Problem med Ancistrusrom

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • leab
    Användare
    • July 2006
    • 58

Problem med Ancistrusrom

Hej imorse märkte jag att det på botten låg en hög med rom som ingen verkade bry sig om att vårda, däremot var det en hona där och kalasade såg det ut som.
    Jag har 2 honor och 1 hanne + några malyngel i den burken men inga andra fiskar.
    Det är andra gången på ett par månader jag sett detta.

Hoppas någon kan hjälpa till med en förklaring.

Hälsningar Leif
  • Fisken94
    Användare
    • April 2007
    • 44

Har hört flera det har hänt för men ska tydligen funka att bara låta
    romen vara och så den kläcks...
    Själv har jag aldrig haft såna problem med min ancistrus grupp(2+6)...
    Hoppas det blir några yngel allafall

Kommentar

• Anders i Askim
      NCS Medlem
      • February 2008
      • 1032

Hej Leif!
      Ancistrusar är ganska bökiga då de leker och är lekgrottan för liten kan inte fiskarna turas om över det valda lekstället på ett smidigt sätt.
      Själv kör jag urgröpta cocosnötter som lekgrotta med gott resultat.
      Alternativt så kommer inte föräldrarna överens vem skall vakta och fläckta friskt vatten på ägg/yngel, utan bråk uppstår och äggen flyger ut.
      Dock är det enkelt att dra upp äggen artificiellt: lägg romkakan i en finmaskig hov som du mörklägger så gott det går och mkt friskt vatten vatten från utblåset till en pump så utvecklas dom bra där.

Mvh Anders
      Mvh Anders
      Cyathopharynx foae Sibwesa, Cyprichromis microlepidotus Bulu point, Cyprichromis coluratus Mbita, Xenotilapia papilio Tembwe Deux, Xenotilapia ochrogenys Kigoma, Tanganicodus irsacae Mabilibili, Phyllonemus typus.

Kommentar

• leab
        Användare
        • July 2006
        • 58

Jag har ju ändå ingenstans att göra av dom så romen får ligga kvar ett tag så får vi se vad som händer. Tack för svaren i alla fall.

/Leif

Kommentar

• Lutt
          Användare
          • October 2005
          • 1919

Hos Ancistrus arterna är det hanen som vaktar ägg och yngel. Jag känner inte till någon L-mal där äggen vaktas av en hona.

Vad som kan ha hänt kan bero på många saker men oftast är det för att hanen har blivit stressad av nåt eller att det har varit dålig vattenkvalité, då slänger hanen ut dem direkt.

Kommentar

• Bilbo
            NCS Medlem
            • April 2002
            • 1159

Har varit med om att enstaka romkorn har "bökats" ut ur krukan, dessa har kläckts helt utan problem!
            // Magnus Arvidsson

Kommentar

• leab
              Användare
              • July 2006
              • 58

Jo det blev åtminstone 6st små gulingar som simmade runt på rutorna i morse.
              Nu i kväll finns inga kvar, men det spelar ingen roll, jag måste ändå tömma burken för totalrengöring. Det var länge sedan jag bytte vatten/gjorde rent så det är ett måste. De yngel som är lite större suger jag upp.

/Leif

Kommentar

• Lutt
                Användare
                • October 2005
                • 1919

Nej töm inte akvariet helt på vatten, då är du tillbaka på ruta 1 och du förlorar balansen i karet.

Kommentar

• leab
                  Användare
                  • July 2006
                  • 58

Jo men nu är det så att det går bara några ancistrusar där och dom klarar ju det mesta.

Jag har inte gjort rent på mer än ett 1/2 år så sanden är alldeles svart så jag tror nog malarma mår bättre med en rengöring än utan.
                  Skulle det gå åt skogen så får det göra det, jag kan ändå inte ta hand om ynglen jag får.
                  /Leif

Kommentar

Arbetssätt...