Fond för bevarandet av malawiciklider

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mikael W
    NCS Medlem

• August 2002
    • 8621

Hej

Nu vet jag inte riktigt hur jag skall tackla det här, eller skriva så att ingen misstycker.

Tycker denna tråd borde handla om hur vi kunde stöda Fonden för bevarande av malawiciklider så bra som möjligt. Det känns lite avigt att tråden i stället blir en arena för kiv. Förstår naturligtvis att man skall få framföra kritik, och alternativ, och självfallet stöder var och en de ändamål just han finner behjärtansvärda.

Kanske en lösning kunde vara, att de som är kritiska mot just detta projekt, eller stöd till det, uttrycker sig hovsamt och återhållsamt (lite åtminstone), och de som är för projektet, avhåller sig från att angripa kritikerna och i stället framför sakargument för projektet.
    mvh
    Mikael W
    (NCS-medlem sedan 1981)

Kommentar

• unger
      Användare
      • February 2005
      • 216

Är det hela inte väldigt enkelt. NCS står som paraply och samordnare för de som vill skänka bidrag, litet eller stort, för detta ändamål. Om det finns medlemmar som inte vill skänka är ju detta högst frivilligt. jag förstår liksom inte problemet. Och om Ad vill ge bort böcker till NCS för användning för lotterier etc för att höja bidraget till detta så är väl detta väldigt bra. Det kan väl knappast anses vara stötande. VI är väl trots allt ett ciklid sällskap?

Kommentar

• Kjell Fohrman
        Användare
        • April 2002
        • 4619

Ursprungligen postat av Zaphi
        Jag har inte sett ner på någon, men att du jämför ciklider med din egen familj är ju underligt. Undertonen i mitt första inlägg var ju just att man kanske inte skall värdera djur lika högt som människor, och sist jag kollade var min familj människor...
        Du menar att vi som vill skänka några kronor till denna insamling gör en egoistisk handling. Själv har jag inte en malawicikliden hemma och att jag skänker pengar beror på att jag värnar om miljön och bryr mig om de människor som bor runt sjön. För "Ciklidinsamlingen" är ju också ett stöd till lokalbefolkningen i Malawi - och sist jag kollade var de också människor.

Men visst alla är vi egoistiska mer eller mindre. Att ha akvarium är ju bara det superegoistiskt - vi förbrukar vatten och 10.000 tals med barn dör varje år av brist på bra vatten, vi förbrukar el när det är energibrist, vi köper fiskar när vi istället borde skänt pengarna till en insamling med "perspektiv".

Att skänka pengar till denna insamling är att göra en konkret insats för miljön och människorna runt Malawisjön. Det är att betala tillbaka lite till dessa människor för den glädje våra akvariefiskar (dvs deras naturtillgångar) har skänkt oss genom åren.

Kommentar

• nils42
          Användare
          • January 2003
          • 931

Ursprungligen postat av Ola Svensson
          Att det kommer en artikel i CB är så självklart att det inte ens behöver nämnas

Insamlingen ser jag som ett miljöprojekt och även en liten återbetalning till folk, vars naturresurser akvarister har tagit del av.
          Därför vore det bra, om den kommande artikeln även belyser de sidorna av saken.

Kommentar

• malawijanne
            Banned
            • November 2005
            • 3217

Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
            Du menar att vi som vill skänka några kronor till denna insamling gör en egoistisk handling. Själv har jag inte en malawicikliden hemma och att jag skänker pengar beror på att jag värnar om miljön och bryr mig om de människor som bor runt sjön. För "Ciklidinsamlingen" är ju också ett stöd till lokalbefolkningen i Malawi - och sist jag kollade var de också människor.

Men visst alla är vi egoistiska mer eller mindre. Att ha akvarium är ju bara det superegoistiskt - vi förbrukar vatten och 10.000 tals med barn dör varje år av brist på bra vatten, vi förbrukar el när det är energibrist, vi köper fiskar när vi istället borde skänt pengarna till en insamling med "perspektiv".

Att skänka pengar till denna insamling är att göra en konkret insats för miljön och människorna runt Malawisjön. Det är att betala tillbaka lite till dessa människor för den glädje våra akvariefiskar (dvs deras naturtillgångar) har skänkt oss genom åren.
            ja det var ju en intressant tråd, självklart så tycker jag att Kjell har rätt, han vill ju stödja folket som lever runt sjön och samtidigt att vi ciklididioter får tillgång til våra älskade ciklider, sedan att zaphi börjar att bladdra om andra värderingar hur vi ska göra världen bättre med div bidrag det har ju inte med detta att göra.
            Och Koifantasten han är ju inte ens med på banan, han kommer inte att skänka en ¨krona, han vill bara skapa en debatt.Janne

Kommentar

• nils42
              Användare
              • January 2003
              • 931

[QUOTE=malawijanne;738263]ja det var ju en intressant tråd, självklart så tycker jag att Kjell har rätt, han vill ju stödja folket som lever runt sjön

Hej!
              Du slog nog huvudet på spiken. Väntar bara på info från styrelsen.
              Hälsn Nils

Kommentar

• Mikael W
                NCS Medlem

• August 2002
                • 8621

Ursprungligen postat av nils42
                Hej!
                Du slog nog huvudet på spiken. Väntar bara på info från styrelsen.
                Hälsn Nils
                Mellanrapport från styrelsen:
                Det kommer, vi jobbar på det. Man ska kunna ge bidrag via NCS på ett enkelt och behändigt sätt. NCS styr sedan dessa medel oavkortat till Fonden.
                Tidtabell: Uppskattningsvis inom ett par veckor.
                mvh
                Mikael W
                (NCS-medlem sedan 1981)

Kommentar

• Tony
                  Användare
                  • April 2002
                  • 4594

Varför gå över ån efter vatten? Det kan väl inte bli enklare än PayPal?
                  Tony Englund

Kommentar

• nils42
                    Användare
                    • January 2003
                    • 931

Ursprungligen postat av Tony
                    Hej!
                    Nej inte enklare, men kanske tilltron till transaktioner överhuvudtaget över nätet innan bankerna har uppgraderat sin säkerhet?
                    Hälsn Nils

Kommentar

• Tony
                      Användare
                      • April 2002
                      • 4594

Finns det fortfarande folk som inte vågar betala över nätet?
                      Tony Englund

Kommentar

• nils42
                        Användare
                        • January 2003
                        • 931

Finns det fortfarande folk som inte vågar betala över nätet?
                        Hej!
                        Inte vågar, men gör det inte själv.
                        Hälsn Nils

Kommentar

• Mikael W
                          NCS Medlem

• August 2002
                          • 8621

Det handlar om att NCS kommer att erbjuda ett alternativ, som efterfrågats och som kan upplevas enklare än att betala på engelska över paypal och som inte förutsätter att man har/använder ett kreditkort. Det ena kommer ju inte att utesluta det andra.
                          mvh
                          Mikael W
                          (NCS-medlem sedan 1981)

Kommentar

• Kjell Fohrman
                            Användare
                            • April 2002
                            • 4619

Jag fick ett mail från Ad Konings med lite uppdatering om vad som hänt

Citat:
                            Dear Friends,
                            We have some great news regarding the fund raising for the ANDs. During
                            the American Cichlid Association convention in Atlanta about $4000 was
                            collected for the SM Grant Fund! The ACA itself donated $1000 and another $1000 check was received from the Greater Chicago Cichlid Associated. The bulk of the donations were raised by the Babes In The Cichlid Hobby (BITCH) who had permanent collection jars with posters attached. Those jars collected about $800, but during the banquet the ladies raised about $1200 during a 15 minutes fund raising razzia.

From the internet donations we have raised about $700 with the bulk from hobbyists in Sweden! The Scandinavian Cichlid Association is preparing for an even grander fund raising event; I'll keep you posted.

Alan Pitman, the man behind the realization of the ANDs around the Maleri
                            islands, has sent me an update on the sections of the islands' shoreline that are now protected. Please find attached the map of the area with protected coastline marked in black. Last weekend there was another fundraising event, in Malawi: A Day at the Races. Please find attached the poster.
                            Thank you all again for your commitments.
                            Enjoy your cichlids!
                            Ad

Nedan lägger jag in 2 foton som Ad bifogade och som han nämner i texten ovan.
                            Dels ett karta som visar hur stor yta som antinätenheterna (AND) för närvarande täcker.
                            Dels en affisch som gör reklam för det insamlingsevenemang som ägde rum nyligen i Malawi.

Kommentar

• Wilhelm
                              Användare
                              • April 2002
                              • 9122

Är det Kjell som sitter i den röda båten?
                              mvh Wilhelm

"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"

www.linkopings-akvarieforening.net/
                              Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                              www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

Kommentar

• Kjell Fohrman
                                Användare
                                • April 2002
                                • 4619

Ursprungligen postat av Wilhelm
                                Är det Kjell som sitter i den röda båten?
                                Njet - han har för lite skägg

Kommentar

Arbetssätt...