Damm med invånare och växter.

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Falköping Andreas
    Användare
    • February 2006
    • 1214

Damm med invånare och växter.

Här kommer lite bilder från min broders damm. Jag tycker iaf att den är fin.
    bild 1. bäck formas efter ett utlopp från filtret. en bro sträcker sig över den och man omges av växter i alla de slag.
    Bild 2. Bäcken fortsätter in bland växterna och man kan skymta dammen nedanför.
    Bild 3. Man ser utloppen från bäcken i bakgrunden och dammen framför med full grönska.
    Bild 4. En helhets bild på dammen.
    bild 5 . bild på några av invånarna som simmar i dammen.
    dammen är på ca 10.000 liter.
    http://www.skovdeaf.se/
  • AnnikaY
    NCS Medlem
    • December 2002
    • 228

Härligt! Det är inte utan att man blir lite sugen på att sätta ner spaden i trädgården.

Kommentar

• tjornpatrik
      Användare
      • August 2006
      • 830

Super läckert

Kommentar

• Falköping Andreas
        Användare
        • February 2006
        • 1214

tackar så mkt. Får tillägga att fotona togs i söndags då det var väldigt regnigt och kallt. Avsaknaden av blommor är tydlig tyvär rätt tydlig.
        runt dammen och uppe runt stigen samt bäcken finns runt 10 olika orkidéer och mkt mer annat.

Kommentar

• Gäst

Ursprungligen postat av Falköping Andreas
          Här kommer lite bilder från min broders damm. Jag tycker iaf att den är fin.
          bild 1. bäck formas efter ett utlopp från filtret. en bro sträcker sig över den och man omges av växter i alla de slag.
          Bild 2. Bäcken fortsätter in bland växterna och man kan skymta dammen nedanför.
          Bild 3. Man ser utloppen från bäcken i bakgrunden och dammen framför med full grönska.
          Bild 4. En helhets bild på dammen.
          bild 5 . bild på några av invånarna som simmar i dammen.
          dammen är på ca 10.000 liter.

Det är något "speciellt" med trädgårdar som innehåller en damm
          Just en bro kan förhöja atmosfären ytterligare, kan inte låta bli att associera till de gammla impressionisterna Claude Monet och det gänget...Inte sällan tog de de i sin tur intryck av den asiatiska konsten vfr guldfiskar, Koikarpar, och liknande var förekommande inslag i deras verk (och dammar naturligtvis) En damm vill man ha någon gång!

Mvh/Andreas.

Mvh/Andreas.

Kommentar

• Ciklicollector
            Användare
            • June 2008
            • 129

I den dammen

Borde man väl kunna ha syd eller central amerikanska ciklider?

Dock så skattas ju en väldigt fin koidamm mera men det skulle vara intressant o veta om någon lyckats.

Själv har jag haft blåciklider och laetacara dorsiger i min 10kubiks damm, var innan jag stoppade i koi(4-8cm) de är nu 10-14cm.

Konstigt nog så hittade jag härom dagen också tre serpa tetror som levde, tror nog att sambon utan att tänka på det flyttade de blå och dorsiger ut till dammen.

Har märkt att iallafall blå och dorsigerus klarar 14grader fast dock inte mer än max några dagar.

Kommentar

• sa-aqua
              Användare
              • March 2008
              • 135

snygg damm .har 2 mindre dammar för året hade ja scalarer i funkade bra

Kommentar

• classe
                NCS Medlem

• April 2007
                • 1147

härligt oh fint damm där och har den fina stora koikarp o guldfiskar där.. kul se den..
                375 LITER Malawi arter..
                74 Liter Malawi yngel...

Kommentar

• Falköping Andreas
                  Användare
                  • February 2006
                  • 1214

Tack classe. Men några guldfiskar finns där inte då jag anser det är rena ogräset i en damm som förökar sig som jusst ogräs.

Kommentar

• ozric
                    Användare
                    • March 2004
                    • 3187

Snyggt! Men några Bäckforeller då?
                    "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                    c",)

Kommentar

Arbetssätt...