Microsorum - Javaormbunke

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Alexander Ylipää
    Användare
    • October 2003
    • 3615

Microsorum - Javaormbunke

Har länge kämpat med javaormbunke av alla de slag för att få dem att överleva, men lik förbannat blir de bruna stup i kvarten efter ett par månader i karet.

Vad är förutsättningarna till att få dem att frodas? Ska karet vara väl inkört? För vill minnas att av alla misslyckade försök har jag alltid börjat med dem i nystartade kar.

Är olika Microsorum-arter olika svåra?
    Mvh Alex
  • PatrikMalmo
    Användare
    • May 2005
    • 4642

Om du lyckas få fatt i andra Microsorium-arter så är de helt klart olika svåra, de flesta klarar inte att leva konstant under vatten. De vi har i våra kar är sannolikt "bara" olika varianter på M. pteropus och där är det ingen större skillnad (om du tänker på Windelöv, smalbladig, bredbladig unt so weiter). De räknas till de enklare växterna, men växer rätt långsamt. Jag har sällan problem med dem, de funkar i alla kar - men vid vattenbyten göder jag med kaliumnitrat, kaliumdivätefosfat och Tropica Mastergrow (ibland Micromix). Byter du mycket vatten så kommer det säkerligen att saknas näring till dem, vill du att växter ska funka får du mata dem också. De funkar sällan bra i starkt ljus, däremot gärna stark vattencirkulation.

Hilsen,

P
    Ingen fisk har läst böckerna.

Kommentar

• Ola Svensson
      Användare
      • April 2002
      • 14633

Det finns lite "kaos" i det hela också. Om det går så går det och då spelar det ingen roll vad man gör. Jag har haft finfina javarmbunkar i akvarier utan fisk och utan annat ljus än det utifrån och då i rum utan fönster. Jag har även haft finfina javaormbunkar i akvarier med relativt mycket ljus. Jag har också haft dem utomhus och då är det ju tokmycket ljus. Jag har haft två problem, toffsalger och att alla blir bruna och dör utan någon enkel förklaring. Bäst verkar de gå i ett "vanligt" akvarium med rätt lite ljus men rätt mycket växter (även bara javaormbunke) som man inte byter vatten i så ofta.

Kraftigast blir de om de får växa ovanför vattnet. Då måste det vara rejält fuktigt och det är helt otänkbart att ha dem som krukväxt som man kan med spikblad och vissa Echinodorus.
      Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• Erik Åhlander
        Användare
        • September 2006
        • 796

Ursprungligen postat av Ola Svensson
        Det finns lite "kaos" i det hela också.

...

Kraftigast blir de om de får växa ovanför vattnet. Då måste det vara rejält fuktigt och det är helt otänkbart att ha dem som krukväxt som man kan med spikblad och vissa Echinodorus.
        Kaos var ordet. Jag vet att det finns fler som inte får dem att gå, men för mig är det den enda växt som alltid går bra i alla akvarier - eller åtminstone överlever.

I början av 1970-talet när javaormbunken var en nyhet och jag läste botanik, skänkte jag en planta till institutionens trädgårdsmästare i Lilla Frescati. Jag förklarade tydligt att det var en vattenväxt och var lämpad för dammen i tropikhuset och att man inte skulle stoppa ned rötterna i sand. Ja, ja, sa trädgårdsmästaren och planterade den i jord i en kruka och ställde den bland övriga ormbunkar. Jag tittade misstänksamt på plantan hela kursen, men den trivdes utmärkt! Gröna fingrar...

Kommentar

• Alexander Ylipää
          Användare
          • October 2003
          • 3615

Jag som trodde den bredbladige och finbladige är två olika arter medans windelow var en form av variant av någon de två.

På jobbet växer endast microsorum hos alla levandefödrare, medan alla tetra kar och överiga diverse sällskapsfiskar dör de som flugor. Säkert har de någon annan orsakt till det, men väldigt lustigt.
          Mvh Alex

Kommentar

• HåkanM
            NCS Medlem

• November 2005
            • 1296

En lustig egenskap hos mig är att javaormbunken även växer bra när
            lösa delar åker omkring i strömmen.

Kommentar

• johanh
              Användare
              • February 2007
              • 49

Jag har också haft problem med att få javaormbunke att överleva. Under 5 månader halvslutade jag med att byta vatten (tidigare varannan vecka, nu var 6-8e vecka) i ett småfisk/växt akvarie där javaormbunken tidigare höll på att långsamt dö. Det har lett till att den nu istället frodas. Alla växter mår bättre i det akvariet för övrigt. Tror att jag varit lite för aktiv med vattenbyten tidigare.
              www.hansson.md/
              Umeå Akvarieförening

Kommentar

• PatrikMalmo
                Användare
                • May 2005
                • 4642

Ursprungligen postat av Alexander Ylipää
                Jag som trodde den bredbladige och finbladige är två olika arter medans windelow var en form av variant av någon de två.

På jobbet växer endast microsorum hos alla levandefödrare, medan alla tetra kar och överiga diverse sällskapsfiskar dör de som flugor. Säkert har de någon annan orsakt till det, men väldigt lustigt.
                Det där är en klassiker om man frågar akvarister som är gamla i gemet (och inte trixar med någon av de nyare gödningsregimerna) - växter funkar oftast bäst med levandefödare. Likaså som Ola nämner, med rätt svag vattencirkulation och långt mellan vattenbytena.

Det finns flera varianter av pteropus än de du räknar upp - det finns en som blir sanslöst stor, upp till 40-50 cm långa blad. En annan blir hyfsat stor men har nästan bara tvådelade blad (som två flikar på varje blad). Vad jag vet är det ändå "bara" pteropus, de andra arterna i släktet lever på sump eller helt ovanför vattenytan.

Hilsen,

P

Kommentar

• Ola Svensson
                  Användare
                  • April 2002
                  • 14633

Ursprungligen postat av PatrikMalmo
                  upp till 40-50 cm långa blad. En annan blir hyfsat stor men har nästan bara tvådelade blad (som två flikar på varje blad). Vad jag vet är det ändå "bara" pteropus, de andra arterna i släktet lever på sump eller helt ovanför vattenytan.

Hilsen,

P
                  pteropus blir tredelad och får ca 50 cm långa blad om man håller dem på sump eller helt ovan ytan. Det festliga är att det går sätta ner dessa i vatten utan att de dör.

De får massor av sporer också när man ha dem ovan vattnet. De kan sätta sporer under vattnet också om de är kraftiga. Jag hittade aldrig några sporer som grodde (groddplattor och sedan nya plantor) tyvärr.
                  Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• Johanolsson

jag fick med en 25 års gammal microsorum växt när jag köpte mitt 250 liters akvarium. jag har det omvända problemet. den växer i en rasande takt och mina akvarier är fyllda med växten.

Kommentar

• PatrikMalmo
                      Användare
                      • May 2005
                      • 4642

Ursprungligen postat av Johanolsson
                      jag fick med en 25 års gammal microsorum växt när jag köpte mitt 250 liters akvarium. jag har det omvända problemet. den växer i en rasande takt och mina akvarier är fyllda med växten.
                      Låter som ett mer angenämt "problem" än att växterna dör...

Hilsen,

P

Kommentar

• leifbnilsson
                        Användare
                        • December 2002
                        • 17

Ursprungligen postat av PatrikMalmo
                        Låter som ett mer angenämt "problem" än att växterna dör...

Hilsen,

P
                        För att få växterna att verligen överleva har jag tänkt starta ett kar enligt Diana Walstad (low tech) med jord i botten. Vilken typ av jord skall man köpa?
                        Rosenjord, rhododendronjord eller vanlig jord för krukväxter?
                        Mvh/
                        leif b

Kommentar

• PatrikMalmo
                          Användare
                          • May 2005
                          • 4642

Walstad kör med vanlig jord om jag inte missminner mig. Rhododendronjord kanske är snäppet bättre, den bör innehålla lite torv (vilket är bra). Kolla bara pH:t på jorden först (bör stå på påsen) så den inte är för sur. Kar som körs över en längre tid utan vattenbyten tenderar att få lägre och lägre pH, kan vara oklokt att boosta den processen.

Hilsen,

P

Kommentar

Arbetssätt...