If this is your first visit, be sure to
check out the FAQ by clicking the
link above. You may have to register
before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages,
select the forum that you want to visit from the selection below.
Min erfarenhet av tofsalger (och jag har haft en hel del sådana) är att de älskar färskt kranvatten, så massor av vattenbyten har nog rakt motsatt effekt.
Som Mike skriver fungerar väteperoxid bra för att bli av med dessa. Ta peroxid i en "medicinspruta" från apoteket och dutta ut en skvätt på algerna och de dör ganska omedelbart.
Jag köpte fem Siameser och de städade undan lite alger från kanterna på blad. På pinnen finns typ allt kvar. Det enklaste skulle vara att plocka bort barken för det sitter bara på barken och inte på trät. Fast det är roligare att se om Siameserna fixar jobbet på någon månad.
Nu har jag filmat vad som händer om man släpper ner en algbevuxen sten (tofsalger) i ett av mina troffekar. Man kan spola fram till ungefär en minut innan det händer nått.
Nu har jag filmat vad som händer om man släpper ner en algbevuxen sten (tofsalger) i ett av mina troffekar. Man kan spola fram till ungefär en minut innan det händer nått.
Kommentar