Ett klick för skogen

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Eva K.

Svar från skogen/Eva K.

Hej!
    Tack för belysande inlägg!

Jag gör allt just nu för att bemöta det som sprids på nätet. Vi kommer också att skicka in en insändare för att bemöta kritiken.

Så tack för ert stöd! Köp några granar till julen eller varför inte julkort?

Ha det så bra och en riktigt god jul önskar vi från skogen till cikliderna!

Eva K.

Kommentar

• nils42
      Användare
      • January 2003
      • 931

[QUOTE=cf.akvarielagret;

GUD VAD JAG ÄLSKAR KONTANTER[/QUOTE]

Hej!
      Får jag avslöja en hemlighet? Du är inte ensam!
      Hemligheten är väl ett klick för skogens årsredovisning för mig. Kan inte den redovisningen läggas ut här på nätet?
      Hälsn Nils

Kommentar

• malawijanne
        Banned
        • November 2005
        • 3217

Ursprungligen postat av nils42
        Hej!
        Får jag avslöja en hemlighet? Du är inte ensam!
        Hemligheten är väl ett klick för skogens årsredovisning för mig. Kan inte den redovisningen läggas ut här på nätet?
        Hälsn Nils
        Hoppsan, ja då kanske tråden kommer igång igen, det är ju trots allt fredag.
        Ja, jag skulle också vilja se den redovisningen, men det lär nog ta lite längre tid, till skillnad vad registreringen som användare på NCS gjorde.Janne

Kommentar

• cf.akvarielagret
          Användare
          • April 2002
          • 5028

Ursprungligen postat av Eva K.
          Hej!
          Tack för belysande inlägg!

Jag gör allt just nu för att bemöta det som sprids på nätet. Vi kommer också att skicka in en insändare för att bemöta kritiken.

Så tack för ert stöd! Köp några granar till julen eller varför inte julkort?

Ha det så bra och en riktigt god jul önskar vi från skogen till cikliderna!

Eva K.
          Jag ska försöka vara trevlig jag har ställt ett par raka frågor,skulle man kunna få svar på dom
          hitills har du bara sagt att man är ett troll när man ifrågasätter (jag gillar troll ganska likt mig faktiskt)
          jag är Ateist
          men Gud talade till mig
          Gud är stor
          jag frågade hur stor ? inget svar
          han kanske behövde låna toaletten

Kommentar

• Per B
            Användare
            • September 2005
            • 1250

Man kan ju välja att hänga på när drevet går och man kan välja att försöka ta reda på så mycket som möjligt innan man skapar sig en uppfattning.

Den Per Karlsson som står för nästan 100 procent av den kritik i de fem artiklar som Keno hänvisar till i sitt inlägg, är skogsägare och äger mark som gränsar till den aktuella urskogen som stiftelsen ettklickförskogen försöker köpa. Han sitter bland annat på ett jägarforum, http://forum.robsoft.nu/viewtopic.php?f=56&p=731074 och försöker få stöd för sina åsikter att stiftelsen är någon form av gangsterförening som är ute efter att stjäla pengar. Även om jag är jägare själv så har jag en ganska kritisk inställning till många jägares miljötänkande och villighet att ta ansvar. Alltför ofta hör jag argument som bara gynnar den egna rätten att jaga. Även på det forum jag länkar till här ovan förekommer det inlägg till stöd för Per Karlsson, inlägg av den kalibern som ger mig otäcka vibbar av "Den sista färden":

"maglun" skriver "Dessutom är de ju jaktfientliga, och organisationer som är fientligt inställda till jakt skall inte stödjas!"

Remmpa skriver "Vi robsoftare kanske skulle köpa skiftet, averka det och sen ha en eller några gemensamhets jakter där varje år BARA FÖR ATT."

Per Karlsson själv (dvs. signaturen förvirrad) skriver "Jag är i högsta grad inblandad. På grund av denna inblandning har jag raderat ett inlägg jag gjort i en annan tråd, för jag vet att det jag nu skriver kommer komma i "fel" händer".

Jag blir väldigt nyfiken på det där inlägget som inte får "komma i fel händer".

Per Karlssons kritik bygger på att han anser att stiftelsen är för dålig på att informera och anser att de borde tagit upp en del saker, så som servitut på bilväg, jakträtt och närheten till en skjutbana. Det är hans subjektiva uppfattning, jag blir inte speciellt upprörd över dessa saker. Han kritiserar också att bitar av hans skog finns/fanns med på en karta som visade vilken skog klickarna höll på att köpa. Jag har sett en hel del kartor med klickbara fält etc på nätet och det gemensamma för dem är att de inte är detaljerade utan ofta bara symboliska och ungefärliga. Per Karlsson försöker få det till att stiftelsen har felaktiga kartor för att lura klickare och bidragsgivare. För mig framstår han som manipulativ och jag undrar vilken hans dolda agenda är?

I brist på årsredovisning så kan oroliga finna tröst i de regler och den kontroll som utförs av SFI. Här kan man läsa om vilka regler som gäller för 90-konton och man får också reda på om misstankar leder till undersökningar av organisationer med 90-konton och så vidare:

http://www.insamlingskontroll.se/1202_Nyheter (fjärde nyheten uppifrån) går bland annat att läsa om Rosa bandet som CF tidigare skrev om i denna tråd: "sen har vi Rosa bandet som alla pengar gick till löner".

Jag säger inte att man ska vara okritisk och blåögd inför insamlingar och andra fenomen. Jag tycker bara att det alltför ofta bär iväg utan eftertanke när någon insinuerar något och drevet går.
            Senast redigerad av Per B; 21 November 2008, 21:03.
            mvh Per

Tanganyika och Västafrika i burkarna

Kommentar

• Per B
              Användare
              • September 2005
              • 1250

Visst ja, glömde ju denna:

Se alla dina favoriter bland videor och musik, ladda upp originalinnehåll och dela allt med vänner, familj och hela världen på YouTube.
              mvh Per

Kommentar

• Ola Svensson
                Användare
                • April 2002
                • 14633

Per, kul att du också läst igenom materialet. Du glömde att skriva att det är en kommunalpolitisk fråga. Ale kommun funderar på att stödja projektet med en hel del pengar, vilket självklart alltid leder till debatt.
                Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• malawijanne
                  Banned
                  • November 2005
                  • 3217

Ursprungligen postat av Ola Svensson
                  Per, kul att du också läst igenom materialet. Du glömde att skriva att det är en kommunalpolitisk fråga. Ale kommun funderar på att stödja projektet med en hel del pengar, vilket självklart alltid leder till debatt.
                  Ja det brukar ju bli bra när hobbypolitikerna lägger sig i, det vill säga kommunpolitikerna.
                  Nej jag är skeptisk.Janne

Kommentar

• LN
                    Användare
                    • December 2004
                    • 4744

Strålande inlägg Per o Micke.
                    Se Eva lätt som en plätt att lösa sakfrågan utan att anklaga någon för trollverksamhet.

klick
                    Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                    Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

Kommentar

• nils42
                      Användare
                      • January 2003
                      • 931

Ursprungligen postat av Per Bjellert
                      Man kan ju välja att hänga på när drevet går och man kan välja att försöka ta reda på så mycket som möjligt innan man skapar sig en uppfattning..
                      Hej!
                      Nja, det är väl inte jag som ska efterforska någons årsredovisning, utan den ska väl ändå föreningen stå för, eller? Har man rent mjöl i påsen är det väl inte ohemult att också ha rätt att se siffrorna i ett 90konto, eller?
                      Rätta mig gärna om jag tänker fel!
                      Hälsn Nils

Kommentar

• Per B
                        Användare
                        • September 2005
                        • 1250

Kan du tänka dig tanken att de inte ens har hört talas om Nils42 och därför inte heller kommit att tänka på att posta en årsredovisning till dig personligen?

Jag tror för övrigt att kravet på en hederlig organisation med 90-konto inte innefattar att visa upp årsredovisningen för varenda jäkla människa som knäpper med fingrarna. Du har inte tänkt utveckla din tanke genom att till exempel kontakta ettklickförskogen och be dem förklara hur du eventuellt ska kunna ta del av deras årsredovisning. Sitter du på ciklid.se och väntar på den så tror jag att du får vänta...
                        mvh Per

Kommentar

• cf.akvarielagret
                          Användare
                          • April 2002
                          • 5028

Men nu är det drevet som vill ha den
                          o då ska man mota olle i grind
                          jag är Ateist
                          men Gud talade till mig
                          Gud är stor

Kommentar

• cf.akvarielagret
                            Användare
                            • April 2002
                            • 5028

Ursprungligen postat av daniel_i_malmö
                            Jag håller med dig. Klick!

90-konton? Jag tar mig frihet att citera cf från tråden om den fonden:

"tänkte du överhuvudtaget att skänka något eller
                            är det bara för att få misstro andra ?"

/Daniel, som försöker tro gott tills motsatsen bevisats
                            JAG ÄR MED HAR DIPLOM O ALLT
                            jag är Ateist
                            men Gud talade till mig
                            Gud är stor

Kommentar

• nils42
                              Användare
                              • January 2003
                              • 931

[QUOTE=Per Bjellert;754353]Kan du tänka dig tanken att de inte ens har hört talas om Nils42 QUOTE]

Hej!
                              Detta är ju inte fråga om och hur egotrippad jag är; utan vad visar bokföringen? Den som driver verksamheten på ett 90konto ska själv redovisa detta.
                              Hälsn Nils

Kommentar

• Per B
                                Användare
                                • September 2005
                                • 1250

Ettklickförskogen är medlem i Frivilligorganisationernas Insamlingsråd:
                                Allt det senaste inom teknologi

Jag citerar från sidan: "Rådets 86 medlemmar är Sveriges stora insamlare såsom till exempel Cancerfonden, Rädda Barnen, Röda Korset, Greenpeace, Amnesty International, Lutherhjälpen, Plan Sverige, Sjöräddningssällskapet och Frälsningsarmén. Men även ett stort antal mindre insamlingsorganisationer är naturligtvis medlemmar och alla finns presenterade och går att nå under rubriken Medlemmar".

På sidan http://www.frii.se/1_fragorosvar.shtml står det så här:
                                "Hur mycket av min gåva används till administration och insamling?
                                Alla insamlingsorganisationer har kostnader för administration och insamling. Nivåerna på dessa kostnader skiljer sig mycket åt mellan olika organisationer. Hur det ser ut beror bland annat på arbetssätt och inriktning. Som givare ska du alltid kräva full insyn i hur din gåva används. En grundregel är dock att minst 75 % av de insamlade medlen ska gå till organisationens ändamål. Alla FRIIs medlemmar redovisar öppet hur de insamlade medlen fördelas. Under rubriken Medlem kan du enkelt få kontakt med samtliga FRIIs medlemmar".

På samma sida kan man läsa:

"För att jag som givare ska känna mig trygg: räcker det om den organisation jag vill stödja har ett 90-konto?
                                Nej, organisationen bör även vara medlem i FRII. Våra medlemmar har skrivit under på särskilda etiska riktlinjer och följer allmänt accepterade regler om personlig integritet. FRIIs medlemmar har även lovat att ställa upp sin årsredovisning enligt en viss gemensam mall som gör redovisningarna jämförbara och tydliga."

Slutligen:

"Vi är en insamlingsorganisation: hur blir vi medlemmar i FRII?
                                FRIIs styrelse väljer in nya medlemmar. Ni ska ha innehaft 90-konto i minst tre år och förbinder er att följa FRIIs etiska riktlinjer."

Här är FRII;s styrelse:

Styrelsen för 2008/2009:
                                Ordförande: Anna Hägg-Sjöquist (Plan Sverige)
                                Ledamot: George Olvik (Göteborgs Räddningsmission)
                                Ledamot: Petra Lindskog (Svenska Röda Korset)
                                Ledamot: Jonas Romson (Svenska Naturskyddsföreningen)
                                Ledamot: Fredrik Söderhielm (A Non Smoking Generation)
                                Suppleant: Dan Tavares (Cancerfonden)
                                Suppleant: Charlotte Enderlein (Radiumhemmets Forskningsfonder)
                                Suppleant: Peter Winberg (Neurologiskt Handikappades Riksförbund)

Vad jag förstår kan man alltså få tillgång till deras årsredovisning och FRII har den per automatik. Personligen anser jag att ett medlemskap i FRII och ett innehav av 90-konto som kontrolleras av SFI är tillräckligt för att jag ska anse att det är en seriös organisation. Men det är ju jag det...
                                mvh Per

Kommentar

Arbetssätt...