Förslag på önskeartiklar till cilkidbladet

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • HåkanM
    NCS Medlem

• November 2005
    • 1296

Förslag på önskeartiklar till cilkidbladet

Vi är väl många som tänkt skriva någon artikel till cilkisdbladet men av olika skäl inte kommit till skott. Jag tänkte att vi i denna tråd ger förslag på
    artiklar vi skulle vilja läsa ( läs ,hoppas någon annan skriver denna).

Här är några

1. En artikel som kort presenterar medlemmar i Ncs som är "speciella",
    typ har längst sammanhängade medlemskap, bor längs bort, är älds/yngst osv

2. Intervjuer med gamla styrelsemedlemmar, vad gör de nu ?? osv

3. En artikel som enkelt förklara vattenkemi, dvs bikarbonat, askorbinsyra,
    PH,KH ;DH, ledningstal osv och hur man bäst mäter dessa värden, utrustning osv
  • Peter_A_F
    Användare
    • January 2008
    • 809

Ursprungligen postat av HåkanM
    Ja, heller varför inte helt enkelt dra ut på det lite och fokusera på någon/några delar i en artikelserie... Hellre lite djupare om varje del i flera tidningar än lite om allt...

Ett annat artikelförslag finns på en liknande tråd...
    Tänkte starta en brainstormningstråd å idékälla till ciklidbladet. Hoppas att det inte gör något! Har länge velat lära mig å bygga ett droppfilter! Men oinsatt som jag är o tyvärr inte med i någon förening. Så å hitta kunskap, är antingen här lr på nätet. O hitta bra ritningar o.s.v är inte lätt. Så detta skulle jag vilja
    - 720 liter med Malawi.

Albumet här på Ciklid: http://www.ciklid.org/forum/album.php?u=11333

Lägg till ciklid.org på iGoogle!

Kommentar

• Ola Svensson
      Användare
      • April 2002
      • 14633

Bra initiativ!

Som sagt så vill många skriva men vet inte om vad. Kom gärna med förslag på sånt som vem som helst kan göra!

Jag ser gärna att ni skriver "hemma hos" artiklar. Personen måste ju inte ha en massa fisk! Kanske kan två stycken skriva en "hemma hos varandra" där ni skriver om den andres akvarier och intervjuar varandra.

"Månadsmötet" eller vilken annan föreningskativitet som helst går också bra att skriva om.

Min favoritfisk för tillfället...

Mitt favoritakvarium för tillfället...

Akvariebok som inspirerat mig...

Så här gör jag för att kunna fortsätta vara den slöaste ciklidisten i Sverige...

Akvarieaffärer i andra länder...

Sedan kan ni ju gå igenom gamla nummer och se vad de skrivit om. Ofta skriver faktiskt folk sådana artiklar som de själva vill läsa.
      Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• Koi-fantast
        Användare
        • November 2007
        • 555

Jag är intresserad av allt som rör odling och skulle gärna se att det skrevs mer i det ämnet. Några exempel skulle kunna vara, hur jag lyckades eller misslyckades med fisken. Vad var viktigast för att få yngel och att sedan föda upp dem?
        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1728683
        http://www.bollmoraakvarieklubb.org/

Kommentar

• Ola Svensson
          Användare
          • April 2002
          • 14633

Ursprungligen postat av Koi-fantast
          Jag är intresserad av allt som rör odling och skulle gärna se att det skrevs mer i det ämnet. Några exempel skulle kunna vara, hur jag lyckades eller misslyckades med fisken. Vad var viktigast för att få yngel och att sedan föda upp dem?
          Ja odling tycker jag definitivt att vi ska ha mer av. Det kan nog m[nga skriva lite om: Hur lekte fisken och hur föddes ynglen upp.

Rent akvaristiska erfarenheter vill åtminstone jag ha mer av: Hur köptes fiskarna in, hur stora var de, hur var det när de växte upp - ändrades temperamentet, hur lekte de, hur beter sig en grupp ungfiskar när de växer upp.

Jag har skrivit ett par artiklar av den typen:

Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• HåkanM
            NCS Medlem

• November 2005
            • 1296

Kom på en sak till. Reportage om akvarieaffärer (även de små) vore kul att läsa. Intervju med ägaren, aktuellt sortiment vid besöket, snack om trender,
            historia etc. Borde kunna bli riktigt kul artiklar och bilder av en affär går
            att ta med en enklare kamera.

Kommentar

• Ola Svensson
              Användare
              • April 2002
              • 14633

Hur mycket uppslag som helst!

Korta ensidesartiklar eller kanske två sidor är det definitivt brist på!

JAg vänstar med spänning på era alster!
              Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• Crenicichla
                Användare
                • November 2006
                • 1055

Helt klart ngt som är av stort intresse från min sida ialla fall
                MVH

Kristofer

Kommentar

• Cattla
                  Användare
                  • August 2007
                  • 33

Jag har varit på akvarielagret och hämtat några gamla nummer av CB, i ett nummer fanns en artikel om hur man "fixade" olika förutsättningar i akvariet. Det var YES-diskmedel för att klarna vattnet och kaffe för något annat...

Hade varit intressant om någon kunde bidra med "gamla husmorstips" om olika sätt att fixa vattnet utan att köpa massa dyra preparat!

Kommentar

• Cattla
                    Användare
                    • August 2007
                    • 33

Kan tillägga att jag aldrig vågat prova några av tipsen från den gamla tidningen

Kommentar

• Gäst

Ursprungligen postat av Cattla
                      Kan tillägga att jag aldrig vågat prova några av tipsen från den gamla tidningen
                      Kanske tur att man missat en del av dem då...
                      Annars håller jag med om att enkla och bra råd kan vara mycket värdefulla.

Mvh/Andreas.

Kommentar

Arbetssätt...