Lysrörs fråga:

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Aqualux Frontosa
    Användare
    • September 2005
    • 48

    Lysrörs fråga:

    Jag har som jag ev sagt 1000 ggr förut kisel alg problem 24/7 i mitt 960 frontosa kar, får aldrig bukt med dom , men jag har en fråga om de kan spela mkt stor roll vilka rör man använder.

    Jag har även ett yngelkar på 150 liter (dock med annan sand) som jag inte har kisel alg problem med.

    Ser kanon ut hela tiden & väldigt lite grönalger &så.

    I detta kar har jag Philips Aqua Rele & svart sand.

    I det stora har jag ett gro lux & ett aqua star.

    Samma ljustider & samma vatten.

    Funderar på att skaffa Aqua Rele till det stora &så, men jag vet inte om de blir 400:- i sjön eftersom jag har svårt att tro att ljuset kan ha så stor inverkan.


    Nån som testat olika rör & fått stor variation eller rent av använder Rele?
    Söker AQUALUX!!
  • Peter_A_F
    Användare
    • January 2008
    • 809

    #2
    Jag hade ett Philips Aquarell (T som jag bytte mot två 965 (dagsljusrör 6500K) (T5). Detta gav grymt mycket algtillväxt... Men det blev ju också mer än 100% ljus... vilket säkert har större betydelse än val av lysrör.
    - 720 liter med Malawi.

    Albumet här på Ciklid: http://www.ciklid.org/forum/album.php?u=11333

    Lägg till ciklid.org på iGoogle!

    Kommentar

    • Aqualux Frontosa
      Användare
      • September 2005
      • 48

      #3
      Ursprungligen postat av Peter_A_F
      Jag hade ett Philips Aquarell (T som jag bytte mot två 965 (dagsljusrör 6500K) (T5). Detta gav grymt mycket algtillväxt... Men det blev ju också mer än 100% ljus... vilket säkert har större betydelse än val av lysrör.
      Nja de kan jag tänka mig, men som jag sa innan så vill jag ju hämma min kisel algsproduction som är total jämt.

      Så jag hade inte tänkt skaffa t5 eller mer watt....bara byta våglängd på ljuskällan.

      Man ser helt klart att Rele rören är mer "klar (lila)" än groluxet tex.

      Så frågan är om de är mitt grolux rör som ställt till de för mig eftersom de sitter närmast bakgrunden & aquastaret närmare rutan.

      Tänkte isåfall byta till 2 Rele i samma watt & hoppas på samma resultat som i mitt yngelkar.

      Eller om boven är den krossade corallsanden som gör att kiselalgerna trivs så.
      Söker AQUALUX!!

      Kommentar

      • Koi-fantast
        Användare
        • November 2007
        • 555

        #4
        Om du inte är nöjd med algtillväxten så skulle jag bytt ut Grolux-röret till ett rör som inte triggar växtkraft och sedan väntat en månad. Alger kan annars vara bra för att se att du har ett näringsöverskott som du måste ta hänsyn till annars koolar fiskarna.
        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1728683
        http://www.bollmoraakvarieklubb.org/

        Kommentar

        • classe
          NCS Medlem
          • April 2007
          • 1147

          #5
          Ursprungligen postat av Aqualux Frontosa
          Jag har som jag ev sagt 1000 ggr förut kisel alg problem 24/7 i mitt 960 frontosa kar, får aldrig bukt med dom , men jag har en fråga om de kan spela mkt stor roll vilka rör man använder.

          Jag har även ett yngelkar på 150 liter (dock med annan sand) som jag inte har kisel alg problem med.

          Ser kanon ut hela tiden & väldigt lite grönalger &så.

          I detta kar har jag Philips Aqua Rele & svart sand.

          I det stora har jag ett gro lux & ett aqua star.

          Samma ljustider & samma vatten.

          Funderar på att skaffa Aqua Rele till det stora &så, men jag vet inte om de blir 400:- i sjön eftersom jag har svårt att tro att ljuset kan ha så stor inverkan.


          Nån som testat olika rör & fått stor variation eller rent av använder Rele?
          jag tycker du skall köra med den aquareller el power-glo den är mkt bra där ..
          Senast redigerad av classe; 19 June 2008, 00:08.
          375 LITER Malawi arter..
          74 Liter Malawi yngel...

          Kommentar

          • defdac
            Användare
            • April 2002
            • 865

            #6
            Kiselalger är otroligt bra på att lagra fosfat till skillnad från andra alger. Dvs dom är förmodligen de alger som överlever längst i väldigt fosfatfattigt vatten.

            Nyuppsatta akvarier är fosfatfattiga. Aragonite/CaCO3/korallsand kan absorbera fosfat: http://www.advancedaquarist.com/issu...t2002/chem.htm
            "Likewise, phosphate can precipitate onto the surface of calcium carbonate, such as onto live rock and sand. The absorption of phosphate from seawater onto aragonite is pH dependent, with the maximum binding taking place around pH 8.4 and with less binding at lower and higher pH values. "

            Rowaphos och frenetiska vattenbyten hjälper till att hålla fosfathalterna låga.

            Testa att skaffa PMDD eller enbart KH2PO4 och öka fosfathalten lite är ett radikalt förslag om du redan testat allt annat 8 )
            http://www.defblog.se

            Kommentar

            Arbetssätt...