Victoria ciklider

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ola Svensson
    Användare
    • April 2002
    • 14633

Ursprungligen postat av endymion
    Det enda som får mig att tveka är den blå färgen i analfenan annars tycker jag det ser ut som en "ren" nyererei.
    Det är tyvärr väldigt svårt att skilja en "fin" F1 hybrid från en ren nyererei! Den har en blå mask som är "fel" dvs. det går upp blått över nosränderna. Annars måste man nästan ha dem bredvid varandra för att se skilnaden, men då är den tydlig.

Kolla på mitt samt Kjells foton. Blå analfena. Pundamilia pundamilia som är firren den alltid är uppblandad med har röd analfena. Jag ser snarare detta som en sundhetstecken. Den där blå färgen dyker ofta upp på foton. Kolla t ex ryggfenan som ofta ser rejält "hybridblå" ut på fotad fisk, men inte alls lika "illa" i verkligheten. Som sagt. Jämför mina tre foton. Det blir massor av konstiga effekter särskilt med blixt. Vad visar Kjells andra foto t ex?
    Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• Ola Svensson
      Användare
      • April 2002
      • 14633

Lägger in två bilder på nyererei från Makobe för att visa hur blått det kan bli på foton. Jämför särskilt ryggfenorna.
      Senast redigerad av Ola Svensson; 25 June 2008, 21:02.
      Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• endymion

Jo jag vet att blått kan lyftas av blixten. Dock tycker jag att det var ovanligt klar blå färg, liknande den som ses på analfenan hos Mbipia lutea.

Kommentar

• Thomas_alden
          Användare
          • February 2006
          • 73

Nått som skulle kunna funka med demansoni och golden skulle kunna vara Hap. "broken bar" och Hap. thereuterion.
          Men för nyererei'n tror jag du behöver något större och tuffare.
          Ok..är nyererei aggressiv alltså? En handlare i halmstad har precis fått in en "red head"..skulle det funka tror du? (rätt kul för handlaren visste inte vad det var för art..det var jag som kände igen den från bilderna)

Hap. "broken bar" var fin..den kan de kanske bli ett sökande efter!!
          Senast redigerad av Thomas_alden; 25 June 2008, 21:29.

Kommentar

• endymion

Ursprungligen postat av Thomas_alden
            Ok..är nyererei aggressiv alltså? En handlare i halmstad har precis fått in en "red head"..skulle det funka tror du? (rätt kul för handlaren visste inte vad det var för art..det var jag som kände igen den från bilderna)

Hap. "broken bar" var fin..den kan de kanske bli ett sökande efter!!
            Red head kan funka men du MÅSTE ha en stor grupp. Från 12 fiskar och uppåt annars slutar det förr eller senare i att en hane slår ihjäl alla andra av samma art.

Kommentar

• Ola Svensson
              Användare
              • April 2002
              • 14633

Red head är i princip en Pundamilia punfamilia med rött huvud. Du kommer aldrig att kunna skilja honorna från nyererei från red head honorna gissar jag. (Det går skilja dem åt. Banden har en tendens att brytas upp mot ryggen och de har en "grumpyness" i uppsynen.) Jag uppfattar red head som snällare än nyererei och framförallt dominerar nyererei ihjäl red head om man har dem tillsammans. MEN detta kan bero på att mina nyererei är F1 medan red head är en gammal lab population. Sådana blir svagare.
              Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• Kjell Begby
                Användare
                • January 2008
                • 48

Om vi går till en annan fisk så kommer jag ihåg att jag sett en de kallade hap. yellowbelly eller något liknade !

Vad finns att säga om den?
                Vf=Viktoriafrälst

Kommentar

• Micke
                  Användare
                  • April 2002
                  • 9579

Ursprungligen postat av Kjell Begby
                  Om vi går till en annan fisk så kommer jag ihåg att jag sett en de kallade hap. yellowbelly eller något liknade !

Är det inte Astatotilapia aeneocolor som kallas för det?
                  Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                  Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

Kommentar

• Ola Svensson
                    Användare
                    • April 2002
                    • 14633

Mina kunskaper är rejält begränsade om vi rör oss utanför släktet Pundamilia
                    Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• endymion

Det ska vara aeneocolor som kallas det, men det skickas ut hybrider från Tjeckien under det namnet.

Kommentar

• Kjell Begby
                        Användare
                        • January 2008
                        • 48

Pundamilia sp Redhead Zue isl.

Får lägga 2 st foto på alfa hannen Pundamilia sp Redhead Zue isl.

Det var lite skit på rutan det var synd...

mvh Kjell
                        Vf=Viktoriafrälst

Kommentar

• Thomas_alden
                          Användare
                          • February 2006
                          • 73

Jaha..då var det dags igen!! Som jag skrev lite tidigare så köpte jag en redhead som handlaren inte visste om själv att det var det!O ja börjar själv bli osäker på om det var det för den har inte färgat ut alls...Kanske beror det på att den går med den tidigare så omdiskuterade nyererei som ja köpte av han..Det har färgat ut fullstäntigt nu och är stundom svart o helt underbar att skåda...

Nu är det dock så att vid inköpet av red head hanen köpte vi en hona som han trodde var av rät art...Men nu har det kommit upp bilder på ciklid.se där honan till red head inte liknar min "hona" det minsta..frågan lyder.. Vilken typ av hona har jag köpt?

Man blir ju tokig på handlare som inte har koll på sina fiskar!!!

länkar till honan på min zoon http://www.zoonen.com/perzoonen/edit...442&gid=336446

Kommentar

• endymion

Jaha..då var det dags igen!! Som jag skrev lite tidigare så köpte jag en redhead som handlaren inte visste om själv att det var det!O ja börjar själv bli osäker på om det var det för den har inte färgat ut alls...Kanske beror det på att den går med den tidigare så omdiskuterade nyererei som ja köpte av han..Det har färgat ut fullstäntigt nu och är stundom svart o helt underbar att skåda...

Nu är det dock så att vid inköpet av red head hanen köpte vi en hona som han trodde var av rät art...Men nu har det kommit upp bilder på ciklid.se där honan till red head inte liknar min "hona" det minsta..frågan lyder.. Vilken typ av hona har jag köpt?

Man blir ju tokig på handlare som inte har koll på sina fiskar!!!

länkar till honan på min zoon http://www.zoonen.com/perzoonen/edit...442&gid=336446
                            Av kroppsformen att dömma är det en hybrid. Troligvis med någon art från Kyogasjön inblandad, gissningvis Haplochromis sp. "all red", Kyoga även kallad Kyoga flameback.

Kommentar

• Thomas_alden
                              Användare
                              • February 2006
                              • 73

Av kroppsformen att dömma är det en hybrid. Troligvis med någon art från Kyogasjön inblandad, gissningvis Haplochromis sp. "all red", Kyoga även kallad Kyoga flameback.
                              Herregud!!!Då hade han inte många rätt!!Har man rätt att lämna tillbaka fiskar?

Kommentar

• endymion

Herregud!!!Då hade han inte många rätt!!Har man rätt att lämna tillbaka fiskar?
                                Tror inte man kan hävda med hjälp av någon lag att de ska återta fisken iom att varan man köpt måste vara i samma skick som den höll i affären. Därimot vet jag inte om det är fråga om man kan tolka det som om det är en felaktig vara. Men gå du och fråga och se vad de säger.

Men mitt råd är att inte köpa fisk som du inte vet ursprunget på. Det kommer mycket hybrider från Tjeckien.

Lista med felidentifierade fiskar och hybrider:

Haplochromis obliquidens = Astatotilapia latifasciata eller Haplochromis sp."thickskin" eller hybrid
                                Haplochromis brownae = Haplochromis sp. "thickskin" eller hybrid
                                Haplochromis sp. "yellow belly" = vanligtvis hybrid
                                Haplcohromis sp. "fire red emisside" = vanligtvis hybrid
                                Haplochromis cryptodon = Haplochromis sp. "nyamu"
                                Lithochromis xanthopherynx = troligtvis en hybrid
                                Lithochromis rufus = vanligtvis hybrid om man inte fått tag på vildfångat eller F1
                                Haplochromis tanaos, Kissenda island = Lipochromis sp. "matumbi hunter"

Kommentar

Arbetssätt...