Du har fortfarande inte svarat på frågan
---------------------------------------------------------
Nils
tänkte du överhuvudtaget att skänka något eller
är det bara för att få misstro andra ?
Fond för bevarandet av malawiciklider
Kollaps
X
-
-
-
Gott!
Observera att den amerikanska lagstiftningen skiljer sig från den svenska på flera punkter.
Ha rätt eller få rätt är två helt olika saker.
Hälsn NilsLämna en kommentar:
-
Ja nu har jag iaf orkat bidra....
blev ju lite lycklig när spanien slog ut ryssarna som jag oxå tippade och vann en slant.........
nu är det bara tyskland som hinder kvar för mitt orginaltips spanien som slutsegrare, kan bli en slant till.....då kanske jag bidrar lite till......
Lämna en kommentar:
-
Nils
tänkte du överhuvudtaget att skänka något eller
är det bara för att få misstro andra ?Lämna en kommentar:
-
Jag kan hålla med om att den juridiska konstruktionen inte är solklar utifrån texten. När jag läser texten så handlar det om en insamling till att köpa utrustning. Om det är meningen att starta en regelrätt fond framgår inte. Det finns ingen (så vitt jag vet, någon som kan något om Svensk/Amerikanska fondregler?) som ställer upp med egen plånbok som säkerhet till fonder.
Utifrån texten är svaren på dina frågorJay Stauffer och Ad KoningsJay Stauffer och Ad KoningsSenast redigerad av Ola Svensson; 26 June 2008, 22:41.Lämna en kommentar:
-
Jaha,
VEM ser till att detta blir gjort?
VEM är ansvarig för projektet?
VEM ska vi ställa frågor till om det skulle ( råka ) bli på annat sätt?
VEM,( inte bara för att behaga avgå) ska kunna ställa upp för detta ( även med den egna plånboken som säkerhet )
-
"f funds become available the men from Waterlands are willing to place net barriers all around the shoreline of the National Park for which they have been given permission from the parks director Dr. Leonard Sefu. Jay Stauffer of Penn State University and I are planning to generate funding for the ongoing protection of Malawi cichlids via donations into the “Stuart M. Grant Cichlid Conservation Fund”
Det är alltså väldigt få fickor på vägen om det görs som beskrivet ovan. Utrustning för att förhindra tjuvfiske köps och placeras ut. Som det är beskrivet går inga pengar till löner.
OBS: jag utgår bara från texten nu.Lämna en kommentar:
-
Tillåt en enfaldig fråga och från en medlem , som nog inte är tillräckliigt påläst;
vem står för projektet?
vem ser till att pengarna hamnar där de ska?
finns rymliga fickor på vägen?
-
Detta har lett till en 50-faldig ökning av nätfiske i sjön och detta i sin tur har lett till att fiskarna på många ställen i snabb takt håller på att utrotas.
Så trots att själva fisket har 50-faldigats så fångas det idag ändå inte fler fiskar och det helt enkelt pga av att fisken håller på att ta slut.
Under 2006 bildades "Waterlands" av en grupp med människor som bodde i Malawi (även om initiativet ursprungligen kom från Malawis regering). Syftet med det hela var att utveckla området runt Maleri-öarna för ekoturism. De fick då också kontrollen över fisket runt ön och de försökte då göra något åt utsfiskningen. Därför konstruerades en "antinätenhet" (en slags behållare som gör att man inte kan släpa näten efter botten och därmed dammsuga botten på fisk) och ploacerades ut på bottnen. Dessa behållare placerades ut var 25:e meter och de kostar per styck ca. 80 spänn.
150 sådana antinätenheter placerades ut runt Maleri-öarna och bara efter ett år så hade antalet fiskar där ökat markant och risken för total utrotning var borta.
Detta har också lett till att det lagliga fisket för lokalbefolkningen har kunnat återupptas, samtidigt som ekoturisterna har kommit tillbaka (nu finns det ju fiskar att titta på).
Nu skall alltså detta projekt dras igång i lite större skala i en nationalpark som inbegriper kusten runt Nankumba halvön och öarna runtomkring. Detta område är visserligen inte större än 7 kvadratkilometer, men i detta område finns ca. 25% av sjöns ciklidarter representerade så det är ett mycket viktigt område.
Tanken är att med de insamlade medlen skall ytterligare antinätenheter byggas och dessa skall sedan placeras ut av de anställda hos Waterlands. Det hela sker i ett samarbete mellan lokala och nationella myndigheter i Malawi och olika privapersoner men även t.ex. i samarbete med Penn State University i USA. På det universitetet jobbar Jay Stauffer och detta universitet har under många år finansierat Jays forskning vid Malawisjön - bl.a. om den livsfarliga sjukdomen Bilharzia.
Genom denna forskning så har de också fått se effekterna av utfiskningen genom att Bilharzia nu är oerhört mycket vanligare runt sjön. Detta pga av att de fiskar som äter snäckor har utrotas och snäckor är mellanvärd vid spridning av Bilharzia.
Detta är alltså ett projekt som är relativt billigt och som ger snabba resultat (vilket är absolut nödvändigt om malawicikliderna skall kunna överleva) och det är dessutom inte så stort att det blir omöjligt att kontrollera.
Visst det räddar inte hela Malawisjön, men om det blir framgångsrikt så finns ju förutsättningarna att det kan utvidgas.Senast redigerad av Kjell Fohrman; 25 June 2008, 09:41.Lämna en kommentar:
-
Jag är lat orkar oftast inte läsa utländska texter och min engelska är inte den bästa, kan ingen sammanfatta vad projektet går ut på och skriva ner här?Lämna en kommentar:
-
Hej alla
Tycker definitivt detta är ett projekt som är värt att stöda (argumenten ser ni i inläggen ovan). Vi ska även följa upp det så bra som möjligt i Ciklidbladet.
Jag hoppas kunna återkomma snarast med vad styrelsen besluter enligt vad Ola skrev ovan.Lämna en kommentar:
Lämna en kommentar: