Nikon, Sony, Canon eller Pentax?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mikael W
    NCS Medlem

• August 2002
    • 8621

Kommer Du att fota fisk blir det antagligen en blixt Du behöver som nästa pryl.
    mvh
    Mikael W
    (NCS-medlem sedan 1981)

Kommentar

• Laesk
      Användare
      • February 2004
      • 2447

Välkommen till Canon-klubben Stefan

Ursprungligen postat av Niklas Olsson
      ...det jag menar är att man ändrar sig ofta i det här intresset vad man tycker är kul att fota.

Hehe så sant så sant, jag har ägt 9 kamerahus på 3år o 20-tal objektiv, men jag är ju rätt dum i huvudet också
      (men köper man billigt begagnat o säljer för samma pris eller dyrare så förlorar man inget)
      Lennart "Laesk" Axelsson
      http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=65261

With CANON you can!

Kommentar

• Robbe
        Användare
        • February 2003
        • 527

Shit, allt detta velande och all den expert hjälp så väljer du en Canon EOS450d
        Ja du, Stefan jag förstår verkligen att du aldrig blir beskylld för att göra överilade grejor

Kommentar

• StefanL
          Användare
          • August 2002
          • 10784

Tack Laesk.

Jag har verkligen kollat beggat marknaden, men det dök inte upp något som jag kände jag ville ha inom den prisram som jag satte upp. Sedan så var jag ändå tveksam till att köpa beggat pga min ringa kunskap om fotoprylar..dvs risken kändes för stor att jag kunde gjort en dålig affär. Har man köpt kameran i en butik eller en större butikskedja så är det lättare att få hjälp om kameran får tidiga problem som inte har med handhavande att göra. Känns lite bättre att lägga mer energi på beggade objektiv som kan ligga runt ett par tusen än en kamera för 6000kr-7000kr.

Mikael W: Jo det stämmer nog...men det blir nog tillfället som avgör vad som blir först. Akvariefotograferingen har inte prio men det vore givetvis mycket roligt att kunna ta fina foton även där.

Robbe: Hehe...ja ja. Som jag skrev så har jag vridit och vrängt argumenten mot varandra mellan de olika alternativen och kom fram till att det bästa var att investera i en nyare modell som jag kunde växa i som fotograf en stund innan nästa steg tas (om det blir något). Jag hade kanske vunnit några kronor på beggat marknaden men risken att jag skulle fått en sämre kamera fanns där pga min okunskap. Det är en jädra skillnad att vara en luttrad DSLR användare/fotograf mot en färsk...
          Jag hade läääänge ögonen på Nikon D40 pga prisnivå och kamerans egenskaper...men till slut föll den ändå till korta. Nikon D60 var också ett alternativ..men som sagt Canon EOS450D övertalade mig. Sony A200 var också högaktuell, men där blev jag aningen feg pga kamerans sämre egenskaper vid fotografering med högre ISO. Möjligheten till hög bildkvalitet har varit viktigt i min jakt på kamera...där har Canon och Nikon legat bäst till.
          Senast redigerad av StefanL; 26 July 2008, 07:52.

Kommentar

• Mikael W
            NCS Medlem

• August 2002
            • 8621

Du skall inte alls vara ledsen över att beslutet har fått ta den tid det behövde för att mogna fram. Jag velade, och väntade på nästa årsmodell, i nästan tre år. Under tiden hade jag en Canon Powershot G3 (som jag köpte begagnad), med vilken jag övade mig i digifotandets grunder. Till att börja med var det helt fascinerande att prova och se hur mycket en sådan liten kompaktkamera faktiskt klarade av, men till slut kom dess begränsning emot. Den är alltså långsam, att fota snabba fiskar som troffar var plågsamt jobbigt.
            mvh
            Mikael W
            (NCS-medlem sedan 1981)

Kommentar

• StefanL
              Användare
              • August 2002
              • 10784

Ursprungligen postat av Mikael W
              Du skall inte alls vara ledsen över att beslutet har fått ta den tid det behövde för att mogna fram. Jag velade, och väntade på nästa årsmodell, i nästan tre år. Under tiden hade jag en Canon Powershot G3 (som jag köpte begagnad), med vilken jag övade mig i digifotandets grunder. Till att börja med var det helt fascinerande att prova och se hur mycket en sådan liten kompaktkamera faktiskt klarade av, men till slut kom dess begränsning emot. Den är alltså långsam, att fota snabba fiskar som troffar var plågsamt jobbigt.
              Haha..jo det är rejält trickigt med en vanlig digitalkamera. Mitt funderande hade nog varit kortare om jag hade haft pengarna i tid, men jag fick invänta dom i slutet av den här månaden vilket gav mig ofrivilligt längre tid att fundera..på gott och ont.

Kommentar

• Micke
                Användare
                • April 2002
                • 9579

Grattis Stefan, kul att du kom till skott. Du kommer säkert att bli nöjd.
                Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

Kommentar

• Olorin
                  Användare
                  • May 2005
                  • 1554

Hoppas den lever upp till förväntningarna. Nu när du gick på vägen att satsa minder på huset. Vad var det som fick dig att välja 450D före de andra?
                  Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

Kommentar

• StefanL
                    Användare
                    • August 2002
                    • 10784

Ursprungligen postat av Olorin
                    Vad var det som fick dig att välja 450D före de andra?
                    Olorin: Jag vet inte om du såg att jag hade en budget på 7000kr som jag ogärna ville spräcka?

Valet gjordes i en kombination av pris, kvalitet, och prestanda. Det är många detaljer som väger på plussidan eller på minussidan när det gäller dessa kameror som jag listade upp. Vad jag koncentrerat mig mest på är bildkvalitet över hela området. Canon och Nikon slår ut Sony på den biten även om Sonys bildkvalitet är väldigt bra och ibland likvärdig sina konkurrenter upp till ISO400. Sony tappar dock rejält på beggat marknaden i förhållande till konkurrenterna, vilket jag inte minst sett nu när jag kollat denna bit extra noga.

Nikons kamerahus saknar autofokus vilket innebär att marknaden för objektiv blir smalare...detsamma gäller då även beggat marknaden. Nikons modeller presterar mycket bra bildkvalitet, men t ex D40 har 6mpxl medans D60 har 10. Enligt vissa recensenter så ser man inte så stor skillnad mellan 6 eller 10 mpxl...men om man går upp till 12 så ser man nog skillnad gentemot 6 mpxl.

Jag har sprungit på Onoff och känt på de flesta modellerna och jag gillade Nikon D60 samt Canon EOS450D känslan mest.

Man kan nog säga att EOS450D hade minst antal minus på de delar som jag anser vara viktiga för mig som amatörfotograf.

Sedan till priset...6579kr för Canon EOS450D+kitobjektiv kändes som ett bra totalpris (inkl frakt). EOS1000D kommer kosta 5990kr och det är ganska mycket en strippad EOS450D så den femhundringen lägger jag gärna för de delar som plockas bort till 1000D så därför blev valet till slut ganska lätt.
                    Senast redigerad av StefanL; 26 July 2008, 17:55.

Kommentar

• Micke
                      Användare
                      • April 2002
                      • 9579

Då är det bara att börja leta efter lite rolig optik en en blixt på begagnatmarknaden. En bra uppsättning förutom normalzoomen kan vara makro, telezoom och en vidvinkel. Sigmas 70-200/2,8 går att för cirka 5000:-. Sigmas 10-20 rekommenderas också, det är en av de roligaste glugarna.

Kommentar

• StefanL
                        Användare
                        • August 2002
                        • 10784

Ursprungligen postat av Micke
                        Då är det bara att börja leta efter lite rolig optik en en blixt på begagnatmarknaden. En bra uppsättning förutom normalzoomen kan vara makro, telezoom och en vidvinkel. Sigmas 70-200/2,8 går att för cirka 5000:-. Sigmas 10-20 rekommenderas också, det är en av de roligaste glugarna.
                        Tackar Micke! Alltid bra med konkreta tips. Vet du någon budgetglugg som är bra och då främst macro? Prios hos mig blir till att börja med lära mig kameran och bemästra medföljande objektiv på bästa sätt samt att följa beggat marknaden för macro objektiv för att se om det finns något bra att köpa.

Kommentar

• Micke
                          Användare
                          • April 2002
                          • 9579

Ursprungligen postat av Malawe
                          Tackar Micke! Alltid bra med konkreta tips. Vet du någon budgetglugg som är bra och då främst macro? Prios hos mig blir till att börja med lära mig kameran och bemästra medföljande objektiv på bästa sätt samt att följa beggat marknaden för macro objektiv för att se om det finns något bra att köpa.
                          Det finns många bra makrogluggar. Canons egna, både 60 och 105, är riktigt bra. En miss på dom är att man inte får cirkelrunda reflexer av bländarlamellerna, vilket kan vara effektfullt vid makrofoto. När det gäller Sigma så rekommenderas deras 70, 105 och 150 makron, 50:an är är väl lite kort brännvidd. Tamrons 90:a är riktigt bra optiskt men autofokusen är väl inte direkt raketsnabb. Tokinas 100:a brukar koras som den mest prisvärda i tester.
                          Sen finns det mer än akvarie/makrofoto, då är som sagt Sigmas 70-200 och 10-20 värda att titta på. De finns dessutom ofta till bra priser begagnat. Man behöver ju inte köpa allt på en gång, men nu när du valt hus kan du börja hålla utkik efter fynd.

Kommentar

• Laesk
                            Användare
                            • February 2004
                            • 2447

"Micke: Canons egna, både 60 och 105"... 100/2,8 menar du Jupp bra objektiv båda två, men tycker nog nått på 70mm passar bättre till en 450D. Sigmas 70/2,8 me andra ord: (ingen HSM motor dock)
                            Sigma EX 70/2,8 DG Macro Ett av de skarpaste och bästa macro-objektiven som finns idag. Det ligger mellan Sigmas 50mm och 105mm macro och motsvarar ca 105mm på kamera med sensor i APS-C st

Sen håller jag me Micke om att du ska kika på Sigma 10-20:
                            Sigma EX 10-20/4,0-5,6 DC HSM Vidvinkelzoom i Sigmas EX-serie avsett för digitala systemkameror med sensorer i APS-storlek. Motsvarar i 35mm kamera-format 16-32mm för Canon och 15-30mm f&ou

Roligare objektiv finns inte (ca 2800-3500kr beg)

Ang beg så va inte rädd för att betala ett objektiv i förskott till nån som är aktiv o seriös på fotosidan.. (om du hittar nått så långt bort att de inte lönar sig att åka å köpa de öga mot öga)
                            Lennart "Laesk" Axelsson

With CANON you can!

Kommentar

• Christian Alfredsson
                              NCS Medlem

• April 2002
                              • 4179

Vad använder du rent konkret ett Sigma 10-20 till. Har du exempel?
                              Christian Alfredsson
                              http://www.zoopet.com
                              http://www.christianalfredsson.com

Kommentar

• Laesk
                                Användare
                                • February 2004
                                • 2447

Ursprungligen postat av Christian Alfredsson
                                Vad använder du rent konkret ett Sigma 10-20 till. Har du exempel?
                                Här är "några" exempel:

Lennart "Laesk" Axelsson

With CANON you can!

Kommentar

Arbetssätt...