Nikon, Sony, Canon eller Pentax?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Wilhelm
    Användare
    • April 2002
    • 9122

Stefan, sluta vela! Gå in på nån affär o köp en kamera bums!

Du kommer aldrig att bli kameraägare om du bara ska invänta nästa modell, för att kanske de gamla blir billigare.

Jag hade oxå beslutsångest väldigt lång tid, men sen tog jag mig i kragen o köpte en.

Det är ungefär som att köpa ett akvarium. Man köper ett 500 liters t.ex och nästa dag så ångrar man sig och hade velat köpa ett 600 liters för att veckan därpå tycka att ett 720 hade varit bättre.
    mvh Wilhelm

"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"

www.linkopings-akvarieforening.net/
    Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
    www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

Kommentar

• Niklas Olsson
      Användare
      • February 2003
      • 1156

Ang. Canonkamerorna du länkar till...

http://www.tradera.com/Helt_NY_Canon...n-68685790#pic (se upp där för paketet står det EF-S 18-55, alltså utan IS. Om jag inte är helt ute å cyklar så är det inte världsgaranti på Canonkameror och detta verkar vara en kamera som kommer från USA)

http://www.tradera.com/Canon_400D_me...ktion-68135403 (Det var absolut inte det bästa pris jag sett på ett sådant paket)
      Senast redigerad av Niklas Olsson; 21 July 2008, 15:26.
      //Niklas

www.nofoto.se
      Nofoto på Facebook

Kommentar

• StefanL
        Användare
        • August 2002
        • 10784

Ursprungligen postat av Wilhelm
        Stefan, sluta vela! Gå in på nån affär o köp en kamera bums!

Du kommer aldrig att bli kameraägare om du bara ska invänta nästa modell, för att kanske de gamla blir billigare.

Jag hade oxå beslutsångest väldigt lång tid, men sen tog jag mig i kragen o köpte en.

Det är ungefär som att köpa ett akvarium. Man köper ett 500 liters t.ex och nästa dag så ångrar man sig och hade velat köpa ett 600 liters för att veckan därpå tycka att ett 720 hade varit bättre.
        Som jag har skrivit tidigare så har jag inte pengarna på mitt konto än så därför har jag haft tid att vara velig med detta. Tycker å andra sidan det är förbannat kul att kolla runt på olika tester för man lär sig mycket genom det.

Jag hade samma problem med velandet när jag skulle fixa till mitt 720..men då handlade det mest om hur modulerna skulle sitta i karet. Jag är nog en försiktig, analyserande och velig person..haha. Blir nog knappast beskylld för att göra överilade saker..*asg*.

Kommentar

• StefanL
          Användare
          • August 2002
          • 10784

Ursprungligen postat av Niklas Olsson
          Ang. Canonkamerorna du länkar till...

http://www.tradera.com/Helt_NY_Canon...n-68685790#pic (se upp där för paketet står det EF-S 18-55, alltså utan IS. Om jag inte är helt ute å cyklar så är det inte världsgaranti på Canonkameror och detta verkar vara en kamera som kommer från USA)

http://www.tradera.com/Canon_400D_me...ktion-68135403 (Det var absolut inte det bästa pris jag sett på ett sådant paket)
          Bra Niklas! Tackar för den infon...

Kommentar

• cichlids4fun
            NCS Medlem
            • April 2002
            • 3111

Ursprungligen postat av Malawe
            Jepp..tack för att du kollade upp det. Tveksamt till Mariestadaren dock då omdömen hade övrigt att önska.

Mitt ex blev blåst på 3000kr via Tradera så det kryllar av oseriösa personer där. Köper inget via Tradera om det inte står att man ska använda sig av Payson betalsystem.

Den här kan ju vara en idé...

http://www.tradera.com/Canon_400D_me...ktion-68135403

jag tänkte ju mest på att mariestadaren kunde du hämta direkt utan att betala till konto är väl inte jättelångt dit....
            hennes betyg spelar ju ingen roll då .....
            Mvh
            Peter

don´t drink water-fish ..... in it!

Kommentar

• StefanL
              Användare
              • August 2002
              • 10784

Nej men hon verkar inte vilja att jag kommer och hämtar den..och då kan man undra vad som står på.

Jag skickade två mail..en med förfrågan om jag kunde hämta kameran i Mariestad (3,5mil) ifall jag hade det vinnande budet..men det mailet struntade hon i att besvara...så man blir lite fundersam på sådana säljare.

Tradera är riskabelt..jag vet flera som blivit blåsta och det är nästan ingen idé att anmäla för det tas aldrig till undersökning av polisen. Det man måste göra som köpare är att samla en massa papper och annat skit för att de överhuvudtaget ens ska titta på det. Nästan så att man ska köra dom till rätt adress också...

Just detta med poliser av idag är skrattretande..men samtidigt fruktansvärt tragiskt. Jag jobbade sent när jag pendlade och åkte hem runt 02.30 tiden på fredagsnatt mot lördag...detta hände.

Jag lämnar företaget jag jobbade på och svängde ut på vägen mot Skövde. Strax efter att jag lämnat Falköping så hann jag upp en liten pickup som vinglade grymt mycket på vägen och om vartannat smygkörde i 30km/h för att sedan vingla på utav attan och dra upp i hundra...för att sekunden senare bromsa in..vingla och gå ned i 30km/h igen.

Jag ringde Polisen och innan jag kom fram så hade jag väl kört några kilometer bakom den här bilen för att observera. När jag pratar med polisen sker detta...

S: Jag skulle vilja anmäla en trolig fyllekörning...
              P: Jaha..vart är du?
              S: Jag är på väg mot Skövde från Falköping och ligger bakom bilen som vinglar och kör mycket underligt...vi är ****** ca milen från Falköping mot Skövde.
              P: Har du reg nummer på den?
              S: Ja..det är..*******
              P: Det jag får upp här är ett företag...de ska troligen bara leverera..det brukar de göra på nätterna. De är säkert ute på sin tur nu.
              S: Jamen knappast på det här sättet..han kan knappt hålla sig på vägen och kör ryckigt...
              P: Ja..vad vill du vi ska göra?
              S: Va?!?! Ni får väl för fan åka ut och stoppa han! Det är ju en livsfara i trafiken...
              P: Ja..men vi har ingen bil till förfogande nu...
              S: Har ni ingen ni kan skicka ut menar du? Vart är dom då?
              P: De är i stan (Skövde).
              S: Finns det bara EN bil i hela området och den är i Skövde centrum???
              Men här är det en person som kör full och vinglar över hela vägen och kan när som helst antingen köra av själv eller krocka med mötande trafik...bilen kan ju vara stulen!
              P: Ligger du bakom bilen?
              S: Ja givetvis...men skickar du någon eller vad?
              P: Jag ska se om det finns någon ledig.
              S: Och om du inte får det så kan det smälla? Tar du upp anmälan om fyllekörning eller?
              P: Jag har noterat att du ringt, men mer kan jag inte göra.
              S: Det är ju makalöst! Ni väntar med att rycka ut och riskerar andras liv medans du och jag suttit här och tjatat...och du vet inte heller om det kan komma någon och stoppa hans framfart. Men för fan...se till att skicka ut en bil. Hej.

Efter diskussionen ligger jag och bevakar bilen en stund och väljer vid ett ok tillfälle att försöka köra förbi. Det lyckas men jag var nervös kan jag säga. Någon kilometer längre fram möter jag en polisbil i mötande trafik och jag hoppas verkligen att de tog honom...

Läste inget om detta i SLA (lokaltidningen) och frågan är om polisen var på genomresa och "missade" att plocka personen. Polisen i telefonen var fruktansvärt seg och direkt ohjälpsam i sin attityd. Han ville nog helst att jag skulle ha stoppat bilen själv och tagit personen till häktet, vilket då hade inneburit att de fått in en person som var full..och att de kunde anmäla mig för egenmäktigt förfarande. Två flugor på smällen utan att lyfta ett finger..det är så Polisen av idag jobbar. De blir latare och latare...fetare och fetare. Man blir förbannad som medborgare att råka ut för den här typen av poliser och undrar varför vi går runt och tror att vi har ett bra och skyddat samhälle.

Sedan fick jag dåligt samvete för att jag "lämnade" bilen åt sitt öde. Jag hade tankar om att jag skulle legat efter personen tills han stannade, men visste inte hur och vad jag skulle göra. Jag chansade på att polisen skulle komma, vilket de gjorde..men jag vet ju inte om de stoppade honom. Svårt hur man ska göra som en privatperson i sådant läge. Man har ju sig själv att tänka på också och jag tyckte att jag utsatte mig för fara genom att ligga bakom personen. Hade det smällt ordentligt så hade jag också legat i farozonen.

Nu blev jag OT så det skrek om det.
              Senast redigerad av StefanL; 21 July 2008, 17:12.

Kommentar

• Micke
                Användare
                • April 2002
                • 9579

Trollhättan är väl inte heller så långt från Skövde:

7 000 exponeringar innebär att det är minst 93 000 kvar och 18-70 gluggen är en riktigt bra normalzoom.
                Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

Kommentar

• StefanL
                  Användare
                  • August 2002
                  • 10784

Ursprungligen postat av Micke

7 000 exponeringar innebär att det är minst 93 000 kvar och 18-70 gluggen är en riktigt bra normalzoom.
                  Ligger väl 11-12 mil emellan orterna. Ett bra alternativ även om det spränger budgeten med en tusing...om det inte går att pruta. Ska maila och se om han har den kvar.

Kommentar

• doctor
                    Användare
                    • December 2003
                    • 238

Den där är det värt att spräcka budgeten för. Bra pris och en trevlig optik att börja med.

Kommentar

• Niklas Olsson
                      Användare
                      • February 2003
                      • 1156

Du måste tänka på att när du väl köpt kamera (vilken som helst) så tillkommer det grejer du känner du måste ha. T.ex. extra batteri, UV-filter, minneskort m.m så det är ju bra som det är på denna annons som Micke länkar till att det "ingår" för det är inte helt gratis med såna grejer heller.
                      //Niklas

www.nofoto.se
                      Nofoto på Facebook

Kommentar

• StefanL
                        Användare
                        • August 2002
                        • 10784

Jepp..medveten om det. Det är absolut perfa att ni trycker extra på det som kanske annars är uppenbart för er som kan det här med kamera och tillbehör. En oerhört stor hjälp som jag verkligen är tacksam för...

Fotosidan-Canon-Nikon-Blocket-Sony...Cyberphoto-Nikon-Netonnet-Canon-Sony...Elgiganten-Siba-Onoff-Sony-Sony-Canon-Nikon-Tradera-Canon-Nikon-Pentax-Canon-Nikon-Sony-Nikon-Canon...sådär ser det ut i huvet på mig..*asg*

Kommentar

• Olorin
                          Användare
                          • May 2005
                          • 1554

Ursprungligen postat av Micke

Håller med, spräck budgeten. Det jämnar ut sig med tillbehören och D200 är nog en alldeles lagom kamera för dig.
                          Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

Kommentar

• Olorin
                            Användare
                            • May 2005
                            • 1554

På tal om polisen så kan man tyvärr bara hålla med. Anmäler man en sådan "skitsak" som en stulen båt där man dessutom vet vem som är förövaren och var stöldgodset befinner sig så får man som svar "åk och hämta den". Frågan man om det är laglig så svarar de "nej, men eftersom du..." och då frågar man om konsekvenserna "Ja, det är väl bäst att låta bli om du måste klippa upp en grind och det kan bli handgemäng.

Det verkar som det sitter totalt avdankade puckon som förflyttats till polisens elefantkyrkogård och svarar i telefonen. Man undrar hur lång "livstid" en bra polis har efter att tagit examen. Då är de ju jäkligt taggade och nitiska och allt möjligt när de stoppar en för 8 km fortkörning och smutsig nummerplåt. Segas de ner till soffpotatisar efter 3, 5 eller 10 år? En sak är säker, det är inte många bra poliser som är äldre än 45.
                            Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

Kommentar

• StefanL
                              Användare
                              • August 2002
                              • 10784

Efter mycket om och men så tog jag beslutet att investera i en Canon EOS450d+18-55 IS...

Väntar med spänning på paketet. ;-)

Jag har vallat fram och tillbaka mellan dessa modeller:

Nikon D40
                              Nikon D60
                              Nikon D80
                              Nikon D200
                              Sony A200
                              Canon EOS400D
                              Canon EOS450D
                              Canon EOS1000D

Som amatör har jag vägt alla "pros" & "cons" mot varandra, tittat på diverse recensioner, användarkritik, tips och råd här...och kom fram till att Canon EOS450D hade allt jag önskar och mer därtill. Jag hade också en budget på 7000kr satt för inköp och det täcktes i stort sett av kameran plus kitobjektivet. Nästa produkt som jag kommer lägga pengar på blir ett macro, men det är ingen panik. Det kan jag även tänka mig att försöka hitta beggat.

En sak är säkert..det kommer bli fantastiskt roligt med en "riktig" kamera igen efter att jag varit utan en DSLR sedan jag sålde min Nikon D50. Gillade den mycket, men föll ändå över till Canon denna gång.

Kommentar

• Niklas Olsson
                                Användare
                                • February 2003
                                • 1156

Efter mycket om och men så tog jag beslutet att investera i en Canon EOS450d+18-55 IS....
                                Är säkert ett bra köp!
                                Nästa produkt som jag kommer lägga pengar på blir ett macro, men det är ingen panik. Det kan jag även tänka mig att försöka hitta beggat.
                                Jadu, du kommer säkert hitta många produkter inom det närmsta som det inte är "någon panik" med. Ang. macro var jag också fruktansvärt sugen på det ett bra tag men nu känner jag att det ligger inte högt på min shoppinglista, det jag menar är att man ändrar sig ofta i det här intresset vad man tycker är kul att fota.
                                ...men föll ändå över till Canon denna gång.
                                Förstår dig
                                Senast redigerad av Niklas Olsson; 26 July 2008, 02:09.
                                //Niklas

www.nofoto.se
                                Nofoto på Facebook

Kommentar

Arbetssätt...