Nikon, Sony, Canon eller Pentax?
Kollaps
X
-
-
Nä, 1D Mk3 är mittemellanformat, 28,1x18,7 mm. Om jag fattat rätt så fungerar EF-objektiven på alla D-hus, medan EF-S-objektiven fungerar bara med småformatet (20-40D, 300-400D). Är det så?mvh
Mikael W
(NCS-medlem sedan 1981)Kommentar
-
Kommentar
-
Då går mitt 17-85 IS bort, det var ett EFS....hmm...det använder jag supermycket ju.
Men allt är säljbart och i staterna kan man köpa nytt billigt// drd
Nu med ännu fler malar.......L046 igen
Min diskus o mal Zoon = http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=183541
Bildarkiv på zpet= http://www.zoopet.com/medlemsbilder/...=30457&cat=500Kommentar
-
Vilken brännvidd e du ute efter förresten? Vill du ha en kortare har du alltid 85 1,8 eller 100 2,0...Senast redigerad av Niklas Olsson; 20 July 2008, 11:58.Kommentar
-
Ska försöka låna med mig ett 70-200 2.8 IS av en god vän och det hoppas jag täcker in det mesta i kyrkan nu men iofs så skulle man haft nånting lite kortare.// drd
Nu med ännu fler malar.......L046 igen
Min diskus o mal Zoon = http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=183541
Bildarkiv på zpet= http://www.zoopet.com/medlemsbilder/...=30457&cat=500Kommentar
-
Om ha nu e en så god vän kanske han kan låna ut en kamera som du sätter ett objektiv med kortare brännvidd på...Kommentar
-
Inget illa menat killar, men den här tråden handlar om DSLR kamerainköp i budgetklass samt råd och tips runt det. Det ni diskuterar nu är OT för ämnets syfte även om det är kamera/objektivrelaterat. Det är ju rena proffsgrejer som diskuteras och det är ju inte meningen med tråden.
Intressant att läsa om men ändå känns det OT för min del då jag är en novis som ska skaffa en DSLR kamera inom en viss budget.
Förresten så är Youtube ganska bra att finna tester och annat runt kamerorna så jag har kollat lite där...Kommentar
-
Du har helt rätt Malawe...sorry...men, har du inte köpt kamera ÄN??? det kommer bara fler å fler modeller innan du bestämt digSenast redigerad av Niklas Olsson; 20 July 2008, 12:44.Kommentar
-
Haha..jo det är rätt. Två saker gör att jag väntar...eller tre saker...
1. Pengarna ska landa på kontot först så att jag har något att köpa för.
2. Jag inväntar släppet av Canon 1000D...för att se reaktioner.
3. Jag inväntar responsen på prissättningen av Canon EOS 450D efter släppet av "folkkameran" Canon EOS 1000D.
Går inte priserna ned på Canon EOS 450D och om Canon EOS 1000D inte ger den reaktion som jag hoppas på så kommer nog mitt köp att bli en Sony Alpha 200. Nikon D60 har varit på tapeten en stund men den känns faktiskt lite snålare på funktioner än de övriga och har också fått sämre recensioner. Nikon D80 är för dyr.
Jag har varit och fingrat på dessa kameror och Sony kameran känns tyngst..medans Canon 450D känns aningen "plastig" och liten. Nikon D60 kändes ok, men var ändå inget mer eller bättre än A200/450D. Så för min del så ser det ut som om Nikon förlorat racet mot antingen någon av två Canon eller Sony.
Sedan tror jag att jag blivit försiktigare och veligare ju äldre jag blivit..haha...beslutsångest på det mesta och ALLT drar ut på tiden!
Tacka vet jag livets unga dagar då man bara köpte och tog konsekvenserna av köpet efteråt..på gott och ont.Senast redigerad av StefanL; 20 July 2008, 13:17.Kommentar
-
Som sagt, EF-S fungerar inte på 1D/1Ds!
16-35/2,8
70-200/2,8
300/2,8
Rr den perfekta kombinationen Eller 24-70/2,8 ist för 16-35Kommentar
-
Malawe: Sluta vela och köp ett billigt nytt eller begagnat kamerahus och lägg pengar på optik istället. Huset kommer du ändå att byta inom några år medan optiken kommer at hänga med länge.
drd: Om du inte själv vet varför du skulle byta till en 1D Mk3 så behöver du med största sannolikhet inte byta
Satsa pengarna på bra optik för småbildformatet istället, det är framtiden. Den bättre optiken har du nytta av redan nu på din 30D, och resultatet blir bättre än halvtaskig optik på ett bättre hus.
Canons 1,3x kommer formodligen inte att överleva så länge till, jag har aldrig förstått varaför dom har 3 olika sensorstrolekar.
Det har spekulerats länge men snart måste Canon släppa efterföjaren till 5D, och ska den matcha D700 så blir det ett bättre val än 1D mk3.Kommentar
-
En sak jag märkt ang. skärpa nu när jag skaffat en 40d är att det helt klart är optiken som sätter käppar i hjulen, och även om man börjar skaffa L-optik så finns det ändå begränsningar kvar verkar det som.Kommentar
-
Seriöst så kollar jag jävlarimej överallt efter rätt kamera för mig och mitt behov. Man kan tro att det är ett lätt val, men det är det verkligen inte.
Jag vill gärna köpa en kamera som jag kan växa i som fotograf, men det kan jag i stort sett med alla kameror med tanke på min nuvarande nivå..haha.
Egentligen så handlar det mycket om ekonomi i förhållande till intresse samt kvalitet på det jag ska köpa.
Liveview på en systemkamera är helt absurt. Att ens hålla en tyngre systemkamera så att man ser bilden gör ju att den blir oskarpare än nödvändigt eftersom det inte blir lika stabilt.
EDIT: Jag vet själv hur det är när man skall köpa nått så kollar man upp grejer för man vill köpa det "perfekta" produkten etc. Men ärligt talat... Gå in i en butik, se vilken som känns bäst i handen och köp den. Det är faktiskt inte speciellt noga alls vilken kamera du har, bara den har de grundläggande funktionerna så är det bara o köra. Sitter du och väntar på prissänkningar så e du körd, det kommer alltid nått nytt som är "bättre" och som kommer gå ner i pris...Senast redigerad av Zaphi; 21 July 2008, 08:56.Kommentar
-
Liveview på en systemkamera är helt absurt. Att ens hålla en tyngre systemkamera så att man ser bilden gör ju att den blir oskarpare än nödvändigt eftersom det inte blir lika stabilt.
Men den stora fördelen är macroporträtt när kameran sitter på ett stativ såklart - speciellt i "silent mode 2" där kameran knappt får något skak från ridån =)Kommentar
Kommentar