Nikon, Sony, Canon eller Pentax?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • StefanL
    Användare
    • August 2002
    • 10784

Stämmer det att objektiven till Konica Minolta passar på Sony?

Oden70..tack för ditt erbjudande, men jag är inte helt säker på vad jag vill ha än så jag vill nog vänta lite och grunna lite.

Kommentar

• Kjell Nilsson
      Användare
      • January 2003
      • 50

Sony köpte upp Konica Minolta och objektivfattningen är samma. Gamla Minoltaobjektiv (utan autofokus/MD-fattning) passar inte. Minolta A 300 med normalzoom finns för ca 5500:- i butik så varför handla över nätet?

Kommentar

• StefanL
        Användare
        • August 2002
        • 10784

Ursprungligen postat av Kjell Nilsson
        Sony köpte upp Konica Minolta och objektivfattningen är samma. Gamla Minoltaobjektiv (utan autofokus/MD-fattning) passar inte. Minolta A 300 med normalzoom finns för ca 5500:- i butik så varför handla över nätet?
        Nu menar du väl att Sony A300 finns i butik för ca 5500:- va? Jag vet det och det är absolut inte nödvändigt att köpa via nätet. Ville bara veta vilka nätbutiker som anses vara bra och ha en bra prisbild. Jag kommer att kolla alla möjligheter för att dels pressa priser samt hitta det bästa alternativet för mig. Blir det vanlig butik, nätbutik, beggat via Blocket.se eller Fotosidan.se så gör det absolut detsamma för mig...allt är avhängt på kamera, pris och garanti. Bästa alternativet slår jag till på...

Kommentar

• Micke
          Användare
          • April 2002
          • 9579

Ursprungligen postat av Oden70
          valet då.. Menar om man i dagens läge tänker på framtida byten..
          Om man vill åt teleobjektiv i mellanprisklassen är Canon ett bra val. Är man intresserad av makrofoto eller bra blixtsystem är Nikon ett bra val. Generellt har dessa båda system ett mycket bredare utbud av optik och andra tillbehör, både egna och pirat, än andra tillverkare än så länge.
          Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
          Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

Kommentar

• nico
            Användare
            • May 2008
            • 26

Kanske äre här någonting.

Abes's of Maine, Cameras and Electronics Since 1979 Shop Digital SLR Cameras, Electronics, Photography, Lenses Camcorders Accessories.

Abes's of Maine, Cameras and Electronics Since 1979 Shop Digital SLR Cameras, Electronics, Photography, Lenses Camcorders Accessories.

Kommentar

• Laesk
              Användare
              • February 2004
              • 2447

Jag har ute en annons åt en arbetskompis, köpes 400D eller 30D.

Fick ett erbjudande igår om en 30D, en månad gammal, som ny. (bara kamerahuset) 4500kr ville han ha. Du kan få hans mail om du är intresserad.

(helt ok pris för ett såpass nytt hus, men jobbarkompisen väntar på ett bättre erbjudande då de eg. är till älgjakten han har mest användning av kameran)

Å mitt råd är ju självklart att du ska hålla dig till Canon! En gång Canonägare, alltid canonägare. Vet många som gått från pentax å sony till Canon.
              Sen måste jag igen passa på att slå ett slag i magen på Nikon pga dess obefintliga ergonomi. Usch!

Satsa på antingen:
              20D - (3000kr)
              30D - (4500kr)
              40D - (6000kr)

Å va inte rädd för att köpa begagnat! Men som micke sa. hegethorns.se är bra å billiga!
              Lennart "Laesk" Axelsson
              http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=65261

With CANON you can!

Kommentar

• Micke
                Användare
                • April 2002
                • 9579

Ursprungligen postat av Laesk
                Sen måste jag igen passa på att slå ett slag i magen på Nikon pga dess obefintliga ergonomi. Usch!
                Just ergonomin har alltid varit en styrka för Nikons kamerahus. Tur att inte alla tycker lika nu när dom nu dessutom levererar de tekniskt bästa husen .
                Om man nu bortser från de märken som diskuteras här så ska inte heller Pentax glömmas bort. De har alltid gjort bra grejor och är dessutom billagare än Canon och Nikon.

Kommentar

• StefanL
                  Användare
                  • August 2002
                  • 10784

Tack för all input! Kanonbra råd som jag kommer att ta till övervägande.

nico: Jag kommer inte att köpa kamera från utlandet då det kan bli mycket problematiskt om det blir fel på kameran. Det lilla som man eventuellt tjänar i kronor i inköp kan kosta en dyrt om det blir problem. Tack ändå för ditt tips...

Helst av allt vill jag köpa en ny kamera i en butik där jag själv kan besöka om kameran/objektivet strular. Nu är jag inte en hugad fotograf så att köpa beggat känns också lite sisådär, för jag har sannerligen inte koll på allt om jag skulle köpa en kamera privat.

Apropå det...är det någon som kan ge en guide för mig om jag ska köpa privat? Vad ska man kolla på...vad ska man lyssna efter osv?

Kommentar

• Lutt
                    Användare
                    • October 2005
                    • 1919

Ursprungligen postat av Laesk
                    Jag har ute en annons åt en arbetskompis, köpes 400D eller 30D.

Fick ett erbjudande igår om en 30D, en månad gammal, som ny. (bara kamerahuset) 4500kr ville han ha. Du kan få hans mail om du är intresserad.

(helt ok pris för ett såpass nytt hus, men jobbarkompisen väntar på ett bättre erbjudande då de eg. är till älgjakten han har mest användning av kameran)

Å mitt råd är ju självklart att du ska hålla dig till Canon! En gång Canonägare, alltid canonägare. Vet många som gått från pentax å sony till Canon.

Satsa på antingen:
                    20D - (3000kr)
                    30D - (4500kr)
                    40D - (6000kr)

Å va inte rädd för att köpa begagnat! Men som micke sa. hegethorns.se är bra å billiga!
                    Jag har aldrig fattat ditt hat mot Nikon, är du avundsjuk för att Canon inte alltid kan vara etta?

Jag själv tycker att Sony går ut bra på marknaden och om några år kommer de hålla en extremt hög klass. Trodde på Olympus och Pentax men de verkar ha halkat efter igen.

Kommentar

• Micke
                      Användare
                      • April 2002
                      • 9579

Ursprungligen postat av Lutt
                      Jag har aldrig fattat ditt hat mot Nikon, är du avundsjuk för att Canon inte alltid kan vara etta?
                      Det är fullt förståeligt är det är tungt att vara fanatisk canonist för tillfället, eller som en f.d. anställd hos Canon nyligen uttryckte det; " - det är inte kul att jobba på Canon när man är i underläge" .

Malawe: När du köper beganat så kolla antalet exponeringar och ta några testbilder för att se att bilderna ser bra ut, utan döda pixlar och andra konstigheter.

Kommentar

• Laesk
                        Användare
                        • February 2004
                        • 2447

Hehe de va längesen vi hade Canon/Nikon gnabb så de kan väl va kul

Jaja Nikon är 1:a nu, men de kvarstår att Canon har 100000 tals mer grymma objektiv ute på begagnatmarknaden, så mkt pengar finns att spara Tänk alla sportfotografer med sina stora vita fina objektiv. Tror Canon kommer äga sportsektionen länge länge!

Får väl erkänna att man är lite sugen på en Nikon D700 när den kommer, men men, ska ändå bli intressant vad 5D får för efterföljare, lär presenteras i slutet av september. Inte för jag har behov av nått bättre, men ändå kul me nya prylar Hade klarat mig gott på en 40D egentligen hehe

(går i tankarna om att sälja min 5D snart, så pass på)
                        Lennart "Laesk" Axelsson

With CANON you can!

Kommentar

• Oden70
                          Användare
                          • January 2007
                          • 869

E det inte så att canon och nikon e det som används av pro fotografer och därför e dom toppen...
                          Min moster (pro fotograf) menar att för en vanlig glad amatör e Sony ett mycket bra alternativ för ett kanon pris....
                          Om man skall kolla foto tagna med Sony e det bara att kolla stiffes foto på troffetråden.
                          Tycker det talar sitt tydliga språk..... Har inte sett bättre bilder här tagna med varken nikon eller canon kameror.... Tycker stiffes Sony återger färger
                          och annat LIKA bra som canon och nikon...
                          Så vill du ha en ny i butik tycker jag att det e rätt kamera att köpa. Skulle jag köpt min kamera själv så hade det blivigt en Sony A300....
                          Tycker att den kameran ger mest för pengarna, och blev den inte utsedd till "best buy" i USA 2007 eller om det var A200an.. Spelar ingen roll för det verkar vara en grym kamer för oss glada amatörer som inte fotar motortävlingar eller andra semipro bilder.....
                          Petrochromis is da shit8)8)

Kommentar

• Lutt
                            Användare
                            • October 2005
                            • 1919

Har inte stiffe en canon

Sony gör bra kameror, de fick inte bara märket konica minolta utan även hur man gör en bra kamera.
                            Saken är den att Sonys kameror är bra men där tar det stopp, deras stora tunga artilleri ligger i objektiven. Ge Sony några år så kommer dem vara uppe i toppen och slåss med Canon och Nikon.

Det är min åsikt om Sony.

Kommentar

• Laesk
                              Användare
                              • February 2004
                              • 2447

Ursprungligen postat av Lutt
                              Ge Sony några år så kommer dem vara uppe i toppen och slåss med Canon och Nikon.

Du får min Canon-utrustning om Sony ligger i toppen "om några år"!
                              (vet att du inte vill ha den, men du kan ju alltid sälja den)
                              Lennart "Laesk" Axelsson

With CANON you can!

Kommentar

• jarinen
                                Användare
                                • April 2003
                                • 1888

Under tiden ni träter om Nicon vs Canon, välj Pentax. Kanonkamera tror jag samtidigt som man har en fin möjlighet att opponera alla prylbögar på detta forum.

Ska du fota fisk, så är jag glad över vilken bild som helst men ska du impa på fotomaffian har du en stor uppgift framför dig. Jag är dock mer intresserad av din fisk oavsett bildkvalitet. Posta bara !!

Mvh Jari

Kommentar

Arbetssätt...