Fra

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ola Svensson
    Användare
    • April 2002
    • 14633

    Fra

    På allmän begäran kan vi här hylla eller spy galla över den nya lagen.
    Med vänliga hälsningar

    Ola
  • LN
    Användare
    • December 2004
    • 4744

    #2
    Är verkligen för denna lag.

    Vi låter många handlingar förbli laglösa i den personliga integritetens namn som det är idag.

    Men som alla "storebror ser dig" lagar så krävs det nogrann kontroll av skarprättarna.
    Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
    Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

    Kommentar

    • jarinen
      Användare
      • April 2003
      • 1888

      #3
      Skandal!!!

      Mvh Jari

      Kommentar

      • Lutt
        Användare
        • October 2005
        • 1919

        #4
        Undrar om Google verkligen kommer göra en bojkott nu

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Användare
          • April 2002
          • 4619

          #5
          Georg Orwells gamla "spåbok" är på väg att förverkligas.

          Kommentar

          • Ola Svensson
            Användare
            • April 2002
            • 14633

            #6
            Ursprungligen postat av LN
            Vi låter många handlingar förbli laglösa i den personliga integritetens namn som det är idag.
            I det här fallet har man silat mygg och svalt kameler. Inga terrorister kommer att skriva "hej jag heter X och Y och bor på Z gatan och tid och datum ska jag och terrorist A, B, C som bor på D, E, F, bomba svenska riksdagen", särskilt inte nu när det ska ske sökning på alla traffik utifrån vissa profiler. Pengarna i sjön helt enkelt och de minskar säkert chansen att få fatt på någon eventuell vettvilling.

            Men de kommer säkert på någon användning och missbrukar det som de gjorde med PUK-registret och Mijalovich. Synd att folk inte förstår vilken skandal det var. Man bröt ett kontrakt med hela Svenska folket (de som är födda i Sverige och gått med på att hamna i registret). Och ingen fälldes för det heller! Politiker och poliser fattar helt enkelt inte det här och kommer inte att fatta det i framtiden heller.

            Sen skulle det inte förvåna mig om vi få small av europakommissionen eller liknande. Jag är i Finland nu. De är inte glada. En stor andel av Finsk e-post och mobiltraffik går via Sverige.

            Men, men. Pengarna i sjön är nog starkaste argumentet mot. Och när de inte hittar något hittar de säkert ett nytt hot att leta efter. Först börjar de väl leta pedofiler.
            Med vänliga hälsningar

            Ola

            Kommentar

            • johnnie69
              Användare
              • February 2008
              • 105

              #7
              är varken för eller emot , men det jag tycker det är lite för mycket skrämmselpropaganda i det här fallet.

              Kommentar

              • LN
                Användare
                • December 2004
                • 4744

                #8
                Storebror har redan sett oss för länge sen

                Stod i en galleria i Brisbane i vintras. Höjde blicken för att se hur många kameror som tittade på mig. Jag såg 19 st jo 19 st från den fläcken jag stod.

                Ta en tripp till London i sommar så ska Ni se vad övervakning kan säga.

                Skillnaden med denna lilla lagändring är att nu kan skarprättarna använda den bevisning dom redan idag hämtar in via kommunikationer.
                Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                Kommentar

                • LN
                  Användare
                  • December 2004
                  • 4744

                  #9
                  Ursprungligen postat av Ola Svensson
                  Men de kommer säkert på någon användning och missbrukar det som de gjorde med PUK-registret och Mijalovich. Synd att folk inte förstår vilken skandal det var. Man bröt ett kontrakt med hela Svenska folket (de som är födda i Sverige och gått med på att hamna i registret). Och ingen fälldes för det heller!
                  Jo inget annat än skandal vart det. Men du blandar ihop morötter o ärtor
                  I det mordfallet fanns det inget tillämplighets regelverk.

                  I detta fallet handlar det om att kunna "lagligt" använda information (som man redan har) i domstol.

                  Det enda jag har emot FRA är hur beslutet fattades i riksdagen.
                  Denna typen av "farlig lag" behöver ett mycket bredare demokratisk plattform än den som fanns i riksdagen.
                  Senast redigerad av LN; 19 June 2008, 09:00.
                  Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                  Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                  Kommentar

                  • Ola Svensson
                    Användare
                    • April 2002
                    • 14633

                    #10
                    Ursprungligen postat av LN
                    Jo inget annat än skandal vart det. Men du blandar ihop morötter o ärtor
                    I det mordfallet fanns det inget tillämplighets regelverk.
                    Tja, man skriver på ett papper där man går med på att det används till forskning och inget annat. Problemet var att 1) det var inte olagligt av polisen att be om det och 2) när polisen bad om det var det inte olagligt för sjukhuset att lämna ut det. Vad jag inte förstår är hur det inte kunde vara lagligt att sedan analysera det för att få fram ett gripande. Jag vet inte om de använde det i en domstol, de kunde ju göra ett nytt test efter gripandet. Det gjorde de säkert inte eftersom det säkert skulle vara olagligt.

                    Det var missbrukandet av information som jag syftade på. Det jag menade är att de säkert kan hitta ett "ömmande fall" där de glatt missbrukar på ett sätt så att brottet hamnar mellan två stolar och ingen därmed har begått det. Självklart kommer användningen glida över till nya populära hot från grupper utan något som helst stöd från allmänheten som pedofiler och kriminella MC gäng.

                    Edit: Jag har bott i England, landet med mest övervakningskameror i världen. Kamerorna ser de som en trygghet, men införande av ID card (personnummer) ser de som slutet på det öppna sammhället och demokratin.
                    Senast redigerad av Ola Svensson; 19 June 2008, 09:49.
                    Med vänliga hälsningar

                    Ola

                    Kommentar

                    • ozric
                      Användare
                      • March 2004
                      • 3187

                      #11
                      Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                      Georg Orwells gamla "spåbok" är på väg att förverkligas.
                      Verkligen!
                      "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                      c",)

                      Kommentar

                      • StefanL
                        Användare
                        • August 2002
                        • 10784

                        #12
                        Måste säga att jag står med en fot på vardera sida..båda sidorna har sina fördelar..och nackdelar. Det är svårt att dissa det helt. Man kan inte heller höja det till skyarna. Det återstår att se vad detta innebär för Sverige och folket.

                        Kommentar

                        • LN
                          Användare
                          • December 2004
                          • 4744

                          #13
                          Frågan är hur väl en demokrati funkar i dagens samhälle.
                          I omed personval eller rättare sagt personfocuserning vid val så urholkas och reduceras demokratin till nästan noll. Det blir viktigare o viktigare hur personen gör sig i massmedia gämfört vad personen säger.

                          Världen röstar fram populära personer i större o större utsträckning.
                          Det blir på någe konstigt sätt viktigare att visa handlingskraft än att göra rätt saker.
                          Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                          Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                          Kommentar

                          • Gäst

                            #14
                            Hej!

                            Hej!
                            Sverige är sakta på väg mot diktatur/Ann-Mari

                            Kommentar

                            • Ola Svensson
                              Användare
                              • April 2002
                              • 14633

                              #15
                              Men pengarna slängs i sjön. De som har något att dölja kommer att dölja det http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1042&a=795550

                              Men det måste väl ändå signalspanarna veta redan så vem ska man spana på egentligen? Vilka står för det yttre hotet (uj uj uj nu är jag konspirationsteoretisk)
                              Med vänliga hälsningar

                              Ola

                              Kommentar

                              Arbetssätt...