If this is your first visit, be sure to
check out the FAQ by clicking the
link above. You may have to register
before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages,
select the forum that you want to visit from the selection below.
L025, L250, L236, Panaque cochliodon, och Hypancistrus zebra klassar jag högt men sen är ju det där med tillgängligheten
Hypancistrus arter är ju fina och de flesta går att få tag i.
Panaque cochliodon (blåögd pleco) http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=331 kostar ju åtskilliga tusenlappar de få gånger de förekommer i handeln, men uppriktigt sagt är nog efterfrågan för denna fisk tämligen minimal för den arten (priset motsavarar inte skönheten).
Däremot så är det ju hyfsat lätt att odla L046 (H. zebra) och det finns definitivt en efterfrågan på arten - så den är nog ett säkrare kort att satsa på i så fall.
Panaque cochliodon (blåögd pleco) http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=331 kostar ju åtskilliga tusenlappar de få gånger de förekommer i handeln, men uppriktigt sagt är nog efterfrågan för denna fisk tämligen minimal för den arten (priset motsavarar inte skönheten).
Däremot så är det ju hyfsat lätt att odla L046 (H. zebra) och det finns definitivt en efterfrågan på arten - så den är nog ett säkrare kort att satsa på i så fall.
Hehe ja jag kan hålla med dig att den kostar pengar och är extremt svår att få tag på, men visst är den eftertraktad?
Ja Hypancistrus zebra är ju inte direkt svårsåld. Man får nog räkna med att slänga ut lite pengar för dem. De säljs oftast i 4cm storleken och man får nog vänta i nästan två år innan de börjar leka. Vill man ha vuxna djur, ja då ökar priset markant och det är inte vanligt att odlarna släpper vuxna för försäljning.
Edit: Ghosten är väl bara på en bild va? Annars är det en riktig stor Hemiancistrus, Panaque ser det ut som.
Låter ju intressant det här, l-046vore kul och pröva men de är väl inte så lätta att få tag på? Vet att Nol haft dem inne men de var ju inte så billiga men det kanske skulle löna sig i slutändan. Min polare har hela imazos sortiment med bla annat malar och det utbudet är ganska stort där.
Låter ju intressant det här, l-046vore kul och pröva men de är väl inte så lätta att få tag på? Vet att Nol haft dem inne men de var ju inte så billiga men det kanske skulle löna sig i slutändan. Min polare har hela imazos sortiment med bla annat malar och det utbudet är ganska stort där.
L046 exporteras ju inte (exportförbud) och är på väg att utrotas (pga dammbygge) så skall du hitta sådana så får du leta efter yngel.
Tror att de är lite vanligare (men knappast billigare) i Norge. Det lär dock vara en investering på lång sikt eftersom de som säljs ofta är små yngel så du får räkna med åtskilliga år innan din investering bär frukt.
Kommentar