If this is your first visit, be sure to
check out the FAQ by clicking the
link above. You may have to register
before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages,
select the forum that you want to visit from the selection below.
En annan ciklid med liknande förvirring är Cynotilapia pulpican, eller den beskrevs i alla fall så av Tawil 2002. Men konings kallar den för Pseudotropheus pulpican och inom hobbyn kallas den fortfarande oftast för Pseudotropheus sp. "kingsizei likoma".
Nu blir det mycket snack och det beror naturligtvis på mig, om hur Metraclima maisoni zebror är. Anledningen att jag har lagt mig i tråden är att det finns ett stort missförstånd eller en djungel av olika namn på dessa zebra fiskar.
Jag har haft mina ? fiskar i snart 2,5 år och vet fortfarande inte rätt art namn. Fast jag var noga med att köpa fina fiskar från en stor odlare som har VF fiskar.
Nu blir det mycket snack och det beror naturligtvis på mig, om hur Metraclima maisoni zebror är. Anledningen att jag har lagt mig i tråden är att det finns ett stort missförstånd eller en djungel av olika namn på dessa zebra fiskar.
Jag har haft mina ? fiskar i snart 2,5 år och vet fortfarande inte rätt art namn. Fast jag var noga med att köpa fina fiskar från en stor odlare som har VF fiskar.
Nu pratas det ju uppenbarligen om två helt olika arter i denna tråd
"Maisonizebran" skall (tror i alla fall inte att någon här på slutet framfört någon annan synpunkt) heta Metriaclima sp. 'zebra chilumba', Maison Reef.
Vad gäller fisken från CB 4/2004 så fick jag just svar från Ad så kallar i alla fall han den just nu för Cynotilapia sp. 'gallireya'
Nu pratas det ju uppenbarligen om två helt olika arter i denna tråd
"Maisonizebran" skall (tror i alla fall inte att någon här på slutet framfört någon annan synpunkt) heta Metriaclima sp. 'zebra chilumba', Maison Reef.
Vad gäller fisken från CB 4/2004 så fick jag just svar från Ad så kallar i alla fall han den just nu för Cynotilapia sp. 'gallireya'
Kan du ge en länk till cb 4/2004 så man får läsa artikeln.
Spännande, nu är den en cynotilapia igen
Märkligt att den hamnar där, för såvitt jag vet betyder "cyno" hund på latin och det i sin tur hänvisar till de tydliga glesa tänderna i munnen hos cynotilapia. På en C. afra ser man ju tydliga glesa tänder, men på "zebra hara" eller "C. sp. gallireya" ser man ingen som helst antydan till cynotilapia-garnityr.
Lyckligtvis håller sig NCS till Ad's namnstandard, så diskussionen borde ju vara över för stunden och vi nöjer oss med att det är en Cynotilapia sp. "gallireya" höhö.
Märkligt att den hamnar där, för såvitt jag vet betyder "cyno" hund på latin och det i sin tur hänvisar till de tydliga glesa tänderna i munnen hos cynotilapia. På en C. afra ser man ju tydliga glesa tänder, men på "zebra hara" eller "C. sp. gallireya" ser man ingen som helst antydan till cynotilapia-garnityr.
Lyckligtvis håller sig NCS till Ad's namnstandard, så diskussionen borde ju vara över för stunden och vi nöjer oss med att det är en Cynotilapia sp. "gallireya" höhö.
Det kanske visade sig att den inte heller passade in i Metriaclima och då fick den vara kvar där den först placerades tills dess att någon ids artbestämma den. Vad vet jag
Senast redigerad av Kjell Fohrman; 27 June 2008, 23:22.
Märkligt att den kan vara en Cynotilapia? Jag håller med dig om tänderna som Cynotilapia har sedan så är min ca 12cm stora, kan cynotilapia verkligen bli så stora? Mina cynotilapia afra edwardi är bara 9cm stora.
Kommentar