Blixt ovanpå akvariet - hur?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • dinajel
    Användare
    • November 2004
    • 569

    Blixt ovanpå akvariet - hur?

    Hej!

    Har en fråga om blixtfotografering, som jag typ inte vet mycket om alls. Jag skulle vilja kunna lägga min blixt ovanpå akvariet för att kunna ta lite mer proffsiga bilder. Frågan är då hur man kopplar ihop kameran med den externa blixten.

    Kameran är en Canon EOS 350D och blixten en Dörr DAF42/480 Ultra.

    Vad behöver jag för att kunna koppla blixten till kameran? Jag antar att man behöver nån förlängningssladd på några meter? Behövs något mer?

    Sladd verkar billigare än trådlöst, så hellre sladdtips. Men ändå en fråga om trådlöst: den löser alltså ut genom att den inbyggda blixten löser ut? Om man inte vill ha blixt rakt in i frontglaset utan bara ovanifrån med den externa blixten, hur gör man då?

    Alltså, vad behöver jag för sladd? Och vad behöver jag mer? Och om man skulle köra med trådlöst, vad exakt behövs då? Skicka gärna med länkar också.
    Daniel Andréasson
  • Micke
    Användare
    • April 2002
    • 9579

    #2
    Det finns några olika alternativ.

    1. Det enklaste är synkkabel, då får man ställa blixten manuellt.
    Detta behövs: http://www.ciklider.se/forum/index.p...sg5344#msg5344

    2. Slavblixt, antingen en slavblixt eller en slavutlösare till vilken blixt som helst. Man utlöser slavblixten med kamerans interna blixt, också här är det manuella inställningar som gäller. Att tänka på är att de flesta blixtar skickar ut förblixtar och då måste slavblixten trigga på andra blixten. Slavutlösaren finns med på bilden i länken ovan.

    3. Radiosändare, också här är det manuella inställningar som gäller. Exempel på radiosändare: http://www.kaffebrus.com/radiosandar...blixt-386.html

    4. Ttl-automatik via den inbyggda blixten. En del kameror kan styra externa blixtar med full ttl-automatik via den inbyggda blixten. Om jag inte har fel för mig så är det Nikon och Pentax som har den möjligheten. Vill man inte ha ljuset från den inbyggda blixten så finns detta lilla tillberhör: http://www.cyberphoto.se/info.php?article=SG-3IR

    5. Med ttl-kabel. Ger full ttl-automatik men kablarna är korta och dyra.

    6. Med ttl-sändare. Ger full ttl-automatik trådlöst. Det mest flexibla men också det dyraste alternativet. Ett par exempel på sändare:
    Nikon SU-800 trådlös kontrollenhet för Nikon Creative Lighting System Ta kontroll över hela ditt trådlösa blixtsystem genom den stora och tydliga displayen på ko

    Köp din kamerablixt hos oss på CyberPhoto. Vi har alltid bra priser och ett stort utbud. Årets e-handlare inom foto tolv år i rad!
    Senast redigerad av Micke; 07 July 2008, 10:40.
    Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
    Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

    Kommentar

    • Johan F
      Användare
      • March 2006
      • 2439

      #3
      Daniel, enligt Micke´s alt. 3 använder jag och det tycker jag fungerar bra även fast det är manuella inställningar som gäller.

      Bilden är tagen med blixt och radiosändare, blixten riktat snett uppåt.
      3000 liter med Tropheus
      http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
      Tropheus sp. black Ikola
      Tropheus sp. black Caramba
      Tropheus red bishop Caramba
      Tropheus Moorii Kambwimba
      Tropheus Moorii Kapampa
      Tropheus Duboisi Maswa

      Kommentar

      • Guy_P
        Användare
        • April 2002
        • 301

        #4
        Ursprungligen postat av Micke


        4. Ttl-automatik via den inbyggda blixten. En del kameror kan styra externa blixtar med full ttl-automatik via den inbyggda blixten. Om jag inte har fel för mig så är det Nikon och Pentax som har den möjligheten. Vill man inte ha ljuset från den inbyggda blixten så finns detta lilla tillberhör: http://www.cyberphoto.se/info.php?article=SG-3IR
        Olympus har det i sina tva nya modeller E420 och E 520, Aven deras dyrare E3 har det men pa detta forum ser man ner pa detta kameramarke.
        Guy

        Kommentar

        • jinnarparen
          • April 2002
          • 2670

          #5
          Jag använder den interna blixten för att styra 2 externa.
          Det finns ett speciellt trådlöst läge som alternativ i blixtmenyn på min kamera.
          Så det är nog enligt mickes alternativ 4 som gäller för mig (vilket borde innebära att Sony också klarar det åtminstone min A700).
          Det ljus som jag får från den interna är så svagt så att det inte märks på bilden.

          Med min gamla kamera så använde jag en extern blixt som riktades mot taket. Dennas ljus styrde sen 2 slavblixtar, det blev helt acceptabla resultat då också.
          Åter till CA

          Det är där jag hör hemma

          Kommentar

          • cichlids4fun
            NCS Medlem
            • April 2002
            • 3111

            #6
            Ursprungligen postat av jinnarparen
            Jag använder den interna blixten för att styra 2 externa.
            Det finns ett speciellt trådlöst läge som alternativ i blixtmenyn på min kamera.
            Så det är nog enligt mickes alternativ 4 som gäller för mig (vilket borde innebära att Sony också klarar det åtminstone min A700).
            Det ljus som jag får från den interna är så svagt så att det inte märks på bilden.

            Med min gamla kamera så använde jag en extern blixt som riktades mot taket. Dennas ljus styrde sen 2 slavblixtar, det blev helt acceptabla resultat då också.
            Jag har för mig att det funkade utmärkt på min A-200 med din blixt oxå....

            det är väl fördelen med de "små" märkerna man får fler finesser för mindre pengar på instegsmodellerna.......autofocus i huset, trådlös blixtstyrning, antiskak i huset mm
            Mvh
            Peter

            don´t drink water-fish ..... in it!

            Kommentar

            • Micke
              Användare
              • April 2002
              • 9579

              #7
              Ursprungligen postat av Guy_P
              Olympus har det i sina tva nya modeller E420 och E 520, Aven deras dyrare E3 har det men pa detta forum ser man ner pa detta kameramarke.
              Inte alls, bara bristande kunskap från min sida. Även Sony har ju uppenbarligen möjligheten.
              Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
              Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

              Kommentar

              • dinajel
                Användare
                • November 2004
                • 569

                #8
                Tack för suveräna svar (speciellt Micke). Nu börjar jag få lite kläm på det här.

                Vad gäller TTL så gör det alltså så att man kan exponera lite hur man vill och så anpassar sig blixtens ljusstyrka efter den bländare och slutare man har valt? Stämmer det? Men om man kör synkkabel så får man så att säga anpassa sig efter blixten? Då har blixten en viss styrka och så får man exponera efter den?

                Jag tror jag kommer att börja med det absolut enklaste och billigaste, dvs synkkabel, för att få ett litet hum om hur det funkar, och sen får jag jobba mej uppåt. Jag har Fotovideo typ hundra meter från jobbet så jag får traska dit och se vad dom har.

                När man börjar kolla lite mer finesser, typ blixtfunktioner, osv. så börjar man undra varför man valde Canon och inte Nikon... Min 350D verkar inte vara så bra på det viset.

                Om jag får haka på en till fråga (apropå fler finesser), så hade jag planer på att köpa Sigmas utmärkta 70mm macro. MEN. Det objektivet har ingen omkopplare mellan AF och MF. Och det har inte min kamera heller otroligt nog!

                Finns det nåt sätt att komma runt detta? Ett macro blir ju värdelöst om man inte kan fokusera manuellt... Och vill man byta upp sig till 450D eller nya 40D så verkar inte dom heller ha den funktionen? Varför gör Canon såhär? Är det för att tvinga en att köpa originalobjektiv? Nån antiskakfunktion verkar inte heller finnas i några Canon-hus...

                Är det nån som vet om Tamrons 90mm macro har AF/MF-omkopplare på objektivet? Funderar på att köpa det istället. Det borde också vara en rätt bra brännvidd om man mest fotar fiskar och blommor. Eller ska man slå till på Canons egna 60mm macro?
                Daniel Andréasson

                Kommentar

                • Micke
                  Användare
                  • April 2002
                  • 9579

                  #9
                  Ursprungligen postat av dinajel
                  Vad gäller TTL så gör det alltså så att man kan exponera lite hur man vill och så anpassar sig blixtens ljusstyrka efter den bländare och slutare man har valt? Stämmer det? Men om man kör synkkabel så får man så att säga anpassa sig efter blixten? Då har blixten en viss styrka och så får man exponera efter den?
                  Ja det stämmer, ttl-automatiken gör att blixten ger lagom ljusmängd för att ge rätt exponering.
                  Slavblixtar eller med synkkabel och radiosändare triggar man bara blixten att utlösa och får då korrigera med kamerans inställningar för att få rätt exponering. Med en digitalkamera är det ju bara att testa sig fram. På många blixtar går det att ställa styrkan i några olika steg vilket förenklar att få bra exponeringar.
                  Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                  Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                  Kommentar

                  • Olorin
                    Användare
                    • May 2005
                    • 1554

                    #10
                    Tamrons 90 mm macro har AF/MF omkopplare och en limiter så att man kan ställa in om autofokusen ska regarea nära eller långt borta. Autofokusen är ganska långsam så limiterna lär behövas om du ska fota fiskar.
                    Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

                    Kommentar

                    • dinajel
                      Användare
                      • November 2004
                      • 569

                      #11
                      Fick hem min blixt igår och när man använder den lite så fattar jag det här med TTL. Tack för förklaringen, Micke. Blixten kan även användas som slavblixt upptäckte jag, men den inbyggda blixten i kameran slår ändå rakt in i frontglaset, så jag provar nog med synkkabel ändå.

                      Dock låter blixten som fasiken. "Uppladdningsljudet" bara fortsätter och fortsätter och blir slutligen ett högt (alltså ljust, inte hög volym) otroligt enerverande ljud som hörs på minst tio meters håll och ger mej huvudvärk efter bara någon minut. Ska inte blixtar vara tysta? Jag antar att det är nåt fel på blixten?

                      Vad gäller macroobjektiv så använder jag sällan AF till fiskfoto. Jag brukar köra MF och sen gunga lite fram och tillbaka för att få fisken i fokus. Misstänker att 90mm faktiskt kan vara rätt bra till fiskfoto för att kunna sitta längre ifrån fiskarna och inte störa dom i onödan. Det blir nog ett Tamron. Men störigt att en sån sak som avsaknad av MF/AF-omkopplare ska avgöra...
                      Daniel Andréasson

                      Kommentar

                      • Johan F
                        Användare
                        • March 2006
                        • 2439

                        #12
                        Ursprungligen postat av dinajel
                        Fick hem min blixt igår och när man använder den lite så fattar jag det här med TTL. Tack för förklaringen, Micke. Blixten kan även användas som slavblixt upptäckte jag, men den inbyggda blixten i kameran slår ändå rakt in i frontglaset, så jag provar nog med synkkabel ändå.

                        Dock låter blixten som fasiken. "Uppladdningsljudet" bara fortsätter och fortsätter och blir slutligen ett högt (alltså ljust, inte hög volym) otroligt enerverande ljud som hörs på minst tio meters håll och ger mej huvudvärk efter bara någon minut. Ska inte blixtar vara tysta? Jag antar att det är nåt fel på blixten?

                        Vad gäller macroobjektiv så använder jag sällan AF till fiskfoto. Jag brukar köra MF och sen gunga lite fram och tillbaka för att få fisken i fokus. Misstänker att 90mm faktiskt kan vara rätt bra till fiskfoto för att kunna sitta längre ifrån fiskarna och inte störa dom i onödan. Det blir nog ett Tamron. Men störigt att en sån sak som avsaknad av MF/AF-omkopplare ska avgöra...
                        Låter märkligt att blixten skall väsnas efter den är uppladdad, inte gör min det!

                        Objektiv med AF, trodde inte det fanns objektiv utan AF/MF-omkopplare. Själv använder jag vid fiskfoto Canon 100mm/2,8 macro och visst är det trevligt och kunna sitta en bit ifrån.

                        Hälsningar

                        Johan
                        3000 liter med Tropheus
                        http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
                        Tropheus sp. black Ikola
                        Tropheus sp. black Caramba
                        Tropheus red bishop Caramba
                        Tropheus Moorii Kambwimba
                        Tropheus Moorii Kapampa
                        Tropheus Duboisi Maswa

                        Kommentar

                        • Olorin
                          Användare
                          • May 2005
                          • 1554

                          #13
                          BLixtar brukar låta, men enligt min erfarenhet så brukar ljudet avta när de är laddade. Apropå det där med att den inbyggda linsen slår in i glaset så kan du ju sätta något framför blixten som speglar ljuset uppåt.
                          Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

                          Kommentar

                          • dinajel
                            Användare
                            • November 2004
                            • 569

                            #14
                            Ja, förhoppningsvis kan jag få en ny likadan blixt som inte låter. Annars får jag helt enkelt lämna tillbaks den och hitta en annan tystare modell. Kommer ser roligt ut annars när alla människor man fotar håller för öronen...

                            Det är märkligt både att det finns objektiv utan MF/AF-omkopplare och kameror utan dylik.

                            Att sätta nånting framför masterblixten är ju ett alternativ. Jag provade faktiskt det igår litegrann, men trixet är att få till det så att ljuset inte alls reflekteras i frontglaset samtidigt som slavblixten ändå känner av det. Det funkade inte riktigt igår, men det kan man nog få till.

                            Johan F: Vad har du för kamera? Är det en 1.6x-kamera så att den "egentliga" brännvidden på ditt objektiv är 160mm? Hur långt ifrån akvariet sitter du då?
                            Daniel Andréasson

                            Kommentar

                            • Johan F
                              Användare
                              • March 2006
                              • 2439

                              #15
                              Ursprungligen postat av dinajel
                              Johan F: Vad har du för kamera? Är det en 1.6x-kamera så att den "egentliga" brännvidden på ditt objektiv är 160mm? Hur långt ifrån akvariet sitter du då?
                              Canon 40d och ca 1 m vid "enfiskfoto" brukar för mig kännas bra när jag använder mig av 100/2,8. Vill jag befinna mig på längre avstånd (2m.) så är det 70-200/2,8 som gäller om det är dvs "enfiskfoto".

                              Hälsningar

                              Johan
                              3000 liter med Tropheus
                              http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
                              Tropheus sp. black Ikola
                              Tropheus sp. black Caramba
                              Tropheus red bishop Caramba
                              Tropheus Moorii Kambwimba
                              Tropheus Moorii Kapampa
                              Tropheus Duboisi Maswa

                              Kommentar

                              Arbetssätt...