Nikon, Sony, Canon eller Pentax?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jinnarparen
    • April 2002
    • 2670

Så var sandlådekriget igång igen....

Malawe: Vilken systemkamera du än väljer så tror jag att du skall göra det själv, skillnaderna mellan de olika märkena när kamerorna är i samma prissegment är små.
    Gå in i en butik, känn på dem, hur de ligger i handen, vad de kostar, hur mycket som du får med i "startpaketet" osv. Bry dig inte om vad som står på dem.

Som du tidigare har nämnt så är inte ditt intresse för foto gigantiskt, med det så tror jag att du väljer något mellan 4000-7000:- och då gäller det att få med så mycket som möjligt i det priset. Ett bra kamerahus, något eller några objektiv, någon bra extern blixt (skall du fota fisk så rekommenderar jag ett par slavblixtar också)

Jag har än så länge inte sett några foton som man med klar tydlighet kan säga att de var tagna med en Sony, Canon, Nikon, Pentax, Olympus eller vad de nu heter.
    Så då faller egentligen hela diskussionen som vi hitills har sett.

Men det är kul att läsa alla inlägg och påståenden om varför ens egen kamera är bäst, så fortsätt alla ni andra.
    Det är ju trots allt alla era påståenden om för- och nackdelar som för utvecklingen framåt.
    Åter till CA

Det är där jag hör hemma

Kommentar

• Laesk
      Användare
      • February 2004
      • 2447

Ursprungligen postat av jinnarparen

Som du tidigare har nämnt så är inte ditt intresse för foto gigantiskt, med det så tror jag att du väljer något mellan 4000-7000:- och då gäller det att få med så mycket som möjligt i det priset.
      Visst är de kul me krig

Mitt fotointresse var inte heller "gigantiskt" i början, jag trodde jag skulle bli nöjd med 350D, 28-75/2,8 och ett 70-200/4...
      Lennart "Laesk" Axelsson
      http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=65261

With CANON you can!

Kommentar

• Oden70
        Användare
        • January 2007
        • 869

Ursprungligen postat av Lutt
        Har inte stiffe en canon

Sony gör bra kameror, de fick inte bara märket konica minolta utan även hur man gör en bra kamera.
        Saken är den att Sonys kameror är bra men där tar det stopp, deras stora tunga artilleri ligger i objektiven. Ge Sony några år så kommer dem vara uppe i toppen och slåss med Canon och Nikon.

Det är min åsikt om Sony.
        Nä, han hade canon powershot inann men nu har han sony, så då e det bara att inse att bra foto kommer även från sony och om deras tunga arteleri ligger i objektiven e det väl superbra då det e objektivet som till stor del avgör fotots resultat. Så det e väl dax att ta sony på allvar som en ok systemkamera för oss vanliga glada amatörer..
        Senast redigerad av Oden70; 06 July 2008, 01:06.
        Petrochromis is da shit8)8)

Kommentar

• Oden70
          Användare
          • January 2007
          • 869

Malawe: Vilken systemkamera du än väljer så tror jag att du skall göra det själv, skillnaderna mellan de olika märkena när kamerorna är i samma prissegment är små.
          Gå in i en butik, känn på dem, hur de ligger i handen, vad de kostar, hur mycket som du får med i "startpaketet" osv. Bry dig inte om vad som står på dem.

Som du tidigare har nämnt så är inte ditt intresse för foto gigantiskt, med det så tror jag att du väljer något mellan 4000-7000:- och då gäller det att få med så mycket som möjligt i det priset. Ett bra kamerahus, något eller några objektiv, någon bra extern blixt (skall du fota fisk så rekommenderar jag ett par slavblixtar också)

Jag har än så länge inte sett några foton som man med klar tydlighet kan säga att de var tagna med en Sony, Canon, Nikon, Pentax, Olympus eller vad de nu heter.

Men det är kul att läsa alla inlägg och påståenden om varför ens egen kamera är bäst, så fortsätt alla ni andra.
          Det är ju trots allt alla era påståenden om för- och nackdelar som för utvecklingen framåt.
          det var kul att du tycker det ang diskotionen till nu Var ju det jag sa ang stiffes foto med sony och då har jag själva canon men tycker hans foto e kanon.
          Och ang att gå in i butik och känna på kameror har också redan blivigt skrivet så vet inte vad som skiljer ditt inlägg från den diskotion som redan har falligt
          Sedan tror jag inte att någon av oss tror att vi skall välja kamera till honom utan vi lämnar förslag som han ville.
          Som du säger e det ens personliga smak ang handhavande och känslan i händerna som avgör.
          Senast redigerad av Oden70; 06 July 2008, 01:03.
          Petrochromis is da shit8)8)

Kommentar

• Lutt
            Användare
            • October 2005
            • 1919

Ursprungligen postat av Laesk
            Du får min Canon-utrustning om Sony ligger i toppen "om några år"!
            (vet att du inte vill ha den, men du kan ju alltid sälja den)
            Jag skakar gärna hand på det

Kommentar

• StefanL
              Användare
              • August 2002
              • 10784

När jag hade Nikon D50 så hade jag ett standardobjektiv..eller kitobjektiv som det kallades. Jag hade en slavblixt av märket Nissin. Det är väl någonstans här som jag hamnar med mitt nya kameraköp..dvs lite nybörjar/lekman läge.

Har tänkt att ha ett allround objektiv som duger bra samt ett makro. Mer behövs inte för min del..iallafall inte i detta skede. Ett par slavisar blir det säkert samt ett stativ.

Jag kommer givetvis att fota en hel del på fiskar, men huvudinriktningen är att mest ha en kamera av kvalitet som ger bra foton generellt sett..oavsett miljö och motiv.

Många goda råd och faktiskt en hel del nyttigt att ta med i tankarna. Jag ska villigt erkänna att just nu ligger Sony A300 bra till men just det här med tillgång till objektiv och annat ger ju Nikon och Canon ett litet försprång. Pentax vet jag i stort sett inget om och har heller inte hållit i en sådan.

Min lista ser ut såhär:

Sony A300 (5500kr)
              Canon 450D (7000kr)
              Canon 20D (?)
              Nikon D60 (6000kr)
              Pentax K200D (5500kr)

Smärtgränsen går vid 7000kr inkl kitobjektiv. Mer vill jag inte lägga på en kamera...helst mindre..men vill samtidigt ha den kamera som ger mest för pengarna.
              Senast redigerad av StefanL; 06 July 2008, 03:37.

Kommentar

• Micke
                Användare
                • April 2002
                • 9579

Ursprungligen postat av Malawe
                Smärtgränsen går vid 7000kr inkl kitobjektiv. Mer vill jag inte lägga på en kamera...helst mindre..men vill samtidigt ha den kamera som ger mest för pengarna.
                Kanske skulle det räcka med Elgigantens paket med D40 och 18-55 zoom för 3290:-
                Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

Kommentar

• Laesk
                  Användare
                  • February 2004
                  • 2447

Stefan.... beg 20D:

beg 30D:

Va inte rädd för begagnat! Å va heller inte rädd för att föra över pengar i förskott till säljarens konto, fotofolk är ärligt folk

Jag har för över summor upp till 28500kr i förskott, och många ggr mellan 8000 och 15 000kr i förskott å aldrig blivit lurad. (dock bara gjort det till folk som är aktiva å seriösa på fotosidan, inga annonser på blocket)
                  Senast redigerad av Laesk; 06 July 2008, 09:07.
                  Lennart "Laesk" Axelsson

With CANON you can!

Kommentar

• Christian Alfredsson
                    NCS Medlem

• April 2002
                    • 4179

Canon 1000D kanske kan vara värd att kolla på. Det är ju den nya instegskameran. Kommer kosta 6000 inkl moms och kitobjektiv. Säljstart i slutet av juli.
                    Christian Alfredsson
                    http://www.zoopet.com
                    http://www.christianalfredsson.com

Kommentar

• Kjell Nilsson
                      Användare
                      • January 2003
                      • 50

Eftersom jag inte haft tid att läsa inläggen på några timmar så kommer här ett sent svar: Visst menade jag SONY A300!
                      En i vissa sammanhang användbar finess som Sonyn har är "live wiew" (som fungerar bra).

Kommentar

• Laesk
                        Användare
                        • February 2004
                        • 2447

Ursprungligen postat av Christian Alfredsson
                        Canon 1000D kanske kan vara värd att kolla på. Det är ju den nya instegskameran. Kommer kosta 6000 inkl moms och kitobjektiv. Säljstart i slutet av juli.
                        5616kr inkl de "nya" kitobjektivet med IS: 18-55/3,5-5,6 IS

Mycket kamera för pengarna
                        Lennart "Laesk" Axelsson

With CANON you can!

Kommentar

• jinnarparen
                          • April 2002
                          • 2670

Ursprungligen postat av Malawe
                          När jag hade Nikon D50 så hade jag ett standardobjektiv..eller kitobjektiv som det kallades. Jag hade en slavblixt av märket Nissin. Det är väl någonstans här som jag hamnar med mitt nya kameraköp..dvs lite nybörjar/lekman läge.

Har tänkt att ha ett allround objektiv som duger bra samt ett makro. Mer behövs inte för min del..iallafall inte i detta skede. Ett par slavisar blir det säkert samt ett stativ.

Jag kommer givetvis att fota en hel del på fiskar, men huvudinriktningen är att mest ha en kamera av kvalitet som ger bra foton generellt sett..oavsett miljö och motiv.

Många goda råd och faktiskt en hel del nyttigt att ta med i tankarna. Jag ska villigt erkänna att just nu ligger Sony A300 bra till men just det här med tillgång till objektiv och annat ger ju Nikon och Canon ett litet försprång. Pentax vet jag i stort sett inget om och har heller inte hållit i en sådan.

Min lista ser ut såhär:

Sony A300 (5500kr)
                          Canon 450D (7000kr)
                          Canon 20D (?)
                          Nikon D60 (6000kr)
                          Pentax K200D (5500kr)

Vad det gäller tillgången till objektiv så har Nikon och Canon helt klart en stor fördel, inget snack om den saken.
                          Objektiv är dock inget som man köper alltför ofta, så har du lite tålamod och kan vänta (om du köper begagnat alltså) eller kan tänka dig att beställa via internet så är alla märken lika konkurrenskraftiga i det prisläget som du tittar på.

Faktum är att det är objektiven som du skall lägga mest energi och pengar på, så att du blir nöjd.
                          Det är ju glaset i objektiven som avgör vad som blir bra eller dåligt, bildsensorerna i kamerahusen är det inte så värst stor skillnad på.
                          Åter till CA

Det är där jag hör hemma

Kommentar

• Laesk
                            Användare
                            • February 2004
                            • 2447

bildsensorerna i kamerahusen är det inte så värst stor skillnad på.

Simma inte ut på för djupt vatten nu....
                            Lennart "Laesk" Axelsson

With CANON you can!

Kommentar

• Olorin
                              Användare
                              • May 2005
                              • 1554

Vad det gäller tillgången till objektiv så har Nikon och Canon helt klart en stor fördel, inget snack om den saken.
                              Objektiv är dock inget som man köper alltför ofta, så har du lite tålamod och kan vänta (om du köper begagnat alltså) eller kan tänka dig att beställa via internet så är alla märken lika konkurrenskraftiga i det prisläget som du tittar på.

Faktum är att det är objektiven som du skall lägga mest energi och pengar på, så att du blir nöjd.
                              Det är ju glaset i objektiven som avgör vad som blir bra eller dåligt, bildsensorerna i kamerahusen är det inte så värst stor skillnad på.
                              Tyckte det mesta var sagt i den här tråden, men här är ett par saker som jag nästan skulle vilja klassa som både felaktigt och missvisande. Så jag måste bara svara lite.

Bildsensorerna är det helt plötsligt rejält stor skillnad på i kamerahus. Dock inte om man jämför husen i prisklassen 5000 (nypris). Men om man läser lite fakta och kolla bildresultat så är Nikon D3 i en egen klass på dynamik och ljuskänslighet i huset.

Sen ska man ju heller inte glömma att vissa av kamerahusen har inbyggd bildstabilisering. Sony har det och det har inte Canon och Nikon som har det i vissa av sina objektiv i stället.

Så visst spelar huset roll även om jag håller med om att objektiven i många fall betyder ännu mer.

Och på objektivfronten har Sony en del intressant. Deras egna toppbjektiv kan diskuteras om de är prisvärda, men Carl Zeiss har en del som funkar till Sony och de kan sina glas.

Så frågan som är värd att ställa är? Vilka objektiv är viktigast för dig nu och på lite sikt? Det är dyrt att byta system om man har många objektiv. Köper man bara nån billigt fast objektiv och ett enkelt macro är det väl no problem.

Som jag ser det nu...

Fördelar Sony
                              - inbyggd bildstabilisering
                              - pris

Fördelar Canon
                              - stort objektivutbud
                              - många proffs som går över till Nikon gör att man kan fynda beg

Fördelar Nikon
                              - många bra objektiv
                              - inbyggd blixtsynk i vissa hus
                              - Bästa sensorerna i toppmodellerna

Men allt detta kan ju vändas på huvet med nästa modellserie typ om ett år eller så. Så hoppet lever väl även för Laesk med flera som vill se fler "vita objektiv" på pressläktaren igen
                              Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

Kommentar

• Olorin
                                Användare
                                • May 2005
                                • 1554

Och jo, om du ska köpa beg. Tänk på att bländaren i Canons 20d är specad att leva halva tiden jämfört med 30d och 40d.

Ett enkelt sätt att kolla döda piclar är att sätta på objektivlocket och ta ett par bilder, men manuell fokus (AF vägrar i mörker). Finns det döda pixlar brukar de lysa upp i den annars helt svarta bilden.
                                Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

Kommentar

Arbetssätt...