If this is your first visit, be sure to
check out the FAQ by clicking the
link above. You may have to register
before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages,
select the forum that you want to visit from the selection below.
Ja, absolut. Har aldrig haft den kombinationen själv men har sett akvarier där det fungerat bra. Dock bör ungdjuren nog inte vara alltför små och späda i förhållande till blåcikliderna.
Kan att de blå inte är riktigt fullvuxna än.
De blå har faktiskt gått med slöjstjärtar och spenopsmollys temporärt utan att ens röra dessa.
Men visst de kanske hävdar sig mera i ett 720 än i ett 310liters.
Stora lär de bli.
Har ingen erfarenhet av Blåciklid, men spontant vr min första tanke att de inte var en bra kombo.. Efter att läst andras inlägg så får jag omvärdera min tanke, men Altifrons är ju kända för att vara väldig fredliga.. är verkligen Blåciklid så fredliga?
Bara en tanke
Hade nog kört något ur Brasilensiskomplexet med Blåciklid om jag kört kombon Jordätare Blåciklid
Jag håller nog med dig. Hade nog inte heller kört den kombon. Berätta hur det går. Alltid intressant. En tanke kan möjligen vara att Blåcikliderna tar ett mindre revir i karet som sedan altifronsen undviker. Men som sagt, uppdatera oss gärna om hur det går.
/Jocke
Ursprungligen postat av Crenicichla
Har ingen erfarenhet av Blåciklid, men spontant vr min första tanke att de inte var en bra kombo.. Efter att läst andras inlägg så får jag omvärdera min tanke, men Altifrons är ju kända för att vara väldig fredliga.. är verkligen Blåciklid så fredliga?
Bara en tanke
Hade nog kört något ur Brasilensiskomplexet med Blåciklid om jag kört kombon Jordätare Blåciklid
Jag har lärt mig att "blåciklid" och "blåciklid" inte är samma sak. Det har säkert med olika ursprung att göra och att många akvariestammar är korsningar mellan olika populationer/arter. De jag har haft (på 80-talet samt VF "knappast pulcher eller latifrons men jag har en kvalificerad gissning" enligt Kullander på 00-talet) har ätit rätt stora fiskar som popcorn även när de var små, men andra håller dem med guppy!
Edit: 80-talarna höll "hela akvariet" som revir medan 00-talet höll 30x30 cm!
Två av jordätarna har skapat sig ett litet revir men blåcikliderna tycks inte bry sig om att de är inne på deras revir och simmar på som vanligt. Jordätarna är väl lite fega för blåcikliderna
Kanske att blåcikliderna också vill ha samma revir?
Jag få bygga en till grotta i andra änden av akvariet i hopp om att blåcikliderna föredrar detta och lämnar jordätarnas håla ifred.
Dessa fiskar är iaf mycket roligare att se på än mina tråkiga skalarer jag hade innan.
*edit*
Då var en grotta ordnad och blåcikliderna inspekterar den.
Hoppas den duger åt dem
Kommentar