte han vill slänga upp 25 lök, och även om han gjorde det borde han välja Canon alla dagar i veckan! Köper man Canon vet man även att all ny teknik kommer bli tillgänglig snabbast, exempelvis IS, DO, L, USM etc.

          PS: Det där 70-300 är förmodligen ingen höjdare...
          Senast redigerad av Zaphi; 09 July 2008, 08:31.
          www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

          Kommentar

          • drd
            Användare
            • December 2004
            • 1112

            #6
            Min eos 30 D är tillgänglig om 5-6 veckor
            // drd

            Nu med ännu fler malar.......L046 igen

            Min diskus o mal Zoon = http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=183541
            Bildarkiv på zpet= http://www.zoopet.com/medlemsbilder/...=30457&cat=500

            Kommentar

            • Olorin
              Användare
              • May 2005
              • 1554

              #7
              Ursprungligen postat av Zaphi
              *lol* Jag tror inte han vill slänga upp 25 lök, och även om han gjorde det borde han välja Canon alla dagar i veckan! Köper man Canon vet man även att all ny teknik kommer bli tillgänglig snabbast, exempelvis IS, DO, L, USM etc.
              Då räknar du inte bästa sensor, ISO-känslighet, färgdjup, antiskak i huset, fokuskompensation för olika objektiv, inbyggd blixtsändare m.m. som teknik? På alla de punkterna är just nu Canon sist och inte först. Vi som sitter med Canon grejjor gillar det inte, men vi måste ändå hålla oss till fakta, just nu är Canon inte teknikledare utan på efterkälken faktiskt.

              Hittar inget 25-55, däremot både bra och dåliga 70-300, så det beror helt på vilka du har om du ska låta det styra ditt kameraval. Om de är så gamla som du antyder så är de kanske inte värda mer än 1000 ihop begagnade, däremot givetvis dyrare om du ska köpa liknande nya.

              Allt hänger på budget, men jag skulle gå och känna på husen och ta lite testbilder med några intressanta kameror innan jag bestämmer mig för märke.
              Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

              Kommentar

              • Rickard
                Användare
                • April 2002
                • 727

                #8
                Ursprungligen postat av Olorin
                Då räknar du inte bästa sensor, ISO-känslighet, färgdjup, antiskak i huset, fokuskompensation för olika objektiv, inbyggd blixtsändare m.m. som teknik? På alla de punkterna är just nu Canon sist och inte först. Vi som sitter med Canon grejjor gillar det inte, men vi måste ändå hålla oss till fakta, just nu är Canon inte teknikledare utan på efterkälken faktiskt.

                Hittar inget 25-55, däremot både bra och dåliga 70-300, så det beror helt på vilka du har om du ska låta det styra ditt kameraval. Om de är så gamla som du antyder så är de kanske inte värda mer än 1000 ihop begagnade, däremot givetvis dyrare om du ska köpa liknande nya.

                Allt hänger på budget, men jag skulle gå och känna på husen och ta lite testbilder med några intressanta kameror innan jag bestämmer mig för märke.
                Min tanke är att köpa kamera, blixt (med fjärrstyrning) o makroobjektiv.

                Sorry jag skrev fel innan det är Canon 75-300 1:4-5,6 USM och har 1,5 m närgräns (tror jag det heter) och Canon 22-55 1:4-5,6 USM och har 0,35 m närgräns.
                M.v.h.
                Rickard

                Kommentar

                • Rickard
                  Användare
                  • April 2002
                  • 727

                  #9
                  Kan man använda detta objektiv som standard på en digitalkamera? Canon 22-55 1:4-5,6 USM och har 0,35 m närgräns.
                  M.v.h.
                  Rickard

                  Kommentar

                  • cichlids4fun
                    NCS Medlem
                    • April 2002
                    • 3111

                    #10
                    Ursprungligen postat av Rickard
                    Min tanke är att köpa kamera, blixt (med fjärrstyrning) o makroobjektiv.

                    Sorry jag skrev fel innan det är Canon 75-300 1:4-5,6 USM och har 1,5 m närgräns (tror jag det heter) och Canon 22-55 1:4-5,6 USM och har 0,35 m närgräns.
                    vill du ha trådlös fjärrstyrning med TTL så kan du glömma canon i en prisklassen iaf se denna tråd http://www.ciklid.org/forum/showthre...603#post738603

                    Sony är ett bra val med mycket finesser till en billig peng
                    Mvh
                    Peter

                    don´t drink water-fish ..... in it!

                    Kommentar

                    • Niklas Olsson
                      Användare
                      • February 2003
                      • 1156

                      #11
                      Ursprungligen postat av cichlids4fun
                      Sony är ett bra val med mycket finesser till en billig peng
                      Sony verkar vara en riktig kanonkamera, inget snack om den saken. Men frågan är ju alltid, hur ser det ut den dagen man ska uppgradera sin objektivpark...Priser på nya, priser på begagnat och hur ser tillgängligheten ut på begagnatmarknaden.
                      //Niklas

                      www.nofoto.se
                      Nofoto på Facebook
                      ____________________________________

                      Kommentar

                      • cichlids4fun
                        NCS Medlem
                        • April 2002
                        • 3111

                        #12
                        Ursprungligen postat av Niklas Olsson
                        Sony verkar vara en riktig kanonkamera, inget snack om den saken. Men frågan är ju alltid, hur ser det ut den dagen man ska uppgradera sin objektivpark...Priser på nya, priser på begagnat och hur ser tillgängligheten ut på begagnatmarknaden.
                        finns massor med begagnade minolta objektiv, sony egna objektiv kanske är lite dyra men tamrons och sigmas får ju kanonbetyg hela tiden så det är ju inga problem om man vill ha, dessutom finns ju zeiss dock lite dyra men dock...
                        Mvh
                        Peter

                        don´t drink water-fish ..... in it!

                        Kommentar

                        • Rickard
                          Användare
                          • April 2002
                          • 727

                          #13
                          Ursprungligen postat av cichlids4fun
                          vill du ha trådlös fjärrstyrning med TTL så kan du glömma canon i en prisklassen iaf se denna tråd http://www.ciklid.org/forum/showthre...603#post738603

                          Sony är ett bra val med mycket finesser till en billig peng
                          Nikon D80 klarar det så jag trodde Canon 40D hade liknande finess.
                          M.v.h.
                          Rickard

                          Kommentar

                          • Olorin
                            Användare
                            • May 2005
                            • 1554

                            #14
                            Nä, Canons hus har ingen trådlös blixtstyrning, vill man ha det får man köpa en sändare eller en 580ex blixt och ha som sändare. Har ingen blixt privat, men ett par stycken på jobbet så jag sitter själv och funderar över om jag ska skaffa Elinchromes trådlösa system eller något. Det kostar ett par tusenlappar så det är inte så farligt. Men just nu köper jag inget mer Canon tills jag ser hur bra nästa generation Canon-hus blir. Svarar de inte upp på Nikons höga ISO hantering så byter jag till Nikon och då är det onödigt att skaffa nya Canonprylar.
                            Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

                            Kommentar

                            • Laesk
                              Användare
                              • February 2004
                              • 2447

                              #15
                              Ursprungligen postat av Niklas Olsson
                              Sony verkar vara en riktig kanonkamera, inget snack om den saken. Men frågan är ju alltid, hur ser det ut den dagen man ska uppgradera sin objektivpark...Priser på nya, priser på begagnat och hur ser tillgängligheten ut på begagnatmarknaden.

                              Vafan, jag som trodde du va pure-canon-fan, du gapade å dreggla ju när jag la upp mina kameror på bordet på metaltown Inte ett ord till om Sony
                              Lennart "Laesk" Axelsson
                              http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=65261

                              With CANON you can!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...