Fond för bevarandet av malawiciklider

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

• Byttorp
    svarade
    Diskant? var gärna mer tydlig.

Alla som jobbar ideellt vet att när det kommer till kritan så går familj och arbete före, speciellt som nybliven pappa så har jag haft fullt upp med att hålla koll på adresser och reda ut medlemsärenden istället för att hålla reda på NORDISKA totaler, det enda som vi har än så länge är vad som samlats in via NCS och räcker inte det till att börja med så vet jag inte vad som krävs för att folk skall bli nöjda. När Ad skickar något om nån total så kommer det så klart in i tråden och på de ställen på siten där det är tänkt.

Och självfallet Kjell, det tar inte så lång tid så någon kan säkert göra det.. är det sedan nån som är medlem på resp forum så underlättar det ju också.

Men se så....ut och ragga folk som kan skänka pengar istället så blir det lite konstruktivt....för egen del så har besöken på Lagret, Leasing och Valvet i Norrköping genererat 3*1000 sek och det är nog bättre spenderad tid än att sitta här och svara i trådar som inte leder någon vart....

Lämna en kommentar:

• nils42
    svarade
    Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
    Är det så himla märkligt att den i NCS som har tillgång till siffrorna (både vad som kommer in till NCS och det som skandinaver betalar in direkt via USA) en gång var 14:e dag skriver ett inlägg på zoopet.com och ciklider.se om hur mycket pengar som kommit in.
    Detta tar max 2 minuter en gång var 14:e dag, men OK om detta nu är ett oöverstigligt problem så är det väl inget att göra åt det
    Hej!
    Tack Kjell! Du skriver klokt som vanligt.
    Lite synd med inlägg som går upp i diskant vid en enkel undran.
    Hälsn Nils
    PS Vi har fått ett preliminärt belopp för oktober. När kommer slutsumman? DS
    Senast redigerad av nils42; 04 December 2008, 17:51.

Lämna en kommentar:

• Kjell Fohrman
    svarade
    Ursprungligen postat av Byttorp
    Sorry om jag var otydlig men vad jag menade var alltså att alla som är på olika forum (vilket jag inte är och har tid med...) skulle kunna puscha för detta, sen är det ju som så att vissa i styrelsen är på andra forum och jag hoppas att förslaget som kommer innebär att någon av oss...dvs någon annan får som uppgift att göra detta framöver, om inte annat så kanske vi kan välja in Nils i styrelsen enkom för detta uppdrag.

I vilket fall som helst så tycker jag väl att alla som läser på detta forum kunde skänka till att börja med, eller att föreningar går samman och skänker ett belopp. Jag lobbar för att tex Göteborgs Ciklidgrupp skall bidra med ett belopp som räcker till ett signerat diplom.
    Är det så himla märkligt att den i NCS som har tillgång till siffrorna (både vad som kommer in till NCS och det som skandinaver betalar in direkt via USA) en gång var 14:e dag skriver ett inlägg på zoopet.com och ciklider.se om hur mycket pengar som kommit in.
    Detta tar max 2 minuter en gång var 14:e dag, men OK om detta nu är ett oöverstigligt problem så är det väl inget att göra åt det

Lämna en kommentar:

• Ola Svensson
    svarade
    Ursprungligen postat av nils42
    Hej!
    I de styrelser jag har suttit i och där jag också har varit styrelseordförande utsågs alltid en ansvarig person för vissa uppgifter och jag kan inte tänka mig NCS vara ett undantag.
    Hälsn Nils
    Jag är ansvarig för dessa frågor, men det betyder inte att jag är heltidsanställd.

Edit: Det jag menar är att det är enkelt att utse någon men svårare att hitta någon som har tid att engagera sig fullt ut.
    Senast redigerad av Ola Svensson; 04 December 2008, 18:33.

Lämna en kommentar:

• Ola Svensson
    svarade
    Hej!
    10% av mina bidrag går till administration ( barnfonden ) och det visste jag innan jag gick in i detta.
    Om intresset är väldigt lågt för malawiciklider där 100% från NCS går till bevarandeprojektet med att rädda ciklidpopulationerna i sin naturliga miljö; är det kanske inte dags att avsluta insamlingen?
    Hälsn Nils
    ????

Total Norden: 1977 $USD
    Total fonden: 8941 $USD

Nog har det kommit in pengar och inte nog med det, en stor andel kommer från norden!

Lämna en kommentar:

• Byttorp
    svarade
    ???????
    Förstår inte riktigt vad du menar - jag föreslog styrelsen något - sedan är det väl upp till styrelsen att anta eller förkasta ett förslag och sedan att informera den som har hand om denna uppgift.
    Det står väl också i mötesprotokollet för styrelsemötet antar jag.
    Sorry om jag var otydlig men vad jag menade var alltså att alla som är på olika forum (vilket jag inte är och har tid med...) skulle kunna puscha för detta, sen är det ju som så att vissa i styrelsen är på andra forum och jag hoppas att förslaget som kommer innebär att någon av oss...dvs någon annan får som uppgift att göra detta framöver, om inte annat så kanske vi kan välja in Nils i styrelsen enkom för detta uppdrag.

I vilket fall som helst så tycker jag väl att alla som läser på detta forum kunde skänka till att börja med, eller att föreningar går samman och skänker ett belopp. Jag lobbar för att tex Göteborgs Ciklidgrupp skall bidra med ett belopp som räcker till ett signerat diplom.

Lämna en kommentar:

• Kjell Fohrman
    svarade
    Det är ju alltid enklare om de personer som frekventerar andra forum kan informera eller att det ligger på en och samma person, annars finns risken att det hamnar mellan stolarna...som i det här fallet.
    ???????
    Förstår inte riktigt vad du menar - jag föreslog styrelsen något - sedan är det väl upp till styrelsen att anta eller förkasta ett förslag och sedan att informera den som har hand om denna uppgift.
    Det står väl också i mötesprotokollet för styrelsemötet antar jag.

Lämna en kommentar:

• nils42
    svarade
    Hej!
    I de styrelser jag har suttit i och där jag också har varit styrelseordförande utsågs alltid en ansvarig person för vissa uppgifter och jag kan inte tänka mig NCS vara ett undantag.
    Hälsn Nils

Lämna en kommentar:

• Byttorp
    svarade
    Jag föreslog också på senaste styrelsemötet (där jag var med en stund) att NCS hela tiden skulle informera om resultatet på andra forum som zoopet.com och ciklider.se så att fler nås av budskapet. Det finns redan trådar om detta på dessa forum men de glöms snabbt bort eftersom ingen info om insamlingsresultatet delges där. Styrelsen tyckte detta var en bra idé men det har inte gett något praktiskt resultat.
    Det är ju alltid enklare om de personer som frekventerar andra forum kan informera eller att det ligger på en och samma person, annars finns risken att det hamnar mellan stolarna...som i det här fallet.

Lämna en kommentar:

• Kjell Fohrman
    svarade
    Om intresset är väldigt lågt för malawiciklider där 100% från NCS går till bevarandeprojektet med att rädda ciklidpopulationerna i sin naturliga miljö; är det kanske inte dags att avsluta insamlingen?
    Hälsn Nils
    Även om intresset verkar vara uselt så finns det absolut ingen anledning till att sluta med den - bättre med lite än inget.

Sedan kan man kanske förbättra marknadsföringen - jag antar t.ex. att det blir ett föredrag om detta på ciklidstämman (eller? - det skall ju vara ett miljöföredrag i alla fall).
    Jag föreslog också på senaste styrelsemötet (där jag var med en stund) att NCS hela tiden skulle informera om resultatet på andra forum som zoopet.com och ciklider.se så att fler nås av budskapet. Det finns redan trådar om detta på dessa forum men de glöms snabbt bort eftersom ingen info om insamlingsresultatet delges där. Styrelsen tyckte detta var en bra idé men det har inte gett något praktiskt resultat.

Lämna en kommentar:

• nils42
    svarade
    (som dessutom inte alltid jobbar ideellt heller...) Skillnaden här är ju att ingen del av de insamlade medlen går till någon form av administrativ avgift så jag tycker ändå att redovisningen har varit rätt så bra.
    .
    Hej!
    10% av mina bidrag går till administration ( barnfonden ) och det visste jag innan jag gick in i detta.
    Hälsn Nils

Lämna en kommentar:

• nils42
    svarade
    Hej!
    Jag förklarade mig kanske lite dåligt.
    Jag stödjer NCS insamlig, men pengar kan ju betalas till fonden både över NCS och internet av NCSmedlemmar och andra. Det är den totala summan från nordiska ciklidister jag avsåg.
    Det är ju mycket glädjande att några företag har nåtts av informationen om denna insamling.
    Däremot håller jag nog med dig om att det totala intresset av att bevara malawiciklider inte verkar vara en hjärtefråga.
    Hälsn Nils

Lämna en kommentar:

• Byttorp
    svarade
    Hej!
    Jag tror i och för sig att det skulle vara en styrka att redovisa månadsvis hur insamlingen går. Oktober är inte slutgiltigt redovisad. Vi har visserligen fått ett preliminärt besked men det räcker inte tycker jag.
    Jag försörjer tre barn ute i världen som fadderförälder och får regelbundna rapporter från Barnfonden hur det står till med dem.
    Cikliderna i Malawi kommer att få en julklapp från mig i år. Någon gång ska kanske jag också skaffa mig en malawiciklid.
    Hälsn Nils

Det har ju skett redovsning i tråden om hur NCS har bidragit, hur övriga världen gjort har vi ingen koll på per minut och sekund, men info kommer när vi får den. Fadderbarn och annat är jättebra men det kanske är en liten större organistation bakom (som dessutom inte alltid jobbar ideellt heller...) Skillnaden här är ju att ingen del av de insamlade medlen går till någon form av administrativ avgift så jag tycker ändå att redovisningen har varit rätt så bra.

Sen är det ju synd att inte fler personer skäner så att det hade varit nått att redovisa. Totalt har 19 stycken donationer inkommit via NCS (varav du har skänt två gånger, medräknat i dessa 19 är också de 7 personer/företag som skänkt 1000 kronor eller mer), med andra ord 11 personer har bidragit...och det kan man ju tycka är lite svagt av en förening med vår storlek.

Förutom dessa donationer så har NCS skänkt 50 kronor per ny medlem från i somras tom december. Vi har dessutom skänkt 50 kronor per medlemsskap för 2009 som betalts under perioden fram tom November i år. Snabbt räknat så blir det en total från NCS på runt 15000 kronor.

Lämna en kommentar:

• nils42
    svarade
    Hej!
    Jag tror i och för sig att det skulle vara en styrka att redovisa månadsvis hur insamlingen går. Oktober är inte slutgiltigt redovisad. Vi har visserligen fått ett preliminärt besked men det räcker inte tycker jag.
    Jag försörjer tre barn ute i världen som fadderförälder och får regelbundna rapporter från Barnfonden hur det står till med dem.
    Cikliderna i Malawi kommer att få en julklapp från mig i år. Någon gång ska kanske jag också skaffa mig en malawiciklid.
    Hälsn Nils
    Senast redigerad av nils42; 02 December 2008, 22:37.

Lämna en kommentar:

• Byttorp
    svarade
    Under tiden som vi spänt inväntar beloppet för november så kan jag passa på och lyfta en bägare med glögg för Akvareivalvet i Norrköping som också donerat 1000 kronor till fonden. Att Robban sedan tidigare hade mycket skoj i butiken vet vi ju, och inte blev det sämre med ett fint diplom att hänga upp i butiken också.

I övrigt så har donationerna sinat, inte har väl den sk. finanskrisen drabbat även akvaristiken. Se nu till att skicka in ett bidrag innan jul...så blir det många fina AND´s i julklapp till fiskarna....

Lämna en kommentar:

Arbetssätt...