Fond för bevarandet av malawiciklider

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

• Mikael W
    svarade
    Ursprungligen postat av Ola Svensson
    Vill bara påpeka att de Skandinaviska donationerna "gått i taken" så det är dags att ändra skalan på första sidan...
    Albin har fixat detta nu.

Lämna en kommentar:

• Kjell Fohrman
    svarade
    Ursprungligen postat av larsa
    herrarna cf akvarielagret o forhrman borde lära sig hyffs!Antagligen blir ni emotsagda alldeles för lite i livet..sitter på nån jädrans pedistal i dessa kretsar..hmmm...
    Jag startade denna tråd för att jag ansåg att denna fond har ett vettigt ändamål och den har ju också en klar anknytning till vår hobby.
    Jag ställde sedan en fråga om hur mycket pengar som kom in till fonden på stämman.

På DETTA svarade du
    vad spelar det för roll?utarmandet av unika ciklider kommer fortsätta oavsett?så länge det finns klöver att tjäna samt köpare
    Du hade uppenbarligen inte ens brytt dig om att läsa om fonden och vad den innebär (finns artikel på ciklid.se) utan fortsatte sedan med att blanda in malawijanne i detta och att han skulle ha en guldabborre för sin odling.

Vem är oförskämd? - du ifrågasätter en massa utan att ens veta vad det handlar om, du gör malawijanne en otjänst genom att dra in honom i denna tråd. Om du anser att han skall ha en guldabborre (vilket han och även några fler svenska odlare absolut förtjänar) så starta istället en egen tråd om detta.

Lämna en kommentar:

• larsa
    svarade
    Ursprungligen postat av cf.akvarielagret
    hur många har köpt Stuarts diplom
    du skulle bara ana...kanske 5 alltså jag själv hur många har du själv köpt??

Lämna en kommentar:

• cf.akvarielagret
    svarade
    suck..jag kan skicka dig namn o adress..slingra dig inte som en politiker utan erkänn att du var oförskämd....
    Lägg den i avataren

förlåt om jag inte förstod dina inlägg (läs dina sista inlägg o förstå dom)

åter till tråden

hur många har köpt Stuarts diplom

Lämna en kommentar:

• larsa
    svarade
    Men vi har ett namn men vem är du

din avatar är skitdålig och feg

när morgonen gryr kan du gömma dig i ett annat namn

medans jag alltid är samma
    suck..jag kan skicka dig namn o adress..slingra dig inte som en politiker utan erkänn att du var oförskämd....

Lämna en kommentar:

• cf.akvarielagret
    svarade
    herrarna cf akvarielagret o forhrman borde lära sig hyffs!Antagligen blir ni emotsagda alldeles för lite i livet..sitter på nån jädrans pedistal i dessa kretsar..hmmm...
    Men vi har ett namn men vem är du

din avatar är skitdålig och feg

när morgonen gryr kan du gömma dig i ett annat namn

medans jag alltid är samma

Lämna en kommentar:

• larsa
    svarade

Lämna en kommentar:

• Kjell Fohrman
    svarade
    om jag lägger en miljon gör det nån skillnad mot en duktig odlare som bevarar dom vilda fiskarna?sjung ut på svenska vad ni är ute efter istället
    Det räcker om du lägger 1000 spänn

Oerhört Kortfattat - det mest miljövänliga är att köpa vildfångad fisk eftersom det då ger människor jobb i fattiga länder, det innebär också att regnskog kan få stå kvar vilket är bra för miljön. Detta är också anledningen till att de flesta miljöorganisationer stödjer projekt som går ut på att fånga vildfångade fiskar. Det är t.o.m. som så att en organisation som CITES initierade en utredning som gick ut på att enbart tillåta odling av akvariefisk i resp. arts ursprungsland. Detta eftersom de menade att "vår" odling var ett sätt att stjäla naturtillgångaran från fattiga länder (vi köper 2 fiskar av dom som vi sedan odlar fram miljoner av utan att ett öre betalas till ursprungslandet) vilket har en klart negativ miljöpåverkan. Denna utredning verkar dock ha hamnat i malpåsen (vilket är bra).
    Så grunden är att det är bättre föer miljön att köpa vildfångat.

Dock för att det skall vara en levande hobby, så behövs det hobbyister och det behövs odlare och därför är det självklart oerhört bra om akvarister som janne odlar fram fiskar av hög kvalité och då självklart på ett miljömässigt bra sätt. Så både vildfångat och odlat behövs.

Utrotandet av malawicikliderna i malawisjön har i grunden inget med fångst av fisk till akvariehobbyn att göra utan handlar om att befolkningen runt sjöarna har växt enormt de sensate åren och då "sopas" bottnarna ren på fiskar som sedan konsumeras.
    Senast redigerad av Kjell Fohrman; 18 April 2009, 23:22.

Lämna en kommentar:

• cf.akvarielagret
    svarade
    om jag lägger en miljon gör det nån skillnad mot en duktig odlare som bevarar dom vilda fiskarna?sjung ut på svenska vad ni är ute efter istället
    Det gjorde allt glasklart....du är inte så bra på att förklara

Lämna en kommentar:

• cf.akvarielagret
    svarade
    Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
    Synd att det inte blev mer - vi kanske skulle ha gå runt med en gammal hederlig insamlingbössa istället
    Det tror jag säkert skulle bli 10000kr
    men varför gråta över spilld mjölk
    bättre att gnälla här

Lämna en kommentar:

• larsa
    svarade
    Det här inlägget är inte lätt att förstå vad du vill få fram ??

Lämna en kommentar:

• Kjell Fohrman
    svarade
    Det var sista fisklotteriet och det blev ca 1500kr typ skitdåligt
    Synd att det inte blev mer - vi kanske skulle ha gå runt med en gammal hederlig insamlingbössa istället

Lämna en kommentar:

• cf.akvarielagret
    svarade
    Det inbillar jag mig att det har om folk här tyskland och usa följer det strålande exemplet(när får han guldaborren??).Kan nog kanske missförstått nått.är en gammal gubbe som inte är så haj på engelska,har inte sett nån förklarande text på svenska men jag har nog inte kollat ordentligt
    Det här inlägget är inte lätt att förstå vad du vill få fram ??

Lämna en kommentar:

• cf.akvarielagret
    svarade
    Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
    Hur mycket pengar kom det in till fonden på stämman?
    Det var sista fisklotteriet och det blev ca 1500kr typ skitdåligt

Lämna en kommentar:

• Kjell Fohrman
    svarade
    Det inbillar jag mig att det har om folk här tyskland och usa följer det strålande exemplet(när får han guldaborren??).Kan nog kanske missförstått nått.är en gammal gubbe som inte är så haj på engelska,har inte sett nån förklarande text på svenska men jag har nog inte kollat ordentligt
    Vet inte vad du är ute efter.
    Malawijanne är väl värd guldabborren - men inte för sitt miljöarbete utan för att han är duktig på att odla.

I denna tråden skall det väl dock diskuteras hur man kan stödja bevarandet av malawicikliderna i sjön och inte malawijannes odling.

Så jag undrar fortfarande hur mycket pengar kom det in till fonden på stämman?

Lämna en kommentar:

Arbetssätt...