Nikon, Sony, Canon eller Pentax?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Micke
    Användare
    • April 2002
    • 9579

Det finns en annons på fotosidan på en knappt inkörd D200 med 11000 exponeringar för 6500:-. Bra pris inom dig budget på en kanonkamera.
    Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
    Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

Kommentar

• Laesk
      Användare
      • February 2004
      • 2447

Ursprungligen postat av Johan F
      Laesk, skulle du kunna ge en bra exempel bild med 70-200/2,8 + mellanring på ett bra fiskfoto?

Hälsningar

Johan

Jepps skall ta de sen efter jag duschat o käkat osv...

Här har du en gammal bild sålänge, tagen med: 1D Mark III - 70-200/4L IS USM + 20mm mellanring å blixt ovanifrån:

återkommer
      Lennart "Laesk" Axelsson
      http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=65261

With CANON you can!

Kommentar

• Johan F
        Användare
        • March 2006
        • 2439

Ursprungligen postat av Laesk
        Jepps skall ta de sen efter jag duschat o käkat osv...

Här har du en gammal bild sålänge, tagen med: 1D Mark III - 70-200/4L IS USM + 20mm mellanring å blixt ovanifrån:

återkommer
        Den var inte dum den, klart nice!

Ser klart fram emot och få ytterligare exempel på bra bilder.

Johan
        3000 liter med Tropheus
        http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
        Tropheus sp. black Ikola
        Tropheus sp. black Caramba
        Tropheus red bishop Caramba
        Tropheus Moorii Kambwimba
        Tropheus Moorii Kapampa
        Tropheus Duboisi Maswa

Kommentar

• Laesk
          Användare
          • February 2004
          • 2447

Får skaffa roligare firrar att fota... å träna mer me blixtarna, aja fotad me

1D mark III , 20cm mellanring , 70-200/2,8 @ 155mm , 2st 580EX II blixtar på karet.
          ca 70cm avstånd till firren

1/300 , F16 , ISO100

Lite tydligare skärpa: http://hem.bredband.net/b396924/Fiskar/Scalare2.jpg

Kan fota fler en annan dag då jag inte har sprängande huvudvärk o lite roligare firrar hehe.. polarens discus kanske
          Lennart "Laesk" Axelsson

With CANON you can!

Kommentar

• janne dansk
            Användare
            • April 2004
            • 140

har köpt en nikon d 60 , på dustin, du får minneskort , väska + om du reggar på nikon får d en blixt på köpet, har en sunkig kompakt kamera nu , jag tyckar att dett är en mycket bra kamera för dom pengar ,kostar mig ink frakt lite drygt 6000
            mvh janne
            200l 1000l på g
            <b>
            Min Zoon</b>

Kommentar

• defdac
              Användare
              • April 2002
              • 865

Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
              Konstigt att ingen nämner det - men vita objektiv (oavsett fabrikat) är rätt kass vid fiskfotografering (och det borde ju vara det viktigaste att diskutera i detta forumet och inte tennis) eftersom det lätt blir reflexer.
              Samma gäller självklart också för kamerahus - de skall också vara svarta.
              Varför syns inte ljusreflexerna från yttre glaset på objektiven, fingrar, grått skägg och vita tröjjor isåfall?

En intressantare fråga: Kan man ens teoretisk ta skarpa fiskbilder i så stor vinkel mot ett akvarium så att sidorna på objektivet skulle kunna synas?
              http://www.defblog.se

Kommentar

• janne dansk
                Användare
                • April 2004
                • 140

her är en bild taget med nikon d 60 kitobjektiv
                http://www.zoopet.com/forum/showthre...69#post1163769 btv hur gick dett med din audi
                mvh janne
                200l 1000l på g
                <b>
                Min Zoon</b>

Kommentar

• janne dansk
                  Användare
                  • April 2004
                  • 140

Ursprungligen postat av defdac
                  Varför syns inte ljusreflexerna från yttre glaset på objektiven, fingrar, grått skägg och vita tröjjor isåfall?

En intressantare fråga: Kan man ens teoretisk ta skarpa fiskbilder i så stor vinkel mot ett akvarium så att sidorna på objektivet skulle kunna synas?
                  ja , om du har ett krokigt objektiv
                  mvh janne
                  200l 1000l på g
                  <b>
                  Min Zoon</b>

Kommentar

• Laesk
                    Användare
                    • February 2004
                    • 2447

Bra sagt defdac!
                    Lennart "Laesk" Axelsson

With CANON you can!

Kommentar

• Johan F
                      Användare
                      • March 2006
                      • 2439

Ursprungligen postat av Laesk
                      Får skaffa roligare firrar att fota... å träna mer me blixtarna, aja fotad me

1D mark III , 20cm mellanring , 70-200/2,8 @ 155mm , 2st 580EX II blixtar på karet.
                      ca 70cm avstånd till firren

1/300 , F16 , ISO100

Lite tydligare skärpa: http://hem.bredband.net/b396924/Fiskar/Scalare2.jpg

Kan fota fler en annan dag då jag inte har sprängande huvudvärk o lite roligare firrar hehe.. polarens discus kanske
                      Ser framemot flera foton med 70-200/2,8 med 20cm mellanring, gärna på lite troffar, diskus helt ok!
                      Vad blir närgränsen med 20mm mellanring på 70-200?
                      Vilket fabrikat på mellanring använder du, och vad rekommenderar du?

Hälsningar

Johan
                      3000 liter med Tropheus
                      http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
                      Tropheus sp. black Ikola
                      Tropheus sp. black Caramba
                      Tropheus red bishop Caramba
                      Tropheus Moorii Kambwimba
                      Tropheus Moorii Kapampa
                      Tropheus Duboisi Maswa

Kommentar

• StefanL
                        Användare
                        • August 2002
                        • 10784

Nu har jag kommit ned till två kameror som jag väljer mellan och det är Nikon D60 och Canon 450D som gäller...

Sony A300 hade en del brister när jag läst igenom en del tester. Sedan tillkommer ju problematiken med objektivmarknaden som nämnts här, även om jag troligen inte kommer att behöva ut i de områden där Sony tappar mark på den biten.

Pentax har fått bra recensioner, men känns ändå som alternativ bakom dessa och egentligen inte riktigt med i matchen.

Som det ser ut nu så kan det bli en investering mellan 5500kr - 7000kr beroende på hur, vad och var jag köper.

Om någon har något att tillägga som gör att det ena väger över mer än det andra så fram med det.
                        Men bespara mig det där "kriget" med Canon är bättre än Nikon..eller vice versa. Det är kul en stund...men...

Kommentar

• Micke
                          Användare
                          • April 2002
                          • 9579

Ursprungligen postat av Malawe
                          Om någon har något att tillägga som gör att det ena väger över mer än det andra så fram med det.
                          Priset talar för Nikon (prismässigt ligger 450D närmre D80), fler af-punkter och större lcd-skärm talar för Canon.

Kommentar

• Olorin
                            Användare
                            • May 2005
                            • 1554

Ursprungligen postat av Malawe
                            Nu har jag kommit ned till två kameror som jag väljer mellan och det är Nikon D60 och Canon 450D som gäller...
                            Okej, i så fall måste jag säga Nikon D80. Ta inte D60, du kommer att gräma dig pga.

En fördel D80.
                            - Full kompabilitet med Nikon's Creative Lighting System. Intern blixt med möjlighet att trådlöst styra två grupper av externa blixtar (SB-800, SB-600 och SB-R200) separat.

En stor nackdel D60.
                            -D60 har liksom D40 och D40x ingen inbyggd autofokusmotor, så AF får man bara med objektiv med AF-S-
                            Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

Kommentar

• Micke
                              Användare
                              • April 2002
                              • 9579

Avsaknaden av af-motor i Nikons billgare hus är knappast någon problem nu när de flesta objektiven har det, även "piratmärkena" har uppdaterat sina populäraste objektiv.

Malawe: Vilka funktioner är det du saknar på de billigare modellerna 1000D och D40/D40x?

Kommentar

• doctor
                                Användare
                                • December 2003
                                • 238

Ursprungligen postat av Olorin
                                Okej, i så fall måste jag säga Nikon D80. Ta inte D60, du kommer att gräma dig pga.

En fördel D80.
                                - Full kompabilitet med Nikon's Creative Lighting System. Intern blixt med möjlighet att trådlöst styra två grupper av externa blixtar (SB-800, SB-600 och SB-R200) separat.

En stor nackdel D60.
                                -D60 har liksom D40 och D40x ingen inbyggd autofokusmotor, så AF får man bara med objektiv med AF-S-
                                Fast en stor nackdel är det inte, kameran riktar sig till förstagångsköpare och de köper oftast bara en optik till utöver kitzoomen och med tanke på att utbudet både på konsumentoptik och proffsoptik med afs är rätt stort både från Nikon själva och tredjepartare numera så skulle jag nog säga att det snarare är något att tänka på men inte en nackdel. Utbudet ökar dessutom undan för undan.
                                I övrigt håller jag med, CLS är mycket bra när man ska plåta både akvarier och annat.

450n är en lite mer avancerad kamera jämfört med D60n, de har ju tänkt till tillverkarna och konkurrerar inte direkt med varandra utan har placerat modellerna på vart annat steg på kamerastegen (ungefär). Du skulle nog trivas utmärkt med en D60 men ha med i beräkningen att den är enklare funktionsmässigt. Du kommer bli väldigt nöjd med den tekniska bildkvaliteten oavsett val. Men en 16-85 vr på en d60, det är en bra kombo det... Men på en D80 är den ännu bättre

Nu rörde jag kanske till det ännu mer i dina funderingar.

Kommentar

Arbetssätt...