Fond för bevarandet av malawiciklider
Kollaps
X
-
jag är Ateist
men Gud talade till mig
Gud är stor
jag frågade hur stor ? inget svar
han kanske behövde låna toaletten -
Oerhört Kortfattat - det mest miljövänliga är att köpa vildfångad fisk eftersom det då ger människor jobb i fattiga länder, det innebär också att regnskog kan få stå kvar vilket är bra för miljön. Detta är också anledningen till att de flesta miljöorganisationer stödjer projekt som går ut på att fånga vildfångade fiskar. Det är t.o.m. som så att en organisation som CITES initierade en utredning som gick ut på att enbart tillåta odling av akvariefisk i resp. arts ursprungsland. Detta eftersom de menade att "vår" odling var ett sätt att stjäla naturtillgångaran från fattiga länder (vi köper 2 fiskar av dom som vi sedan odlar fram miljoner av utan att ett öre betalas till ursprungslandet) vilket har en klart negativ miljöpåverkan. Denna utredning verkar dock ha hamnat i malpåsen (vilket är bra).
Så grunden är att det är bättre föer miljön att köpa vildfångat.
Dock för att det skall vara en levande hobby, så behövs det hobbyister och det behövs odlare och därför är det självklart oerhört bra om akvarister som janne odlar fram fiskar av hög kvalité och då självklart på ett miljömässigt bra sätt. Så både vildfångat och odlat behövs.
Utrotandet av malawicikliderna i malawisjön har i grunden inget med fångst av fisk till akvariehobbyn att göra utan handlar om att befolkningen runt sjöarna har växt enormt de sensate åren och då "sopas" bottnarna ren på fiskar som sedan konsumeras.Senast redigerad av Kjell Fohrman; 18 April 2009, 23:22.Kommentar
-
herrarna cf akvarielagret o forhrman borde lära sig hyffs!Antagligen blir ni emotsagda alldeles för lite i livet..sitter på nån jädrans pedistal i dessa kretsar..hmmm...Kommentar
-
din avatar är skitdålig och feg
när morgonen gryr kan du gömma dig i ett annat namn
medans jag alltid är sammajag är Ateist
men Gud talade till mig
Gud är stor
han kanske behövde låna toalettenKommentar
-
Kommentar
-
jag är Ateist
men Gud talade till mig
Gud är stor
han kanske behövde låna toalettenKommentar
-
Kommentar
-
Jag ställde sedan en fråga om hur mycket pengar som kom in till fonden på stämman.
På DETTA svarade du
vad spelar det för roll?utarmandet av unika ciklider kommer fortsätta oavsett?så länge det finns klöver att tjäna samt köpare
Vem är oförskämd? - du ifrågasätter en massa utan att ens veta vad det handlar om, du gör malawijanne en otjänst genom att dra in honom i denna tråd. Om du anser att han skall ha en guldabborre (vilket han och även några fler svenska odlare absolut förtjänar) så starta istället en egen tråd om detta.Kommentar
-
Kommentar
-
Kommentar
-
Kommentar
-
mvh Wilhelm
"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"
www.linkopings-akvarieforening.net/
Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
www.aquafish.info www.crossbow-crest.seKommentar
-
Det tror inte jag. Lotteriet precis innan sålde helt slut. Jag tror helt enkelt folk är ansvarsfulla och inte köper lotter till fisklotteriet om de inte vill ha/har plats för fisk hemma. En värmare kan man alltid stoppa i ett skåp så länge, men en fisk kräver omedelbar omvårdnad.De som visste att de måste åka hem innan dragningen köpte heller inga lotter...Kommentar
-
Det tror inte jag. Lotteriet precis innan sålde helt slut. Jag tror helt enkelt folk är ansvarsfulla och inte köper lotter till fisklotteriet om de inte vill ha/har plats för fisk hemma. En värmare kan man alltid stoppa i ett skåp så länge, men en fisk kräver omedelbar omvårdnad.De som visste att de måste åka hem innan dragningen köpte heller inga lotter...
Sedan låg det ju också i slutet på söndagen då många redan åkt hem och det spelar säkert också inKommentar
-
Jag köpte lotter fastän jag egentligen inte ville ha nån fisk.
Nu vann jag dessutom 4 påsar fisk och hade fullt sjå med att ta reda på fisken mitt i natten.mvh Wilhelm
"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"
www.linkopings-akvarieforening.net/
Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
www.aquafish.info www.crossbow-crest.seKommentar
Kommentar