Nikon, Sony, Canon eller Pentax?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Micke
    Användare
    • April 2002
    • 9579

Jag har allrisk som tillägg till hemförsäkringen hos Länsförsäkringar för drygt 300:- om året. Efter flera samtal med dem ska det vara det bästa. Den täcker förlust av prylar utanför hemmet till ett värde på upp till två basbelopp och fullvärde i hemmet.
    Jag har haft försäkringen i många år och använt den vid några tillfällen utan några problem.
    Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
    Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

Kommentar

• StefanL
      Användare
      • August 2002
      • 10784

Ursprungligen postat av jinnarparen
      Snygga bilder på fiskarna.

Tydligen så fungerar kameran till porträttbilder också, för är det inte en ny bild på dig själv vi ser?
      Hehe..jo det är ett nytt foto på mig men det är taget innan jag fick kameran. "Lånade" min gamla digitalkamera av exet..dvs en Canon Powershot A710 (blev osäker på modellen då jag lämnat tillbaka den). Tog fotot ute på vandringsled vid Karlsborg...så det är Vättern i bakgrunden.

Kommentar

• StefanL
        Användare
        • August 2002
        • 10784

Ursprungligen postat av Olorin
        Riktigt bra bilder. Vad har du kört med för inställningar på de bilderna?
        Bara "auto"..men sedan har jag korrigerat lite i photoshop..såsom brusreducering, intensitet/kontrast och skärpa. Inga färgjusteringar då färgerna visar ganska exakt hur fiskarna ser ut.

Kommentar

• defdac
          Användare
          • April 2002
          • 865

Ursprungligen postat av Micke
          Jag har allrisk som tillägg till hemförsäkringen hos Länsförsäkringar för drygt 300:- om året.
          Mycket bra tips. Det ska jag skaffa direkt på måndag!
          http://www.defblog.se

Kommentar

• Olorin
            Användare
            • May 2005
            • 1554

Ursprungligen postat av Malawe
            Verkar vara ljusa bra bilder så man undrar lite vad du har för ljus i karet.
            Eller blixt.
            Senast redigerad av Robin; 01 August 2008, 21:55.
            Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

Kommentar

• StefanL
              Användare
              • August 2002
              • 10784

Eller blixt.
              Det funkar ju också.

Kommentar

• Olorin
                Användare
                • May 2005
                • 1554

Fast jag har för mig att blixt inte ens var att tänka på i din kamerabudget så därför antar jag att du tagit bilderna utan blixt, med andra ord var hade du för lyse på karet?

Kommentar

• StefanL
                  Användare
                  • August 2002
                  • 10784

Fast jag har för mig att blixt inte ens var att tänka på i din kamerabudget så därför antar jag att du tagit bilderna utan blixt, med andra ord var hade du för lyse på karet?
                  Fotona är tagna med kamerans inbyggda blixt. Annars har jag 2st T5 rör till akvariet...så ljuset är ganska starkt. Jag har dock "strypt" ljuset genom att linda in ugnsfolie på strategiska platser på rören så att man får lite lummigare ljus i hörnen samt någonstans på mitten för att få fram det där flimrandet av vattenrörelse mer.

Kommentar

• Olorin
                    Användare
                    • May 2005
                    • 1554

Det var bättre än väntat måste jag säga, du lyckades komma undan det nästan oundvikliga med blixtblänket i rutan med den inbyggda blixten.

Kommentar

• Niklas Olsson
                      Användare
                      • February 2003
                      • 1156

Ett tips vid användandet av den inbyggda blixten (inte testat på akvarium) innan man köpt en extern är att sätta något framför den. T.ex. en vit plastmugg eller liknande för att få ett lite mjukare ljus och inte så platt, som en liten bouncer liksom .
                      //Niklas

www.nofoto.se
                      Nofoto på Facebook

Kommentar

• StefanL
                        Användare
                        • August 2002
                        • 10784

Ursprungligen postat av Niklas Olsson
                        Ett tips vid användandet av den inbyggda blixten (inte testat på akvarium) innan man köpt en extern är att sätta något framför den. T.ex. en vit plastmugg eller liknande för att få ett lite mjukare ljus och inte så platt, som en liten bouncer liksom .
                        Tack för det tipset! Hur fungerar en bouncer (studsare) rent praktiskt?

Kommentar

• StefanL
                          Användare
                          • August 2002
                          • 10784

Det var bättre än väntat måste jag säga, du lyckades komma undan det nästan oundvikliga med blixtblänket i rutan med den inbyggda blixten.
                          Det beror på att jag inte fotograferar fiskarna rakt framifrån utan har en vinkel uppifrån och ned när jag tar fotot. Det handlar om att ligga precis i den vinkeln som gör att blixtreflektionen försvinner. Det är ganska enkelt om man provar sig fram genom att vinkla kameran i olika lägen om man först utgår från horisontellt läge...till slut hittar man rätt vinkel och då är det bara att fota på. Tack för komplimangen.

Ska dock beställa en Nissin slavblixt som jag hade förut och ha ovanför akvariet på täckglaset.

Kommentar

• Olorin
                            Användare
                            • May 2005
                            • 1554

Bouncer är bara en plastbit som sprider ljuset så att det studsar från fler vinklar. Det blir mer naturligt då eftersom vi är vana vid att det indirekta solljuset softar upp dirketljuset ute.

Jo, det är sant det där med vinkeln. Men jag brukar för egen den bara hitta vinklar som blir för branta för att fiskarna ska se bra ut. men klar jag har ju bara pyttefiskar i mina kar så det blir lite känsligare.

Sitte just nu och försöker få en bild på en skygg Apistogramma Barlowi, men han är helt hopplös på att trycka under rötter och simma i raketfart mellan gömställena.

Kommentar

• Niklas Olsson
                              Användare
                              • February 2003
                              • 1156

Ursprungligen postat av Malawe
                              Tack för det tipset! Hur fungerar en bouncer (studsare) rent praktiskt?
                              Den ska fördela/mjuka upp ljuset så du får en bättre spridning på ljuset. http://www.stofen.com/Info/HowItWorks.htm Alternativ finns till den som t.ex. en reflexskiva man sätter på, sedan beror det även på vilket miljö man har där man plåtar. Har du vita väggar och tak kan du rikta blixten i taket eller t.o.m snett bakåt eller åt sidan och låta ljuset studsa runt för att minimera skuggor.
                              //Niklas

www.nofoto.se
                              Nofoto på Facebook

Kommentar

• nico
                                Användare
                                • May 2008
                                • 26

Vilken av dom ska jag ha?
                                Ska jag även ta försäkringen eller hur ska jag göra? Blir inte så mycket klokare om det här med försäkringar och sånt.
                                Ska jag bara ta kameran och kitet eller ska jag ta paketet med minneskort och väska?
                                Hjälp mej!

Kommentar

Arbetssätt...