Nikon, Sony, Canon eller Pentax?
Kollaps
X
-
-
Olorin: Jag vet inte om du såg att jag hade en budget på 7000kr som jag ogärna ville spräcka?
Valet gjordes i en kombination av pris, kvalitet, och prestanda. Det är många detaljer som väger på plussidan eller på minussidan när det gäller dessa kameror som jag listade upp. Vad jag koncentrerat mig mest på är bildkvalitet över hela området. Canon och Nikon slår ut Sony på den biten även om Sonys bildkvalitet är väldigt bra och ibland likvärdig sina konkurrenter upp till ISO400. Sony tappar dock rejält på beggat marknaden i förhållande till konkurrenterna, vilket jag inte minst sett nu när jag kollat denna bit extra noga.
Nikons kamerahus saknar autofokus vilket innebär att marknaden för objektiv blir smalare...detsamma gäller då även beggat marknaden. Nikons modeller presterar mycket bra bildkvalitet, men t ex D40 har 6mpxl medans D60 har 10. Enligt vissa recensenter så ser man inte så stor skillnad mellan 6 eller 10 mpxl...men om man går upp till 12 så ser man nog skillnad gentemot 6 mpxl.
Jag har sprungit på Onoff och känt på de flesta modellerna och jag gillade Nikon D60 samt Canon EOS450D känslan mest.
Man kan nog säga att EOS450D hade minst antal minus på de delar som jag anser vara viktiga för mig som amatörfotograf.
Sedan till priset...6579kr för Canon EOS450D+kitobjektiv kändes som ett bra totalpris (inkl frakt). EOS1000D kommer kosta 5990kr och det är ganska mycket en strippad EOS450D så den femhundringen lägger jag gärna för de delar som plockas bort till 1000D så därför blev valet till slut ganska lätt.
Nädå, jag visst mycket väl att du hade satt en budget på 7000. Hoppas som sagt verkligen att det funkar bra för dig. Jag använder både 400D och 450D på jobbet och det går att ta bra bilder med dem. Men det kanske är just för att jag använder så många olika kameror som jag retar mig på bristerna eftersom jag vet att de är onödiga. Jag fattar faktiskt inte logiken i att tillverka olika fysiska kamerahus när man vet mycket väl vilka som är de bästa ergonomiska lösningarna. Tillverkningsmässigt strular man till processen med fler moment som kostar pengar och användarna får en sämre produkt. Egentligen borde man ha ett hus per tillverkare i två storlekar och sen bara olika teknik inne i skalet efter pris och behov.
Det där med pixlar... Jo visst är det skillnad på en 6, 7 och 10 megapixelsbild. Men 10 megapixlar är odugligt om bilden är kornig, färgerna fel och så vidare. Det här är nog mest en fråga om pocketkamerafenomen. 8 megapixel i mobiltelefonen är ju totalt slöseri till exempel eftersom optiken är skit. Med ett skarpt objektiv kommer du att få nytta av dina pixlar.
Förövrigt när det gäller objektiv så är jag inte lika positiv som Laesk till att köpa på förskott på långdistans. Jag vill gärna se att mina objektiv har skärpan på rätt ställe och inga små repor. Så då vill man ju sätta dem på sitt eget hus och se om de funkar.Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!Kommentar
-
Fotograferandet går i perioder men Sigmas 10-20 är nog den glugg som oftast sitter på min kamera för tillfället. Det är en riktigt prisvärd vidvinkelzoom för APS-C formatet.Kommentar
-
Roligt att höra. Beställde 10-20:n igår från cyberphoto. Det blev ett UV-filter, polarisationsfilter och en Gorillapod också.Kommentar
-
Imponerad över att... eller imponerad å imponerad, förstår inte hur folk lägger pengar på nya saker, usch jag är för ekonomisk Tur de finns sånna som dig iaf, annars hade de inte funnits många att köpa beg!Kommentar
-
-
4190kr är nypris å inte 4700 som han påstår! prisjakt.se
Bjud 3000kr utan filter!Kommentar
-
Jupp, jag såg även en tjej som sålde på Blocket till ungefär samma pris innan jag fyrade iväg köpet. "Orka krångla och ha ångest över om man blivit lurad" tänkte jag... =)Kommentar
-
Grattis till nya kameran Stefan..du blir säkert nöjd med den.
Mvh Göranhttp://www.skovdeaf.se/
http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=113642
http://www.skovdefagelklubb.se/Kommentar
-
Grattis Stefan till din nya kamera, nu ser jag framemot lite bilder
/Johan3000 liter med Tropheus
http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
Tropheus sp. black Ikola
Tropheus sp. black Caramba
Tropheus red bishop Caramba
Tropheus Moorii Kambwimba
Tropheus Moorii Kapampa
Tropheus Duboisi MaswaKommentar
-
Efter mycket om och men har du en kamera, det nu gäller det att börja använda den också. Vi ser alla fram emot bilder.Kommentar
-
Snabb leverans..paket troligen framme imorgon (gjort kollisökning). God timing då man är barnfri i ett par dagar och kan ut och prova kameran! Blir säkert en hel del foton på firrarna i karet också...Kommentar
-
kanske blir sämre nu när du bytt märkeKommentar
-
Haha..jadu..vem vet. Jag har nog lärt mig en del sedan sist om hur man ska fotografera samt hur man ska efterbehandla foton. Kameran (Nikon D50kit) döljde mina kunskapsbrister inom foto väl, men det ska bli riktigt roligt att återuppta intresset och att lära sig fotografera ordentligt.Kommentar
-
Ni med Nikon... bra pris!
Beg: Sigma 100-300/4
Kommentar
Kommentar