Nikon, Sony, Canon eller Pentax?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • StefanL
    Användare
    • August 2002
    • 10784

Nikon, Sony, Canon eller Pentax?

Jag kommer att köpa en ny DSLR kamera inom kort och vill få lite hjälp att avgöra vilken som är bästa alternativet av de märken jag angett...

Jag sneglar på Sony A300 samt Canon 20D...men är även lite sugen på en Nikon i samma prisklass..dvs runt 5000kr. Pentax vet jag minst om. Nu kommer jag endast att införskaffa ett macro objektiv som jag vet nu och det är tveksamt om jag kommer att ha mer än just standardobjektiv och sedan ett makro. Intresset för fotografering är stort, men inte gigantiskt...

Kommer att fotografera natur, sport, akvariefiskar, familjebilder...

Alla tips och råd mottages varmt.

Har tidigare ägt en Nikon D50 kit som jag var nöjd med, men som jag ändå sålde.
  • Lutt
    Användare
    • October 2005
    • 1919

Vad sägs om Nikon D60?

OT om det är ok Malawe: Kan någon bekräfta detta...har man slutat sälja D40X men fortfarande säljer D40?

Kommentar

• Oden70
      Användare
      • January 2007
      • 869

Ursprungligen postat av Malawe
      Jag kommer att köpa en ny DSLR kamera inom kort och vill få lite hjälp att avgöra vilken som är bästa alternativet av de märken jag angett...

Jag sneglar på Sony A300 samt Canon 20D...men är även lite sugen på en Nikon i samma prisklass..dvs runt 5000kr. Pentax vet jag minst om. Nu kommer jag endast att införskaffa ett macro objektiv som jag vet nu och det är tveksamt om jag kommer att ha mer än just standardobjektiv och sedan ett makro. Intresset för fotografering är stort, men inte gigantiskt...

Tycker du skall känna på hur dom olika kamrorna känns i handen och sedan gå på magkänslan... Med 20d gillar jag.......
      Petrochromis is da shit8)8)

Kommentar

• StefanL
        Användare
        • August 2002
        • 10784

Kan mycket väl tänkas...

Är det någon som vet om det finns någon onlinebutik som är pålitlig och billig?...dvs om man inte vill köpa beggat.

Kommentar

• StefanL
          Användare
          • August 2002
          • 10784

Ursprungligen postat av Oden70
          Tycker du skall känna på hur dom olika kamrorna känns i handen och sedan gå på magkänslan... Med 20d gillar jag.......
          Har känt på kamerorna och det är jämt skägg mellan Canon och Sony. Canon känns mer gedigen..mer tyngd..medans jag fick ett kanonbra grepp på Sonyn.

Kommentar

• Håknil
            Användare
            • December 2005
            • 484

Pentax K20 borde gälla i detta fall.

Den tar dessutom alla gamla objektiv med "k-bajonett".
            Det finns ett ganska stort utbud av objektiv på begagnat-
            marknaden med Pentax originalobjektiv.
            Apparaten kostar dock en del,10 papp och uppåt beroende
            på tillbehör.

Lycka till

Håkan

Kommentar

• Micke
              Användare
              • April 2002
              • 9579

Är det någon som vet om det finns någon onlinebutik som är pålitlig och billig?...dvs om man inte vill köpa beggat.
              www.hegethorns.se
              Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
              Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

Kommentar

• Niklas Olsson
                Användare
                • February 2003
                • 1156

Mycket du ska fota.. Tror det kan bli lite "tajt" med standardobjektivet och ett macro om du t.ex. ska täcka in sportfotot där. Beror ju iofs. vad det är för sport (biljard är ju också en sport) men ska du t.ex fota handboll, fotboll å såna grejer krävs det nog också ett objektiv med större brännvidd (från 200 och uppåt och då även kanske ett ljusstarkt sådant beroende på vad det är du ska fota).
                //Niklas

www.nofoto.se
                Nofoto på Facebook

Kommentar

• StefanL
                  Användare
                  • August 2002
                  • 10784

Ursprungligen postat av Niklas Olsson
                  Mycket du ska fota.. Tror det kan bli lite "tajt" med standardobjektivet och ett macro om du t.ex. ska täcka in sportfotot där. Beror ju iofs. vad det är för sport (biljard är ju också en sport) men ska du t.ex fota handboll, fotboll å såna grejer krävs det nog också ett objektiv med större brännvidd (från 200 och uppåt och då även kanske ett ljusstarkt sådant beroende på vad det är du ska fota).
                  Nja..sportdelen är nog den minst viktiga. Tanken var väl mest på rörliga objekt.

Kommentar

• Niklas Olsson
                    Användare
                    • February 2003
                    • 1156

Ang. husen så kanske det vore ide att gå till en butik med ett bra sortiment å klämma på dom (du kanske redan där kommer välja bort ett par märken p.g.a ergonomin) och på det sättet har du ju färre att välja mellan. Nu finns väl iofs. inte alla de modeller du angett som nya men t.ex 20D är ju nästan samma som 30/40D i känsla. Kolla även runt på begagnatmarknaden hur det set ut på objektivfronten hos varje märke. Jag har köpt mina objektiv (förutom ett) begagnat så där finns pengar att tjäna. Sålde t.om. ett objektiv för ett par veckor jag använt ungefär ett år med vinst.
                    //Niklas

www.nofoto.se
                    Nofoto på Facebook

Kommentar

• Oden70
                      Användare
                      • January 2007
                      • 869

Vet att det finns ett bra beg. 20d hus på blocket ( i Eslöv) för 3500:- mkt lite annvänt. Skall till Eslöv på onsdag så jag kan kolla på den om du vill?? Tror nog han kan skicka det.Och skall du sedan bara ha ett orginal kitobjektiv till den så har jag sett på blocket för en dryg 500 ing..
                      När det gäller Sony 300an så såg jag den till mkt bra pris på expert med inbyterrabbat. var dryga 7500 och sedan fick man inbytes rabbaten samt någon form av cash back så det skulle bli 5500 ca ... Men tror det bara var det xet dom hade i butiken som var billigt.. men 20d är nog en toppkamera i den prisklassen, men jag e jävig eftersom jag har den själva

Kommentar

• cichlids4fun
                        NCS Medlem
                        • April 2002
                        • 3111

Kan mycket väl tänkas...

elgiganten brukar ha bra priser........

brukar väl dessutom ha ett fraktfritt alternativ där man hämtar i butik för billigare än affärspriset....

Mvh
                        Peter

don´t drink water-fish ..... in it!

Kommentar

• Olorin
                          Användare
                          • May 2005
                          • 1554

Kan mycket väl tänkas...

Har köpt prylar på cyberphoto, photax och bhphoto.com alltid med bra resultat så det verkar som att de flesta nätbutiker är seriösa. Cyberphoto har även vettiga recensioner och beskrivningar om kameror.

Jag har själv en Canon 20d, men rekommenderar Nikon just nu för att de ligger för på en del saker. d300 är en bra kamera om man har råd. d3 är superbra(men dyyr). Med börjar med man en d80 eller nåt så kan man ju byta hus någon dag och behålla objektiven. Och så kan man ju inte missa att D700 verkar bli en dräpare i klasssen mest pang för pengen.

Har inte testat Sony, men de är nog rätt bra, fast jag tyckte prisbilden var knepig på objektiven eftersom det verkar finnas lite pirat ännu.
                          Senast redigerad av Olorin; 05 July 2008, 08:14.
                          Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

Kommentar

• Micke
                            Användare
                            • April 2002
                            • 9579

Ursprungligen postat av Olorin
                            d300 är en bra kamera om man har råd. d3 är superbra(men dyyr).
                            Då måste D700 vara superduperbra eftersom den är en kombination av dem .

För Malawes del skulle jag rekommendera att titta mer på vilket system som är intressant och mindre på kamerahuset. Objektiv och andra tillbehör behåller man medan kamerahusen med dagens utveckling är hopplöst omoderna efter 3-4 år.
                            Objektiven har också mycket större inverkan på slutresultatet än kamerahuset.
                            Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                            Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

Kommentar

• Oden70
                              Användare
                              • January 2007
                              • 869

Ursprungligen postat av Micke
                              Då måste D700 vara superduperbra eftersom den är en kombination av dem .

För Malawes del skulle jag rekommendera att titta mer på vilket system som är intressant och mindre på kamerahuset. Objektiv och andra tillbehör behåller man medan kamerahusen med dagens utveckling är hopplöst omoderna efter 3-4 år.
                              Objektiven har också mycket större inverkan på slutresultatet än kamerahuset.
                              Ett mycket bra svar Micke.... Detta gör canon och nikon till det enda
                              valet då.. Menar om man i dagens läge tänker på framtida byten..
                              uppskattnings vis har man till 20d tillgång till ca 60 ef-s och 40 ef objektiv eller något liknande.. Blir ju en massa begangnade objektiv att välja mellan

Kommentar

Arbetssätt...