Fånga fisk bakom bakgrunden

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lutt
    Användare
    • October 2005
    • 1919

Fånga fisk bakom bakgrunden

Hej!

Undrar om nån har några tips om hur man fångar fisk bakom bakgrunden...kollade bakom idag och fick se 6-7st 1-3cm Julidochromis yngel. Kunde ju varit en lättare fisk att fånga, dessa simmar ju istort sätt längs väggarna upp och ner.
  • Mike_Noren
    Användare
    • February 2003
    • 2695

Jag har småfisk bakom bakgrunden lite då och då, och jag använder en 0.3 liters PET flaska som jag skurit av toppen på och vänt utochin så den fungerar som en tratt in i flaska. Jag har också gjort en massa småhål i flaskan med en glödgad spik.
    Sen är det bara att lägga lite mat i flaskan plus nån sten som vikt, sätta i toppen, och lägga flaskan så horizontellt som det går bakom bakgrunden. Helst skall mynningen peka "nedströms" om du har strömriktning bakom bakgrunden.

Kolla fällan åtminstone ett par gånger per dygn, fisken kvävs annars lätt trots ventilationshål.

Kommentar

• Wilhelm
      Användare
      • April 2002
      • 9122

Ta dom på natten när de sover! Om du nu kommer åt med en håv
      mvh Wilhelm

"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"

www.linkopings-akvarieforening.net/
      Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
      www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

Kommentar

• Rickard
        Användare
        • April 2002
        • 727

Ursprungligen postat av Lutt
        Hej!

Undrar om nån har några tips om hur man fångar fisk bakom bakgrunden...kollade bakom idag och fick se 6-7st 1-3cm Julidochromis yngel. Kunde ju varit en lättare fisk att fånga, dessa simmar ju istort sätt längs väggarna upp och ner.
        Dom brukar fånga korallfisk med Arsenik
        M.v.h.
        Rickard

Kommentar

• Lutt
          Användare
          • October 2005
          • 1919

Vi får se hur jag gör, 0,3 dl petflaska? vem gör så små?

Ja natten funkar men då ser inte jag
          Har ett vält wromak kar och måste ta bort min heltäckande lysramp, ynglena lär vakna och simma yrandes runt längst väggen.

Arsenik hehe nja det är inte på tapeten just nu. De använder väl också cyanid om ja inte minns helt fel.

Hittade två kvabrater när jag tog ur all sten, två yngel av arten Lophiobagrus cyclurus.
          Senast redigerad av Lutt; 28 December 2010, 01:13.

Kommentar

• Rickard
            Användare
            • April 2002
            • 727

Ursprungligen postat av Lutt
            Arsenik hehe nja det är inte på tapeten just nu. De använder väl också cyanid om ja inte minns helt fel.
            Javisst fel av mig. Dynamit är väl också fel eller?
            M.v.h.
            Rickard

Kommentar

• PatrikMalmo
              Användare
              • May 2005
              • 4642

PET-flaska som mjärde funkar finfint, som Mike beskriver. Rekommenderar att man kollar den mycket ofta. Här i söder går den metoden under namnet "pilsnermetoden". När man väl installerat sin mjärde tar man en pilsner och sitter och tittar på när fisken fångar sig själv... Några goda vänner till mig glömde pilsnern, och då funkade inte metoden. Skröna kanske, men det ÄR dumt att chansa.

Coolt med yngel på Lophiobagrus!!

Hilsen,

P
              Ingen fisk har läst böckerna.

Kommentar

• Olorin
                Användare
                • May 2005
                • 1554

Superbra tips med mjärden. Den ska jag prova på mina idiotiska guppys som alltid hittar in i bakgrunderna.
                Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

Kommentar

• mico
                  NCS Medlem
                  • January 2007
                  • 32

Jag har yngel på baksidan med jämna mellanrum, men dom kommer alltid ut så småningom av sig själva.

Kommentar

Arbetssätt...