Rent generellt håller jag med Zaphi att man inte ska vänta på nya bättre grejjer, men i det här fallet så ser jag en en poäng i och med att D80 har en stor fördel i kreativ lighting systemet. Skulle jag själv välja mellan att köpa någonting annat eller att vänta ett par månader och få blixtsystem så väljer jag att vänta.
Nikon, Sony, Canon eller Pentax?
Kollaps
X
-
-
Idag skiljer det inte mer än 1000-1500:- på begagnade D80 och D200, 5000 respektive 6000-6500:-. För de 1500:- får man ett mycket bättre kamerahus i magnesuim och som klarar fler exponeringar. Inställningar finns också mycket lättare åtkomliga utan att man behöver gå in i menyerna.Senast redigerad av Micke; 21 July 2008, 09:50.Kommentar
-
Visst finns det situationer då det kan vara bra, men vad jag menar är att om folk börjar ta bilder i "vanliga situationer" genom att titta på bilden bak på kameran så kommer de bli mer oskarpa än om de tittar genom sökaren och håller kameran stabilt. Vi förstår ju det, men det kanske inte alla gör.Kommentar
-
Det är ett lättare val än du tror. Välj den Canon eller Nikon som du tycker känns bäst inom din prisram. Svårare är det faktuiskt inte. Kamerorna är så bra idag så det spelar ingen roll vad du väljer. I slutändan är det ändå du som tar bilderna.
Liveview på en systemkamera är helt absurt. Att ens hålla en tyngre systemkamera så att man ser bilden gör ju att den blir oskarpare än nödvändigt eftersom det inte blir lika stabilt.
EDIT: Jag vet själv hur det är när man skall köpa nått så kollar man upp grejer för man vill köpa det "perfekta" produkten etc. Men ärligt talat... Gå in i en butik, se vilken som känns bäst i handen och köp den. Det är faktiskt inte speciellt noga alls vilken kamera du har, bara den har de grundläggande funktionerna så är det bara o köra. Sitter du och väntar på prissänkningar så e du körd, det kommer alltid nått nytt som är "bättre" och som kommer gå ner i pris...
Man krånglar nog till det mer än nödvändigt som riktig amatörfotograf..men oftast handlar det om ganska stora pengar för att investera i en kamera av kvalitet och då vill man känna att man gjort ett bra val.
Live View är inte intressant för min del så det är inget som jag styr mitt val av kamera på. Jag är mer intresserad av bildkvalitet än en massa finesser.
Om man köper ett kamerahus av Nikon eller Canon..vilka objektiv skulle ni föreslå som ett allround och ett macro av kvalitet och i en prisklass på max 3500kr?Kommentar
-
Nikons gamla 60/2,8 makro utan AF-motor är antagligen det skarpaste makrot som går att få tag på för en hyfsad peng, det ligger på ca 2500:- begagnat. Men då behöver du minst D80 för att få autofokus. Annars finns det nya AF-S 60/2,8 med AF-motor.Senast redigerad av Micke; 21 July 2008, 10:57.Kommentar
-
Jag kikade lite på det där i natt. Om det kommer ut en D3x och en D90 tillsammans med att D700 snart går att köpa i butik så kommer antagligen D80 och till viss mån D300 sjunka lite i pris (hoppas på det iaf). De objektiv jag hade köpt (börjat med) när det gäller Nikon är följande två.
Nikon AF-S DX VR II 18-200/3,5-5,6 (ska vara ett riktigt bra reseobjektiv)
Nikon AF-S 60/2,8 G ED (macrot)
*edit*
Tamron 17-50/2,8 hade jag velat ha också.Senast redigerad av Robin; 21 July 2008, 10:58.Mvh
RobinKommentar
-
Zoomar med så stort omfång blir alltid en kompromiss, dvs inte någon höjdare. Just Nikons 18-200 anses väl att vara helt okej, men de flesta brukar ändå bli besvikna på att det ger "mjuka" bilder och byta ut det efter ett tag. De båda Tamrongluggarna ovan har jag aldrig hört någon vara missnöjd med. Rent optiskt är det gamla 60-makrot lite vassare, men då behövs ett hus med af-motor.Kommentar
-
Zoomar med så stort omfång blir alltid en kompromiss, dvs inte någon höjdare. Just Nikons 18-200 anses väl att vara helt okej, men de flesta brukar ändå bli besvikna på att det ger "mjuka" bilder och byta ut det efter ett tag. De båda Tamrongluggarna ovan har jag aldrig hört någon vara missnöjd med. Rent optiskt är det gamla 60-makrot lite vassare, men då behövs ett hus med af-motor.
Micke, är det gamla macrot bättre så är ju det självklart mer ekonomiskt att köpa det - förutsatt att man har AF-motor i huset.Mvh
RobinKommentar
-
Min favoritkille Scott Kelby verkar gillar sitt 18-200 på resa iaf.
http://www.scottkelby.com/blog/2008/archives/1595
Men som sagt, jag lägger min röst på någon av Tamrons normalzoomar istället. Mindre omfång och större bländaröppning.Kommentar
-
3000 liter med Tropheus
http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
Tropheus sp. black Ikola
Tropheus sp. black Caramba
Tropheus red bishop Caramba
Tropheus Moorii Kambwimba
Tropheus Moorii Kapampa
Tropheus Duboisi MaswaKommentar
-
Jag blir ju inte annat än sugen på att sälja mina Canongluggar (de få jag har kvar) och 20d-huset för att istället köra Nikon D80 eller D200. Som kommer bli billigare.Mvh
RobinKommentar
-
Jag tycker alltid att man ska köpa sig ett objektiv som går UNDER 2 i bländare, oftast brukar det innebära ett 50mm 1,8 eftersom de är så ruskigt billiga, men det kan ju finnas skäl till att välja 30mm eller 135 mm eller nåt annat. Så vad du än väljer så tycker jag att det ska ha riktigt stor bländare för det kommer du att ha mycket glädje av i diverse småmörka situationer. Och även till proträtt och andra lägen där man vill ha en härlig bakgrundsoskärpa.
Sen är Tamron 17-50 eller 28-75 bra standardobjektiv att ha med sig i väskan. Har själv ett 28-75 som jag använder till det mesta. Nikon har säkert fina i samma omfång. Det är ju inte nåt fel på kitzoomarna, men själv har jag svårt för objektiv som ändrar bländare när man zoomar så jag undviker allt som är typ 3,5-5,6 för jag tycker att jag blir lite utlämnad till slumpen då.Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!Kommentar
-
Fast det blir ju inte direkt skarpt på största bländaröppningen, även med erkänt bra objektiv:
View the image quality delivered by the Canon EF 50mm f/1.4 USM Lens using ISO 12233 Resolution Chart lab test results. Compare the image quality of this lens with other lenses.
View the image quality delivered by the Canon EF 50mm f/1.2L USM Lens using ISO 12233 Resolution Chart lab test results. Compare the image quality of this lens with other lenses.
Kommentar
-
finns grymt billiga d80 d200 på tradera nu, en av dem i mariestad
Mvh
Peter
don´t drink water-fish ..... in it!Kommentar
-
Jepp..tack för att du kollade upp det. Tveksamt till Mariestadaren dock då omdömen hade övrigt att önska.
Mitt ex blev blåst på 3000kr via Tradera så det kryllar av oseriösa personer där. Köper inget via Tradera om det inte står att man ska använda sig av Payson betalsystem.
Den här kan ju vara en idé...
Senast redigerad av StefanL; 21 July 2008, 14:31.Kommentar
Kommentar