Vad sjutton bablar ni om. Jag fattar ingenting.
Metriaclima zebra "maisoni" ?
Kollaps
X
-
-
Kommentar
-
På Akvarielagrets artlista har dom en ciklid som kallas Cynotilapia afra "Grayahili" undrar hur den ser ut?Kommentar
-
Den länken från malawikarsten liknar mina fiskar förutom att mina har 2 tvärrband på pannan.Senast redigerad av rent vatten; 25 June 2008, 20:22.Kommentar
-
Nu blir det mycket snack och det beror naturligtvis på mig, om hur Metraclima maisoni zebror är. Anledningen att jag har lagt mig i tråden är att det finns ett stort missförstånd eller en djungel av olika namn på dessa zebra fiskar.
Jag har haft mina ? fiskar i snart 2,5 år och vet fortfarande inte rätt art namn. Fast jag var noga med att köpa fina fiskar från en stor odlare som har VF fiskar.Kommentar
-
Nu blir det mycket snack och det beror naturligtvis på mig, om hur Metraclima maisoni zebror är. Anledningen att jag har lagt mig i tråden är att det finns ett stort missförstånd eller en djungel av olika namn på dessa zebra fiskar.
Jag har haft mina ? fiskar i snart 2,5 år och vet fortfarande inte rätt art namn. Fast jag var noga med att köpa fina fiskar från en stor odlare som har VF fiskar.
"Maisonizebran" skall (tror i alla fall inte att någon här på slutet framfört någon annan synpunkt) heta Metriaclima sp. 'zebra chilumba', Maison Reef.
Vad gäller fisken från CB 4/2004 så fick jag just svar från Ad så kallar i alla fall han den just nu för Cynotilapia sp. 'gallireya'Kommentar
-
Nu pratas det ju uppenbarligen om två helt olika arter i denna tråd
"Maisonizebran" skall (tror i alla fall inte att någon här på slutet framfört någon annan synpunkt) heta Metriaclima sp. 'zebra chilumba', Maison Reef.
Vad gäller fisken från CB 4/2004 så fick jag just svar från Ad så kallar i alla fall han den just nu för Cynotilapia sp. 'gallireya'Kommentar
-
Märkligt att den hamnar där, för såvitt jag vet betyder "cyno" hund på latin och det i sin tur hänvisar till de tydliga glesa tänderna i munnen hos cynotilapia. På en C. afra ser man ju tydliga glesa tänder, men på "zebra hara" eller "C. sp. gallireya" ser man ingen som helst antydan till cynotilapia-garnityr.
Lyckligtvis håller sig NCS till Ad's namnstandard, så diskussionen borde ju vara över för stunden och vi nöjer oss med att det är en Cynotilapia sp. "gallireya" höhö.Tony EnglundKommentar
-
Kommentar
-
Spännande, nu är den en cynotilapia igen
Märkligt att den hamnar där, för såvitt jag vet betyder "cyno" hund på latin och det i sin tur hänvisar till de tydliga glesa tänderna i munnen hos cynotilapia. På en C. afra ser man ju tydliga glesa tänder, men på "zebra hara" eller "C. sp. gallireya" ser man ingen som helst antydan till cynotilapia-garnityr.
Lyckligtvis håller sig NCS till Ad's namnstandard, så diskussionen borde ju vara över för stunden och vi nöjer oss med att det är en Cynotilapia sp. "gallireya" höhö.Senast redigerad av Kjell Fohrman; 27 June 2008, 23:22.Kommentar
-
Spännande, nu är den en cynotilapia igen
Lyckligtvis håller sig NCS till Ad's namnstandard, så diskussionen borde ju vara över för stunden och vi nöjer oss med att det är en Cynotilapia sp. "gallireya" höhö.Kommentar
-
Blir den bortåt 10 i sjön är 12 ingen sensation i akvarium."Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
c",)Kommentar
Kommentar