Ett klick för skogen

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Micke
    Användare
    • April 2002
    • 9579

Christer, det finns två bra alternativ om du inte gillar tråden.

1. Ignorera den och läs sån som intresserar dig istället.

2. Bli sponsor för klicken på Ettklickförskogen, ju fler sponsorer till klicken desto färre klick behövs. Då får du färre inlägg i denna tråden samtidigt som du får exponera ditt företag, smart va?
    Läs mer om hur du blir sponsor här.
    Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
    Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

Kommentar

• cf.akvarielagret
      Användare
      • April 2002
      • 5028

Ursprungligen postat av Per Bjellert
      Allvarligt talat Christer: Du är undflyende och arrogant. Det går faktiskt sällan att förstå vad du egentligen anser. Du är farlig för opinionsskapandet för du är bara arrogant och tillför egentligen ingen substans! Kom igen när du har en definierad åsikt som du står för och verkligen företräder. Som det är nu livnär du dig bara på att misstänkliggöra andras engagemang - inte på att tillföra debatten något!
      Debatten har två sidor dom som blint tror att detta är ideelt och vi nättroll som misstänker en oseriös stiftelse (utan insikt i utgifterna)
      men det måste vara bra för alla att diskutera detta
      Varför ska jag inte få yttra mig?
      jag är Ateist
      men Gud talade till mig
      Gud är stor
      jag frågade hur stor ? inget svar
      han kanske behövde låna toaletten

Kommentar

• cf.akvarielagret
        Användare
        • April 2002
        • 5028

Ursprungligen postat av Micke
        Christer, det finns två bra alternativ om du inte gillar tråden.

1. Ignorera den och läs sån som intresserar dig istället.

2. Bli sponsor för klicken på Ettklickförskogen, ju fler sponsorer till klicken desto färre klick behövs. Då får du färre inlägg i denna tråden samtidigt som du får exponera ditt företag, smart va?
        Läs mer om hur du blir sponsor här.
        Jag går med i deras Stiftelse om jag får ta del av deras utgifter mums
        jag är Ateist
        men Gud talade till mig
        Gud är stor

Kommentar

• Per B
          Användare
          • September 2005
          • 1250

Ursprungligen postat av Krille J-son
          kan bara instämma Christer
          Ok, Krille. Då är det ju bara för dig att koncentrera dig på hur du ska få ut skiten i botten på ditt akvarium. Oerhört intressant (tycker vissa) - andra har redan löst ditt världsproblem. Jag har dock fram tills nu inte bemödat mig om att gå in i din tråd och kallat den en riktigt ointressant tråd för värdelöst vetande, nu tycker jag dock att jag kan kalla den en riktig skittråd!
          mvh Per

Tanganyika och Västafrika i burkarna

Kommentar

• cf.akvarielagret
            Användare
            • April 2002
            • 5028

Per
            varför är du så otrevlig ?
            vi har en bättre nivå på diskussionerna
            ta det sakligt i stället
            jag är Ateist
            men Gud talade till mig
            Gud är stor

Kommentar

• Per B
              Användare
              • September 2005
              • 1250

Vilka är de "vi" du talar om? Jag tror att du är ganska isolerad big "CF"!
              mvh Per

Kommentar

• joe
                Användare
                • June 2006
                • 1451

"Öppet" klick - jag klickar dagligen, men skriver inte alltid...även om det verkar som om det skulle behövas för att tydliggöra att vi är långt fler som tror på idealitet och goda människor än tvärsom!

Naturarvet samlar in pengar för att köpa upp och för alltid bevara gammal skyddsvärd skog i Sverige.
                MVH - joe

Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!

Kommentar

• Gäst

Ursprungligen postat av Per Bjellert
                  Ok, Krille. Då är det ju bara för dig att koncentrera dig på hur du ska få ut skiten i botten på ditt akvarium. Oerhört intressant (tycker vissa) - andra har redan löst ditt världsproblem. Jag har dock fram tills nu inte bemödat mig om att gå in i din tråd och kallat den en riktigt ointressant tråd för värdelöst vetande, nu tycker jag dock att jag kan kalla den en riktig skittråd!
                  Ok Per då får jag börja med att be dig så hemskt mycket om ursäkt om jag trampat på ngn öm tå..förlåt.

Om ämnet i "min" tråd inte passar dig kan du ju pm:a några förslag på ämnen som skulle passa herrn.

God jul på dig Per

Kommentar

• cichlids4fun
                    NCS Medlem
                    • April 2002
                    • 3111

om inte denna tråd fanns skulle jag glömma bort det, visst christer måste ju få ha sin åsikt men gillar man inte hans åsikt så får man ju välja att bemöta den eller ignorera den.

men det finns ju fler människor i detta forumet som man hellst ignorerar, om man besvarar deras oftast provocerande uttalanden och så gör man ju dem en tjänst genom att ge dem uppmärksamhet det är ju det de är ute efter.

men klicka här tänker jag fortsätta med oavsett vad någon tycker så länge sponsorerna betalar så väljer jag att fria, då finns det ju en chans att man gör en insats till, mödan är ju så liten som ett klick på nätet
                    Mvh
                    Peter

don´t drink water-fish ..... in it!

Kommentar

• joe
                      Användare
                      • June 2006
                      • 1451

Ursprungligen postat av cichlids4fun
                      om inte denna tråd fanns skulle jag glömma bort det, visst christer måste ju få ha sin åsikt men gillar man inte hans åsikt så får man ju välja att bemöta den eller ignorera den.

men det finns ju fler människor i detta forumet som man hellst ignorerar, om man besvarar deras oftast provocerande uttalanden och så gör man ju dem en tjänst genom att ge dem uppmärksamhet det är ju det de är ute efter.

men klicka här tänker jag fortsätta med oavsett vad någon tycker så länge sponsorerna betalar så väljer jag att fria, då finns det ju en chans att man gör en insats till, mödan är ju så liten som ett klick på nätet
                      Amen till detta, kompis!
                      MVH - joe

Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!

Kommentar

• palleh
                        Användare
                        • December 2006
                        • 704

Har klickat sedan början, men Klick för skogen!
                        http://picasaweb.google.com/palleph

Nya bilder laddas upp hela tiden

Mvh Patrik

Kampfisk!

Kommentar

• Per B
                          Användare
                          • September 2005
                          • 1250

Klick!

Naturarvet samlar in pengar för att köpa upp och för alltid bevara gammal skyddsvärd skog i Sverige.
                          mvh Per

Kommentar

• Micke
                            Användare
                            • April 2002
                            • 9579

Klick!

Kommentar

• Micke
                              Användare
                              • April 2002
                              • 9579

Ursprungligen postat av cf.akvarielagret
                              Debatten har två sidor dom som blint tror att detta är ideelt och vi nättroll som misstänker en oseriös stiftelse (utan insikt i utgifterna)
                              men det måste vara bra för alla att diskutera detta
                              Varför ska jag inte få yttra mig?
                              Efterson du tydligen inte bemödade dig att läsa svaret från stiftelsen som länkades tidigare i tråden så lägger jag in det här också.
                              Här kan du även läsa om ekonomin, slutresultatet får du väl vänta på ett tag.

Ett klick för skogen svarar Per Karlsson.

Borrhålen
                              Borrhålen som gjordes i Verle var en del av ÖSI, översiktlig skogsinventering, som gjordes över hela Sverige 1992. En borrkärna skapar ett litet hål på 5 mm i stammen vilket läker ut på cirka två veckor. Trädet påverkas inte av borrningen.

Verleskogens ålder
                              Att Verleskogen bedöms vara en gammelskog stöds av SNF, Skogsstyrelsen och Länsstyrelsen.
                              I en gammelskog är trädbeståndet i olika åldrar, från ungträd till flera hundra år gamla träd. Det ger en gammelskog biologisk mångfald och en åldersmässig fördelning av träden, vilket är karaktäristiskt för en gammelskog. Gammelskog och naturskog betecknar samma sorts skog.

Verleskogens värdering
                              Ett klick för skogen har rådgjort med ett flera skogsvärderare som bedömt att priset är rimligt. Eftersom Per Karlsson ifrågasätter deras kompetens, ber vi att få hänvisa till Christer Lundberg på Skogsstyrelsen. Han är en av de som står bakom värderingen.

Eventuella vägar i Verleskogen
                              Ale kommun har fått all information angående kontraktet, inklusive information om den gemensamma ansökan om inrättande av en gemensamhetsanläggning (GA), med ändamålet väg, som lämnats in av nuvarande markägare. Den ursprungliga ansökan om detta lämnades alltså in före tecknandet av kontraktet. Ett klick för skogen har alltså INTE ett servitut på väg inskrivet i avtalet. Bildas ett reservat blir det sannolikt inte aktuellt med vägsträckning genom området. Lantmäteriet får då söka andra alternativ.

Skyttebana
                              Att det är en skjutbana i närheten hindrar inte den biologiska mångfalden att bevaras och frodas. Det finns i dagsläget inte något som skulle kunna påverkas av närheten till skyttebanan. Om man väljer att följa Per Karlssons resonemang till slut, skulle inte tätortsnära naturreservat/grönområden/gammelskogar kunna finnas, eftersom vi har buller och ljud från vägar, flygplatser och/eller industrier på många ställen.

Jakträtt i Verleskogen
                              Ett klick för skogen anser att jakten är en viktig del av svensk kultur. Kontraktet medger därför en personlig jakträtt till nuvarande ägare. Den jakträtten kan inte överlåtas eller utarrenderas. I avtalet finns tydliga begränsningar om hur jakten får gå tillväga, t ex får inga fordon användas samt ingen skada göras på träden. När detta personliga avtal går ut, kommer ingen att kunna överta det. Värt att nämna i sammanhanget är att jakten påverkas oftast inte när staten bildar naturreservat.

Verleskogens kostnader
                              Räknaren på hemsidan började ticka direkt när Årrenjärka var uppköpt, år 2005. I de 7 450 000 kr som behöver samlas in ska stiftelsens alla kostnader under tre år täckas. D.v.s. 1 000 000 kr ska täcka kostnader som revisorer, drift och underhåll av hemsidan, lagfart om cirka 200 000 kronor och utskick. Samt framtida kostnader för stigar och informationsskyltar om vi lyckas med insamlingen. Vår målsättning att Ale-borna ska utnyttja Verleskogen som det den är – en fantastisk gammelskog.
                              Enligt 90-kontot får 25 % av insamlat kapital gå till omkostnader. På summan 7 450 000 kr medger lagstiftningen 1.8 miljoner i kostnader, vi beräknar 1 miljon i omkostnader. I den summan ingår ingen lön.

Kartan över Verleskogen
                              Per Karlsson påstår att vi medvetet hade en missvisande karta. Naturligtvis är det inte så!
                              Skogsrutorna är symboliska köp och med det webbsystem vi har kan endast en kvadratisk karta göras. Därav blev ytan för stor. Vi beklagar detta, vi har ändrat kartan, vi har bett om ursäkt och känner sig någon förfördelad i detta så beklagar vi å det yttersta.

Möte med Hålanda-borna
                              Ett klick för skogen hade planerat att ha ett möte med Hålanda-borna för att kunna kommunicera direkt och få en chans att reda ut alla missförstånd. Christer Damm, ordförande för ortsutvecklingsmötena i Hålanda, har berättat för oss att de inte har nästa möte förrän i april. Vi har framfört att vi gärna kommer upp och Hålanda-borna är hjärtligt välkomna att höra av sig till oss för ytterligare information eller bokning av ett öppet möte. Givetvis gäller det alla Ale-bor!

Ett fortsatt meningsutbyte med Per Karlsson är inte intressant. Vi bedriver ett seriöst arbete för att bevara den lilla rest av Sveriges gammelskogar som ännu finns kvar. Vi har fullt upp med att distribuera julkort, skicka diplom och arbeta för att få in pengar till Verleskogens bevarande. Däremot ser vi gärna att du som har frågor, funderingar eller vill stötta vårt arbete hör av dig. Ring eller e-posta – vi svarar direkt.

Vår målsättning är att Verles gammelskog ska finnas kvar för våra barn och barnbarn. Vi vill så innerligt gärna att ni som Ale-bor ska dela den visionen med oss.

www.ettklickforskogen.se

Kommentar

• Mattias777
                                Användare
                                • November 2006
                                • 1493

Som sagt var. Jag är den förste att be om ursäkt för tår jag trampat på om detta verkligen fungerar och går rätt till.

Det som förbryllar mig är att vissa verkligen visar sina huggtänder bara för att man ifrågasätter nåt som dom inte ifrågasätter. Jag önskar med en bevarad miljö, skog m.m. Men när jag sett hur vissa reagerar så verkar min teori om människan stämma ännu mer tyvärr

http://www.fiskformedlingen.se/odl.asp?id=353

Kommentar

Arbetssätt...