Nikon, Sony, Canon eller Pentax?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • defdac
    Användare
    • April 2002
    • 865

Även om dpreview.com är en gnutta Nikon-frälsta så rekommenderar jag verkligen deras ingående tester. Här är en jämförelse mellan 450d och d60:

Overall Image Quality längst ner på båda dessa tycker jag säger en hel del, speciellt det dom säger om att det är objektiven som sätter stopp för skärpan och den något plastigt brusfria känslan på låg ISO. Även att fokus inte alltid sitter så klockrent som jag trodde den skulle göra med en såpass dyr kamera - i vissa fall är det precis som dom säger helt omöjligt att få kameran att sätta fokus på en vald fokuspunkt trots att man pekar punkten på en högkontrast-kant i motivet:

Det kanske ska noteras att jag har en 40d, men vad jag förstått kunde jag nästan lika gärna väntat med att köpa kamera till 450d:n med tanke på att den verkar vara en mjukvarumässigt strippad 40d. Nu kommer jag iofs inte klara mig med en kamera som kör mindre änr 6 bilder/sek och har flera programmerbara förvalsinställningar. Men ändå, du fattar galoppen.
    http://www.defblog.se

Kommentar

• defdac
      Användare
      • April 2002
      • 865

En märklig sak jag som total datornörd blev lite förvånad över var vilken otroligt kraftig dator man behöver om man ska börja jonglera hundratals 10Mp+ bilder på samma smidiga vis som från min tidigare 4MP-kamera.

Trots att jag jobbar som mjukvarudesigner på Ericsson och har haft dator hemma sedan jag kunde gå och därmed har full koll på datorer så är det bara en av alla mina datorer här hemma som klarar att behandla bilderna smidigt. En kompis på jobbet har en 30d och kan knappt använda den för att det tar så lång tid att föra över bilder och manipulera dom med minnes+CPU-slukande RAW-konverterare typ ACR/Lightroom.

Ingen dator här hemma klarar av nya Lightroom btw. Jag rekommenderar verkligen att skaffa en kortläsare, 4 gig internminne i datorn och en/flera kratiga CPU:er och en snabbsnurrande hårddisk. Min kraftigaste dator här hemma är en laptop som har en halv gig och 1,6 Ghz processor med en trögsnurrande hd och det är en ren pina att tex batchkonvertera RAW-filer och bläddra mellan dom snabbt...
      http://www.defblog.se

Kommentar

• StefanL
        Användare
        • August 2002
        • 10784

Ursprungligen postat av Micke
        Avsaknaden av af-motor i Nikons billgare hus är knappast någon problem nu när de flesta objektiven har det, även "piratmärkena" har uppdaterat sina populäraste objektiv.

Malawe: Vilka funktioner är det du saknar på de billigare modellerna 1000D och D40/D40x?
        Jag har faktiskt inte tänkt på det speciellt mycket. Jag har kollat på olika sajter och för en novis så går man ju oftast på de senaste modellerna hos tillverkarna. Det är också dessa som säljs på olika onlinebutiker och även i vanliga butiker.

Jag brukar kolla olika sajter och se vilken rating de får i tester och så utgår jag från det. I stort sett det senaste och det bästa till bästa pris i den priskategori jag valt att hålla mig inom.

Jag har en fråga och det är om det är bättre att investera i ett kamerahus för att sedan köpa objektiven för de ändamål jag vill ha det till? De här kamerakiten har ju övrigt att önska vad jag förstått och det är då kanske vettigt att fundera på kamerahus istället för att gå på "paketpriserna".

Vilka objektiv är bra till de ändamål jag ska fota? (natur, porträtt (familje), akvariemiljö).

Kameran som jag ska köpa bör ligga i prisklassen 3000-5000kr exkl objektiv..eller 5000-8000kr inkl objektiv (kit).

De kameror som jag nämnt är Nikon D60/D80, Sony A300/A350, Canon 350D/450D.

Jag behöver ett allround objektiv samt ett macro. Ni får gärna ge konkreta förslag på objektiv till respektive kamera...men tänk prismedvetet och begränsat mer än att driva på med rena lyxprylarna (för mig).

Kommentar

• Niklas Olsson
          Användare
          • February 2003
          • 1156

Ett av dessa 2 modeller som passar de flesta kameratillverkarna som allroundobjektiv tror jag på, du kanske även kan hitta dessa begagnade till bra pris: http://www.cyberphoto.se/pri_tamron_...stan=&onshelf=

Ett macro har jag aldrig ägt så där har jag inget att komma med tyvärr.

En 400D med batterigrepp, fjärrkontroll och extra batteri för max 3800:-
          Senast redigerad av Niklas Olsson; 12 July 2008, 18:00.
          //Niklas

www.nofoto.se
          Nofoto på Facebook

Kommentar

• Olorin
            Användare
            • May 2005
            • 1554

Ok, i den budgeten skulle jag satsa på en Nikon D80 + 50mm 1,8 för 7500:- hos pixmania.

Sen när jag blivit lite sur för att jag inte får till det med akvariefotot skulle jag köpa en blixt för 2000, men det kan ju vänta nån månad
            Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

Kommentar

• StefanL
              Användare
              • August 2002
              • 10784

Ursprungligen postat av Olorin
              Ok, i den budgeten skulle jag satsa på en Nikon D80 + 50mm 1,8 för 7500:- hos pixmania.

Sen när jag blivit lite sur för att jag inte får till det med akvariefotot skulle jag köpa en blixt för 2000, men det kan ju vänta nån månad
              Haha...

Kommentar

• Olorin
                Användare
                • May 2005
                • 1554

Exakt. Då blir du glad två gånger. Först när du kan ta en massa trevliga bilder på det mesta.

Och så blir du glad en gång till när du inser hur skönt det är att ha Nikon Creative Lighting när du köper en blixt och slipper byta kamerahus eller köpa radiosändare och jox för 5000.

Skulle aldrig våga råda någon att köpa nåt jag inte tror på själv i längden.

Kommentar

• StefanL
                  Användare
                  • August 2002
                  • 10784

Ursprungligen postat av janne dansk
                  her är en bild taget med nikon d 60 kitobjektiv
                  http://www.zoopet.com/forum/showthre...69#post1163769 btv hur gick dett med din audi
                  mvh janne
                  Ursäkta Janne att jag missade din fråga.

Problemet med att Audin gick orent hade att göra med att en luftslang hade spruckit. Jag försökte hitta en ny sådan slang men det var omöjligt så jag körde en beprövad metod och det fick bli "All-American" silvertejp...hehe. När slangen blev tät så gick bilen hur fint som helst. En riktigt udda sak måste jag säga och jag funderade länge på om problemet verkligen kunde vara så simpelt.

Kommentar

• StefanL
                    Användare
                    • August 2002
                    • 10784

Canon EOS 450D kit ligger nu på 6490kr hos Elgiganten online:

Canon EOS 450D kit

Kollar även på Nikon D80 kit och det ligger nu på 7390kr hos Elgiganten online:

Nikon D80 kit

Frågan är om Nikon D80 är närmare 1000kr bättre än Canon EOS 450D?

Håller även koll på beg marknaden och ligger lite på lur..hehe. Kanske dyker det upp något. Har ingen panik att köpa men räknar med att ha en kamera innan månadens slut.

Är lite sugen på att invänta testresultat på Canon EOS 1000D...som kommer ligga på ca 5000kr.
                    Senast redigerad av StefanL; 12 July 2008, 21:06.

Kommentar

• Micke
                      Användare
                      • April 2002
                      • 9579

Ursprungligen postat av Malawe
                      Håller även koll på beg marknaden och ligger lite på lur..hehe. Kanske dyker det upp något.
                      Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                      Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

Kommentar

• Niklas Olsson
                        Användare
                        • February 2003
                        • 1156

Är lite sugen på att invänta testresultat på Canon EOS 1000D...som kommer ligga på ca 5000kr.
                        Här har du en test av den:

Här kan du jämföra den mot andra modeller: http://www.dpreview.com/reviews/sidebyside.asp
                        //Niklas

www.nofoto.se
                        Nofoto på Facebook

Kommentar

• doctor
                          Användare
                          • December 2003
                          • 238

Kitzoomarna är bra startobjektiv men inte mycket mer. Ska du ha nått bättre spräcker du budgeten en smula.
                          Det här paketet presterar bättre än vad 18-55an gör t ex men kostar ju mera såklart, http://www.cyberphoto.se/?http://www...rticle=D801870

Den här skulle kanske funka oxå, vr skiljer den mot elgigantens paket. Kan vara värt en slant. http://www.cyberphoto.se/?http://www...le=NiD601855VR

Man kan säkert fota akvarier fint med den men cls är bra grejjer som underlättar mycket så min röst faller på att lägga en slant extra från början så att du får utrustning du kan växa lite i oavsett vilket fabrikat du väljer.

Kan lite för lite om övriga fabrikat för att rekomendera nått särskilt tyvärr. Bra tekniskt kvalitet lär ju alla leverera.

Kommentar

• cichlids4fun
                            NCS Medlem
                            • April 2002
                            • 3111

Canon EOS 450D kit ligger nu på 6490kr hos Elgiganten online:

Canon EOS 450D kit

Kollar även på Nikon D80 kit och det ligger nu på 7390kr hos Elgiganten online:

Nikon D80 kit

Frågan är om Nikon D80 är närmare 1000kr bättre än Canon EOS 450D?

Håller även koll på beg marknaden och ligger lite på lur..hehe. Kanske dyker det upp något. Har ingen panik att köpa men räknar med att ha en kamera innan månadens slut.

d80 billigt

Mvh
                            Peter

don´t drink water-fish ..... in it!

Kommentar

• Olorin
                              Användare
                              • May 2005
                              • 1554

Ursprungligen postat av cichlids4fun
                              Man undrar lite över vad det här är för någon form av gråimport eller stulet gods, det var väl billigt med inte superbilligt ändå.

Du kan gå på det där paketet på Elgiganten, det är ju hyggligt pris och en riktig butik du kan gå och klaga i om du skulle få ett måndags ex. Shoot!

Kommentar

• Johan F
                                Användare
                                • March 2006
                                • 2439

Ursprungligen postat av Laesk
                                Får skaffa roligare firrar att fota... å träna mer me blixtarna, aja fotad me

1D mark III , 20cm mellanring , 70-200/2,8 @ 155mm , 2st 580EX II blixtar på karet.
                                ca 70cm avstånd till firren

1/300 , F16 , ISO100

Lite tydligare skärpa: http://hem.bredband.net/b396924/Fiskar/Scalare2.jpg

Kan fota fler en annan dag då jag inte har sprängande huvudvärk o lite roligare firrar hehe.. polarens discus kanske
                                Hej Laesk,

Har beställt mellanringar för att prova med Canon EF 70-200/2,8 L IS USM objektivet. Hoppas att jag får dom under nästa vecka.

Hälsningar

Johan
                                3000 liter med Tropheus
                                http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
                                Tropheus sp. black Ikola
                                Tropheus sp. black Caramba
                                Tropheus red bishop Caramba
                                Tropheus Moorii Kambwimba
                                Tropheus Moorii Kapampa
                                Tropheus Duboisi Maswa

Kommentar

Arbetssätt...