Fond för bevarandet av malawiciklider
Kollaps
X
-
-
Detta är ju ett lysande uppdrag. Jag kommer själv ihåg min första kontakt på 70 talet med malawiciklider via Stig Jansson och Stuart Grant. Den känslan består än i dag drygt 30 år senare. Jag har hört talas om att vissa fiskar inte längre finns eller knappast längre finns av de arter som har passerat förbi i en färg och formstark revy. Det är ju beklagligt. Finns det program som, förutom består av att lokalt säkra dagens ciklider, även återbörda ciklider som är på väg att utrotas?
Kanske skulle det funka någon gång i framtiden - men då snarare genom en institution än bland privata ciklidister.
Anledningen till att t.ex. inte Ad (och andra som är insatta) talar om vilka arter som ligger närmast i farozonen för utrotning är att det i så fall skulle utbryta huggsexa på de återstående exemplaren i sjön. "Alla" (nåväl, alldeles för många i alla fall) ser dollartecknen glimra för ögonen eftersom de tror att de då kommer att kunna tjäna stora pengar på att odla dessa arter
Detta är inget unikt för ciklidister - utan det finns exempel på att när en art har blivit CITES-listad så stiger priset direkt och fångsten ökar rejält, när den istället borde stoppas helt.
Därmed inte sagt att det är fel med CITES-listning, men minskar man inte samtidigt efterfrågan (genom noggrannare kontroller och mycket strängare straff) så kan en CITES-listning vara av ondo.Kommentar
-
Ange bank/ postgironummer till insamlingen, betalningsmottagare och vad som ska skrivas på talongen kommer även jag att ge av mitt överflöd.
Hälsn NilsKommentar
-
Ja....det är en märklig värd vi lever i.....det är ju knappast fångstmän som blir rika på att de sista exemplaren av en art fångas....hörde en sorglig historia om C Fire Crest som fångades och såldes till asien där bara hanar uppskattades och honorna slängdes på tippen. Och vad jag har förstått är väl det en av de numera hotade arterna....vet du när Ad ska till Malawi nästa gång?? Har du kontakt med honom??Kommentar
-
Kommentar
-
Kommentar
-
Det finns ju ingen svensk insamling igång (det är i så fall upp till NCS att dra igång detta på samma sätt som Poecilia Scandinavia har gjort) - så betalningen sker utrikes på denna sida http://www.cichlidpress.com/smgfund/smg-donate.html klicka på donate.
Med ditt goda chefsskap i föreningen tidigare är det väl bara en baggis att ordna en svensk insamlig, eller?
Hälsn NilsKommentar
-
Men idag när demokrati råder så gäller långbänken - jag är dock säker på att styrelsen har tillsatt en utredning och kommer med ett betänkande i samband med vårpropositionen
Allt var bättre förrKommentar
-
Hej!
Du som kan föreningen utan och innan; vore det inte bra, att även nu ha någon med näven i bordet?
Hälsn NilsKommentar
-
Klart vi ska ha en insamling. Varför jag undrade om din kontakt med Ad. Är att jag har förstått att han även arrangerar turer. Stämmer det??Kommentar
-
Däremot om det visas ett tillräckligt stort intresse för en organiserad insamling här i tråden - så är jag övertygad om att de fixar en sådan.
Fram till dess - så stöd projektet genom att betala en slant via länken ovan.Kommentar
-
Sedan dog ju som sagt Stuart för inte så länge sedan - så hur det blir i framtiden vet jag inte. Tror nog att Lars Andersson är mer insatt i detta.Kommentar
-
-
Hej!
Näven i bordet, var mer en tanke att någon vill/ kan / vågar ta beslut- och stå för dem.
Jag saknar din handlingskraft och vet många andra göra det också.
Hälsn NilsKommentar
-
Sedan är det ju också som så att man får mycket skit när man får mycket gjort. Detta är ju rätt otacksamt speciellt eftersom slitet i NCS styrelse är ett helt ideellt arbete.Kommentar
Kommentar