Nikon, Sony, Canon eller Pentax?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Micke
    Användare
    • April 2002
    • 9579

Jag tar hellre stillbilder än film och har aldrig ägt en videokamera. Men det händer ganska ofta att jag filmar med kompaktkameran. Jag har inget emot att det finns möjlighet att filma med nästa systemkamera jag byter till. Tänk att kunna filma och dra fördel av systemkamerans korta skärpedjup och kunna använda ljusstarka objektiv.

Det verkar som om många inte gillar filmfunktionen hos Canons och Nikons nya modeller. Jag förstår inte varför, gillar man inte funktionen så är det bara att låta bli att använda den. Kameran fungerar likadant ändå. Filmfunktionen är bara en utveckling av "live view"-funktionen som filmar för att kunna visa motivet när spegeln sitter ivägen.
    Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
    Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

Kommentar

• defdac
      Användare
      • April 2002
      • 865

Det är även intressant att det här förmodligen innebär ett kliv framåt där man gör sig av med spegelreflex och slutare. Skulle öka livslängden och minska vikten som för mig är den viktigaste utvecklingen.

Jag höll i en D700 med batterigrepp häromdagen. Det var ingen kul upplevelse vad gäller vikten. Bättre upplägg på sökaren dock, även om jag med glasögon bara såg en pytteliten del av bilden. Jag ser precis nästan hela bilden med den crop som 40d:n har så jag uppskattar inte det större sökarområdet där man även måste fara och flänga med ögonen för att se detaljerna över hela bilden.

Kreditkort där man skruvar på en ett bra objektiv på är min melodi. Hoppas det kommer.
      http://www.defblog.se

Kommentar

• Micke
        Användare
        • April 2002
        • 9579

Ursprungligen postat av defdac
        Kreditkort där man skruvar på en ett bra objektiv på är min melodi. Hoppas det kommer.
        Då är det nog Olympus du ska satsa på

Kommentar

• defdac
          Användare
          • April 2002
          • 865

Jasså gör dom bra objektiv? =D

Kommentar

• defdac
            Användare
            • April 2002
            • 865

Det gjorde dom. Kollade på slrgear. Imponerande att göra objektiv som är riktigt skarpa från största bländaröppningen, lite halvkasst utbud dock och inga under 2f.

Kommentar

• Micke
              Användare
              • April 2002
              • 9579

Ursprungligen postat av drd
              Läste lite om 5D nyss men vad jag reflekterar över på nya monsterkamerorna är att blir det verkligen någe bra bilder med iso över 10000 ??
              Här är ett några bilder på hög ISO med 5D mk2, jag tycker att det ser fullt användbart ut.

ISO 3 200:

ISO 6 400:

ISO 12 800:

ISO 25 600:

Kommentar

Arbetssätt...