Nikon, Sony, Canon eller Pentax?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • StefanL
    Användare
    • August 2002
    • 10784

Jag har frågor om "Live View" som är så på tapeten med kamera nu. Hur fungerar det och är det bara ett nyhetsnyck för stunden eller är det något att sträva efter när man funderar på kameraköp?

Jag är inte så noga med det nyaste nya...men om det är en funktion som är riktigt bra så vore det kanske idé att försöka få med det i den kamera jag köper...

Kommentar

• Niklas Olsson
      Användare
      • February 2003
      • 1156

Har haft min kamera med Live View några månader nu och det enda jag gjort med funktionen var att testa den första dan och sen har jag aldrig använt den så JAG hade inte valt kamera beroende på om den hade LV eller ej.
      //Niklas

www.nofoto.se
      Nofoto på Facebook

Kommentar

• Olorin
        Användare
        • May 2005
        • 1554

Live view. Det är helt enkelt bara att du kan glo i LCD-skärmen på kameran när du plåtar. Det brukar man inte kunna på systemkameror av diverse optiska skäl. Bäst är det väl på kameror där man kan vinkla displayen och fota från en vinkel där man inte får ner ögat till kameran. Har aldrig behövt den finessen själv.
        Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

Kommentar

• Laesk
          Användare
          • February 2004
          • 2447

Mest onödiga finess som finns om ni frågar mig drar bara massa onödiga batterier..

Iofs på Nikon funkar ju AF med det, så på Canon är de väl mest användbart på macro isåfall..
          Senast redigerad av Laesk; 19 July 2008, 17:38.
          Lennart "Laesk" Axelsson
          http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=65261

With CANON you can!

Kommentar

• Olorin
            Användare
            • May 2005
            • 1554

Ja, det är väl en funktion som är till för de som vill fotografera undersidan på vitsippor eller nåt

Kommentar

• StefanL
              Användare
              • August 2002
              • 10784

Ok. Då är det lite som jag trodde. En nyhet som är spännande..en kort stund...

Japps..det blir tillbaks till ritbordet..haha!

Seriöst så kollar jag jävlarimej överallt efter rätt kamera för mig och mitt behov. Man kan tro att det är ett lätt val, men det är det verkligen inte.

Jag vill gärna köpa en kamera som jag kan växa i som fotograf, men det kan jag i stort sett med alla kameror med tanke på min nuvarande nivå..haha.
              Egentligen så handlar det mycket om ekonomi i förhållande till intresse samt kvalitet på det jag ska köpa.

Nikon D60
              Nikon D80
              Sony A200
              Canon 450D
              Canon 1000D

En av dessa modeller är det som till största trolighet kommer att bli min kameramodell. Nikon D80 och Canon 450D tillhör nog kategorin "vill ha..men vet inte om priset är i paritet med mitt intresse och min plånbok".

Sedan känns det som att det kan vara värt att vara lite kylig och invänta t ex reaktionen på priset runt Canon 450D när 1000D släpps...vart kommer 450D att lägga sig?

Nikon D80 har jag eventuellt ett kamerahus för 5000kr på G, men där tycker jag ändå att begpriset ligger aningen högt..eller så är jag vimsen.

Kommentar

• Micke
                Användare
                • April 2002
                • 9579

Ursprungligen postat av Malawe
                Sedan känns det som att det kan vara värt att vara lite kylig och invänta t ex reaktionen på priset runt Canon 450D när 1000D släpps...vart kommer 450D att lägga sig?
                Den ligger på mellan 4800 och 5200 hos näthandlarna. Jämförelse med tidigare modeller finns här:
                Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

Kommentar

• doctor
                  Användare
                  • December 2003
                  • 238

Fast live view kan vara rätt användbart faktiskt, ibland kan man behöva plåta i lite udda postitioner t ex på skolavslutningar när man inte kunnat stånga sig längst fram. Rätt skönt att kunna skicka upp kameran ovanför huvudena och komponera bilden med live view. Ska man ta produktbilder är det rätt användbart oxå men det är ju knappast en finess man använder dagligen. Inget jag skulle välja kamerahus efter direkt men det gör ju heller inget att funktionen finns...

Köp en sånt här paket så slipper du fundera sen på vad du behöver, http://www.dustin.se/pd_5010153401.aspx Bara ett macro och en blixt så var det klart sen!

Kommentar

• StefanL
                    Användare
                    • August 2002
                    • 10784

Ursprungligen postat av doctor
                    Fast live view kan vara rätt användbart faktiskt, ibland kan man behöva plåta i lite udda postitioner t ex på skolavslutningar när man inte kunnat stånga sig längst fram. Rätt skönt att kunna skicka upp kameran ovanför huvudena och komponera bilden med live view. Ska man ta produktbilder är det rätt användbart oxå men det är ju knappast en finess man använder dagligen. Inget jag skulle välja kamerahus efter direkt men det gör ju heller inget att funktionen finns...

Köp en sånt här paket så slipper du fundera sen på vad du behöver, http://www.dustin.se/pd_5010153401.aspx Bara ett macro och en blixt så var det klart sen!
                    Budgeten ligger på max 7.000kr...så den där kan jag ju drömma om.

Kommentar

• Olorin
                      Användare
                      • May 2005
                      • 1554

Två halvonödiga halvbra objektiv skulle jag spontant säga. Onödiga pengar. 5000 beg, är det bara huset? Kanske är någon som köper ett D700 i så fall kan det kanske vara läge att pruta lite för han är nog sugen som fan att byta

Har man inte bråttom så skulle jag själv i dagsläget invänta Canons nästa modeller. 5D mk3, kanske kan leverera lite prestanda(fast jag är skeptisk), men nästa kamera bara måste hugga tag i hälarna på Nikon och då kan det ju bli ett trevligt lite prispressar läge på många modeller. Men då måste man kunna tåla att vänta ett halvår.

Kommentar

• Micke
                        Användare
                        • April 2002
                        • 9579

Nikon har presskonferens den 3/9. Spekulationerna är att D3x och eventuellt en D90 presenteras, stämmer det kan man säkert komma över billiga D80 då.
                        Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                        Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

Kommentar

• Göran Å
                          Användare
                          • December 2005
                          • 1295

Ursprungligen postat av Micke
                          Nikon har presskonferens den 3/9. Spekulationerna är att D3x och eventuellt en D90 presenteras, stämmer det kan man säkert komma över billiga D80 då.

Ska bli spännande att se vad som kommer från Nikon nu.........

Mvh Göran
                          http://www.skovdeaf.se/
                          http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=113642
                          http://www.skovdefagelklubb.se/

Kommentar

• Robin
                            Användare
                            • January 2003
                            • 4526

Ursprungligen postat av Olorin
                            Har man inte bråttom så skulle jag själv i dagsläget invänta Canons nästa modeller. 5D mk3, kanske kan leverera lite prestanda(fast jag är skeptisk),
                            Ja eller så kanske 5D mk2 är något att ha.. den lär väl komma före mk3 iaf.
                            Mvh
                            Robin

Kommentar

• Olorin
                              Användare
                              • May 2005
                              • 1554

Ursprungligen postat av Robin
                              Ja eller så kanske 5D mk2 är något att ha.. den lär väl komma före mk3 iaf.
                              Jo, just det fel siffra. Det har ju spekulerats i den så länge att jag hade för mig att den redan fanns ute Fast personligen tror jag inte den levererar vad man vill ha så mk3 är nog ändå den man vill ha. Men vi kan ju hoppas på 2an.

Kommentar

• drd
                                Användare
                                • December 2004
                                • 1112

Jag ska ju till USA om en knapp månad och tänkte köpa nytt hus där över och är oerhört sugen på ett 1D Mk3 hus.
                                Är det värt att lägga 23 papp drygt på ett sånt superhus även om jag inte är proffs ?

Plåtar ju dock lätt 10 tusen bilder idag om året och kanske 15-20 tusen oxå om man ska lägga mer tid på natur och sport som jag har planer på.
                                Ska ev. plåta i vinter på hockeymatcherna åt en blaska.

Alternativet är att klippa ett 40D hus för i dagsläget runda slängar 5500 på www.42photo.com

Ska ju plocka upp huset + nån glugg 19:e aug på kvällen när vi kommit till NY och sen släpa med mig det ner till MIAMI och lära mig det lite innan vi ska upp till NY igen och gå på bröllop.

Har lite sug efter nån glugg med 2.8 bländare som kan funka i en kyrka med sunkig belysning.
                                Hur pass brusigt är det att plåta inne med sig 17-85 gluggen som jag har redan dock bländare 4.5-5.6 om man drar upp iso på sig 800 på en Mk3 ??

Förresten mina gluggar till canon som funkar på min 30D dom borde väl fungera på en 1D Mk3 oxå eller ?
                                Den är ingen fullformatare heller väl ?

Det borde du ha koll på Laesk
                                Senast redigerad av drd; 20 July 2008, 10:44.
                                // drd

Nu med ännu fler malar.......L046 igen

Min diskus o mal Zoon = http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=183541
                                Bildarkiv på zpet= http://www.zoopet.com/medlemsbilder/...=30457&cat=500

Kommentar

Arbetssätt...